Erik L Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Vill gärna ha lite tips på bra basportar då jag funderar på att bygga en ny och förhoppningsvis riktigt bra låda till min Stroker. Aeroport känner jag till, kör med 1st 6 tums nu. Går det att få tag i bra 8 tums portar? Tips på portar som går att skruva fast mottages gärna. Någon som vet hur hög hastighet man kan ha i porten innan den blir överbelastad? Dvs innan avstämningsfrekvensen ändras för mycket, blåsljud uppstår och Qp värdet blir för lågt? Kör jag med 1st 6 tums port så kommer jag upp i 47m/s vid 30hz med 1600W (72m/s vid 3200W) vilket jag antar inte är särskilt optimalt. Borde man inte kunna spela högre med en låda med 2st 6 tums portar och samma avstämningsfrekvens i och med att portarnas förmåga att "hålla tillbaka" elementet ökar? Har man två 6 tums portar eller en 8 tums port så blir de ganska långa men det är ju vad Cerwin-vega själva rekommenderar. Går det att få tag i portar med längre rör än 30cm (38 med trattarna)? http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr18.pdf Specifikationer om någon känner för att simulera. Lådan jag kör med nu är på 187,5 liter och är avstämd vid 25hz. Kör man med en 130 liters låda och 29,5 hz i avstämningsfrekvens så tål den över 3200W ner till 30hz och det är den avstämningsfrekvensen man får om man slänger i ett 6 tums rör på 38cm. Kanske inte helt nödvändigt men köper man ett till 218 steg till så kan det väl vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Lösningen på problemet heter nog fler portar. Det är ju ökad portarea du är ute efter för att sänka lufthastigheten så varför inte dubbla portar? Problemet som detta för med sig är du själv inne på: portlängden (som blir väldigt lång)! Se till att det funkar praktiskt (så att rören får rum okrökta) i lådan så är det nog lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts