Jump to content

Dynaudio, plinus och Densen på besök i Umeå


IcedEarth

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Något måste vara galet om ni säger att Evidence lätt vasst och platt. Jag har visserligen inte "bara" provspelat Temptation i hemmiljö (ser ut som Evidence men har en del skillnader vilket gör att prislappen på dom "bara" är ca 270 000:-). Jag tror jag hade åtminstone ett 20-tal besök hemma och samtliga var mycket begeistrade. Även Quadfantasterna föll för vad Temptation förmår.

Absolute Sound, Stereophile sätter dom mycket högt liksom de tyska tidningarna. Jag har svårt att tro att Evidence skulle vara så mycket sämre.

Jag ifrågasätter inte vad ni har upplevt, men jag är helt säker på att något inte varit optimalt.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

beop: Till viss musik fungerade dom bra men inte på hårdrock där var dom riktigt tråkig. men som jag skrev tidigare stoppade du in en Diana krall skiva eller nått orkester verk ja något som är väl producerat då lät det bra med mkt fina detaljer osv. Men han från Ton kraft sa innan vi startade våran metal skiva "Amon Amarth - With Oden on our side" att det inte skulle låta som vi ville utan att det var helt fel musik att testa Evidence på.

Euponic: Vilka märken tänker du på?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på de som var på denna "mässa", alltså Dynaudio, Densen och Plinius, om något av märkena finns i butiken för avlyssning nu mera :)

..inte för att jag är spekulant, men det är ju alltid roligt att lyssna på nytt eller gammalt i nya kombinationer.

Link to comment
Share on other sites

Något måste vara galet om ni säger att Evidence lätt vasst och platt. Jag har visserligen inte "bara" provspelat Temptation i hemmiljö (ser ut som Evidence men har en del skillnader vilket gör att prislappen på dom "bara" är ca 270 000:-). Jag tror jag hade åtminstone ett 20-tal besök hemma och samtliga var mycket begeistrade. Även Quadfantasterna föll för vad Temptation förmår.

Absolute Sound, Stereophile sätter dom mycket högt liksom de tyska tidningarna. Jag har svårt att tro att Evidence skulle vara så mycket sämre.

Jag ifrågasätter inte vad ni har upplevt, men jag är helt säker på att något inte varit optimalt.

Bebop

Jag jag vet inte heller vad det var för fel. Vi var inne på butiken(sköntljud) där C2orna stod. Jag upplevde det ljudet mer tilltalande. Då var ju knappast rummet bra(L format rum) + att elektroniken inte var kanske optimalt för dom. Och då var dom nyuppackade också. Så dom var inte inspelade.

Med rätt förutsättningar så kanske dom är mer väljudande. Men att lägga över 700 000:- för ett par det tycker jag är att kasta pengar i sjön med tanke på hur dom lät. I alla fall på dist-musik....

Jag tänkte på de som var på denna "mässa", alltså Dynaudio, Densen och Plinius, om något av märkena finns i butiken för avlyssning nu mera icon_smile.gif

..inte för att jag är spekulant, men det är ju alltid roligt att lyssna på nytt eller gammalt i nya kombinationer.

Han har hemma av Dynaudio C2, s3.4 och C1 vad jag kunde se. Inget av plinius och Densen skulle han ha hemma. Vilket är synd. Är ingen direkt fantast av varken McIntosh eller rör. Sen har han som inget vettigt att driva Wilson eller Sonus med. Det är nån mindre Krell förstärkare och CD. Men det kanske kommer eftersom. Man ska väl inte klaga då vi fått en sån fin butik till stan med en sån trevlig ägare.

//rillo

Link to comment
Share on other sites

slusteget vare ett Plinius SA Reference

Kablar var Nordost och Siltech....Siltech mellan aparater och Nordost till högtalarna.

//rillo

Då kan man ju inte skylla på elektronik eller kablar heller. PLINIUS på forumet kör ju sina C4 med SA250 och det verkar som den krämen behövs. Kanske man skulle haft bryggade refs för att vara på den säkra sidan.

Jag säger som flera andra att hög upplösning, bra spridning i kombination med lång efterklang, eller litet rum ger ofta bråkigt ljud när det blir komplex musik. Jag har själv vandrat den resan i mitt rum. Har ändrat och bytt allt utom högtalare och med facit i hand så var det helt enkelt högtalarna som var för bra för övriga kompromisser av rum elektronik och kablar i den ordningen jag räknar upp dem.

Link to comment
Share on other sites

...Med rätt förutsättningar så kanske dom är mer väljudande. Men att lägga över 700 000:- för ett par det tycker jag är att kasta pengar i sjön med tanke på hur dom lät. I alla fall på dist-musik....

