Harmonic Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Hej (jeg er fra danmark så mit svnesk er inte så bra) Som stor sonus faber fan er jeg endelig nåed til det helt store skridt Og det skal være et sæt amati. ; ) Har haft mulighed for at lytte til et sæt Amati homage og oplevelsen er svært at glemme. har også hørt cremona og var også meget positivt overrasked . Men nu er der jo også den nye Amati anneversary. Er der nogen her inde der har erfaringer med begge Amati ? Og på vilken punkter adskiller Homage sig fra anneversary? med venliga hilsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Har aldrig lyssnat på dem i samma rum men mina första intryck är att Anniversario är tyngre och lite bredare till sin karaktär medan Homage känns mer finstilt. Det kan vara helt fel och helst skall de ju jämföras under samma förutsättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harmonic Posted December 8, 2006 Author Share Posted December 8, 2006 Hej timbre tak for dit svar, har tit savlet over de billeder du kan tag . Da jeg hørte Amati homage (hos vassagohifi.dk) var det i sær toppen der var klasser bedre end cremona . Og jeg er lidt bange for at lidt af -Amati magien- går tabt når man bruger den nye ringradiator diskant Som jeg har blandet føelser for istedet softdome Revelatoren. Nu ved jeg godt at det er to vidt forskellige setup du har hørt dem spille (synge) i. Men kan du beskrive måsk lidt om hvordan de to forskellige diskanter opføre sig forhold til hinanden?. hilsen/regards Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sker Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Hej Harmonic Jag lyssnade på Anniversario för tredje gången för ett par veckor sen och jag tycker de går från klarhet till klarhet. Jag har tyvärr inte lyssnat så mycket till "gamla" Amatin men därimot till Cremona. Det är kanske inte helt rätt att jämföra Cremona och Anniversario men rent karaktärsmässigt så är Cremona mycket tunnare. Anniversario känns mycket mörkare och "tyngre", dock med en luftigare top. Om du inte gjort det tidigare gå in här: http://www.sonusfaberclub.com/home.html Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harmonic Posted December 9, 2006 Author Share Posted December 9, 2006 Hej johan Jeg er ved at blive optaget i sonusfaberclub Da jeg hørte cremona og amati homage så syntes jeg at cremona netop havde en mørkere klang end homage . Homage havde det der magic midrange bloom ik lyst men levenden. Men ingen at dem var udpræget klare i lyden . Jeg har selv gamut l3 og de har jo også Ringradiator diskanten jeg er ik altid helt glad ved den. Den er ultra detaljeret og præcis men ik så varm og blød som fks softdome Rvelatoren Mener du at Sonus faber har fået tæmmet den ? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Men kan du beskrive måsk lidt om hvordan de to forskellige diskanter opføre sig forhold til hinanden?. Just diskant och mellanregister tycker jag är de starka Homagesidorna och jämfört med ringradiatorn i Cremona föredrog jag själv Revelatorn under de förutsättningar jag hade här hemma när de jämfördes. Det handlar nog mer om smak än vad som egentligen är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sker Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Mener du at Sonus faber har fået tæmmet den ? Jag äger själv ett par EA2 och tycker mycket om diskanten som sitter i den. Cremonans diskant är i jämförelse mycket mer upplöst och kan möjligt bli lite vass om man inte är van vid den. I Anniversarios fall så upplever jag inte diskanten lika påtagligt. Alla register är mer i samklang och diskanten känns aldrig överdetaljerad eller vass. Jag tror att problemet ofta är att man övervärderar diskantens betydelse och läger all kraft där och får då en högtalare som inte känns helt homogen. Det är möjligt att ringradiatorn ställer högre krav på bas och mellanregister än de tidigare diskanterna i SF-högtalare men i Anniversario tycker jag att man lyckats med kombinationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zlay3r Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Harmonic: vad använder du för elektronik till gamut L3? Jag har ett par L5 som jag driver med D3 och D200 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harmonic Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 Harmonic: vad använder du för elektronik till gamut L3? Jag har ett par L5 som jag driver med D3 och D200 Hej Jeg andvender en moddificeret Tact millenium MK3 jeg har set der er et sæt amati anniversary i Kt radio (Odense) jeg tar ned og lytter i næste uge. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts