Jump to content

Recommended Posts

Posted

Juletid är musiktid och december månad har tagit oss i sitt grepp. Stillhet och lugn men också julklappsprassel, jultomtar, buller och bång... :)

Ett ljus i decembermörkret och följ med från start... ;)

Advent006.JPG

Posted

Pepparkakor och julmusik men även rörglöd och elektronik. Trähorn från de höga verkningsgradernas värld plus mässingshorn från en liten julensemble som backar upp... :)

Advent109.JPG

Posted

Timbre , du är flitigare än tomten ;)

Att du bara hinner och orkar :o

mvh en gurka som gör vågen

Posted

Fyra album ur jultidernas musikflod och första adventsljuset på Snowbound med Fourplay. Här är det inte Lee Ritenour som spelar i kälkbackarna utan gitarren har lämnats över till Larry Carlton... :cool:

Advent002.JPG

Posted
Timbre , du är flitigare än tomten ;)

Att du bara hinner och orkar :o

Hifi som rekreation... :)

Snowbound kom ut på Warner 1999 och är en samproduktion av medlemmarna i Fourplay. Mycket folk och många studios inblandade så det här måste ha varit en hel del att koordinera. Vad sägs om exempelvis Schnee Studio i LA :) eller Mountain Studios i Montreux, Switzerland... :?: :cool:

Advent007.JPG

Posted

Kan Fourplays musik verkligen skapa julstämning... :?: En perfekt produktion i en perfekt värld där ingen spiller julglögg på mattan eller stearinet aldrig droppar på bordsduken... :) Bob James & Co tar sig igenom några obligatoriska klassiker som Angels We Have Heard On Higth, Hark! The Herald Angels Sing, Christmas Time Is Here samt givetvis Santa Claus Is Coming To Town. Dock är de två kristallstjärnorna i snöäventyret för min del en lysande inspelning av Donald Fagens Snowbound samt en alldeles fantastisk version av Amazing Grace... :o:mm: Den senare tycker jag är något av det bästa Fourplay har gjort överhuvudtaget.

Advent010.JPG

Posted

Himla tjusigt Timbre, hifi stämningsfullt som bara den !!

Den mörka årstiden vi nu befinner oss i, den är ju hifi rävarnas högtid.

Visst, jag spisar väl hifi/musik även under sommar halvåret, men absolut inte lika intensivt som vid denna tiden på året, och ett eller annat levande ljus på bordet vid musik lyssningen, det höjer väl bara stämningen ytterligare ett par snäpp !! :)

Jag önskar Timbre och alla andra hifi rävar en hifi/musik, och stämningsfull tid !

Mvh//-- Tompa -- :)

Posted
Jag önskar Timbre och alla andra hifi rävar en hifi/musik, och stämningsfull tid !

Tack detsamma och denna första Adventsvecka kommer det bl.a. att handla om ett mycket stämningsfullt försteg... :) :cool:

Advent047.JPG

Posted
Rör är läckert :mm:

egentligen borde man ha en rörstereo bara för att titta på, så får trissorna sköta musiken :D

Torr transistorhumor skulle jag vilja kalla det där... :D

Posted
Borde inte ett av rören vara tänt? :);)

Funderade länge på just detta :D men vi väljer att kompensera med tända stjärnor och kommande bilder på både insidan och baksidan av detta försteg från Slovakien. Volymkontrollen går liksom inte att missa och den har en stor del i förstärkarens läckra framtoning. Själva potentiometern kommer från Alphs och antalet ingångar framgår tydligt på ovansidan. Lineingångarna har en ingångsimpedans på 50 kohm, vilket väl är att betrakta som ett normalvärde på linjesidan och här finns tre utgångar varav en är förstärkt (10dB/8V max). Phonoingången har tillräcklig förstärkning att klara både MM- och (de flesta) MC-pickuper. RIAA-steget är justerbart för anpassning till skilda signalförhållanden.