Men hallå asså. Må dock vara förutsättningarna i det givna fallet men dist-musik kanske ska låta.... just det, distat. Som Matrixen och andra påpekat i tråden så tvivlar nog ingen på att era lyssningsintryck stämmer, men att dissa högtalarna bara för det och bestämma sig för att "nää, dynaudio är inget för mig"? Dessa högtalare kanske återger musiken så som den ska vara. Gillar man inte det så, fine :)

En hel del musik låter bättre på Cerwin vega högtalare än hemma hos mig, det behöver betyda att musiken återges mer rätt för det :app:

Link to comment
Share on other sites

Amon Amarth nya skiva är inte så sunkig som ni tror att den är. Har då fungerat utmärkt att spela på mina GamuT L5, Wilson Audio Sophia 2, Sonus Faber Amati och många fler högtalare utan att låta lika dåligt som Evidence. Jag dissar ingen högtalare eftersom jag tydligt nämnde att den fungerade bra på klassiskt och välproducerad smör musik men inte på metal. Någon av er som är kritiska till mitt/våra resonemang har ni testat Evidence Master med hårdrock? rätt välproducerad metal dessutom? Och som Iced Earth sa: C2orn klarade av att spela hårdrock med mkt bättre resultat. Det jag undrar i erat resonemang är hur en högtalare kan vara bra för 600kkr när den inte ens kan spela hårdrock på ett tillfredställande sätt när många andra bla Wilson Audio, Sonus Faber m.f klarar detta utan problem.

Merkurius: Jag har sett att du har Ino Audio Pi60 vilka enligt många är en av dom korrektaste högtalarna dom har hört. Näst intill perfekt impuls svar, Riktigt fin frekvenskurva m.m. kan inte dom spela hårdrock på ett tillfredställande sätt? En Högtalare som inte kan spela all musik man stoppar i är ju inte en bra högtalare? om man ska gå efter en bred lyssningsväg dvs. Så resonerar då iaf jag

Link to comment
Share on other sites

Men hallå asså. Må dock vara förutsättningarna i det givna fallet men dist-musik kanske ska låta.... just det, distat. Som Matrixen och andra påpekat i tråden så tvivlar nog ingen på att era lyssningsintryck stämmer, men att dissa högtalarna bara för det och bestämma sig för att "nää, dynaudio är inget för mig"? Dessa högtalare kanske återger musiken så som den ska vara. Gillar man inte det så, fine

En hel del musik låter bättre på Cerwin vega högtalare än hemma hos mig, det behöver betyda att musiken återges mer rätt för det

Javisst kan det stämma men det lät som att jag kommer att få tinitus om jag sitter än 1 minut till och det var inte så fasligt högt heller. Vi körde även ett klassiskt stycke å då kunde man även där höra en tendens till "skrik" ljud. Dom Dynaudio jag har lyssnat på har jag då aldrig hört nått liknande. Har även ägt flera Dynaudio par själv.

Men kan det bero på kablarna en del? Visst äre silverkablar Siltech? och nordost är väl kända för sitta "snabba" ljud?

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Jag HAr hört Temptation en gång med Gryphon Cd, för och slusteg. Detta var på en Demo, och jag blev inte så imponerad av dom fick också lite samma känsla att det var lite plat. Dom spelar mycket fint och lungt men det saknar något var mitt intryck. Man fick lite känslan att det inte var värt den summan pengar. Men som sakt det var på en Demo och det var bara några få timmar man satt och lysnade.

Link to comment
Share on other sites

....En Högtalare som inte kan spela all musik man stoppar i är ju inte en bra högtalare? om man ska gå efter en bred lyssningsväg dvs. Så resonerar då iaf jag

Med en bra högtalare menar du alltså en högtalare som subjektivt låter bra enligt ditt tycke och smak? Då kan jag förstå dig men inte om du med en bra högtalare menar en som återger musiken som den var inspelad. Två olika saker som jag tror du har koll på :)

Amon Amarth nya skiva är inte så sunkig som ni tror att den är. Har då fungerat utmärkt att spela på mina GamuT L5, Wilson Audio Sophia 2, Sonus Faber Amati och många fler högtalare utan att låta lika dåligt som Evidence.

Hur vet du i såna fall att det var via de andra högtalarna som musiken lät "korrekt"? Och hur vet du att Amon Amarth skivan de facto inte är sunkig?

Jag själv har inte lyssnat på evidence annat än på en mässa och att säga något om ljudet då är för mig ganska orelevant. Som du mycket riktigt påpekar så har jag ju pi60 och ja, jag tycker de kan spela hårdrock på ett tillfredställande sätt. Dock så är (rättare sagt; tror jag att) många inspelningar i den genren inte håller så pass hög kvalité som de borde kunna ha. Därmed kan det låta dåligt hemma hos mig på vissa inspelningar men inget jag störs av. Jag kan spela nästan all musik med mycket god behållning :app:

IcedEarth: Ok. Tror inte alls det beror på kablarna i det här fallet. Både Matrixen och Euphonic har varit inne på det ;) :cool:

Link to comment
Share on other sites

Absolut.

Men om bottnande Mellanregister, Grötig ljudbild och skrikande diskant är korrekt avspelning av skivan då gör verkligen andra högtalare som Sonus Faber, Wilson Audio m.f ett väldigt dåligt jobb att återproducera skivans innehåll. Vilket jag inte tror fallet är. :)

Du kan ju själv testa att spela Amon Amarth - With Oden on our side skivan på dina Pi60 och säg ifall elementen bottnar av dist, Grötig ljudbild och skrikande diskanter. Vilket jag inte tror/vet kommer inte att hända. :P Jag tror inte att Evidence är konstruerad för att lyssna på hårdrock helt enkelt och inte att det har med vad som är korrektast avbild av cdn. Som sagt många andra dyrare högtalare ca 200.000kr klarar av att spela låtarna utan minsta tendens till otillfredställelse. Och när man är uppe i sånna prisklasser är skillnader inte så extrema. Köper man dyrare så är det oftast små skillander man betalar för men för många är dom små skillnaderna värda dom pengarna.

Men jag har fortfarande inte sagt att Evidence är en dålig högtalare, Den briljerar säkert på det den är tänkt att den ska spela. Klassiskt och lung musik.

Link to comment
Share on other sites

Dynaudiohögtalare i allmänhet brukar vara utmärkta allroundhögtalare som kan spela allt från akustiskt till death metal. Om Evidence lät bristfällig vid demotillfället tror jag helt klart att det beror på dålig matchning med elektroniken och/eller dålig rumsakustik. Det senare låter mest troligt - det är trots allt en stor högtalare som ställer höga krav på rummet. Inspelningskvaliteten spelar självklart en stor roll också, men då ni säger att det är en bra inspelning på skivan som testades lutar det mesta åt akustiken - tror jag. :) Jag har väldigt svårt att tro att Evidence inte skulle klara av att rocka, eller någon annan Dynaudio över huvud taget faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Absolut.

Men om bottnande Mellanregister, Grötig ljudbild och skrikande diskant är korrekt avspelning av skivan då gör verkligen andra högtalare som Sonus Faber, Wilson Audio m.f ett väldigt dåligt jobb att återproducera skivans innehåll. Vilket jag inte tror fallet är. :)

Du kan ju själv testa att spela Amon Amarth - With Oden on our side skivan på dina Pi60 och säg ifall elementen bottnar av dist, Grötig ljudbild och skrikande diskanter. Vilket jag inte tror/vet kommer inte att hända. :P Jag tror inte att Evidence är konstruerad för att lyssna på hårdrock helt enkelt och inte att det har med vad som är korrektast avbild av cdn. Som sagt många andra dyrare högtalare ca 200.000kr klarar av att spela låtarna utan minsta tendens till otillfredställelse. Och när man är uppe i sånna prisklasser är skillnader inte så extrema. Köper man dyrare så är det oftast små skillander man betalar för men för många är dom små skillnaderna värda dom pengarna.

Men jag har fortfarande inte sagt att Evidence är en dålig högtalare, Den briljerar säkert på det den är tänkt att den ska spela. Klassiskt och lung musik.

Får ta å kolla upp den där skivan, ska bli intressant. Något speciellt spår?... nu har jag lyssnat på nån låt som heter "valhall...." bara på datorn dock men märker redan nu att den verkar tillhöra den bättre delen av skalan, rent inspelningsmässigt (och musikmässigt). Förresten, vart har jag hört sångaren förrut? Crown - Deathrace kings är förövrigt också hyfsat bra inspelad.

Det måste ha varit ett riktigt sunkigt rum men riktigt dåligt placerade högtalare för att det där ska låta riktigt dåligt imo.

