Jump to content

Verdi - Rigoletto (Warner Fonit 8573 82647-2)

Guest Peo

Recommended Posts

Jahaja, inte ens fördomar får man ha i fred. ;)

När jag var på en köpräd för ett tag sedan plockade jag upp denna CD:

B00004YYRA.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Jag köpte den billigt, och kikade inte så noga på fodralet.. Så idag satte jag mig tillrätta och började lyssna.

"Trevligt!", tänkte jag efter de inledande spåren, och jag blev snart fast i denna klassiker.. Krispig inspelning, bra närvaro, inte den yppersta inspelningen helt klart, men helt OK tyckte jag. Efter att ha bytt till CD2 fick jag för mig att studera fodralet en smula..

..och ser att detta är en "Historic Mono Recording 1954" ! :o Vad i hela friden!?

Jag har alltså lyssnat i över en timme och inte ens registrerat att det är mono.. Nu med vetskapen att det är det, jag hör banne mig ingen skillnad mot en traditionell stereoupptagning om jag inte anstränger mig och letar efter stereoseparation. Då först blir det uppenbart, men om jag inte tänker på det låter det alldeles utmärkt.

Detta är en klart skum upplevelse.. Ljudkvaliteten på en 52 år gammal inspelning förvånar mig mycket också.

Visst är det kul att rasera gamla fördomar? :) Helt plötsligt förstår jag vad gamla vinylrävar som spelar mono pratar om...

Skivan rekommenderas för övrigt, jag gillar den mycket. Utmärkt sång! Jag har inte jämfört med andra inspelningar än dock, det kommer vid ett senare tillfälle..