Uffe71 Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Hej här alla...Vill bara säga hur bra det låter med min Lavry da10 dac ihop med Foobar2000 från datorn. Tyckte Lavry dac:en lät underbart ihop med min Marantz cd i början...Men så fick jag för mig att koppla datorn till Lavry dac:en och...MAGISKT är det ord som passar bäst...Mycket mera luft i ljudet, mycket lättare att höra när sångaren/sångerskan sjunger högre/lägre ,allt hörs helt tydligt nu...Det sägs ju att det är mycket bättre att spela upp musik från hårddisken. Så nu har jag haft fullt upp med att rippa mina cd:s med Exact audio copy till datorn hehe men väl värt besväret...Säger bara till er som funderar på ny cd spelare: lyssna på Lavry da10 ihop med dator...Jag kommer nog aldrig köpa en cd spelare igen... :cool: Quote
Absolute Audio Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Det sägs ju att det är mycket bättre att spela upp musik från hårddisken. Det har ju debatterats en hel del om det. Men sedan Stereophile mfl hyllat tvål-asken squeezbox så verkar dom mest skeptiska ha tystnat lite. Har själv inte provat men jag är öppen för att använda datorn som transport. Men jag tycker fortfarande det är något lite magiskt med att öppna skivkonvulutet till en nyinhandlad skiva, stoppa in den i spelarn medans man sitter förväntansfull och läser texter och låtlista. Med iaf nedladdade MP3:or känns det lite "enkelt kommet lätt förgånget" eller hur nu ordspråket var. Quote
crion Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Ehh, tror inte han menade mp3. Uffe kör helt lossless. Quote
wintermute Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 ...men jag förstår vad kansas menar. Lite besvär gör faktiskt att det känns som att låter bättre. Vissa människor (däribland jag) tycker om cermonier och ritualer. Att promernera till CD-stället, välja, lyfta ut, öppna, ta fram, öppna, trycka på knappar... ger trots allt en viss tillfredställelse. Så sorglig är jag. Quote
Guest Peo Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Jag kan inte hålla med om detta, hur mycket jag än vill.. Jag har verkligen försökt att få till en datorbaserad rigg, men kommer inte ens i närheten av min CD-baserade dito. Ni ser i min signatur vad jag kör nu, och jag har tidigare kört en hel del via dator, kopplad till en MF X-DAC v3. Visst, det låter bra, men i jämförelse med vad jag nu kör med är skillnaden som natt och dag. Okej, DAC'en i Nu-Vistaspelaren är lite bättre än X-DAC v3, men så stor skillnad är det verkligen inte. I övrigt är allt samma, jag har bara bytt ut CD-spelaren mot digital ut från min Mac till X-DAC. Samma kablar osv, bortsett från att jag har tillfört en digitalkabel (testat olika varianter, marginell skillnad om någon alls). Jag har testat både med en Mac (PowerMac G5 med digital Tos-link ut) och en PC (P4 med M-Audio Audiophile ljudkort, digital coax ut), och skillnaden dem emellan var minimal, men jag tyckte nog att M-Audio med coax lät aningens bättre. Jämfört med Nu-Vista-spelaren är det en bra bit kvar dock. Smidigt som tusan är det, absolut, men enligt min erfarenhet är det långt kvar till en god CD-spelare. Quote
eliot Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Min kompis köpte för några år sedan en cd3o Network MP3 Player och han använder den i sin anläggning i Stockholm som annars "bara" har vinyl som källa. Han lagrar CD-skivorna som Uncompressed WAV på hårddisken på sin bärbara dator och skickar sedan informationen trådlöst till mottagaren som alltså är cd3o som är direkt kopplad till slutsteget (egenkonstruktion). Han valde cd3o för att den hade en - som han tyckte - bra DAC och när vi jämförde med vinyl så lät det faktiskt riktigt bra. Det var skillnad i ljudet men det var inte så att det ena var så mycket bättre än det andra utan båda hade fördelar som det andra inte hade.... Detta var ingen uttömmande test men för mig var det en "ögonöppnare" Jag var överraskad att det höll så hög klass och det finns ju inget som hindrar att man tar ut signalen digitalt från cd3o och använder en riktigt bra DAC.... Mvh, Eliot Quote
New Order Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Hmm.Jag är lite tveksam i att överhuvudtaget ha en datorkomponent igång ens i närheten av stereon..Att sen då integrera det i stereon..nja,jag vet inte. Det känns lite tvetydigt när man försöker avstöra en stereo så gott det går.Skärmade signalkablar,högtalarkablar,nätkablar sen kanske strömrenare på det.Att sedan kasta in en dator som måste vara en stor störkälla rimmar inte för mig.Har jag fel? mvh/n.o Quote
