Bebop Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 En PU måste nästan bytas varje år tyvärr. Citatet är från en annan tråd som diskuterar vinyl. Tyckte det var så pass intressant att jag öppnar en ny rulle i ämnet. Om jag minns rätt rekommenderas de flesta PU att bytas efter 1200-1300 timmar, vilket innebär efter drygt 2000 LP skivor. I runda svängar betyder det drygt 5-6 LP-skivor varje dag, sommar som vinter, vardag som helg, semester etc. Alltså 35-42 LP varenda vecka i snitt eller 26 timmar varenda vecka ... Jag har införskaffat en kalender som jag har vid sidan om min sweet spot. För varje dag fyller jag i hur många LP-skivor jag spelat. Jag antar en speltid om 40 minuter på varje. Anledningen är att jag vill ha kolla på när det är dags att byta pick-up och eller rör till mitt RIAA-steg. Jag spelar inte så mycket LP i veckorna, men däremot under helgen. Från fredag kväll till söndag kväll. Tittar inte mycket på TV. Jag anser m a o att jag är en flitig lyssnare (CD och LP). Hittills i år har jag spelat 345 LP, vilket innebär 230 timmar. Jag trendar m a o mot 250 timmar. Om jag utgår ifrån att byte skall ske efter 1250 timmar, så kan jag spela på i ytterligare 4 år. Sedan kan man ju fortsätta och räkna vad det blir per LP eller hur mycket jag skall stoppa i sparbössan varje månad för att bygga upp kapital till ett byte. Om börsen skulle vara tom, kan jag lägga på ytterligare 3 år, om jag skall tro generalagenten för Benz i Kanada (där jag bor). Han säger att Benz Ruby kan man spela i 2000 timmar utan några som helst problem. Den kommer att bli något mjukare i diskanten, men fortfarande spela bättre än t ex Benz Ace (allt enligt honom). Jag har själv tillhört dom som trott att pickup måste bytas varje eller vartannat år. Jag trodde att jag spelade betydligt mer än vad jag faktiskt gjorde. Så, "watch out". Jag inbillar mig att jag inte är ensam i detta. Det kan naturligtvis vara kul att byta, men jag tror att de flesta byter oftare än vad som är befogat utfrån faktiskt slitage. Bebop Quote
das Boot Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Det finns ju speciella testskivor för att avgöra hur sliten pick-upen är. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men antar att de kan ge en fingervisning ändå... Håller med Bebop om att man nog spelar mindre än man tror på sin svarv. Jag har själv haft samma PU en längre tid och jag tycker det känns som det är dags för ett byte, trots att den låter bra. Quote
datar Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Jag har haft mina vinylspelare i många år nu utan att byta nål/pickup... Själv kan jag byta nålen separat. Kanske räcker med det? Någon som vet? Hur påverkas skivorna av en nål/pickup som överskridit sin rekommenderade förbrukningstid? Quote
Guest asimov66 Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 smart tänkt att fylla i hur mycket man spelar, önskar jag gjort detsamma. Men det är ju inte enbart hur mycket man spelar utan även hur mycket man ej spelar (gummiupphängningen i PU som torkar ut). Ja jag vet ställde mig den frågan själv när jag skulle köpa PU hur länge den kommer hålla, eftersom tyvärr så är 4600 kronor för en PU väldigt mycket pengar för mig och om den skulle bytas ut om 2 år är det för mycket pengar. Calle på ljudprodukter sa att jag inte behöver oroa mig på ett riktigt bra tag, det som sliter på en PU är om spelaren står fel (snett) eller om PU är felinställd. Har sedan dessa satt mig in i vinylvärldens veta och inte veta, och en PU håller länge om den blir behandlad väl. Jag har Benz ACE low output och hoppas (trots inlägget att Benz ACE håller mindre ) att den kommer ge mig nöje från det jag köppte den till minst mellan 5-10 år framöver. Detta för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa en PU för så mycket pengar som det är (studerar och extraknäcker). Sen kan man ju skicka in och återuppbygga den igen för halva nypriset på 2 ställen, Benz erbjuder denna tjänsten tror det kostar lite över 2 000 för att plocka itu den och totalrenovera U: en och med tanke på vad den kostar ny så känns det riktigt vettigt, då jag verkligen gillar denna PU. Det finns ett ställe till kommer ej ihåg var det var (det var inte needledoctror eller ?) sen finns det 3e alternativet, inbyte mot en ny fast med reducerat pris. Oavsett vad så är det viktigt att sköta om sina saker så hller det mycket bättre, men intressant fråga påståeende hur länge har nu upplevt respektive PU har hållt från det ni köpt och modell pris och vad som gjorde att den gick sönder? datar: om man använder en sliten nål kan man förstöra sina skivor, men det har inget med rekommenderad slitagetid det får man kolla under förstoring hur nålen de facto ser ut och sen avgöra. kommer att saxa in mitt svar till ett annat forum då denna diskussion är megaintressant. bebop: duhar kommit med de klart mest intressanta trådarna på länge, ser fram emot nästa tråd Quote
Guest om.s Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Nå har man ikke all verdens erfaring med å bytte puér, men det vil vel også være avhengig av mange variabler, som f.eks korrekte justeringer, standarden på skivene som spilles (anvender man puén som plog for smutsiga skiver?) rengjørning av stiften osv osv.... mvh Quote
