Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det börjar bli dags att utöka operasamlingen igen.. Jag letar efter fina utgåvor av dessa Verdi:

Otello

Aida

La Forza del Destino ("Ödets makt")

Un Ballo in Maschera ("Maskeradbalen")

Il Trovatore ("Trubaduren")

Rigoletto

Någon som har ett par fina tips? :) Framförande är #1, tätt följt av ljudkvalitet.. Och, vi pratar hederlig Red Book CD eller en bra Hybrid.. Det börjar bli dyrt att köpa på chans, det finns så många utgåvor så man blir tokig! ;)

Jag är endast intresserad av kompletta verk, inga "highlights" eller "extracts", usch och fy.

Tips på andra verk tas tacksamt emot också, oavsett kompositör. :) Jag gillar inte komedier dock, jag vill ha drama, melodiösa och vackra!

• 4 weeks later...
Posted

B0000026QH.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Jag kom på den här också.

Den kan vara ett komplement till Verdis operor. Boitos enda opera. Han samarbetade senare med Verdi i Othello och Falstaff där han skrev librettot. Den ende som anses levererade en text som var på samma höga nivå som Verdis musik.

Men här skrev han alltså musik också. Inte så dumt. Lite ojämn men med en del lysande partier.

Posted

Ahh, du har god smak ser jag, hehe. :)

Jag kom precis från stan där jag faktiskt inhandlade Mefistofele, dock utgåvan från Decca (med Ghiaurov, Pavarotti, Freni, Caballé). Ghiaurov är en av mina stora favoriter.

Att Mussorgsky skrev opera hade jag missat, tills igår.. Då hittade jag en skiva med utdrag från Boris Gudonov från 1939-46, med Alexander Kipnis som bas.. Jisses amalia! :o Det var bland det grymmaste jag har hört, jag blev fullständigt golvad. Vilken sångare! Mer om det kommer med väldigt stor sannolikhet i min blogg framöver. Köp skivan så länge, finns på RCA Gold, katalog# GD60522! Halvhyffsat ljud, men det spelar ingen roll alls. :)

Puccini ja.. Jag har ett par stycken men inte satt mig in i dem ordentligt ännu. Det verkar lovande än så länge! Jag hittade bl.a. en gammal fin inspelning med Maria Callas (Tosca, på EMI) som jag lyssnat på en gång.. Väldigt vackert.

Posted

Mussorgsky lyckades bara fullborda en opera, "Boris Godunov".

Khovanshchina var långt framskriden vid hans död, det saknades bara orkestrering.

Den jag rekommenderar är en version som Shostakovich har orkestrerat.

Att den spelas så sällan beror på den röriga handlingen, Mussorgsky försökte greppa om för mycket i denna episka opera och det vimlar av figurer och personer i handlingen. Men musiken är fantastisk, den bästa opera jag hört. Varje person har fått en egen musikstil.

Puccini gillar jag också. Handlingen i hans operor känns mera modern och berör oss på ett helt annat sätt än äldre operor.

Jag rekommenderar "Triptyken", tre kortoperor på runt en timme styck som sammanfattar och överträffar allt han gjort tidigare.

Om du kollar in "Don Carlo", så se till att du får en komplett inspelning. Verdi skrev den för Paris-operan på franska och när han sedan gjorde en ialiensk version så kortade han den genom att stryka scener, bl.a. prologen med scenen i Fontain Blue saknas och den vill man inte undvara.

Den jag har sjungs på italienska men är komplett. Inspelad på Metropolitan och utgiven av Sony, men jag kan tyvärr inte hitta den, den verkar utgången.

"McBeth" av Verdi kan vara värd att kolla in, den enda av hans operor från 1840-talet som är något att ha. På 1860-talet reviderade han den och skrev till ny musik, vilket gör den hoppar lite fram och tillbaka stilmässigt.

Verdi skrev ju operor under en 50-årsperiod och därför skiljer sig hans operor åt ganska ordentligt.

Othello och Falstaff skrev han som 75 och 80-åring men trots åldern låg han i framkanten av musikutvecklingen och skrev musik som då var helt modern. Dessa två liknar inte hans andra operor utan ligger närmare Puccini.

Själv gillar jag hans mogna operor bäst, de från 1850- och 60-talet. Dom är betydligt mer genomarbetade. Aida och Don Carlo är väl dom bästa.

Vilka operor har du fastnat för?

Posted
Mussorgsky lyckades bara fullborda en opera, "Boris Godunov".

Khovanshchina var långt framskriden vid hans död, det saknades bara orkestrering.

Den jag rekommenderar är en version som Shostakovich har orkestrerat.

Att den spelas så sällan beror på den röriga handlingen, Mussorgsky försökte greppa om för mycket i denna episka opera och det vimlar av figurer och personer i handlingen. Men musiken är fantastisk, den bästa opera jag hört. Varje person har fått en egen musikstil.

Spännande, den skall jag kolla upp - tackar! :)

Puccini gillar jag också. Handlingen i hans operor känns mera modern och berör oss på ett helt annat sätt än äldre operor.

Jag rekommenderar "Triptyken", tre kortoperor på runt en timme styck som sammanfattar och överträffar allt han gjort tidigare.

Ja, det känns som jag kommer att lyssna mer och mer på Puccini framöver. Jag har köpt på mig ett gäng men inte haft tid att lyssna så noga än.

Om du kollar in "Don Carlo", så se till att du får en komplett inspelning. Verdi skrev den för Paris-operan på franska och när han sedan gjorde en ialiensk version så kortade han den genom att stryka scener, bl.a. prologen med scenen i Fontain Blue saknas och den vill man inte undvara.

Den jag har sjungs på italienska men är komplett. Inspelad på Metropolitan och utgiven av Sony, men jag kan tyvärr inte hitta den, den verkar utgången.

Japp, jag har lärt mig att det finns två olika versioner på denna. Jag har än så länge bara EMI-inspelningen med Pavarotti, och den är rätt tråkig tycker jag.. Det finns mycket bättre har jag lärt mig, jag har ett par till på gång så jag kommer säkert att återkomma om det.

"McBeth" av Verdi kan vara värd att kolla in

Absolut, det är en av hans bättre! Jag är helt såld på versionen på DG i deras "The Originals" midprice-serie (DG 449 732-2, dir. Claudio Abbado). Den är väldigt bra!

Verdi skrev ju operor under en 50-årsperiod och därför skiljer sig hans operor åt ganska ordentligt.

Othello och Falstaff skrev han som 75 och 80-åring men trots åldern låg han i framkanten av musikutvecklingen och skrev musik som då var helt modern. Dessa två liknar inte hans andra operor utan ligger närmare Puccini.

Själv gillar jag hans mogna operor bäst, de från 1850- och 60-talet. Dom är betydligt mer genomarbetade. Aida och Don Carlo är väl dom bästa.

Vilka operor har du fastnat för?

Jo, jag har märkt att det är rätt stora skillnader mellan alla verk.. Det vore ju konstigt annars förvisso, med tanke på det du säger.

Jag har jobbat mig igenom nästan hälften vid det här laget, och de som har fastnat är främst Simon Boccanegra (DG/Claudio Abbado) och Macbeth (dito) som är helt och hållet fantastiska. Jag gillar även Il Trovatore men har inte bestämt vilken version som är den trevligaste än. Jag har en gammal monoinspelning med Jussi som är helt underbar men den låter inte något vidare tyvärr.. Har ett par till också men jag har inte hunnit jämföra så mycket än. La Traviata är ju trevlig också.. Aida har jag inte fastnat för än, men jag har bara lyssnat igenom hela en gång än så länge! Den kommer nog..

Mefistofele av Boito var riktigt trevlig för övrigt.. Jag köpte Decca's utgåva (475 6666) med Ghiaurov, Pavarotti, Freni och Caballé.. Riktigt trevlig! :) Pavarotti passar faktiskt bra in för en gångs skull, det var kul att höra.

Just nu letar jag efter Borodin's "Prince Igor" men har inte lyckats hitta den någonstans.. Något du har?

Min hög att lyssna igenom bara växer, jag köper i stort sett allt jag ser som är överkomligt, hehe.. Jag tänkte dokumentera de godbitar jag hittar i min blogg sen. :)

Posted

B0000026PJ.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Ja, jag har Prins Igor hemma. Inspelningen är tillhör samma serie som Khovanshchina utgiven av Sony .

Prins Igor är också en ofullbordad opera. Overtyren ex.vis fanns inte nedskriven vid Borodins död utan Glazunov skrev ned den ur minnet! Han hade hört Borodin spela den på piano. Okestreringen gjorde Glazunov ihop med Rimsky-Korsakov.

Operan har en del höjdpunkter och musiken påminner mycket om Mussorgsky. Dom kände ju varandra väl.

Den är dock lite ojämn.

Du får lyssna mer på Aida. Dom flesta brukar tycka att det är Verdis bästa opera och den hör ju stilmässigt ihop med Don Carlo och Simon Boccanegra. Jag föredrar dessa operor framför hans tidigare som har en mer lättköpt operett-aktig musik.

Jag har aldrig fastnat för den itaienska bel-canto-operan från första hälften av 1800-talet, och där befinner sig ju de flesta av Verdis operor.

Trubaduren och Ödets makt är två operor jag inte lyssnat på vilket jag kanske borde göra.

Mitt opera-intresse har legat nere ett tag p.g.a. för lite input. Du har inspirerat mig lite. Får ta tag i det här.

Rekommendationer på olika inspelningar kan jag inte ge, jag har oftast bara lyssnat på en version. Lyssnar jag på fler så vill jag oftast ha en blandning av de olika inspelningarna och blir irriterad på sådant som är mindre bra.

Däremot kan vi ju tipsa varandra om olika operor.

Kolla in Hallströms "Den Bergtagna" utgiven av Sterling. Ivar Hallström var en skicklig tonsättare som skrev gedigna operor med inspirerad musik.

Musiken ligger någonsans mellan Verdi och Bizet med inslag av svensk folkmusik. Ett måste tycker jag.

cdo-1001.jpg

Du hittar skivan på www.toccata.nu

Ett par andra mindre kända operor med musik av hög klass är "Vännen Fritz" och "Iris" av Mascagni. Puccini måste ha inspirerats en hel del av Mascagni.

B0000026XH.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Av Wagner gillar jag Lohengrin och Mästersångarna.

Kul att hitta någon att utbyta erfarenheter med.