snaggvovve Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Jag har planer på att investera i en stereoanläggning. Har en vinylspelare som jag är nöjd med: Thorens TD 160 MkII. Ortofon OM 30 på en SME-arm. har ett Riia-steg från Project som väl är ca. 5 år gammalt. Har en cd-spelare frå Arcam som heter 8E, den har några år på nacken. Har tidigare haft en Luxman-cd med rör som jag var väldigt förtjust i, tänkte ev- investera i en Advance Acoustic MCD 203 rör-cd. Detta bör väl bli ett rejält lyft mot min gamal Arcam 8E ? Integrerad förstärkare ligger valet mellan Advance Acoustic MAP 103 och CAMBRIDGE 640a V.2. Dessa betingar samma pris. Högtalare har jag tittat på B&W DM 303 för 2.700:- DM 600 S3 för 3.300:- DM 601 S3 för 3.600:- HiFi & musik testade Mission M31 som bara kostade 2.400:- Den kan ju också vara intressant. Högtalarstativ såg jag att det fanns från B&W för 1.300:- Någon som kan tipsa/kommentera något av ovanstående ? Quote
Jörgen_G Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 /.../ Någon som kan tipsa/kommentera något av ovanstående ? När det gäller högtalarna har jag lyssnat och utvärderat alla dina alternativ när jag själv var ute i högtalarköparsvängen. Jag har hört B&W-högtalarna med flera olika elektronikkombinationer, dock enbart i HiFi-klubbens butiker - aldrig i hemmamiljö. Jag skulle välja B&W 601 av dem du nämner. Svårt att uttrycka varför - tyckte helt enkelt att den återgav musiken bäst. Bäst bas, bra mellanregister och diskant för prisklassen samt bäst tryck i största allmänhet. Vill du ha en högtalara som är litet lugnare i framtoningen kan du mycket väl välja Mission M31. Den framstod som prisvärd men jag tyckte den var litet för laid back för min smak. Provlyssna och låna om möjligt hem innan köp. Det finns ytterligare ett alternativ i detta prisläge som du borde fundera över om du har möjligheter att provlyssna: Quad 11L för cirka 3900kr. Den finns till exempel på AudioConcept i Stockholm men även i andra butiker i Sverige. Vad jag köpte? Det blev Totem Dreamcatcher. Men då får vi gå upp ytterligare att par tusenlappar. När det gäller de övriga delarna kan jag enbart känna som att ditt CD-spelaralternativ borde bli ett lyft. Å andra sidan är jag efter ett antal provlyssningar där Arcam-utrustning funnits med, alltid misstänksam mot detta märke, tycker generellt att det låter skrikit. På förstärkarsidan jag inga personliga råd att ge. Cambridge 640 har generellt omtalats i mer positiva ordalag än Advance Acoustics. Om du söker på Nätet bör du finna omdömen om båda förstärkarna, även om de kanske inte jämförs sida vid sida. Provlyssna och lita på dina öron och din hjärna. Jag skulle byta en del i taget, för att därigenom kunna känna in vad nästa steg bör bli. Och jag skulle börja med högtalarna. /Jörgen G Quote
new order Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Har bara sett Quadarna på bild.Men va läcker dom ser ut!Skulle nog ha lyssnat på dessa oxå om jag var ute efter högtalare i den prisklassen.Recensionerna har ju varit strålande. /n.o Quote
Jörgen_G Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Har bara sett Quadarna på bild.Men va läcker dom ser ut!Skulle nog ha lyssnat på dessa oxå om jag var ute efter högtalare i den prisklassen.Recensionerna har ju varit strålande. Borde kanske nämnt att även Quad 11L var med i min resa mot nya högtalare. Det var den näst sista högtalaren som åkte ut. Håller den alltså som bättre än B&W 601. Quad kräver emellertid lite mer av elektroniken. Men med de alternativ du håller dig med snaggvovve, är jag övertygad om att den biten inte kommer att bli något problem. mvh/ Jörgen G Quote
Timbre™ Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Det finns nog lika många lösningar som det finns hifientusiaster på det här... Själv hade jag legat lågt på CD-spelarsidan, satsat rubbet på högtalarna och spelat så mycket vinyl som möjligt. Den största möjligheten till förbättring går trots allt via högtalarna och deras anpassning till rummet. Quote
snaggvovve Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Tack för era råd. Läget är det att jag har en THX-klassad H/K hemmabioförstärkare från 1997. Den används även till stereo-lyssning. Den funkar bra till filmljud men lämnar en del att önska i stereoljud. Jag har högtalare från Energy från samma år. Så mitt 5.1 ljud är helt o.k. Men nu börjar jag sakna det gamla hederliga stereo-lyssnandet. Hur skönt är det inte att sitta och lyssna på en LP-skiva och kunna sitta och titta på omslaget utan att behöva använda läsglasögon... Så förstärkare och högtalare med tillhörande stativ får nog bli min första prioritet. Musiksmaken ligger åt Ben Webster, Chet baker, Van Morrison, C.S.N&Y. Moody Blues, Simon & Garfunkel, Dylan, Miles Davis, Beach Boys o.sv. Finns det någon butik i södra Sverige som säljer Quad 11L ? Quote
snaggvovve Posted December 16, 2006 Author Posted December 16, 2006 Då var cd-spelaren inköpt. Fick ett PM från en kille här på forumet som hade en Advance Acoustic MCD 203 till salu. Så jag slog till på den och det blev ett betydligt luftigare öppnare ljud än med min gamla Arcam-spelare. Högtalare lär nog bli Quad 12L. Jag kommer dock att vänta ett tag och se vad MkII av dessa innebär innan köp. Integrerad förstärkare har jag börjat titta på åt kina-hållet. Väljer mellan: Classic No. 6.10 Shengya A-802 Dussun DS99 Är det någon här som kan rekommendera någon av dessa? Eller det kanske finns någon annan i samma prissegment? Jag tänker handla från NYsound, de verkar seriösa. Quote
Volger Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 Tja, roligt att cd spelaren fungerar bra Jag skulle prova låna hem en Advance förstärkare om jag var du, dom verkar kraftiga och designen är verkligen fin, sen passar den ihop bra med din cd spelare. Jag har provlyssnat på en Advance förstärkare och den verkade sköta sig riktigt bra för 6500kr //Marcus Quote
Recommended Posts