eliot Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Det är lite dåligt med bildreportage just nu så jag får väl visa några bilder som jag tog hos PL Audio i somras Quote
Ekman Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Bra initiativ Eliot Läcker skivspelare också, vad är det för märke?? Quote
eliot Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Skivspelaren är en Origin Live Resolution som har fått mycket positiv kritik “In fact, this arm-table combo is one of the finest performers I’ve heard at any price.... I could make a case for preferring this $4465 spread to the $20,000+ version ..... “The Resolution Modern works brilliantly, is well-built, and its price is right. But regardless of price, this is one of the truly special products I’ve reviewed in the past 18 years.” ($4,465 is for Encounter tonearm & Resolution. $20,000 reference is Michael’s Simon Yorke S7, Kuzma Air Tracking Arm, Sounds of Silence platform). - Michael Fremer, Stereophile July 2004 Quote
new order Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Läcker skivspelare.Liksom Pathos Endorphin som tronar bredvid.Vill ha! Quote
Guest mikael Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Läckert . Står elektroniken bakom lyssningspositionen . /Mikael Quote
K-man Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Gott, där brukar finnas en del godis... \\K-man Quote
eliot Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Jo, där brukar finnas mycket godsaker - Denna gång kommer vi att träffa på ett par högtalare som mig veterligen inte visats på en mässa i Sverige. För att ge en liten "teaser" så har både Harry Pearson (HP från Absolute Sound) och Roy Gregory från HiFi+ sådana högtalare i sina privata anläggningar Läckert . Står elektroniken bakom lyssningspositionen . /Mikael Det är ett mycket stort rum ute i ett industriområde i Malmö där det finns ett antal anläggningar, vissa uppkopplade, vissa inte och de fåtöljerna som vi ser på bilden används när man lyssnar på en anläggning som står uppställd i bortre delen av rummet.... //Eliot Quote
sker Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 - Denna gång kommer vi att träffa på ett par högtalare som mig veterligen inte visats på en mässa i Sverige. För att ge en liten "teaser" så har både Harry Pearson (HP från Absolute Sound) och Roy Gregory från HiFi+ sådana högtalare i sina privata anläggningar Kan det vara gamla Alon i en ny "omvänd" tappning? Quote
Timbre™ Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Plattan under vinylsvarven, är det en extra massiv version av BDR The Shelf... Quote
Guest mikael Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Handlar det inte om Nola högtalare.... http://www.themusic.com/detail.cfm?id=450240 /Mikael Quote
eliot Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Visst handlar det om Nola by Accent Loudspeaker Technology, Ltd - som mycket riktigt är en efterföljare till Alón: Accent Speakers Technology Limited is not a newcomer to the audio world. Its designs are by industry veteran Carl Marchisotto. In the past few years, starting with the state-of-the-art Exotica Grand Reference at well over a hundred thousand dollars per pair (done for Alon, his previous company), Marchisotto has been modifying and tweaking many of his earlier designs. Quote
eliot Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Vi återvänder nu till skivspelaren Resolution Modern från Origin Live Plattan under vinylsvarven, är det en extra massiv version av BDR The Shelf... Detta kan jag tyvärr inte svara på så vi får invänta svar från Larry - Rent designmässigt passar den emellertid perfekt till skivspelaren som är bestyckad med en Origin Live Encounter Tonearm och pickupen är en Transfiguration Spirit Mk3 Quote
iroise Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Det är lite dåligt med bildreportage just nu så jag får väl visa några bilder som jag tog hos PL Audio i somras Fina bilder Eliot, som vanligt. En fråga är PL-audio en hifi-butik i malmö!? I så fall har jag fullständigt missat detta och vill omedelbart dit. Quote
Guest johan Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Pl Audio är importör o bilderna kommer från deras lokal där det även finns et showroom Quote
eliot Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Det stämmer - och ibland finner man produkter i detta showroom som får en att dräggla Detta är Pathos Endorphin som senare kom att visas på Arken i Göteborg.... Quote
iroise Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Pl Audio är importör o bilderna kommer från deras lokal där det även finns et showroom Importör showroom, okey, men vad menas, är de endast importörer åt olika affärer/återförsäljare och inte säljare av hifi till privatpersoner? Quote
eliot Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Jag brukar använda beteckningen generalagent och meningen är att de skall sälja till affärer och inte direkt till kund eftersom det då skulle vara otillbörlig konkurrens med affärerna som naturligtvis inte kan konkurera med de priser som generalagenten kan erbjuda. Det är vanskligt att både vara generalagent och affär men det förekommer.... //Eliot Quote
iroise Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Jag brukar använda beteckningen generalagent och meningen är att de skall sälja till affärer och inte direkt till kund eftersom det då skulle vara otillbörlig konkurrens med affärerna som naturligtvis inte kan konkurera med de priser som generalagenten kan erbjuda. Det är vanskligt att både vara generalagent och affär men det förekommer.... //Eliot Okey Eliot jag förstår Quote
eliot Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Det finns mycket intressant i detta rack Quote
eliot Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Till vänster under CD-spelaren ser vi för- och slutsteg från amerikanska Viola Audio Laboratories. Bakom detta namn står som designer Tom Colangelo som var "chief design engineer" på Mark Levinson Audio Systems (MLAS) under Mark Levinson (personen!) på 70-talet. När Mark Levinson lämnade företaget som bär hans namn och grundade Cello så följde Tom Colangelo med och var huvudansvarig för designen även där. Både Mark Levinson och Tom Colangelo har nu lämnat Cello Audio Systems som nu leds av Matthew James. Tom Colangelo och Mark Levinson har nu gått skilda vägar och 2001 grundades Viola Audio Laboratory av Tom och en tidigare medarbetare på Cello & MLAS, Paul Jayson. Detta är det tvådelade Viola Cadenza försteget - nätdelen kunde man se på golvet på den tidigare bilden. Quote
eliot Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Harry Pearson på Absolute Sound har ett four-tower Nola Grand Reference speaker system som reference i sitt Sea Cliff hem medan Roy Gregory, som är hans motsvarighet på engelska HiFi+, har den mindre Nola Pegasus. Berättelsen om när Roy Gregory besökte HP finns att läsa här. Den högtalare som jag såg hos PL Audio var den mindre modellen Viper Reference som har ett externt delningsfilter Quote
Engelholm Audio Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Harry Pearson på Absolute Sound har ett four-tower Nola Grand Reference speaker system .....Inte ofta jag går igång på andras högtalare, men dessa e fräcka! Quote
eliot Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Nola Grand Reference, Nola Pegasus och Nola Viper är alla högtalare med öppen baffel Vi har här liksom på föregående bild avlägsnat skyddet framför och bakom högtalarelementen: Vi ser det externa filtret i trälådan till vänster.... Högtalare med öppen baffel är en högtalartyp som det pratats om en hel del på sistone och då kanske speciellt i samband med Jamo R909 som var en positiv bekantskap på HighEnd06: En mycket trevligare bekantskap var Jamo Reference R909 Detta är en dipolhögtalare med två baselement på 380mm (15in), ett mellanregisterelement på 150mm (5.5in) från Seas och ett specialdesignat 25mm (1in) Scanspeak Revelator som diskantelement. R909 är öppen trevägskonstruktion med en 43mm tjock baffel. Quote
Recommended Posts