exPERten Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Tjenare alla glada. Är det möjligtvis någon som lyssnat på Slim Device's Squeezebox eller Transporter? Dessa ljudbryggor verkar synnerligen intressanta. Och särskilt då Transporter. Tittar man på specifikationerna så är de ju sannerligen inte dåliga. Dessa apparater kan ta emot icke komprimerad (och komprimerad) musik via trådlöst nätverk. De stödjer de flesta idag kända format och mjukvaran bygger på open source, så uppdateringar lär ske om nya format finner sin väg in på marknaden. Fördelen är att man kan komprimera musik i t.ex. FLAC som är en ickeförstörande komprimering och skicka musiken via trådlöst nätverk till ljudbryggan som står för omvandlig tillbaks till PCM (Eller skickar vidare signalen digitalt till en extern DAC) Men med tanke på DA-omvandlaren som sitter i framför allt The Transporter så verkar det onödigt att använda en extern DAC. Att de dessutom kan ta emot alla nät-radiokanaler utan att datorn är på är ju inte fel direkt. (Ej trådlöst då iofs) Men som sagt, hur mycket välljud kan man få ut av dessa smidiga apparater? Någon som vet? http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html Quote
new order Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Jag kan skicka dig en länk till en diskussion på hififorum i ämnet.Har ingen kunskap själv. Quote
stargazer Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Det skulle onekligen vara intressant att prova Transporter o jämföra mot en "traditionell" High-End anläggning. Med en trådlös Transporter slipper man "måste-ha-ful-och-brummande-dator-och-skärm-i-lyssningsrummet"-problematiken. Men hur låter en sådan jämfört med, säg en riktigt bra CD i 20-30 kkr-klassen? Någon sådan jämförelse har då jag inte sett någonstans. DET vore RIKTIGT intressant... Quote
Martin Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Jag är väl rätt insatt, jag kommer aldrig mer att använda min cd-spelare är något som är rätt säkert. Alla som varit här och testat blir fövånade över hur bra det låter och hur smidigt det är. Tror att alla jag haft här och provat har köpt en, även minst en på detta forum En Squeezebox kopplad till en bra DAC kan tävla med det mesta anser jag. Då du har en perfekt signal helt utan några läsfel. En Transporter kan tävla mot det mesta med sin inbyggda DAC. Provkörning för den som vill i Örebro Quote
Tux Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Jag har en Squeezebox sen en dryg månad och har ännu inte hittat något som gör den sämre som transport än min Quad CDP. Kopplingen är som följer: Dator med Apple lossless ljudfiler -> nätverk -> Squeezebox -> optisk digitalkabel -> Quad cdp´s digitalingång och sen vidare som "vanligt. Jag använder alltså dac:en i quaden och quadens försteg och har ännu inte sett någon nackdel med att använda squeezeboxen istället för cd-skivor. (sen har någon vän påtalat att jag är alldeles för glad i att sitta och bläddra låtar...) En väldigt viktig del i klämboxen är att hanteringen och menyerna är intuitiva och väldigt användarvänliga. Jag kände mig hemma i systemet efter ett par minuter jämfört med min pioneer dvd som jag efter 2½ år fortfarande behöver manual till såfort jag skall göra något annat än att lägga i och spela en skiva. Jag har dock inte testat boxens egna analoga utgångar då jag saknar vanligt försteg. Våga prova och du kommer troligen att fastna rejält... Mvh Pontus Quote
new order Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Jag använder alltså dac:en i quaden och quadens försteg och har ännu inte sett någon nackdel med att använda squeezeboxen istället för cd-skivor. (sen har någon vän påtalat att jag är alldeles för glad i att sitta och bläddra låtar...) Alltså.Det är här skon klämmer för mig om ni tillåter mig sväva ut lite.Har du gigantiska spellistor och kan accessa din skivsamling via ett knapptryck så försvinner en hifi-ritual.Att välja vad man ska lyssna på,gå fram och byta skiva och bara bläddra i samlingen och leta efter någon bortglömd gammal favorit ska inte underskattas,tycker jag iaf. Jag är rädd att charmen med att lyssna kan gå förlorad.Att man bara sitter och plockar godbitar.Följden av det är att skivor som man behöver lyssna in sig på för att de ska blomma ut,helt enkelt inte får chansen.Man lyssnar helt enkelt på ett annat och mer "snabbmatsaktigt" sätt. Spellistor i all ära,de har man i sin dator och sin mp3-spelare,men inte sin stereo!Kalla mig gärna bakåtsträvare och konservativ men det är så jag känner.... /n.o Quote
