Jump to content

Söndagsutflykt med Acustica Applicata.


Timbre™

Recommended Posts

Dom hindrar åtminstone rummet från att bidra med en första sidoreflex om man placerar dom rätt... :D

Efter ett rejält och mycket trevligt break gick vi in i lyssningsomgång del två. Dubbel uppsättning Acustica Applicata som uppställdes och injusterades under ledning av Leif.

applicata029.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På med guldöronen igen... :D

Man kan ju bara redogöra för sina egna intryck och först av allt skall konstateras att det inte handlar om att vandra från mörker till ljus eller tvärtom. Skillnaderna blev alltså inte omtumlande stora, utan jag tyckte mig höra ett lättare och luftigare basfundament som gav en ökad transparens rakt upp genom registren. Skillnaderna var av ungefär samma storleksordning som att växla filteralternativ på Elgar men jag kan direkt säga att det drog åt rätt håll. Ett snäpp ökad renhetsgrad helt enkelt. Det är ju alltid de allra sista millimetrarna av förbättring som skapar en ny referens. Detta är en väg, det finns säkert flera.

applicata033.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, ifråga om hifi finns det inget slut... :)

När allt var på slutlig plats, avlyssnat och diskuterat övergick vi till del tre som bestod av kabellyssning. Tiden bara rinner iväg när man sitter vid datorn eller lyssnar på hifi, så det var först i slutminuterna som det "nya alternativet" dök upp... :cool:

Sånt här kan man nog bara syssla med på egen hand när det är släckt i huset och livskamraten antingen sover eller är bortrest... :D

applicata054.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja, Timbre har sina ideer om placering av roomlens.

Kan det var ålderstecken som sätter griller i huvet pån. (han är nästan ett halvår äldre an jag).

Hursomhelst med romlens franmför facet, det missade jag, men den här anläggningen spelade musik på ett sätt som få andra anläggninger.

Riktigt trevligt att lyssna på detta och en erfarenhet rikare vad det gäller välljud i den högre klassen var det. Och vad det gäller kabellyssning så funderade kag över om detta kunde bli bättre med mina kablar i anläggningen. Så bra var det att jag själv var tveksam innan kabelbytet

Men, men. Bäst att inte säga mer. Jag är ju part i målet så att säga :)

Link to comment
Share on other sites

Det var dom absolut snyggaste (Hifi)rack/stativ jag sett :mm:  :mm: !

Någon som har nån info om dem??

/Amund

Jag håller med om att dom är en av dom absolut snyggste uppställningar av hifiprylar jag sett. Glashyllorna var tillverkade av 3 lager av glas med ett dämpande material emellan. Ytterlagren var av en tunnare sorts glas.

Mellanlagret var en bit tjockare. Och det var av en speciell typ av glas som knappast kan bearbetas med vanliga glasmaskiner.

I Sverige fanns ingen som klarade av att skära till den hylla som behövdes för Edgeförsteget. Detta var något för speciallisterna i Italien.

Timbre har kanske lite mer information om fabrikat osv.

Helt klart är att dessa hyllor är inget för den som söker efter en billig hylla.

Men dom är helt klart helläckra :mm:

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tog det med en portion humor iallfall, Ekman men att snacka skit om AZ och HT :?:

Ungefär som jag skulle börja dra in Nordost och säga, dom spretiga snörena kan väl inget med välljud, bättre att låta musiken ljuda och hålla sina fördomar för sig själv.

Det är ju faktiskt en hel del som verkligen gillar AZ framför allt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

I rätt system kan nog AZ funka fint, killen som köpte mina Silver Reference mkII blev mycket nöjd. I mitt system hade den dock inte ens en suck mot varken Nordost Quattro Fil, Cardas Golden Reference eller Wireworld Gold Eclipse III+.

Link to comment
Share on other sites

Tur att man inte har så stort lyssningsrum.....annars hade man ju varit tvungen att testa allt man fick plats med :D Själv får jag försöka lura rummet att det är större än det är, en utmaning så god som någon....men det borde oxå gå att göra med hjälp av dessa attiraljer....

go tråd förresten, med en del godis!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...