eliot Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 I det fallet som jag beskrev så befann sig datorn i ett angränsande rum, dvs. ungefär 6m från analog elektronik.... //Eliot Quote
Absolute Audio Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Nu är väl jag fel person att uttala mej eftersom hela min stereo strålar som kernobyl vilket jag nämner i en annan tråd. Men stall-tipset är att överföra signalen optiskt för att inte få jord-potensial fel mellan stereo och dator. En annan fråga om det låter bra eller ej måste ju vara om dac'en har fifo minnesbuffert och klockar om signalen då det ofta är långa avstånd man skickar informationen från hårddisken. Plus att jitter inte är något problem i PC värden, då ettor och nollor kan komma lite när det passar som. Quote
Morello Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Ni som nyttjar datorn för att driva DAC, försäkra er om att signalen inte går via Windows-mixern och undvik därmed degraderande omsampling. Ett smidigt test för att verkligen förvissa som om allt är korrekt är att spela en DTS-kodad CD- koppla en DTS-avkodare (tex bio-stärkare) på datorns digital-utgång. Fungerar avkodningen är biströmmen identisk med innehållet på fonogrammet. Använd alltid ljudkort samt mjukvara med stöd för Steinberg ASIO. Quote
Guest Peo Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 I det fallet som jag beskrev så befann sig datorn i ett angränsande rum, dvs. ungefär 6m från analog elektronik.... //Eliot Du nämner en vettig sak här tror jag.. Det här har jag INTE testat, det kan definitivt vara en bov i dramat när jag tänker efter. Å andra sidan kör jag idag med min hörlurssetup i samma rum som datorn - prylarna står t.o.m. bredvid på samma bord. Jaja, testandet kommer med all säkerhet att gå vidare, det är FÖR smidigt med en dator som källa för att man bara skall ge upp, hehe.. Quote
datar Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Detta med dator som musikförmedlare är mycket intressant. Jag har startat en tråd tidigare på "bildforums" delen. Den tråden är inte färdig men så kommer inte de datorkomponenter jag beställt. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Jim Aud har en gigantisk musiksamling lagrad på hårddisk som ett komplement till CD-samlingen. Quote
New Order Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 I det fallet som jag beskrev så befann sig datorn i ett angränsande rum, dvs. ungefär 6m från analog elektronik.... //Eliot Det är bara jag som är lite framtidsfientlig Det går säkert med stor sannolikhet att få bra ljud via en dator. Men jag ska försöka hålla Mr Gates programvaror så långta bort från anläggningen jag kan. Men den dagen det kommer HTPC eller liknande med RÖR då kanske.... /n.o Quote
Timbre™ Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Det är bara jag som är lite framtidsfientlig Det går säkert med stor sannolikhet att få bra ljud via en dator. Men jag ska försöka hålla Mr Gates programvaror så långta bort från anläggningen jag kan. Vi sitter nog i samma båt och det räcker ju med ljudet från själva datorburken för att koppla bort dessa funderingar. Finns det helt tysta datorer... Quote
datar Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Vi sitter nog i samma båt och det räcker ju med ljudet från själva datorburken för att koppla bort dessa funderingar. Finns det helt tysta datorer... Jag håller faiskt på att undersöka det hela. Ni som sett på bildforums delen har ju sett att jag startat en HTPC tråd. Jag har beställt blandannat ett fläktlöst nätaggregat. Men jag har intensiv läst på Sweclockers ett tag och där avråder dom starkt till att köpa fläktlösa aggregat då de utvecklar mycket värme som chassie fläktarna måste blåsa ur. Då krävs det fläktar med bra luftflöde men då börjar man också få problem med buller. Då mitt beställda nätaggregat inte verkar dyka upp så funderar jag nu på att avbeställa. Jag kan också berätta att när jag köpte min HTPC så tyckte jag processorkylaren lät för hög. Så jag bytte till en som jag upplevde det tystare fläkt från Pabst (som enligt spec ska vara tysta). Efter detta byte så började jag istället tycka att de två medföljande chassie fläktarna lät högt och att dom borde bytas. Men efter lite