mikael2 Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Ansluter till hyllningskören. Otroligt smidig lösning :cool: Lite jobb att få in cd-samlingen på hårddisk men jag tar några i veckan så det går sakta framåt...Använder Squeezebox då jag redan har en dac så Transporter-varianten är inte så intressant för mig. Namnet Transporter tycker jag inte var så lyckat val av Slim Devices Har inte utforskat internetradio och hur det läggs upp och nås via boxen. Har nån en enkel guide för hur man lägger in en radiostation från internet i boxen eller hur det fungerar? Quote
Martin Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 new order: Så där säger alla tills dom provat Det är ju trots allt musiken som är det viktiga. Du kan göra så här för att få en ritual, ha två fodral, ett framme vid anläggningen och ett vis lyssningsposition. Innan du byter skiva med squeezeboxen kan du gå och byta fodral Mikael2: Logga in på ditt konto på http://www.squeezenetwork.com Sen är det bara att lägga till dom du vill ha som favoriter. Quote
mikael2 Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Håller med New Order att en viss charm försvinner i spelandet och en saknad av att sitta och bläddra i bladet som följer med en skiva Däremot tycker jag att gamla godingar som glömts bort lättare dyker upp när jag bläddrar/spelar med Squeezeboxen. Detta är definitivt framtiden men jag tror att själva lagringen i framtiden sker centralt på musikservrar och inte på hårddiskar i hemmet. Martin, tack! Ska kolla upp det. Quote
oLjud Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Jag har hört squeezeboxen hos Snoop och den imponerade stort på mig då, riktigt bra ljud. Har varit inne på att köpa en ett tag nu, men känner att jag vill ha just den där Ritualen som New Order pratar om: att få gå fram å byta skiva. (Och just därför är jag inne på att köpa en toppmatad-cd nu för att få ännu mer ritualkänsla ) Quote
Martin Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Tror största anledningen till att många inte prövar är att där blir en slags prestigeförlust när man inser att denna relativt billiga apparat gör samma sak som en mycket dyrare lika bra eller bättre. Lite uppfattningen man får i alla fall. En av forumets största skivsamlare och musikälskare köpte i alla fall en efter att ha varit hos mig och testat. Sen det bästa av allt är ju att man INTE får några bortglömda skivor Quote
lech Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Detta är mitt första inlägg på detta forum. Squeezeboxen verkar vara ett intressant alternativ till annan lagring av musik. ( har ingen erfarenhet eller kunskap om den ) Det vore trevligt om alla "digitala" freakar kunde ge oss "analoga" freakar en inblick i vad ni skriver om. Visst går utvecklingen inom musiklagring framåt och i nästa genaration Hifi är nog både CD och Vinyl bortglömt. Kvar blir väl vi analogiker ( konstigt ord ) med våra dyra svarvar och CD spelare ett museu'm föremål. På ett sätt bra för det kommer att bli billigare för oss alla. Men någon stans i kedjan till örat måste konvertering till analogt ske, någon som vet var ? Ett annat sätt kan kanske vara DNA/CLONING av hårddisken längst upp så att vi kan eliminera D/A omvandlaren,det kräver dock "lite tid". Tar tacksamt emot kunskap om Squeezeboxen MVH Lech Quote
Martin Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Det finns så mycket info! Vad vill du veta lech, fråga på! Ang detta med formaten, för egen del känns cd-mediat helt dött, jag tror på vinyl och hårddisklagring i framtiden. Vill gärna ha en svarv själv för mina nostalgiska behov att vända på skivor Men någon stans i kedjan till örat måste konvertering till analogt ske, någon som vet var ? Antagligen i själva squeezeboxen, eller så i en extern D/A-omvandlare om man har en sådan. Quote
oLjud Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Ang detta med formaten, för egen del känns cd-mediat helt dött, jag tror på vinyl och hårddisklagring i framtiden. Tror som du... Quote