Advent036.JPG

Posted

Den förstärkta utgången har en utgångsimpedans på 5 kohm och vi skall kika på slutstegens motsvarande ingång längre fram. Anpassning är A och O och då det var långa signalkablar med i uppställningen är förutsättningarna säkert goda. Ingångsväljaren som är strategiskt placerad bidrar också till förstegets design och jag tycker att det är mysigt med fjärrkontrollfria försteg. Det känns kompromisslöst på något sätt... :cool:

Advent039.JPG

Posted

En bild rakt framifrån är närmast obligatorisk innan vi lyfter på locket... :) Rörbestyckningen består bl.a. av fyra stycken E88CC till phonosteget och samtliga ingående rör är av JJ Electronics egen tillverkning. Till utgångssteget används två stycken ECC82 plus två E88CC.

Advent035.JPG

Posted

En titt på insidan och plötsligt uppenbarar sig phonosteget med sina fyra JJ E88CC. Själva RIAA-korrektionskretsen är passiv och här används kondensatorer (polypropylen) av hög kvalitet.

Advent180.jpg

foto: edonA

Posted

Tre utgångar varav den första är aktiv med justerbar nivå, den andra är passiv med justerbar nivå och den tredje är en fast linjeutgång utan förstärkning eller nivåkontroll.

Advent183.jpg

Posted

Tiden snurrar på och snart är vi framme vid den 2:a Advent.

Advent024.JPG

Efter helgen är tråden igång igen och då blir det mer musik, mer tomtar och

så skall det handla om ett par glödande monoblock på 10 W... ;) :cool:

Advent134.JPG

Posted

Snart dags att släcka ner det andra adventsljuset för kvällen :) och veckans julmusik kommer från Sheffield Lab.

Här har vi A Sheffield Christmas Collection från julen 1993. Många välkända namn och på gästlistan står bl.a. Lee Ritenour, Paulinho Da Costa och Harvey Mason.

Bland huvudattraktionerna finns t.ex. Pat Coil, Michael Ruff, Dave Grusin och Phil Perry.

Advent034.JPG

Posted

Fingrar man upp volymkontrollen startar Pat Coil med God Rest Ye Merry Gentlemen vilket kanske inte är det mest kända Pat Coil har gjort. Margie Gibson konstaterar därefter It Must Be Christmas Again och Michael Ruff dyker upp med sin klassiker Watching Like Angels. Har aldrig tidigare tänkt på att den kunde platsa i en Christmas Collection... :)

Mer julsäkert då med Dave Grusins version av A Child Is Born.

Advent048.JPG

Posted

Colleen Coil bjuder på en Silent Night i Sheffieldupplaga och naturligtvis bidrar Sheffieldveteranen Lincoln Mayorca med två nummer: Carol Of The Bells/The Holly & The Ivy samt Oh Holy Night/Un Flambeau, Jeanette, Isabelle. Bästa spåret i mina öron kommer från Phil Perry med Show Your Children Love.

Ett budskap året runt.

Advent028.JPG

Posted

Decembermörkret tätnar och Adventsljusstakarna kan behöva lite stöd av äkta rörglöd... :) JJ Electronics JJ 239 är ett par triod single end monoblock bestyckade med rör av egen produktion. Dessa förstärkare har kommit till på begäran av entusiaster i Japan och Sydostasien. Det främre röret är ett JJ ECC99 och effektröret är ett JJ 2A3, vilket motsvarar 300B.

Advent072.JPG

Posted

Ingångsimpedansen ligger på 50 kohm så långa signalkablar bör fungera bra även om man inte kan köra balanserat från försteget. Vad som händer om man kopplar upp dessa 10W på en Sonus faber Extrema kan jag inte uttala mig om men det var nog inte dessa högtalare JJ Electronic hade i åtanke när förstärkaren utvecklades. Högtalartrenden går idag helt klart mot höga verkningsgrader och snälla impedansförlopp så det finns en mängd högtalare på marknaden som förmodligen passar alldeles ypperligt. Ett par av dessa stod i samma rum med det skulle säkert även vara intressant att t.ex. höra ett par Von Schweikert VR-8 drivna av fyra stycken JJ 239.

Advent068.JPG

Posted

Rörmys :) handlar inte bara om musik utan även om yttre design och 239:an kan fås i sex olika varianter. Kromad eller guldpläterad topplatta i kombination med brunt, naturfärgat eller svart trä. Trafolådorna går att få i svart eller brunt och matchvikten ligger på hanterbara 23 kg.

Advent076.JPG