Perka Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 En fråga från en som inte har en susning. Vad innebär det att använda belanserad koppling till DACen, en kabel i stället för två? men mer då? Fördelar? Balanserat från förförstärkare till effektdito? Är det samma sak som innan i kedjan? Det är säkert något som "alla" vet. Alla utom jag då, men jag är inte så insatt i detta som jag kanske blir om ett tag. Quote
EuphoniC Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Kablarna kommer fortfarande i par om två för stereo. Balanserade kablar skickar signalen i två separata ledare varav den ena signalen är inverterad. På så sätt kan mottagaränden jämföra signalerna och plocka bort skillnader som plockats upp på vägen mellan apparaterna. Resultatet ska alltså vara en störningsfri överföring. Quote
Guest johan Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Lite mer info varje kabel innehåller 3 tåtar , jord , + och - Vissa märken kastar om + - o då kallar man det för inverterad fas. Vilket sen som är bäst , balanserad eller single end har det diskuterats om hur mycket som helst. Produkter med "fuskbalansering" (vilket betyder att ingången är balanserad men signalen görs om till single end) brukar låta lite sämre via xlr än helbalanserade produkter. Men på en helbalanserad behövs det 4 av allt i en stereo produkt o då sticker priset spikrakt upp. Quote
JMlab Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Precis så har jag upplevt det dvs först Wadia-Audionet ,sedan DCS-Audionet lät sämre med ballat än oballat. Sedan kan man ju fråga sig varför många av de RIKTIGA HIGHEND tillverkarna har oballanserat eller "fuskballanserat"?? Har för mig att det från början var något som man "ärvde" från PA-systemen för att kunna dra långa kablar utan ljudförsämring Quote
Timbre™ Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Sedan kan man ju fråga sig varför många av de RIKTIGA HIGHEND tillverkarna har oballanserat eller "fuskballanserat"?? Det här med balanserad utsmyckning kan nog vara en övergångsfas i vissa fall om inte konstruktionerna är balanserade redan från start. Ett typiskt exempel är Accuphase C-11/P-11 från åttiotalet där åtminstone försteget öppnar upp via RCA. Dagens Accuphasar skall däremot nog köras balanserat. Quote
Bebop Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Om man behöver långa kablar, och då menar jag > 10 meter, så har jag lärt mig att man måste köra balanserat (äkta balanserat) för att inte tappa signalkvaliteten. Jag kan dock inte säga varför. Jag snackade med någon tillverkare på en mässa en gång (minns inte vem det var, tror det var Bo CHristensen från Bow) som sa att det viktigaste skälet till att ha balanserat är att det förväntas i Japan. XLR är helt enkelt häftigare i deras mening. Ljudmässigt ger det inga pluspoäng i normalfallet. Undantag finns dock. Har hört Thule demonstrerat sina balanserade förstärkare med XLR respektive RCA. I det racet vann XLR helt klart. Själv har jag kört med balanserade anslutningar men gått över till RCA. Jag kan inte påvisa någon direkt skillnad. Däremot är det lättare att sälja kablar med RCA-pluggar, vilket kan vara ett argument gott som något för att hålla sig till phono. bebop Quote
Guest johan Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Har hört Thule demonstrerat sina balanserade förstärkare med XLR respektive RCA. I det racet vann XLR helt klart Thule är väl oftast helbalanserade produkter ? Quote
Martin Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Får man inte 4 eller 6 db lägre störnivå har jag för mig. Jämfört med vanliga obalanserad rca. Quote
Bebop Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Får man inte 4 eller 6 db lägre störnivå har jag för mig. Jämfört med vanliga obalanserad rca. Snarare högre utnivå. Normal utnivå 2 volt och äkta balanserat det dubbla, vilket då skulle ge 3 dB högre volym allt annat lika. Så är det inte på min fuskbalanserade Bow. Quote
Bebop Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Thule är väl oftast helbalanserade produkter ? Dom har både balanserade och obalanserade "B" i modellbeteckningen står för balanserat och Thule kör med äkta balansering. Bebop Quote
Arioch Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Visserligen är jag novis på området men... Jag tror det spelar ganska mycket roll vad tillverkaren har satsat på. Har du en produkt med båda typer av kontakter är det intressant att veta vilken av dem som tillverkaren har satsat mest på. Arioch Quote
Guest Jorma Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 RCA eller XLR? Av min försäljning så är det väldigt olika vilken typ som jag säljer till olika länder. Sverige är det ca. 75% XLR. USA är det nästan enbart RCA oavsett prisklass. England är det ungefär lika många av vardera typ. Japan är det mest XLR av dom dyrare kablarna och ju lägre prisklass desto mer RCA. No.3 serien som är min billigaste kabelserie är det 90% RCA till Japan och tvärtom med den dyraste serien Prime. Till Korea som har tagit hem en order för demobruk till 3 butiker är det hälften av varje typ av alla serier. Malaysia har köpt enbart XLR. Om jag ser till totalförsäljningen så är det också så att ju dyrare kablar desto större andel XLR. Statistiken bygger på ca. 450 par sålda signalkablar under 4 års tid. Quote
Guest Jorma Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Det snackas enbart om äkta eller oäkta balanserat vad det gäller apparater, men jag vill påstå att detsamma gäller kablar. En balanserad kabel som använder skärmen som jordledare och alltså är en 2-ledare med skärm är vad jag vill kalla för "oäkta" balanserad. Slutresultatet kan bli bra ändå, men i den högsta klassen gäller 3-ledare plus skärm och då ansluts jorden enbart i den ena änden. Det blir rätt mycket bättre slutresultat om man använder en sådan kabel i en highendanläggning istället för en "oäkta" balanserad kabel. Quote
gcs Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Men hur blir det då om man kör som jag. Balanserat via en utgångstrafo. Så är var all professionell elektronik kopplad, men numera kör man elektronisk balansering. Att man kör XLR tror jag beror mycket på att man tycker att det ligger en högre status i det. Quote
Guest Jorma Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 Men hur blir det då om man kör som jag. Balanserat via en utgångstrafo. Så är var all professionell elektronik kopplad, men numera kör man elektronisk balansering. Att man kör XLR tror jag beror mycket på att man tycker att det ligger en högre status i det. Jag har haft 2 par likadana förstärkare - Ear 509 Aniversary. Men det var en detalj som skilde. Det ena paret var obalanserat och det andra paret var trafobalanserat. Det fanns bara en ingång så det gick inte att växla mellan RCA eller XLR. Då hade jag en Advantage S1 som cd och försteg och resultatet var att jag föredrog 509,orna som var trafobalanserade i alla lägen framför den obalanserade och det tyckte också samtliga dom som hörde bägge paren här hemma. Jag använder 1 meter korta signalkablar. Samma tyckte recensenten Art Dudley på tidningen Stereophile som recenserade en effektförstärkare EAR 890 som är omkopplingsbar mellan balanserat eller obalanserat och den har också en trafobalansering. Trots att Tim hade sagt samma till honom som han sa till mig att det är bättre att köra obalanserat så sa Art Dudley samma som jag till Tim: "Sorry Tim, men det låter bättre balanserat: "Was there a difference? Actually, yes: While I heard no distinctions one way or the other in terms of flow or timbre or pitch or drama, I did in fact hear what I took to be a better, bigger sense of scale with the balanced cables. Sorry, Tim. " http://stereophile.com/tubepoweramps/404ear/ Quote
Recommended Posts