forskning/sökning på Sweclockers så kan den nya fläkten "lura" en att tro det låter tystare och det är de andra fläktarna i datorlådan som är mera högljudda. Så Jag provade idag att montera tillbaka den gamla som den lokala datorbutiken tyckte lät tystare. Den låter mycket tystare nu! Så den pabst fläkten jag köpte som jag uppelvde som bra var inte så bra i själva verket. Att gå på hur myckte dB en datorfläkt ger ska man inte göra. Det stämmer aldrig med verkligheten! Det kan man läsa mycket om på Sweclockers. Nu har jag läst att Nexus120mm fläktar och Aerocool Turbine 120mm fläktar ska vara tysta! Detta med att få en dator/htpc helt knäpp tyst ären hel vetenskap. Nu finns det visserligen vattenkylning men då får man se upp för vattenläckor. Sedan ska vattnet kylas och där så vitt jag vet så används fläktar som kyler vattenblocket (jag har inte sett fläktlösa vattenkylnings anordningar). Men min låda ska bli tyst! På något sätt! Då får ni följa med! Quote
eliot Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Att spela av från hårddisk verkar kunna vara bra ......I'll just say that once a CD is stored in its archive, the Zero One Ti48 outperforms every transport I've ever used, including my own reference. Significantly, notably and embarrassingly. Zero One Audio //Eliot Tillägg: Test i sixmoons Quote
Guest Peo Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Finns det helt tysta datorer... Japp, det går att ordna med lite trixande.. Det finns någon HTPC som körs utan fläktar, jag kan inte minnas vad den heter nu bara för det, men letar man på nätet hittar man den nog. I övrigt kan man bygga en "riktig" PC i Zalmans trevliga TNN-chassin (Totally No Noise.. Dessa asiater och deras härliga förkortningar.. :cool:) - se här för mer info: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...75&code=020 Det är en dyr lådda dock, kostar drygt 5000kr (5275 enligt pricerunner). Zalman gör fina produkter överlag så det är nog trevlig låda, dock har jag inte sett den än! Jag är väldigt frestad att införskaffa en hur som helst... :cool: Quote
Guest Peo Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Att spela av från hårddisk verkar kunna vara bra Zero One Audio //Eliot Tillägg: Test i sixmoons Jo, rent teoretiskt borde det vara optimalt! Jag undrar varför inte jag får till det bara, jag börjar nästan tro att jag gör något kardinalfel.. (och ja, jag har kört kernel streaming via foobar osv, det var någon som tipsade om det tidigare ) Quote
New Order Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Jo, rent teoretiskt borde det vara optimalt! Jag undrar varför inte jag får till det bara, jag börjar nästan tro att jag gör något kardinalfel.. (och ja, jag har kört kernel streaming via foobar osv, det var någon som tipsade om det tidigare ) Varför är det optimalt?Varför är det bättre att spela upp från en hårddisk än från en skiva? Jag kan inte förstå det.Att det är praktiskt ja,men varför ska det vara bättre. Mindre risk för felläsningar?Mindre jitter?Kanske det,tills hårddisken krashar! Vill inte vara motvalls här utan det är bara en stilla frågan /n.o Quote
Guest Peo Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Varför är det optimalt?Varför är det bättre att spela upp från en hårddisk än från en skiva? Du svarar på det själv i princip - felläsningar elimineras helt, om man har en korrekt "rippad" skiva d.v.s. Som jag har förstått det jobbar felkorrigeringskretsarna hela tiden i en CD-spelare, och det kan knappast bidra till välljud. Det förklarar också skillnader på olika drivenheter, varför en stabil och vibrationsfri spelare är såpass mycket bättre än en ordinär stormarknadsdito (betraktat som transport då, sedan skiljer ju mycket annat också men själva avläsningen bör teoretiskt sett vara identisk; en etta är en etta och en nolla är en nolla) Fördelen en dator har när den rippar en CD är att det finns inget krav på att läsa skivan i realtid. Vid upptäckta fel kan den läsa om samma sektor flera gånger och välja den som "verkar rätt", utan att gå in på det närmare (jag vet inte hur de gör). Så länge skivan inte är alltför repad och/eller skadad brukar det bli en perfekt kopia. En vanlig CD-spelare å andra sidan har endast en chans på varje bit den läser, då den inte kan hoppa tillbaka och göra om det om den skulle missa något. Jitter borde kunna elimineras om signalen klockas om inne i DAC'en, vilket en del gör