gcs Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Jag råkade idag hitta papper på min gamla förförstärkare som jag en gång ägde på 60-talet och sålde någon gång på 70-talet. Det var en Harman Kardon Citation A som vägde ganska mycket och den var fullproppade med komponenter. Jag läser här 33 transistorer frekvensomfång 1-1Mhz +/-0.25dB. kantvågssvar mindre än 1µsek med ett tilt på 5% vid 5Hz. IM .05% vid 2 volt och alla kontroller var stegade. Den här förstärkar-konstruktionen var från första halvan av 60-talet och det är möjligt att det var germaniumtransistorer men jag vet inte säkert. Jag vill minnas att det var små metalhattar så det kanske ändå var kisel. Hur som helst om nu data stämmer med det som man skriver från då skulle förförstärkaren kunna vara en höjdare änn idag. Pris 1965 $350. Det fanns också ett slutsteg som hette Citation B och var transistoriserad på 2x40watt med en dämpfaktor på 50 ner till 10Hz. I övrigt samma data som Citation A. Jag hade själv bara förförstärkaren. Quote
Recommended Posts