Jump to content

Recommended Posts

Posted

En skivspelare är verket, armen och PU. För enkelhetens skull utelämnar jag riia och internkablage. Men om vi bara utgår ifrån de tre första "storheterna", vilken erfarenhet har ni på forumet av hur man bör prioritera. Vilken del betyder mest?

Min egen rigg: Nottingham Interspace, Rega 250 med Originlive motvikt (bakstycke) och Dynavector 10X5 PU. Av de uppgraderingar jag gjort hittils: Origin Live och bytet av PU (från Ortofon OM 30 MM), så tror jag att den förstnämnda och billigaste har gett mest. Den medförde en mkt välbehövlig "stadga" i ljudet totalt sett.

Dynavectors PU gillar jag bättre än OM 30 (kostar mer dubbelt så mkt), men där handlar egentligen mest om att klangbilden förändrats.

Guest asimov66
Posted

jag skulle personligen vilja skriva verket som den viktigaste komponenten. Utan ett tyst och korrekt verk är det

svårt att kunna få fram tystheten i musiken, få bort brusen och att verket driver rätt i hastigheten. Verket skall vara så pass bra att det ej hörs eller känns (vibrationer).

Sen kan man leva med en billgare tonarn (jag har en rega P25 med en RB 300 tonarm med van den hul kablage). Sen har jag lagt ut 50-50 på verk och pick up men det är bara jag det och hur jag prioriterar.

Posted
jag skulle personligen vilja skriva verket som den viktigaste komponenten. Utan ett tyst och korrekt verk är det

svårt att kunna få fram tystheten i musiken, få bort brusen och att verket driver rätt i hastigheten. Verket skall vara så pass bra att det ej hörs eller känns (vibrationer).

Sen kan man leva med en billgare tonarn (jag har en rega P25 med en RB 300 tonarm med van den hul kablage). Sen har jag lagt ut 50-50 på verk och pick up men det är bara jag det och hur jag prioriterar.

Jag håller mer, men samtidigt klarar man ju sig inte utan resten ... Med Interspacen har Du tagit ett viktigt steg. RB250 kommer man långt med också och jag vet i vart fall 3 personer som gjort samma pickup val som Du och är helnöjda. Rega's Exact (MM) är också ett utmärkt val. Benz Ace likaså. Jag tror att båda ligger kring 5000 SEK. Jag tror att Du kommit när max vad en RB250 kan prestera med dessa val.

Om Du vill gå vidare, så hade jag kikat lite närmre på SME's nya M2 tonarm. Den håller även för ytterligare uppgradering av skivspelare, t ex Nottingham Spacedeck. Även om Du exkluderar RIAA'n i din tråd, så utgår jag ifrån att Du i verkligheten även prioriterar här.

bebop

Posted
Jag håller mer, men samtidigt klarar man ju sig inte utan resten ... Med Interspacen har Du tagit ett viktigt steg. RB250 kommer man långt med också och jag vet i vart fall 3 personer som gjort samma pickup val som Du och är helnöjda. Rega's Exact (MM) är också ett utmärkt val. Benz Ace likaså. Jag tror att båda ligger kring 5000 SEK. Jag tror att Du kommit när max vad en RB250 kan prestera med dessa val.

Om Du vill gå vidare, så hade jag kikat lite närmre på SME's nya M2 tonarm. Den håller även för ytterligare uppgradering av skivspelare, t ex Nottingham Spacedeck. Även om Du exkluderar RIAA'n i din tråd, så utgår jag ifrån att Du i verkligheten även prioriterar här.

bebop

RIIA är det som sitter i mitt försteg. Altså Audio Research SP 16. Jag hoppas att det ska räcka till för framtida uppgraderingar. En ny tonarm vore mest logiskt kanske, men roligare att byta verk förstås :D En Tonarm för högst 10 k, gärna mindre.....En Rega 700, OL:s nya Silver Mk 2. SME:s M2 ska kollas upp.

Posted
RIIA är det som sitter i mitt försteg. Altså Audio Research SP 16.

