minesota Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Hej Jag är ute efter en Elektrostat/magnostat. Vill testa det har jag fått för mig. Quad och ML är ju rätt dyra. När man läser runt på nätet hittar man idel lovord om Magnepan MG-12 som kostar 15 K för tillfället. Har ni några erfarenheter av dem? Dela med er är ni snälla. Mv Peter Quote
EAR Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Jag är ute efter en Elektrostat Magnepan är ingen elektrostat utan en magnostat. Quote
minesota Posted November 21, 2006 Author Posted November 21, 2006 Magnepan är ingen elektrostat utan en magnostat. aaahh , my bad. /P Quote
Hasse Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Jag har bara hört MG12 i butik. pga skärmens storlek blir basen tunnare än i de större modellerna men i ett mindre rum kan dom nog fungera mycket bra. Förutsatt att du kan placera dom "en bra bit" från bakväggen är det, enligt mina erfarenheter, betydligt lättare att få dipoler att spela ren, tight och artikulerad bas. Magnepan är kanske inte rätt för alla men på vissa parametrar har långt dyrare högtalare mycket svårt att konkurrera. Hade 3 par ML innan planarerna men föredrar Maggiesarna. Vet faktiskt inte vad jag skulle kunna tänka mig i stället för mina 3.6/R Quote
sker Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Har lyssnat lite på Magnepan 1.6 och 3.6. Mycket trevliga högtalare med en luftighet och en röstbehandling som man inte stöter på ofta. Det ända som jag är lite tveksam till är basen, men det går säkert att testa sig fram. Ps. Om du är intresserade av ett par begagnade 1.6, finns det ett par här: www.audioconcept.se under "butikshylla". Ds Lycka till! Quote
Mackan75 Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Min erfarenhet stämmer väl med de andras positiva omdömen. MEN det finns ju som sagt en akilleshäl och det är basen som är iofs välartikulerad men så tunn hos de mindre att musiken kan bli väl tunn och det ger också mindre rumsakustik i en konsertsal etc. Idag tycker jag dock att viss bot finns i form av moderna och mycket snabba subbasar. Hade jag varit du hade jag tittat på en riktigt bra och aktiv mindre sub, eller två, som stöd. Viktigt är bra inställningsmöjligheter. Du gillar ju ljudet av Magnepan så om du tycker att det funkar med subbor borde du snart hitta ditt nya drömljud. Hoppas detta gav dig något. Quote
Hasse Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Har lyssnat lite på Magnepan 1.6 och 3.6. Mycket trevliga högtalare med en luftighet och en röstbehandling som man inte stöter på ofta. Det ända som jag är lite tveksam till är basen, men det går säkert att testa sig fram. Basen låter, precis som ni beskriver, aningen tunn om man är van vid konventionella "lådor" (gäller främst de mindre modellerna) men den är, som också nämndes, väldigt tight och artikulerad. Samtidigt slipper man det mesta av de oönskade rumseffekter som en kraftig, djup bas oftast för med sig. Quote
Engelholm Audio Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Jag har lyssnat på dylika konstruktioner och med fördel kopplat in Delo/Prelo samt två basmoduler. På det sättet kommer man ifrån basproblematiken. Quote
Hasse Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Jag har lyssnat på dylika konstruktioner och med fördel kopplat in Delo/Prelo samt två basmoduler. På det sättet kommer man ifrån basproblematiken. Det svåra brukar vara att få subbasen att integrera med panelen, inte alltid helt lätt att få till en snygg övergång. Quote
Engelholm Audio Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Det svåra brukar vara att få subbasen att integrera med panelen, inte alltid helt lätt att få till en snygg övergång.Integrationen mellan panel och bas är på mitt sätt, enligt mig, inte det svåraste. Det kräver lite arbete och injustering, men är enligt mig inte det svåraste eller det man skall ha sömnproblem över. Betydligt mer problematiskt brukar rummet vara! Att lasta rummet med mer och djupare bas är inte självklart en promenadseger på rosor! Har man sedan tidigare goda erfarenheter av sitt rum och högtalare som ger vettig output neråt 30 hz kan man vara lugn. Quote
minesota Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Tack ska ni ha för alla svaren. Jag ska plocka hem ett par i helgen och göra ett försök. Återkommer med vad jag kommit fram till. /Peter Quote
minesota Posted December 22, 2006 Author Posted December 22, 2006 Ok Tack för synpunkterna. Jag har bestämt mig för ett par Magnepan MG-12. Dom passade perfekt hos mig. Jag stör mig absolut inte på basen. jag gillar den kontrollerade typen av bas som inte slår en i böstet. är fullständigt förälskad i hur lätt lyssningen känns. I brist på ord, spelglädje / Peter God Jul .. Quote
Recommended Posts