vad jag har förstått. Om vi vänder på det så förstår jag inte varför detta inte görs som standard - det borde vara det självklara sättet att eliminera jitter en gång för alla. Som jag ser det borde det vara enkelt dessutom, om man bara har en tillräckligt exakt klocka - buffra signalen ett par millisekunder och kör ut den genom den exakta klockan direkt i D/A-omvandlaren. Någon som kan förklara det här lite bättre kanske? Jag bara spekulerar.. Och javisst, hårddiskar kraschar ju ibland.. Man får se till att ha backup då, det är väl värt pengarna! Hårddiskar är så billiga idag dessutom, man kan gott ha dubbla uppsättningar diskar till sitt musikarkiv. Quote
Guest johan Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Som jag har förstått det jobbar felkorrigeringskretsarna hela tiden i en CD-spelare, och det kan knappast bidra till välljud Det ska man inte vara helt säker på. Det gjordes blindtest i ämnet för en massa årsedan med tvättade skivor , målade skivor etc etc. Tvättade skivor hade fler fel per block än en orörd skiva men den lät bättre. En fundering som togs upp om varför var att felkorrigeringen fick det att låta mer "analogt" Se det INTE som nån absolut sanning nu bara Quote
Guest Peo Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Det där lät intressant, Johan, där ser man. Nä, absoluta sanningar aktar jag mig för, hihi.. Jag har mest nöjt mig med att inse att logik och välljud har absolut ingenting med varandra att göra, och att de enda mätningar jag har respekt för är mina öron. Quote
Guest johan Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Det var ett ganska seriöst försök då flera identiska skivor mättes upp via en Studer spelare. Vad som mättes upp var antal fel per block o dom mätte ganska lika. Sen lät dom en skiva vara medans resten fixades med allehanda tweak. Testet gällde från början att bevisa att tex tvättade skivor lätt bättre pga mindre fel per block men det blev precis tvärtom. Men nog om det o tillbaka till ämnet Quote
Uffe71 Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 Jag kan inte hålla med om detta, hur mycket jag än vill.. Jag har verkligen försökt att få till en datorbaserad rigg, men kommer inte ens i närheten av min CD-baserade dito. Ni ser i min signatur vad jag kör nu, och jag har tidigare kört en hel del via dator, kopplad till en MF X-DAC v3. Visst, det låter bra, men i jämförelse med vad jag nu kör med är skillnaden som natt och dag. Okej, DAC'en i Nu-Vistaspelaren är lite bättre än X-DAC v3, men så stor skillnad är det verkligen inte. I övrigt är allt samma, jag har bara bytt ut CD-spelaren mot digital ut från min Mac till X-DAC. Samma kablar osv, bortsett från att jag har tillfört en digitalkabel (testat olika varianter, marginell skillnad om någon alls). Jag har testat både med en Mac (PowerMac G5 med digital Tos-link ut) och en PC (P4 med M-Audio Audiophile ljudkort, digital coax ut), och skillnaden dem emellan var minimal, men jag tyckte nog att M-Audio med coax lät aningens bättre. Jämfört med Nu-Vista-spelaren är det en bra bit kvar dock. Smidigt som tusan är det, absolut, men enligt min erfarenhet är det långt kvar till en god CD-spelare. Hej Peo... Jo jag märkte nu ändå att s-ljuden är något mer betonade när jag kör via datorn, iof kan det bero på att jag har en enklare och framförallt mycket längre koaxial digital kabel från datorn men mellanregistret känns betydligt öppnare...Får nog försöka prova en dyrare kabel så kan det nog bli bättre med diskanten också. Quote
Uffe71 Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 Du svarar på det själv i princip - felläsningar elimineras helt, om man har en korrekt "rippad" skiva d.v.s. Som jag har förstått det jobbar felkorrigeringskretsarna hela tiden i en CD-spelare, och det kan knappast bidra till välljud. Det förklarar också skillnader på olika drivenheter, varför en stabil och vibrationsfri spelare är såpass mycket bättre än en ordinär stormarknadsdito (betraktat som transport då, sedan skiljer ju mycket annat också men själva avläsningen bör teoretiskt sett vara identisk; en etta är en etta och en nolla är en nolla) Fördelen en dator har när den rippar en CD är att det finns inget krav på att läsa skivan i realtid. Vid upptäckta fel kan den läsa om samma sektor flera gånger och välja den som "verkar rätt", utan att gå in på det närmare (jag vet inte hur de gör). Så länge skivan inte är