Guest Audio Concept Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Fredag eftermiddag och lördag (1-2/12) kommer Jan Eric Persson till oss, demar och berättar om Quads nya produkter. Jan Eric är dessutom mannen bakom Opus 3, så här är ett ypperligt tillfälle att ställa frågor om inspelningar mm. Han har givetvis med sig en del skivor, inte minst nya inspelningen med Maria Winther. Vad gäller Quad så kommer vi att visa - ESL 2805, nya elektrostaterna - QC 24P, nya phonoförsteget specialbyggt för Quad av Tim de Paravincini - Quad 5.1 Lite, 5.1 systemet som begeistrar alla. Nu kan delarna även beställas separat. - Quad CD-S, budget modellen av Quads rosade CD-P samt - 12L och 11L i nya MK II utförande, vilket innebär nya element samt ändringar i filter. Välkommen in. Lussebulle och espresso ingår…. Mvh, Audio Concept Quote
snaggvovve Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Efter att ha läst en massa tester på nätet så hade jag nästan bestämt mig för att satsa på ett par Quad 11L utan möjlighet att provlyssna dem. Tydligen ingen i södra Sverige som säljer dem. Jag har inte hittat ett negativt ord om dem. Men nu kommer Mk II, kanske tur att jag väntade... Får väl läsa om era intryck av dessa. Quote
snaggvovve Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Jag väntar med spänning på att få reda på hur Quad 11L MkII låter... Någon som var där som kan ge en lite recension? Quote
Guest Peo Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Jag lyssnade som hastigast på Quad 2805, och tyckte det lät riktigt, riktigt bra. Klart bättre än det gjorde på Arken-mässan. Det spelades på McIntosh-elektronik rakt av (MCD201 och MC501-slutsteg tror jag det var, jag kollade inte så noga utan lyssnade mest), och det gav en avslappnad och detaljrik återgivning med ett härligt "skimmer" och transparens. Det spelades klassiskt när jag satte mig ner, och det passade ypperligt. Om man gillar "Quad-soundet" ser jag ingen som helst anledning att leta vidare. Denna högtalare kan man gott leva ett helt liv med om man uppskattar den typ av återgivning som en elektrostat ger. Man bör lyssna först dock! Jag tror inte Quad passar för alla, de är speciella. Jag förstår helt och hållet den "kult" som finns kring firman dock. Är detta det ljudideal man söker, ja då kan man sluta leta direkt. Quote
Greensleeves Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 Jag lyssnade som hastigast på Quad 2805, och tyckte det lät riktigt, riktigt bra... Jag tror inte Quad passar för alla, de är speciella. Jag förstår helt och hållet den "kult" som finns kring firman dock. Är detta det ljudideal man söker, ja då kan man sluta leta direkt. Quads prylar verkar dock tilltala en hel del, om än inte alla. Dessutom finns ju Quads transistor-elektronik och firmans dynamiska högtalare, och det är de senare produktlinjerna jag själv är mest intresserad av inför framtiden. När det gäller märket Quad och dess historik verkar det överlag finnas ett ständigt pyrande, stundtals uppblossande intresse. Detta intresse, denna vurm, kanske rentav är så stor, att märket kunde få ett eget märkesforum här hos Euphonia. För de som måhända tycker att jag tar i för mycket, kan nämnas att det går att slå upp Quad hos Internet-uppslagsverket Wikipedia. Hos den svenska delen av Wikipedia - http://sv.wikipedia.org/wiki/Quad - står följande: Quad är en engelsk tillverkare av hifiutrustning. Företaget grundade 1936 av Peter Walker, som i många år också stod för Quads konstruktioner. Bland Quads milstolpar kan nämnas flera varianter av den elektrostatiska högatalaren och högkvalitativa förstärkare. Produkterna anses tilltala den välbeställde musikälskaren. Företaget tillverkar och säljer fortfarande hifi, efter att varit igenom ett flertal uppköp. Även den engelskspråkiga delen av Wikipedia skriver om Quad, men där står så mycket att jag nöjer mig med att ge länken: http://en.wikipedia.org/wiki/Quad_Electroacoustics Quote
Recommended Posts