Yes, AR har alltid gjort bra RIAA. Har själv AR PH5 som har samma ljudkaraktär. Oavsett vilken av armarna Du väljer, så är det bra val. Gäller bara att hitta bästa kombinationen. Jag vet att SME och Nottingham spelar bra ihop. Förmodligen gäller det även de andra Du nämner. OL låter spännande.

bebop

Posted

Det är mycket viktigare med en bra arm än bra pickup. Det kan till och med vara sämre med en MC än en MM i en medioker arm (typ RB250). Köp en riktigt bra arm och en hyfsad PU , den ska ju ändå bytas efter ett par år då den är utsliten.

/Erik, som har en Naim Aro arm och en Lyra Helikon.

/Erik

Posted

Glöm inte Nottinghams egna armar! En Ace-Spacearm på Nottingham-spelare tycker jag slår både en hottad RB300 och SME 309. Jag har provat alla dessa kombinationer, och tyckte att Ace Spacearm klådde de andra på alla punkter.

Posted
Det är mycket viktigare med en bra arm än bra pickup. Det kan till och med vara sämre med en MC än en MM i en medioker arm (typ RB250). Köp en riktigt bra arm och en hyfsad PU , den ska ju ändå bytas efter ett par år då den är utsliten.

/Erik, som har en Naim Aro arm och en Lyra Helikon.

/Erik

Att lägga mest pengar på den del som slits ut fortast är ju inte så smart, ekonomiskt sett..

3 - 5 000 för en PU är nog den nivå som känns rimlig för min del....

Daniel: Nottinghams egna armar inte att förglömma.......Måste erkänna att jag, via en del omdömen, fått för mig att armarna inte är lika gedigna som spelarna. Fördom :blush Eller så har jag helt enkelt "snöat in" på Regaarmar och regaliknande som OL, för deras enkla handhavande.

Posted
Att lägga mest pengar på den del som slits ut fortast är ju inte så smart, ekonomiskt sett..

3 - 5 000 för en PU är nog den nivå som känns rimlig för min del....

Daniel: Nottinghams egna armar inte att förglömma.......Måste erkänna att jag, via en del omdömen, fått för mig att armarna inte är lika gedigna som spelarna. Fördom :blush Eller så har jag helt enkelt "snöat in" på Regaarmar och regaliknande som OL, för deras enkla handhavande.

Jag tycker att Ace-Spacearm åker åttor runt Rega på NAS. Den spelar mycket mer lättflytande och musikaliskt. Det låter mer äkta och avslappnat, med ett fint fundament och bra precision. För skojs skull provade jag Ace-Spacearm på min LP12. det funkade inte alls, tom riktigt dåligt. På LP12 funkar däremot Rega bra. SME 309 på min Spacedeck lät lite mer instängt än Ace-Spacearm, fast den har ett bergfast fundament och bra precision. Så för mig vann NAS. Man behöver däremot byta tonarmskabel externt, fast det behöver man ju på nästan alla armar. Ace-Spacearm är en mycket gedigen konstruktion, med fin finish, mycket bättre än spelarna tycker jag.

Posted
Jag tycker att Ace-Spacearm åker åttor runt Rega på NAS. Den spelar mycket mer lättflytande och musikaliskt. Det låter mer äkta och avslappnat, med ett fint fundament och bra precision. För skojs skull provade jag Ace-Spacearm på min LP12. det funkade inte alls, tom riktigt dåligt. På LP12 funkar däremot Rega bra. SME 309 på min Spacedeck lät lite mer instängt än Ace-Spacearm, fast den har ett bergfast fundament och bra precision. Så för mig vann NAS. Man behöver däremot byta tonarmskabel externt, fast det behöver man ju på nästan alla armar. Ace-Spacearm är en mycket gedigen konstruktion, med fin finish, mycket bättre än spelarna tycker jag.

Jag betvivlar inte att Acearmen åker "åttor" kring Rega 250 och 300, den ligger ju in helt annan prisklass. NASarmen är dessutom unipivotarm, och sådana finesser har Rega hoppat över ;) Hur är det med 309?

