Akkelis Audio Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Jag har rätt nyligen köpt ett nytt objektiv till kameran, ett Canon Ef 50/1,8 II. Detta objektiv är väldigt ljusstarkt och med fin skärpa. Jag har sedan letat igenom Akkelis Audios lager efter lämpliga foto objekt och fastnat för något så trevligt som vinylspelare. Ja för att vara mer exakt, tonarmarna på några vinylspelare som är fascinerande i sin mekanik. Fyra olika armar har plåtats på nära håll, en japan, två engelsmän och en engelsman som antagligen tillverkats i Kina. Först ut är en exotisk engelsman. Quote
Guest asimov66 Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 jisses de bästa motiven är just vinylspelare (tycker jag iaf ) Är de fullstorlek på forumet eller är de skalade? om de är skalade så ha du länkar där man kan se dem fullstora? Quote
Akkelis Audio Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Bilderna är rätt stora i originaformat, tar nog upp nån mb/styck. Fast det går ju at förminska till rimlig storlek och lägga ut om intresse finns. En lite ovanlig förfrågan Många vet säkert redan vad detta är för arm, men för er som inte listat ut det ännu kan denna bild säkert få gissningarna att falla på plats. Jepp, ett tunt armrör i titanium nitride, dvs lätt och styvt med reonanser i de frekvenser som inte skall påverka återgivningen negativt. Quote
Akkelis Audio Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Armen kommer från Engelska SME och heter Series III. Det finns även en liknande arm som heter Series IIIS och den är en lite förenklad version av Series III. S versionen har inte något silikonbad för jämnare gång och den har lite färre justeringsrattar, man justerar mer direkt genom att flytta vikterna. SME Series III med sin låga massa (5 gram) är idealisk för pickuper med hög compliance, dvs MM pickuper med lågt nåltryck. Armen kan dock ta pickuper med en vikt av upp till 12 gram och med nåltryck upp till 5 gram. Mer info om SME Series II finns här: http://www.vinylengine.com/library_model.p...el=Series%20III Kan också säga till er vinylexperter att det är helt ok att komma med rättelser om jag är ”ute och cyklar” då jag försöker reda ut begreppen. På bilden syns antiskatingen som består av en vikt i en nylonlina och själva infästningen av linan kan justeras. I framkant på armfästet syns också baljan för silikondämpingen. Det följer med olika ”paddlar” som kan användas i detta ”bad”. Någon som kan gissa vilken skivspelare denna arm sitter på? Vad jag har förstått är det är rätt vanlig kombination. Quote
Akkelis Audio Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Denna arm ger ett något komplicerat intryck. Det är mängder av vinklar, skarvar, kanter, rattar, skruvar, skalor, mm. Fördelen är att det antagligen inte finns någon vinkel som inte går att justera för att e pickupen optimala arbetsförhållanden. Quote
lindvall Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Någon som kan gissa vilken skivspelare denna arm sitter på? Vad jag har förstått är det är rätt vanlig kombination. Då kanske det är en Thorens? Quote
Akkelis Audio Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Visst är skivspelaren en Thoréns, modellen heter TD321. SME Series III ärrmen sägs passa som hand i handske med en pickup jag har hemma, en Shure V15 Type IV. Denna pickup vill ha ett nåltryck på 0,8-1 gram Jag har dock inte hunnit testa denna kombination ännu. SME armarna är överlag föredömligt enkla att justera i längs- och höjdled och man kan undra varför inte andra tillverkare i allmänhet och REGA i synnerhet lär sig lite av detta. Quote
Akkelis Audio Posted December 5, 2006 Author Posted December 5, 2006 Då tar vi och tittar närmare på nästa arm som kommer från samma engelska familj, SME. Detta är kanske den mest "klassiska" armen i vinylhistorien. Quote
stargazer Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Wow, läckra bilder ! (Timbre nickar nog gillande) Vinyl e sååå läckert. Tonarms-porr :cool: Quote
Engelholm Audio Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Ett härligt objektiv - jag har samma, tror jag! Quote
new order Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Wow, läckra bilder ! (Timbre nickar nog gillande) Vinyl e sååå läckert. Tonarms-porr :cool: Både Rör Och Vinylsvarvs-fetischist nu Stargazer Många laster blir det... Men visst är det läckert men vinyl.Kanske måste man snart börja titta på en vinylsvarv själv! Gör S.F några Quote