Jag tror dock inte dynaudio medvetet har konstruerat en högtalare som bara kan spela viss typ av musik. Eftersom du/ni tycker att den billigare serien verkar hantera hårdrock bättre så tror jag att grundkonceptet står sig även i den dyrare serien (ren spekulaiton bara). Jag tycker att ni skulle ge högtalarna en andra chans (även om ni inte är spekulanter på dessa) och då i ett helt annat rum men med bättre förutsättningar

Link to comment
Share on other sites

Dynaudiohögtalare i allmänhet brukar vara utmärkta allroundhögtalare som kan spela allt från akustiskt till death metal. Om Evidence lät bristfällig vid demotillfället tror jag helt klart att det beror på dålig matchning med elektroniken och/eller dålig rumsakustik. Det senare låter mest troligt - det är trots allt en stor högtalare som ställer höga krav på rummet. Inspelningskvaliteten spelar självklart en stor roll också, men då ni säger att det är en bra inspelning på skivan som testades lutar det mesta åt akustiken - tror jag. :) Jag har väldigt svårt att tro att Evidence inte skulle klara av att rocka, eller någon annan Dynaudio över huvud taget faktiskt.

Word :app:

Link to comment
Share on other sites

Merkurius: Jo just den skivan är bra inspelad. Kanske elektroniken var flaskhalsen i det hela men det vet jag inte. var första gången jag stötte på plinus så. Föresten vars bor du? har faktist tänkt försöka få mej en lyssning på dessa omtalade Ino Audio.

Link to comment
Share on other sites

Var där både lördag och söndag. Var lite besviken på ljudet på lördagen faktiskt. Inte för att det lät dåligt men jag hade förväntat mig mer. De började dock trixa lite med placeringen senare på dan och en kompis sa att det började sjunga betydligt bättre efteråt. Därför åkte jag även dit på söndag och det lät faktiskt klart bättre. De hade placerat om högtalarna samt ställt om stolarna något och det gjorde väl skillnanden. Dock var inte rummet optimalt och jag tror att högtalarna hade behövt lite större rum för att "sträcka på benen" och ta fram de lägsta oktaverna vilket brukar ge mera närvaro. Enormt fin integrering mellan de olika elementen, inget sticker ut på något sätt. Kontroll, oansträngt, välupplöst och samtidigt mjukt och behagligt är väl den summering jag kan komma på. På lördagen lät det inte lika kul, men det gick iaf att höra anläggningens kvaliteer tycker jag. Valet av plinius om jag fattade rätt var pga deras snabbhet och grepp/kontroll av elementen. Kag tycker att metal och annan komplex musik borde ha funkat bra med denna rigg just pga snabbhet i elementen och lite lådfärgning. Men det hade någ krävt ett annat rum kanske.

Link to comment
Share on other sites

Merkurius: Jo just den skivan är bra inspelad. Kanske elektroniken var flaskhalsen i det hela men det vet jag inte. var första gången jag stötte på plinus så. Föresten vars bor du? har faktist tänkt försöka få mej en lyssning på dessa omtalade Ino Audio.

Jag bor i göteborg. Det är ju lite avståndsskillnad men har du vägarna förbi så är du välkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att ju finare burkarna är ju mer jobb krävs att trimma in sakerna runt om.. Burkarna blir mer tydliga på ALLT. Även tyvärr då oftast OM något inte stämmer...

Så ofta blir demosar av det dyraste i toppen inte alls i närheten av det man förväntat sig.. Därmed sker två saker.

man blir oerhört besviken.

Och man sågar rent per pris- och hörd prestanda.

Ingen annan gång gör man på detta viset då man lyssnar i stort sätt.. utan detta hårda bedömmningsätt är ofta. I alla fall för mig.. Det som kommer vid höga förväntningar. och då på det dyraste...

då man bedömmer billigare saker så är hjärnan inkopplad på att det kommer höras brister.. Då placerar man bristerna rättare..

Edit. Jag har inte hört aktuella burkar utan talar rent almänt enbart så ingen tror annat.

Blev lite snurrigt detta kanske. men hoppas ni snappar ändå..

Link to comment
Share on other sites

Inte snurrigt alls, mayro, jag håller mig dig helt och hållet. :)

Visst är det ofta så, att ju finare pryttlar, desto mer finlir måste till för att få det perfekt.

Förutom mbl då, de verkar spela skjortan av det mesta oavsett hur man ställer upp dem, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan väl trots allt vara eniga om att eldsjälar som Janne på Skönt Ljud verkligen behövs :app: !.Och speciellt här uppe.Det är inte var dag som det anordnas hifimässor.Tyvärr så var inte jag ner själv.

Men går det bra för Janne och Sknönt Ljud så kanske han anordnar någon mer mässa i framtiden!

Bra initiativ,Janne.Tack för det och hoppas att butiken får mycket kunder.Det förtjänar han.Och det kan inte poängteras nog mycket hur mycket en sådan här butik betyder för Norrland.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...