Jag hörde av Robert på Audio Concept att någon beställt hans arm till sitt Space-Deck......Är det någon på forumet månntro?

Posted
Jag betvivlar inte att Acearmen åker "åttor" kring Rega 250 och 300, den ligger ju in helt annan prisklass. NASarmen är dessutom unipivotarm, och sådana finesser har Rega hoppat över ;) Hur är det med 309?

Jag hörde av Robert på Audio Concept att någon beställt hans arm till sitt Space-Deck......Är det någon på forumet månntro?

SME 309 är av gimbal typ, alltså samma som Rega.

Posted

Jag hade själv Space-armen (inte Ace-Space) innan jag bytte till SME 309. Jag köpte en Grado Reference Gold till en annan skivspelare men ville naturligtvis prova på Space armen. Det gick inte att spela. Hela armen gick i självsväng. Jag pratade med en Vinylbutiken om detta och han hade hört ett par liknande fall.

Min ordinarie pickup var Ortofon Kontrapunkt H, vilken spelade utmärkt med Space armen. När jag sedan bytte till SME 309 så blev det inte alls bra. Alldeles för mycket bas och ingen luft alls runt musiken. Kontrapunkt B eller C och Jubile skall tydligen fungera bättre. Slog sedan till med en Benz Ruby H och här räcker inte Spacetonarmen till (möjligen Ace-Space?). Det låter magiskt tillsammans med SME 309. Jag har också hört 309:an tillsammans med Spacedeck och Lyra Dorian. Det är också en magisk kombination.

bebop

Posted
Jag hade själv Space-armen (inte Ace-Space) innan jag bytte till SME 309. Jag köpte en Grado Reference Gold till en annan skivspelare men ville naturligtvis prova på Space armen. Det gick inte att spela. Hela armen gick i självsväng. Jag pratade med en Vinylbutiken om detta och han hade hört ett par liknande fall.

Min ordinarie pickup var Ortofon Kontrapunkt H, vilken spelade utmärkt med Space armen. När jag sedan bytte till SME 309 så blev det inte alls bra. Alldeles för mycket bas och ingen luft alls runt musiken. Kontrapunkt B eller C och Jubile skall tydligen fungera bättre. Slog sedan till med en Benz Ruby H och här räcker inte Spacetonarmen till (möjligen Ace-Space?). Det låter magiskt tillsammans med SME 309. Jag har också hört 309:an tillsammans med Spacedeck och Lyra Dorian. Det är också en magisk kombination.

bebop

Ja det där hänger ju onekligen ihop. Jag tyckte att min Ortofon Jubilee lirade bättre på Spacearm (obs! den gamla aluvarianten) än på 309. Min Benz LP spelar bättre i en Rega RB1000 än på Ace Spacearm. Fast Lyra Titan i lät mycket bättre på Spacedeck/Ace spacearm än på rb1000/LP12. Tyvärr han jag aldrig prova varken BENZ LP eller Titan i i SME armen. Nu spelar jag på Benz LP/Rega RB1000/LP12/Lingo 2. Samma riaa som du! ARC PH5

Det är ju lite pyssligare med grammofoner att man måste prova några kombinationer innan man: 1. Vet vad man gillar. 2. hittar en kombination av verk/arm/puppa som funkar bra.

Posted

Bebop och Daniel

Intressant att få dela era gedigna erfarenheter, speciellt då jag själv tänkt att uppgradera inom NASfamiljens skivspelare så småningom. Men först en ny tonarm kanske: NAS egna, Rega, SME och OL är tänkbara.

Att köpa en spelare och tonarm verkar inte vara det svåraste, men att kombinera arm och PU :o

Dock verkar Rega 250 och 10x5 vara en hit. Men frågan är om 10x5 skulle växa med en bättre tonarm? Och på vilket sätt? Vad tror ni?

Posted
Bebop och Daniel

Intressant att få dela era gedigna erfarenheter, speciellt då jag själv tänkt att uppgradera inom NASfamiljens skivspelare så småningom. Men först en ny tonarm kanske: NAS egna, Rega, SME och OL är tänkbara.