Akkelis Audio Posted December 5, 2006 Author Posted December 5, 2006 SME 3009 är en S formad arm med knivlager som fanns i produktion väldigt länge i olika utgåvor, 3009, 3009 R, 3009 S2, 3009 Series II, 3009 Series II Improved, 3009 Series II S2 Improved. Det fanns även 12” varianter av 3009:an. Den arm jag äger tror jag skall vara en SME 3009 S2 Improved. Även till denna arm fanns det ett silikonbad + paddel som tillbehör. Denna utgåva av SME 3009 har löstagbart pickupskal. Väldigt praktiskt då man skall montera pickupen. Quote
Akkelis Audio Posted December 6, 2006 Author Posted December 6, 2006 Den lilla skruven under pickuphuset lossas då man vill justera azimuthen. Skruven lossas och hela pickuphuset kan vridas någon grad åt ena eller andra hållet. Nu börjar tyvärr bilderna att bli mer oskarpa. SME 3009 armen var den sista jag fotade denna dag och ljuset blev sämre och sämre. Ber om ursäkt för detta. Även på SME 3008 används en vikt i ett snöre för att justera antiskating. På nedanstående bild syns också tydligt hur lätt man justerar armen i längdled. Vikten på pinnen längst bort används för att justera nåltrycket. Och en sista, lite suddig bild, på SME 3009 S2 Improved. Här syns hur enkelt man kan justera både tonarmshöjden (VTA) och armlyften, föredömligt SME. Quote
Akkelis Audio Posted December 6, 2006 Author Posted December 6, 2006 Då var SME turen avslutad för denna gången men vi håller oss kvar hos Engelsmännen, det är dags för världens kanske mest sålda tonarm. Quote
Akkelis Audio Posted December 7, 2006 Author Posted December 7, 2006 REGA har funnits i vinylbranchen sedan 1973och Planar skivspelarna har sålts i över 30 år. 1983 kom tonarmarna RB250 och RB300 och dom satte en ny standard bland tonarmar, för rimliga pengar fick man en välkonstruerad och välljudande arm som utan en massa ”lull-lull” var byggd att hålla länge. På senare år har även modellerna RB700 och RB1000 tillkommit. Quote
Akkelis Audio Posted December 7, 2006 Author Posted December 7, 2006 Efter att ha kollat fakta lite noggrannare så visar det sig att alla REGA armar tillverkas i Essex i England. Sex heltidsanställda arbetar med att montera REGA armar och man förser mer än 15 OEM tillverkare med REGA armar, jag skall återkomma till det. Föregångaren till RB250 och RB300 hette RB200 och var en tonarm som byggdes i Japan. Denna arm satt på Planar-skivspelarna i 10 år. REGA RB300 armen har sålts i imponerande 250 00 exemplar!!!!!! Hur många RB250 armar i REGA och OEM tappning som sålts vet jag inte. Vi tittar lite närmare på pickuphuset och pickupen. Quote
Akkelis Audio Posted December 8, 2006 Author Posted December 8, 2006 REGA RB250 är som sagt en väldigt vanlig OEM arm, dvs en arm som andra köper in och sätter sin egen logga på och kanske modifierar. Just denna arm är har en ”Consonance” logga med anledning av att den sitter på en Opera Audio Consonance skivspelare. Bland kända modifierade armar kan nämnas Michell Technoarm och Origin Live. Många diskuterar om RB250 eller RB300 är den bästa armen. RB300 är dyrare och skall ha lager ur en lite bättre sortering. Nåltrycket på RB300 ställs med en vridratt som spänner en fjäder och det är just detta vissa hävdar är ljudförsämrande. De menar att RB250 armens nåltrycksjustering med att flytta vikten är bättre. REGAs armas är hopplöst ojusteringsbara i originalutförande. Armhöjden/VTA går inte att justera, inte heller azimuth. Armen på bilden är som synes lite tweakad. Originalets runda motvikt på en plastpinne är utbytt mot Michells Technoveight, en motvikt som hänger på en stålpinne och är justerbar med god precision. Det bästa med denna Michellvikt är att den är underhängd och sänker tyngdpunkten i armen till samma nivå som pickupen. Något som är klart bra ljudmässigt. På armen sitter också Michells VTA jusering och en Michell ”nut” för att dra fast armen istället för originalets stora mutter. Antiskate justeras med den lilla gröna pluppen som syns under armen. Quote
Akkelis Audio Posted December 9, 2006 Author Posted December 9, 2006 Då återstår bara min favoritarm, rent estetiskt. En makalöst elegant arm med en härlig mekanisk precision och känsla Quote
Akkelis Audio Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 Denna arm är så makalöst tjusig mekaniskt sett, jag köpte på min spelaren bara för att få beundra armen ett tag. Quote
Akkelis Audio Posted December 14, 2006 Author Posted December 14, 2006 Jag vet inte om armen i sig har något namn, men den sitter på en Luxman PD272 skivspelare. Armen är lite längre än en REGA arm, kanske 10”. Luxmanarmen är skruvad i skivspelaren och går att demontera så en tanke jag hade var att plocka bort den och montera den på en annan skivspelare fast det är väl inte säkert att den ör lika bra som den är snygg. Den här generation av Luxmanskivspelare och tonarm kommer från den tiden Luxman byggde apparaterna i Japan och Japans kvalitet var något eftersträvansvärt. Det sitter en MM pickup från Goldring på denna arm och jag tror att den passar bättre för MM än MC pickuper. Quote