alltför repad och/eller skadad brukar det bli en perfekt kopia. En vanlig CD-spelare å andra sidan har endast en chans på varje bit den läser, då den inte kan hoppa tillbaka och göra om det om den skulle missa något. Jitter borde kunna elimineras om signalen klockas om inne i DAC'en, vilket en del gör vad jag har förstått. Om vi vänder på det så förstår jag inte varför detta inte görs som standard - det borde vara det självklara sättet att eliminera jitter en gång för alla. Som jag ser det borde det vara enkelt dessutom, om man bara har en tillräckligt exakt klocka - buffra signalen ett par millisekunder och kör ut den genom den exakta klockan direkt i D/A-omvandlaren. Någon som kan förklara det här lite bättre kanske? Jag bara spekulerar.. Och javisst, hårddiskar kraschar ju ibland.. Man får se till att ha backup då, det är väl värt pengarna! Hårddiskar är så billiga idag dessutom, man kan gott ha dubbla uppsättningar diskar till sitt musikarkiv. Jag blev riktigt skakis förrut när jag startat upp burken, min disk med rippade skivorna var borta! Gick in i enhetshanteraren och avinstallerade disken och startade om då fanns den med igen...puh vilken lättnad och då kom verkligen funderingarna på att köpa en disk till och lägga en back-up på...Är ju som du skriver att hårdiskar kostar inte värst mycket idag så det får nog bli en 300Gb extern usb disk snart. Quote
Guest Peo Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 ...men mellanregistret känns betydligt öppnare. Lustigt, i mitt fall är det tvärtom med mellanregistret och även diskanten. Det låter markant bättre från CD-spelaren än från datorn. Datorljudet låter livlöst och tråkigt vid direkt jämförelse. Däremot låter det inte illa, men i mina öron är skillnaden stor. Det kan i och för sig bero på nuvistorerna i CD'n som gör det mer skimrande och organiskt nu när jag tänker efter... Hmm. Intressant det här! En annan skillnad förresten är ju att CD'n har ren och fin ström från en Jorma-kabel, och det har ju inte datorn.. Skillnaden med och utan Jorma på CD'n är enorm! Nåväl, ny anläggning är under planering, jag kommer absolut att återkomma till det här när den finns på plats.. Drömmen är att kunna sitta med en notebook och köra wireless playback från lyssningsposition, ahh! Någon dag borde det gå, tycker jag.. Johan: kul, det där hade jag missat! Tack för infon. Quote
Uffe71 Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 En annan anledning till att datorn låter mycket bättre nu för mig är mitt Furutech Etp80 e nätfilter. En otroligt prisvärd investering, körde ett tag i början med hela stereon till det och när jag kopplade in datorn på ett av uttagen för digitala komponenter så lät både datorn och stereon bättre...Tydligen var datorn en rejäl störkälla för min del. Även bildkvalite´n från datorn fick ett rejält lyft man ser det till o med på ikonerna på skrivbordet, dom är skarpare mot bakgrunden...Det värsta är att nu börjar man fundera på hur mycket mer en Powerplant premier eller ett Isotek sigmas skulle gett i prestanda ökning...Men Furutech filtret känns som en otroligt prisvärd produkt ändock. Quote
datar Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Japp, det går att ordna med lite trixande.. Det finns någon HTPC som körs utan fläktar, jag kan inte minnas vad den heter nu bara för det, men letar man på nätet hittar man den nog. I övrigt kan man bygga en "riktig" PC i Zalmans trevliga TNN-chassin (Totally No Noise.. Dessa asiater och deras härliga förkortningar.. :cool:) - se här för mer info: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...75&code=020 Det är en dyr lådda dock, kostar drygt 5000kr (5275 enligt pricerunner). Zalman gör fina produkter överlag så det är nog trevlig låda, dock har jag inte sett den än! Jag är väldigt frestad att införskaffa en hur som helst... :cool: Jag har sett denna låda och Zalman har haft tidigare en låda tidigare (kanske finns kvar) där blandannat processorn använder datorlådan som kylning. Det är klart intressanta datorlådor Zalman erbjuder men i min mening är dom kanske inte världens snyggaste om de ska finnas i vardagsrummet/lyssningsrummet. Men det kanske är den enda vägen att gå för att få helt tysta datorer. Quote
Uffe71 Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 oops lite off-topic här nu men vill bara säga att jag var på nya Bond filmen igår...grymmt bra... Quote
Recommended Posts