Att köpa en spelare och tonarm verkar inte vara det svåraste, men att kombinera arm och PU :o

Dock verkar Rega 250 och 10x5 vara en hit. Men frågan är om 10x5 skulle växa med en bättre tonarm? Och på vilket sätt? Vad tror ni?

Ta inte mitt svar som en sanning men som en indikation. Jag tror inte att Du får ut mer av 10X5 genom att byta arm. Däremot tror jag Du kan få ut mer av armen genom att välja en Benz Ace eller möjligen en Rega Excel. Det beror dock på vad Du söker. 10x5 är en "rockigare" pickup och kanske lite mer busig än vad Benz är. Benz ACE har en varmare och mer balanserad återgivning. Högre musikalitet och lugnare. Tyska tidningar placerad ACE-pickupen mycket högt, vilket jag kan hålla med om. Excel är lite mitt emellan. Ranefjord kan möjligen ge lite mer input om han läser detta.

Om Du köper en Ace-Space arm eller Rega 700/1000, skulle jag titta lite närmre på någon av Kontrapunkt eller Lyra Dorian. Om Du köper SME M2/309 kan Du hänga på lite en ännu bättre Benz, Lyra Dorian eller varför inte en Transcriptor Aria, som är ett spännande alternativ.

Jag har ingen erfarenhet av de lite dyrare Dynavector pickuperna, men min förutfattade mening är att dom kan vara lite för skarpa i de övre registren. Det baserar jag på vad jag läst och hört på mässor, så ta uppgiften med lite försiktighet.

Clearaudio nya Concerto är också intressant. Dom spelar med högre värmeinnehåll än tidigare. Har bara hört den i Clearaudios armar dock.

bebop

Posted

Jätteintressant att höra om era erfarenheter!

Jag kör med Dynavector 10x-v5 till min Interspace med Interspacearmen. Tyvärr sitter jag utan RIAA för tillfället och har faktiskt inte lirat mycket vinyl alls den senaste tiden, så jag har inte riktigt utvärderat det hela, men inom en inte alltför avlägsen framtid tänker jag skaffa nytt RIAA. Jag har länge varit sugen på ASR Mini-Basis, men jag tror inte jag ändå riktigt har råd med den som läget är nu (7500 kr), så jag funderar på det säkra kortet Pro-Ject Phonobox SE(2000 kr).

Nåväl, jag tycker det ligger en del i det Bebop säger, 10x-v5 är lite busig av sig, och ibland funderar jag lite på hur det skulle vara att gå tillbaka till sin Tracer 2, som jag upplevde som mycket organisk och emotionell. Den ligger nog i helt andra änden av skalan mot Dynavectorn, även om den också lirar med känsla, om än en annorlunda känsla. Tracern är en MM och kan vara lite väl gosig kanske, å andra sidan blev jag aldrig lyssningstrött. Då ska man också vara medveten om att jag körde den gamla lilla Pro-ject phonoboxen och även den är gosig och lite beslöjad.

Nuförtiden tror jag att Tracer 2 har utgått och kanske det bara finns en Tracer 1 i Nottinghams egna pickuplinje. Jag har också en känsla av att Tracern slets ganska snabbt. Jag har min kvar, och ska nog testa den slitna mot den relativt nya Dynavectorn när jag fått mig ett grammofonsteg.

Posted

Just det, glöm inte strömenhet i dina funderingar heller! Bebop kan ju nämna mer om det! Och så har jag hört, varifrån kommer jag inte ihåg, att Interspacen är den mest musikaliska av Nottinghammarna (tänk på den möjligheten vid uppgradering). Vill du strama upp den så funkar säkert en strömenhet bra. Jag är väldigt nyfiken på hur Heed kan funka, Nottinghams egna är lite dyr tycker jag, men gör väldigt stor skillnad där jag hört den kopplas in.