joakim99 Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Även jag instämmer i hyllningarna utav Slimdevices produkter. Jag lyssnar på betydligt fler skivor nu än innan när jag använde en vanlig cd-spelare. Jag använder inte squeezeboxens analogutgångar utan kör digitalt ut in till min Benchmark DAC1. Quote
Mattias Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Hyllningarna rullar på här och jag kan instämma. En smått fantastisk produkt måste ja säga Det är Squeezebox som testats, än så länge bara under ett dygn.... Man har fördel om man har lite datorvana kan väl nämnas och det var ju där man gick lite bet emellanåt :clown: Men jag fick fin support av Squeezegurun Martin /Mattias Quote
exPERten Posted December 14, 2006 Author Posted December 14, 2006 Kul att så många verkat possitiva till Squeezeboxen, men är det någon som hunnit med att testa The Transporter. Denna är mer intressant för min del, eftersom jag troligtvis inte kommer köpa någon extern DAC. Vore kul med lite feedback angående Transportern med andra ord. Quote
Martin Posted December 14, 2006 Posted December 14, 2006 Kolla in deras reviewsida http://slimdevices.com/pi_reviews.html Sen vet jag det finns ett gäng på hififorum och ett gäng på minhembio som kör med transporter numera. Quote
J3DD Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Jag har också trillat dit... Squeezebox + Benchmark DAC till min Pathos Logos. Har rippat ca 400 av 500 CD till FLAC, det enda tråkiga med hela den här konverteringen. Annars helnöjd med både ljudet och användarvänligheten, för att inte tala om alla Internetradiostationer som finns tillgängliga för att hitta ny musik. Skall bara sälja min CD spelare nu... "Aldrig mer en CD-spelare?" Quote
Martin Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 "Aldrig mer en CD-spelare?" I framtiden är det vinyl och ettor och nollor som gäller, små plastskivor är helt ute Quote
eliot Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Welborne Labs har ett Squeezebox Power Supply Upgrade Kit ($185.00) som kan vara intressant. //Eliot Quote
Guest Peo Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 En sak att tänka på.. När man kör med uppspelning från Squeezebox, dator eller liknande, så rent praktiskt använder man en CD-transport för $5 att mata sin DAC med. Tänk på att skivorna måste rippas först för att hamna på hårddisken, och det gör man med en CD-ROM eller DVD-ROM i $5-klassen, i en minst sagt instabil konstruktion i form av en dator, med usel strömförsörjning och allehanda störningar.. Audio CD använder inte samma format som en Data CD, vilket många felaktigt tror.. ("en vanlig CD-ROM går ju i princip alltid att läsa och fungerar i alla CD-ROM-läsare.."). Formatet som används när man skriver vanlig data till en CD-R har mer felkorrigeringsdata lagrat, och därför är just det formatet såpass stabilt som det är. Den som bestämde detta borde helt klart skjutas. Jag har för mig att det hade med kopieringsfobin att göra, och/eller att de ville sälja dyra specialskivor för "Audio CD", minns inte riktigt. Troligtvis en kombination. Att hävda att hårddiskuppspelning är bättre/identiskt med en separat CD-spelare eller transport + DAC är att helt underkänna funktionen hos en CD-transport.. I själva verkligheten finns det enorma skillnader i ljudkvalitet mellan olika CD-transporter. Det stannar inte där heller - det går enkelt att bevisa att t.ex. en digitalkabel påverkar ljudet trots att det är emot all logik och teori. Det går t.o.m. att höra tydliga skillnader i ljudkvalitet bara genom att byta power supply i en CD-transport.. Och strömkablar spelar roll även på en dedikerad CD-transport, t.ex.. Så, den dagen vi kan rippa CD-skivor till hårddisk via en CD-transport i referensklass, DÅ kan vi börja prata om att ersätta dedikerade transporter.. Det finns sådana projekt på gång faktiskt, det kommer att bli mycket spännande tror jag.. Och dyrt med all sannolikhet. Men visst är det väldigt smidigt och så, det tror jag de flesta är överens om! Däremot kommer vilken high end-transport + DAC som helst att vara markant bättre tills dess att vi kan rippa skivorna med motsvarande kvalitet som en bra transport kan läsa den. Med tanke på de framsteg som skett inom CD-uppspelning den senaste tiden tror jag