Jump to content

Classé steg

Guest Rydberg

Recommended Posts

Guest Rydberg

Jag är lite sugen på att testa något av Classés bättre steg, 301, 401 eller CAM-350. Någon som har några funderingar kring dessa steg? Hur är det jämfört med t.ex. Krell FPB200c, 300c, Gryphon Antileon, ML 334, 335, 431, 432, Pass Labs X-350, X-250 etc

Mycket tacksam för svar! :)

/Ola

Ett kärt ämne... :)

Har lyssnat en del och tycker mig uppleva en klar skiljelinje mellan mycket bra (i mina subjektiva öron alltså) och mindre bra i Classés slutstegssortiment. Den gränsen går vid CA-301 och 301:an hamnar på rätt sida... :app:

CAM-350 låter ungefär som de ser ut. Tunt, plåtigt och utan den där avspända inställningen till uppgiften som utmärker de andra stereoslutstegen.

Inte var dag man väljer steroslutsteg framför monoblock.

Hade ett Classé Omicron hemma för några år sedan.

G-r-y-m pjäs..spelade mycket fint ihop med mina dåvarande Revel.

Hade även Omegaförsteget på prov.

Jämfört med mina Krell KSA-150 så var detta i en helt annan division..en upplösning som jag då aldrig tidigare upplevt.

Jämfört med nyare FPB vågar jag dock inte uttala mig..här är nog kampen jämnare.

Blev dock inget Omicron den gången..föll för ett Plinius SA-250 MkIV istället.

Hade jag valt idag så hade det nog blivit tvärtom. Men ok, priset spelade väl in lite också.. :blush

Så ett Classé är inte fel, men jag skulle nog hålla mig till Omega/Omicron-serien.

De är i en helt annan division än de "vanliga"..

Kan tänka mig att de går att finna till vettiga priser på Audiogon..Classé håller av någon anledning inte värdet lika bra som Krell o många andra..

Guest Rydberg

Timbre> Ok, monoblocken ska man alltså hoppa över. Det steget som är mest intressant för min del är 401, det är alltså ett gott köp enligt dig?

CHA> Hur är de "gamla" Omicron o Omega stegen? De nya datorlådorna är långt iväg från min budget. Jag hade tänkt att handla i Usa som du föreslår.

1075349369.jpg

Se det så här Rydberg: CA-401 är en fortsättning på CA-400 och denna har några företräden som jag är mycket svag för:

Ljudbilden kan fås att bli överraskande tydlig i djupledsperspektiv och det har hittills varit omöjligt att pressa fram någon ansträngdhet - inte ens ett par Kappa 9 kan få CA-400 att lyfta på ögonbrynen... :cool:

Till medaljens baksida räknas en förhållandevis hög brus- och surrnivå. Med lättdrivna högtalare blir det ohållbart i monobryggat tillstånd. Som stereoslutsteg fungerar det smärtfritt med högtalare som har en verkningsgrad på upp till 92dB/W/m.

Classéburkarna är emellertid mycket tacksamma tweakobjekt... ;)

Hur är det med volt och Classé, är det en enkel modifiering om man hittar nåt på audiogon?

Brukar surfa runt lite på olika marknader och här hittade jag ett ganska frestande köpläge (om man jagar slutsteg)

Krell KAS-2 monoblock pris EUR 6570:- Låter inte det ganska bra? Har för mig att Esoterisk kursade några såna för drygt 100 papp i höstas? Beror väl på kondition och så men jag tyckte det lät bra. De har även ett par ARC Reference 600 block till bra pris verkar det som :mm:

Fördelen med Asien är ju att det oftast är 220-240 volts grejor.

http://www.soundscapehifi.com/used_items.htm#kas2

Guest Rydberg

Aha, sedär! Får väl köpa ett 401 och prova åtminstone :)

Steget borde passa med 802:or som antagligen är min nästa investering, de ligger på 90 db/2.83V har jag för mig.

Tweaka säger du, hur? Förresten jag vill inte veta.... ;)

Tack för infon Timbre! :)

Guest Rydberg

Timbre> Du vet sånt där går inte jag på, det lämnar jag över till er ;)

Nej skämt o sido, jag har verkligen svårt att förstår hur en stenhård klump kan dämpa ett kabinett så till den milda grad att den skulle ändra karaktär.