Posted
Om Du köper SME M2/309 kan Du hänga på lite en ännu bättre Benz, Lyra Dorian eller varför inte en Transcriptor Aria, som är ett spännande alternativ.

bebop

SME 309 m Benz Micro er en meget god kombinasjon, hadde tidligere SME 309 m B.M LP pu, magisk, men SME V og B.M LP pu, hva mer skal man si enn :app::app: ....

mvh

Posted

Bepop har helt rätt i att det är svårt att ge rekomendationer i den här frågan. Eftersom det hänger på så mycket. Trots detta skulle jag utan tveka om jag vore dig köpa en NAS arm i steg 1. Då har du en mycket klassisk kombo med NAS/Dynavector. Steg 2. Köp en Lyra Dorian. Vilket låter fantastiskt. Därefter måste du byta verk om det skall hända något.

Jag tycker som tidigare framgått att NAS/SME är lite för mycket av det goda. Med det menar jag att den kombon blir bra tonalt med fina klangkroppar men en något trött och maklig presentation av musiken. Jag saknar en hel del fart och fläkt. Därför förderar jag Ace Space Arm. Men om du gillar en lugnare ride så är SME kanske rätt. Jag har hört SME 309 på en MicroSeiki, den kombon är väldigt bra. NAS spelarna är ju redan lite försiktiga på attack. Det gäller alla upp till Hyperspace, de över den har jag inte hört. Däremot spelar ju NAS väldigt vackert! T om en Lyra Titan i och Benz LP behöver inte ha tråkigt i en Ace Spacearm, även om Lyran funkar bäst. Det handlar mer om synergier än vad arman kostar. Jag tycker t ex att det är betydligt större skillnader på att byta tonarmskabel än skillnaden mellan SME 309 och SME V, som är klart hörbara men inte jättestora. Både NAS-armarna, Rega och SME måste få bättre tonarmskablar för att visa vad de kan. Det är en superbromskloss som sitter på idag.

Man som sagt det var bara mina erfarenheter och upplevelser från att ha provat runt en del.

Posted
Däremot spelar ju NAS väldigt vackert! T om en Lyra Titan i och Benz LP behöver inte ha tråkigt i en Ace Spacearm, även om Lyran funkar bäst. Det handlar mer om synergier än vad arman kostar.

Det er vel ikke bare snakk om synergier her, men også smak og behag!! Liker man den mer detaljerte og analytiske kontra den lit mer varme og tilgivende reproduksjonen, alt ettersom hvilken type musikk og humør man eri, imho....

Jag tycker t ex att det är betydligt större skillnader på att byta tonarmskabel än skillnaden mellan SME 309 och SME V, som är klart hörbara men inte jättestora. Både NAS-armarna, Rega och SME måste få bättre tonarmskablar för att visa vad de kan. Det är en superbromskloss som sitter på idag.

Har du bare byttet innerkabel el har du byttet arm også? Mine erfaringer med 309 mot V på en SME 10 rigg er ikke de samme som dine, der var forskjellen mellom 309/V meget markante og påtagelige, derimot den medfølgende kabelen som bebop viser i sin tråd er ikke verdt mye (har ikke testet den som medfølger SME V, selv om en ligger her hjemme..)

mvh

Posted
Det tror jag absolut!

/Erik

Här går du mot strömmen Erik ;) Iof skulle jag gärna vilja att det vore så.....En PU måste nästan bytas varje år tyvärr.

Nå, det där med att kablar har stor betydelse är ingen nyhet. Om jag nu ändå bytte upp mig på armfronten, så skulle jag även få bättre kablage. Ett alternativ vore kanske att göra en fullständig uppgradering av min 250, dvs att även få bytt allt kablage. Enligt OL skulle detta göra en 50% förbättring (bakstycke-arm 50%) Jag vet inte vad det kostar, men då är man ändå snart uppe i vad en OL silver, Rega 700 kostar.....och då skulle jag helst byta till en ännu bättre och dyrare PU......och sen skulle jag vara tvungen att :D:D besluta mig för hur mkt det skulle få kosta :(

10x5 busighet tillsammans med mitt försteg SP 16, som enligt min uppfattning sätter riktig "fart" på det musikaliska skeendet, gör att jag jag ibland önskar att det lät lite lugnare. Så någon brist på attack upplever jag inte....