det är ganska säkert att säga att vi inte vet alltför mycket om digitalt ljud.. Om det verkligen vore så enkelt som teorin säger att det borde vara, skulle man kunna ta vilken CD-ROM som helst (som datorexemplet ovan), pusha datat till en liten RAM-buffer och klocka om signalen för att sedan skjuta in den i en DAC och uppnå perfektion på så sätt. En sådan DAC skulle gå att sälja för $50, och den skulle också låta så. Rent teoretiskt bör en sådan enhet eliminera jitter och ha perfekt avläsning från skivan, men i praktiken... Nope. Man kan även tänka sig att bygga in DAC'en direkt i högtalaren tillsammans med ett linjärt och mätmässigt korrekt Class D/T-steg och skicka datat via optisk Toslink för att nästan helt eliminera signalvägen. Nån som tror att det skulle bli bra? Hur många sådana produkter finns det på marknaden, såhär 24 år sedan CD introducerades? Jag säger som Farbror Barbro: det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. :cool: Quote
Guest Zalve Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Rippa med EAC... Exakt Audio Copy,,, Ger dig en exakt kopia på HD'n. Quote
Guest Peo Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Om det vore så, hur kommer det sig att det låter bättre med en bra transport? Quote
Guest Peo Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Om vi följer den "digitala teorin" så bör inte ljudkortet ha någon som helst inverkan då man kör digital ut till DAC. *) Tar jag digital ut från CD-spelaren till min hörlurs-DAC och jämför med digital ut från datorn till samma DAC, med samma kabel.. Stor ljudskillnad till CD-spelarens fördel. Ljudet från datorn låter platt i jämförelse, inte alls samma liv och entusiasm i ljudet. Placebo? Det är förvisso möjligt, men det är i så fall en omvänd placebo. Jag VILL verkligen att det skall funka som du säger, men det gör inte det. Ingen skulle vara gladare än jag om jag kunde eliminera CD-spelare helt och bara köra dator -> DAC. Mitt skrivbord skulle vara bra mycket mer användbart utan en stor fläskig CD-spelare på det, hehe. *) och detta är ju inte sant - testa lite olika digitalkablar så hör du det själv. Quote
eliot Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Som av en tillfällighet fann jag igår denna artikel om why “Memory Playback,” categorically, is so vastly superior to mechanical playback //Eliot PS: Jag fann artikeln då jag "snubblade över" Nova Physics Group och deras Memory Player Quote
Guest Peo Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Intressant artikel, tackar. Jag håller med också, jag önskar bara att verkligheten stämde överens med logiken. Jag har inte lyckats ännu hur som helst! Det blir nog dags att testa detta igen efter min uppgradering.. Jag har en dröm att jag kan sitta och styra musikval med min notebook, det borde ju gå att lösa utan kvalitetsförluster, tycker min vänstra hjärnhalva. Det vore dock väldigt intressant att förstå hur digitalkablar kan låta olika. Eller varför t.ex. coax och optisk kabel från samma transport till samma DAC låter olika. Jag får verkligen inte det att gå ihop... Eller varför två olika transporter som läser samma felfria skiva kan låta helt olika. Grejen är ju också att de flesta skivor som är välvårdade kan jag rippa på några minuter med 100% kvalitet i EAC, så det verkar inte vara några större problem att läsa dem i en skräpläsare a'la dator. Har även testat att rippa i 1X vs full speed (ca. 30X med min läsare), paranoid mode, burst mode o.s.v. och det är ingen skillnad alls på datafilen som genereras (jag hör ingen skillnad heller, heh, jag testade faktiskt det bara för att jävlas). Nånting är helt klart skumt. Nu ska jag inte kidnappa den här tråden dock, jag får ta och återkomma när jag gör nästa test. Det skall gå! Quote
Ekman Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Hade det inte bl.a. med jitter att göra? dessutom så är rätt omöjligt att göra en perfekt kopia av något Quote
Martin Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 Peo: Det kan vara trixigt att plocka ut en korrekt signal ur en dator, vad använder du för något? Kernel Streaming? Asio? Strunta i datorn säger jag och kör Squeezebox -> dac . En betydligt mer smidig lösning, om du inte sitter med datorn i knät hela tiden dvs. Quote
Recommended Posts