mayro Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 luxmanskivspelaren ser snygg ut.. Helbild önskas Stefan Quote
Guest asimov66 Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 rega säljer numera också VTA adjustment plates orginal nuförtiden (de som alltid varit mot det annars, lite skönt ironiskt ) nyfiken på hur förändringarna gör på sig det finns ju en uppsjö av olika färdigbyggda förändringar på den rega armen (då primärt menat 300 armen). var det 25000 eller 250 000 exemplar de har sålt av regan? jäkla bra armar trots det priset iallafall och som du sa otaligt många OEM armar är egentligen rega armar med. 700 och 1000 armen hade problem i början med att få det silvriga att hålla fast på armen så de fick en jäkla massa "fläckiga" armar i retur efter introduktionen av denna arm, det slets bort onaturligt snabbt. Fixat till stor det nu iaf (tror jag). Quote
Akkelis Audio Posted December 16, 2006 Author Posted December 16, 2006 Sorry Mayro, i denna tråd är det tonarmarna i fokus så det blir inga helbilder Det kasnke blir nånon annan tråd eller plats framöver för Luxman är en elegant skivspelare. Det var denna Luxmanarm som inspirerade mig att starta denna tråden, ursäkta att jag tjatar, men armen är så elegant att den bara måste beundras. Ta en sådan detalj som antiskatingen, den justeras med den lilla vikten nere till höger i bild. Och tittar man närmare på denna detalj så ser man att det går en tråd från själva armen till antiskatingen och då armen förs in mot mitten så lyfts antiskatingvikten från sitt ursprungsläge. Det hela är så tjusigt att man blir tårögd Sedan måste man bara beundra alla svarvade och frästa aluminiumbitar med sin skyhöga finish. Quote
Akkelis Audio Posted December 16, 2006 Author Posted December 16, 2006 En sista bild på den fina Luxmanarmen. Ingen som vet någon information om denna arm? Är det bra, värd att sätta på en annan skivspelare eller är den bara snygg? Jag har talat om justerbarheten hos de tidigare armarna, även denna är justerbar på olika vis. VTA tex justeras genom att lossa en skruv och lyfta hela armfästet, lite lätt som på en SME arm. Jag kom på att jag har ännu en arm att fotografer så här kommer arm nummer fem. Quote
Akkelis Audio Posted December 17, 2006 Author Posted December 17, 2006 Pickupen i bild är både en "klassiker" och den är lite speciell. Den kommer från en tid då Shure tillverkade ”high-end” pickuper och kostade i slutet av 80-talet rätt många tusenlappar i inköp. Shure V15 tror jag kom ut i totalt 5 utgåvor/generationer och jag äger en helt ny Type IV (4). Denna pickup vill ha ett nåltryck på 0,8-1,2g vilket i dagens sammanhang är väldigt lågt. Den passar därför ypperligt ihop med SME Series III armen jag visade tidigare i tråden. Shure V15 Type IV har också en nedfällbar borste som sopar skivan innan nålen. Denna borste har också en stötdämpande uppgift då man spelar buckliga skivor. Armen på bilen är en REGA RB-250 och här i OEM utförande. Denna OEM arm har en ”Consonance” logga. Antiskating på denna arm ställs med den gröna knappen till höger i bild och nåltryck justeras genom att skruva på motvikten. Jag tror det är så att alla OEM armar har gröna knappar och ploppar i motvikten och REGAs original har dessa detaljer i svart. Denna arm saknar VTA justering så som de flesta REGA armar gör. Man får justera VTA med olika ”shims”, dvs. brickor. Det blir en ganska grov justering tycker jag, men det kanske är gott nog? Det var alla armar och armbilder för tillfället. Tre nya armar kommer hem efter årsskiftet så jag kanske får anledning att plocka upp denna tråden igen då. Tackar för visat intresse och god jul. Quote
mayro Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 Nu då själva tråden är slut för tillfället kan du väl ta några fina bilder av luxman skivspelaren... Quote
Guest asimov66 Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 akkelis audio: du e helt underbar du grabben har fanemig hittat något nytt på min rega arm som jag inte tänkte på innan du sa det den gröna edition knapparna OEM till andra butiker, visst e det så. Det är ett väldigt känt märke som moddat min arm, mer tänker jag inre säga men kul är det. Quote
JorgenW Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 Jag bugar mig för denna intressanta artikel. Sitter själv på en Rega RB300 arm som i sin tur är monterad på en Systemdek IIX (Metalfärgad Anti skating knapp). Det ska bytas pickup inom en snar framtid, samt en genomgång av spelaren i helhet. Så ni som sitter inne med förslag på bra puppor till denna arm sänd gärna ett PM. Jörgen W Quote
Recommended Posts