Posted
Här går du mot strömmen Erik ;) Iof skulle jag gärna vilja att det vore så.....En PU måste nästan bytas varje år tyvärr.

Nå, det där med att kablar har stor betydelse är ingen nyhet. Om jag nu ändå bytte upp mig på armfronten, så skulle jag även få bättre kablage. Ett alternativ vore kanske att göra en fullständig uppgradering av min 250, dvs att även få bytt allt kablage. Enligt OL skulle detta göra en 50% förbättring (bakstycke-arm 50%) Jag vet inte vad det kostar, men då är man ändå snart uppe i vad en OL silver, Rega 700 kostar.....och då skulle jag helst byta till en ännu bättre och dyrare PU......och sen skulle jag vara tvungen att :D:D besluta mig för hur mkt det skulle få kosta :(

10x5 busighet tillsammans med mitt försteg SP 16, som enligt min uppfattning sätter riktig "fart" på det musikaliska skeendet, gör att jag jag ibland önskar att det lät lite lugnare. Så någon brist på attack upplever jag inte....

Det blir lugnare med en bättre arm eftersom den gör att pickupen får bättre förutsättningar. Nu är jag bortskämd med att ha den arm och pu jag vill ha men jag hade hellre en Rb1000 och en 10x5 än en Rb 700 och en DV XX2.

/Erik

Posted
Om jag nu ändå bytte upp mig på armfronten, så skulle jag även få bättre kablage.

Don't be to sure, IHS. Jag har inte svaret, men jag kan tänka mig att flera tonarmar har en standardkabel.

Bebop

Posted

om.s

Visst är det en fråga om preferenser. Jag talar absolut bara om vad jag tycker.

Jag har provat SME 309 och SME V på samma spelare. Med olika kablar. jag har inte bytt internkablage på någon av dem utan bara DIN-RCA kabeln. I det sammanhanget så tycker att att en SME 309 med en Nordost TYR tonarmskabel är bättre än en SME V med standardkabel.

Men som sagt det är vad jag tycker. :)

Posted
om.s

Visst är det en fråga om preferenser. Jag talar absolut bara om vad jag tycker.

Jag har provat SME 309 och SME V på samma spelare. Med olika kablar. jag har inte bytt internkablage på någon av dem utan bara DIN-RCA kabeln. I det sammanhanget så tycker att att en SME 309 med en Nordost TYR tonarmskabel är bättre än en SME V med standardkabel.

Men som sagt det är vad jag tycker. :)

Daniel.

Godt at man skriver det man opplever og erfarer, det er det som er interessant....

Jeg bruker å si i kabel sammenheng at den medfølgende kabelen ofte er den dyreste kabelen man har, i betydningen at den forsøpler så mye at den ofte ikke får ut potensialet i utstyret den er koblet til.

Jeg har ikke testet den kombinasjonen du der nevner, men kjøper resonnementet ditt, selv har jeg som nevnt ikke større tiltro til standard kabelen medfølgende SME V enn at jeg ikke har tatt bryet med å teste den, men kjører med min Cardas Golden Reference som jeg også gjorde på 309én når jeg hadde den....

mvh

Posted

Med en bra kabel är givetvis SME V bättre, kanske ännu bättre än med en dålig kabel eftersom man hör skillnaderna tydligare. Jag gillar ditt kabelresonemang annars. Om att den medföljande kabeln är den dyraste. :D

Posted
Det blir lugnare med en bättre arm eftersom den gör att pickupen får bättre förutsättningar.

/Erik

Det var just detta som jag upplevde när jag bytte ut 250:s bakstycke och motvikt till OL:s. Just i det fallet stämmer teorin om att en bättre arm ger ett bättre ljud med samma PU.

Det kanske är som du säger Bebop, men jag tänkte att jmf med 250.:s orginalkablage så....