Snoop Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Tjoho!! Har stora funderingar på att bygga ett par Orion, men det är en hel del frågetecken om drivningen till dessa. Som bekant är det 4 st 10" XLS basar till denna högtalare, vad kan ni rekomendera för drivning på dessa Vad jag vet så ska dessa dippa ner till under 2ohm Givetvis är det ju bättre om man har 1 steg per bas men det är en kostnads fråga också. Tanken har varit att driva basarna med ice power, men frågan jag ställer mig är det ett bra alternativ, Beo rekar väll inte att man lastar deras moduler under 4 ohm. Andra steg som kommer att vara intressanta är Dynamic Precision, gammla hk citation mfl. har ni några andra tips på bra steg som kan driva dessa basar på ett bra sätt Ni som äger Orion vad driver ni med och vad har ni testat Gärna lite input också på hur ni upplevde diverse elektronik. Tja ja kanske sätter in lite mer frågor här framöver, men för tillfället räcker detta. Quote
Snoop Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Kom gärna med tips på både försteg samt steg man kan använda sig av. VINTAGE steg och förstärkare har en stor plats i mitt hjärta kan nämnas. Luxman och gammla Denon steg osv kanske kan vara något för drivning till basarna ? Quote
Engelholm Audio Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Har stora funderingar på att bygga ett par Orion, men det är en hel del frågetecken om drivningen till dessa. Som bekant är det 4 st 10" XLS basar till denna högtalare, vad kan ni rekomendera för drivning på dessa Vad jag vet så ska dessa dippa ner till under 2ohm Går dom verkligen ner till 2 ohm? Känns som en dålig konstruktion och Linkwitz tror jag bättre om än så! Jag sökte men hittade ingen information ang Orions impedans. Kan du söka vidare och ge länk? 2 ohm är ju tjänstefel som högtalarkonstruktör! Givetvis är det ju bättre om man har 1 steg per bas men det är en kostnads fråga också. Tanken har varit att driva basarna med ice power, men frågan jag ställer mig är det ett bra alternativ, Beo rekar väll inte att man lastar deras moduler under 4 ohm.Andra steg som kommer att vara intressanta är Dynamic Precision, gammla hk citation mfl. Som sagt - dubbelkolla impedansen! har ni några andra tips på bra steg som kan driva dessa basar på ett bra sätt Ni som äger Orion vad driver ni med och vad har ni testat Gärna lite input också på hur ni upplevde diverse elektronik. Tja ja kanske sätter in lite mer frågor här framöver, men för tillfället räcker detta. Verkar som att Linkwitz himself använder ett 6 kanaligt steg från ATI, som f.ö.säljs i Sverige av Golden Age Music. Mitt tips är att lägga krutet på toppregistrena. Mina erfarenheter från aktiv delning/drift är just detta: krutet på topparna! Kanske funkar ett fint 4 kanalssteg till topparna och nått "hyfsat" till basarna? Kör hårt! Quote
jonasz Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Japp, XLS basarna dippar ned till dryga två ohm om man väljer att driva dem parallellt. Bättre då att ha ett steg per baselement. Quote
Snoop Posted November 26, 2006 Author Posted November 26, 2006 man kan ju också till en början köra på ett 2 kanals steg av klass sen köpa ett till när pengar rullar in. Quote
Engelholm Audio Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 man kan ju också till en början köra på ett 2 kanals steg av klass sen köpa ett till när pengar rullar in.2 ohm är jäkligt tufft för slutsteg att klara av... E det ingen som testat köra XLS'arna seriekopplade? Quote
Snoop Posted November 27, 2006 Author Posted November 27, 2006 Jag har en köpare på Octaven nu och har till 90% bestämt mig för audio research sp16l försteget samt ett vincent sp-331. Försteget är ju riktigt bra för de har ja lyssnat på men vincent steget har jag inte lyssnat på hur är karaktären. Quote
Snoop Posted November 28, 2006 Author Posted November 28, 2006 Vad tror ni om detta slutsteg? Kenwood L-1000M jämfört med Vincent SP-331 Kenwooden är ett litet äldre slutsteg som verkar vara otrligt välbyggt. Någon som hört Kenwooden och kan säga något om dess karaktär. Det lilla jag hittat om det verkar det som att de spelar mjukt och fint samt en bra bas återgivning. Jag har ej hört Vincenten men den får många lovord, men jag vet som sagt inte hur jag ska göra. Vad skulle ni gjort. Quote
Recommended Posts