Hur är de "gamla" Omicron o Omega stegen? De nya datorlådorna är långt iväg från min budget. Jag hade tänkt att handla i Usa som du föreslår.

Det var det gamla Omicron stereosteget jag hade hemma. Kan inget om de nya monoblocken..även om jag var nära att sälja ett par för en tid sedan.. ;)

classe-omicron.jpg

Guest Rydberg

Ja ja, man får chansa lite ibland, köper man beg kan man ju dessutom sälja om det inte passar utan att förlora massa pengar. Hur som helst, tack för dina synpunkter! :)

Omikron stereosteg kanske? Inte så himla mycket dyrare begagnat..

Jag kollade förresten på Stereophiles test av Omega monoblock. John Atkinson blev väldigt förbryllad av mätningarna, förstärkaren mer än fördubblade effekten när impedansen sjönk från 8 till 4 ohm. Detta är "egentligen" fysikaliskt omöjligt men JA hade någon idé om att det kanske var Omegans skyddskretsar som spelade ett spratt.

Skyddskretsarna var för övrigt mycket bra på Omega-blocken, JA råkade kortsluta förstärkaren under det att han drev den till 500W uteffekt. Blocket gick ner i skyddsläge och startade upp helt ok efter att han gjort en kallstart, dvs ryckt ur sladden och satt i den igen.

/Gr.

Guest Rydberg
Undrar om du har någon form av studiemedel som jag saknade när jag pluggade :)

He he, har inte pallat registrera mig förrän nu så det kommer iallafall 2 st bidrag+lån på en gång :)

Sen kan ju studenter trolla med knäna också :cool:

Rydberg: OT; funkar det för dig :blush:?:

Timbre:

Till medaljens baksida räknas en förhållandevis hög brus- och surrnivå. Med lättdrivna högtalare blir det ohållbart i monobryggat tillstånd.

Mycket intressant, ironiskt faktiskt. Slöläste lite granna, gamla HF nummer häromdan. Kom till den delen av tidningen där de behandlar insändare.... Frågan handlade om ditt citat och samma produkt.... rätt mig om jag har fel men det var väl du som skrev den insändaren? Bengt Johansson är väl den personen som "döljer sig" bakom allias Timbre..... (hrmm... PUL, vad är det).

Nåväl om det är du, så är jag hemskt nyfiken över vad du tyckte om svaret och blev du hjälpt av det? Nu är jag cirka 130 mil från just den tidningen så jag kan inte kolla, men skrev de inte att det måste vara något fel om uppstår ett sådant högt brus vid monobryggning. Har sett bilder på ditt system, antar att det funkar nu iaf.

Ännu mer OT: F-n va kul det är att köra snöskoter, om ni bara visste... :)

Ja, hjälpt vet jag inte för de CA-400 jag har råkat på uppför sig på samma sätt så det ligger nog i konstruktionen. Det handlar ju trots allt om 1400 watt i 8 ohm och till känsliga högtalare är det väl knappast den ultimata matchningen.

För övrigt är jag helt nöjd med slutstegens prestanda i monobryggat tillstånd så det handlar väl mest om att koppla på lämpliga högtalare... :)

Hur ligger det till med Dynamic Precision? De har väl ett par välbyggda och minst sagt kompetenta slutsteg i sitt sortiment. Själv hade gärna velat lyssna på deras grejor någon gång. Någon som vet mer om deras produkter och har lyssningserfarenheter?

Kika lite på dem också Rydberg, detta hade jag gjort om jag var du :cool: !

Mvh,

Guest Rydberg
Hur ligger det till med Dynamic Precision? De har väl ett par välbyggda och minst sagt kompetenta slutsteg i sitt sortiment. Själv hade gärna velat lyssna på deras grejor någon gång. Någon som vet mer om deras produkter och har lyssningserfarenheter?

Kika lite på dem också Rydberg, detta hade jag gjort om jag var du :cool: !

Mvh,

DP!? Nej, där blir det Nej, bestämt Nej, skräddaren säger Nej. :)