Daniel Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Jag har spelat min Benz LP i tre år nu. Den låter precis lika fint nu som när den var färsk. Med din kalkyl Bebop så bör en ju hålla i 8 år! Undra om nålupphängningen håller så länge i ett rörvarmt rum. Quote
Guest asimov66 Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 kan ju hoppas, ty även jag har det varmt Quote
Guest om.s Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Jag har spelat min Benz LP i tre år nu. Den låter precis lika fint nu som när den var färsk. Med din kalkyl Bebop så bör en ju hålla i 8 år! Undra om nålupphängningen håller så länge i ett rörvarmt rum. Dette lover jo godt for meg og min Benz LP og de kommende årene .... mvh Quote
Gigas Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Bebop: Och var är hemma för dej i detta vidsträckta land? Quote
erik Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Givetvis slits det mer om skivspelaren är felinställd och en mycket viktig sak är att ha allt i våg. Det är rimligt att räkna med mellan 1500 och 2000 timmar för en pickup och det blir några år även om man är flitig. Jag tycker det hörs mycket tydligt när nålen är slut. Diskantdist i slutet av skivsidan och det är bara att ta fram plånboken. /Erik Quote
Bebop Posted November 30, 2006 Author Posted November 30, 2006 Men det är ju inte enbart hur mycket man spelar utan även hur mycket man ej spelar (gummiupphängningen i PU som torkar ut). Jag använde ungefär samma fras i en tråd för några år sedan och blev då rättad om att jag hade fel. Jag kontaktade Ortofon vid den tiden, ock man sa att gummiblandningarna idag kan inte jämföras med de som användes för 20-30 år sedan, då gummit vulkaniserade, krympte och förlorade sin flexibilitet (som ett par gamla vinterdäck). Så är det inte idag. Gummit håller tätt!!! bebop Quote
Guest asimov66 Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 a fasen är det så, då är det ju riktigt bra för det var min största oro. Quote
Bebop Posted November 30, 2006 Author Posted November 30, 2006 Bebop: Och var är hemma för dej i detta vidsträckta land? Hemma för mig är Sverige, men jag bor i Montréal, Kanada (i provinsen Quebec där man talar franska även om just Montréal är 50/50). Jag har bott här i ett år och kommer att flytta hem igen under 2008 då mitt uppdrag här skall vara avslutat. Finns mycket att skriva om när det gäller Kanada, men det mest ligger utanför detta forumet. HiFi-intresset är dock stort. Speciellt i Montréal som är en kultur och musikstad av rang. Här finns bl a 3 symfoniorkestrat. Konserthusområdet innehåller 3 stora konserthallar och ännu en skall byggas. I Bell Centre, Montréals svar på Globen tar in som mest 25 000. Där hålls de stora konserterna. För ett par veckor sedan var Bob Dylan där och han gav en kanonkonsert. Avalon, Verity och Wilson är de stora HighEnd märkena här och dom säljs i "drivor". Förra veckan då jag var nere i "min" butik, så hade dom tagit in 10 par av Wilsons nya stativare inför julförsäljningen. De hade 3 par Avalon Eidolon för leverans och 4 par Opus. Å andra sidan så bor det 3,8 miljoner i Montréal med omnejd och om vi räknar in även Qubec City, som ligger 25 mil öst, så är det ytterligare 1 miljon. För övrigt är utbudet här ungefär detsamma som i Sverige. Priserna på Nordamerikanska grejor är naturligtvis billigare, men Europeiska prylar är ofta dyrare eller i vart fall inte billigare. De räknar med att Avalons nya stativare NP 2.0 kommer att bli en storsäljare. Kostar här 17 000 inkl moms. När dom finns tillgängliga i Sverige så rekommenderar jag en lyssning. Kanonhögtalare! Av de nordiska tillverkarna, så är Dynaudio helt klart nummer ett, men även Primare har ett gott namn här. Solid Techs bänkar syns också i allt fler sammanhang, vilket är kul. Montréal har världens största jazzfestival. I år räknade man med drygt 2,7 miljoner besökare. Veckan innan var det Formula 1 som drog drygt 1 miljon ... Från maj till september är det någon form av festival varje vecka. Afrikans musikvecka, humorvecka, Mozartvecka, instrumentvecka... I april är det HiFi-vecka. Bebop Quote
Gigas Posted December 2, 2006 Posted December 2, 2006 Intresant att höra vad som händer "down east" som man brukar säga, i varje fall på prärien. Musiken var till stor del matad genom ett antal radiostationer med klar majoritet kring "country" men det fanns också fina tillfällen att höra klassisk musik på koncert. Jag fann det märkligt att det 1985 fanns så många stationer som fortfarande sände på AM bandet. Quote
Bebop Posted December 3, 2006 Author Posted December 3, 2006 Intresant att höra vad som händer "down east" som man brukar säga, i varje fall på prärien. Musiken var till stor del matad genom ett antal radiostationer med klar majoritet kring "country" men det fanns också fina tillfällen att höra klassisk musik på koncert. Jag fann det märkligt att det 1985 fanns så många stationer som fortfarande sände på AM bandet. Bodde Du i Kanada (prärien - Winnipeg) 1985 ...? bebop Quote
Gigas Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Bodde Du i Kanada (prärien - Winnipeg) 1985 ...? Detta är ju O.T men det stämmer närmare bestämt Wetaskiwin strax söder om Edmonton Alberta Canada. Flyttade dit 85 och sedan hem 94 då frugan ville tillbaka till det gamla landet annars så trivdes jag bra och ville stanna kvar. bebop Quote
Recommended Posts