datar Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Hej! Läste på följande sida: Beatles - Sessions Bild: Denna vinylskiva är altså mycket ovanlig och släptes aldrig! Jag fattar det som så att vissa av skivans låtar släptes på skivan "Anthology" istället. Grejen är den att jag har den och det står "Factory sample not for resale" på baksidan. Skiv ettiketterna är på båda sidor helt svarta. Skicket är "near mint". Är det någon här på forat som sett om denna ovanliga skiva har varit ute på någon auktions site? Jag har länge sökt info men hittade nu denna sida ovan. Detta verkar vara en skiva som är tagen från ett mastertape som aldrig fick komma i "fel" händer. Denna skiva har jag i princip "fått". Jag är intresserad av att veta om det finns något störe värde i denna skiva? Kanske någon som vet mer om skivan än det som står på siten ovan? Oavsett så är den värd mycket för mig personligen! Kommer aldrig att sälja den! Quote
iroise Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Hej! Läste på följande sida: Beatles - Sessions Bild: Denna vinylskiva är altså mycket ovanlig och släptes aldrig! Jag fattar det som så att vissa av skivans låtar släptes på skivan "Anthology" istället. Grejen är den att jag har den och det står "Factory sample not for resale" på baksidan. Skiv ettiketterna är på båda sidor helt svarta. Skicket är "near mint". Är det någon här på forat som sett om denna ovanliga skiva har varit ute på någon auktions site? Jag har länge sökt info men hittade nu denna sida ovan. Detta verkar vara en skiva som är tagen från ett mastertape som aldrig fick komma i "fel" händer. Denna skiva har jag i princip "fått". Jag är intresserad av att veta om det finns något störe värde i denna skiva? Kanske någon som vet mer om skivan än det som står på siten ovan? Oavsett så är den värd mycket för mig personligen! Kommer aldrig att sälja den! Hejsan! Jag har sett den ett flertal gånger och har för mig att den är svår. Vad det gäller beatles rent allmännt finns det massor av samlare och många är beredda att betala stora pengar för missing links i samlingen, men ett gennerellt värde är svårt att säga. Kollar du in E-buy/tradera får du reda på vad en viss skiva sålts för en gång dvs den gången var någon beredd att betala ett visst pris. Du behöver alltså veta hur många gånger den sålt för ett visst pris för att få veta vad värdet är. Svenska Beatlesboken som innehåller värderingsguide värderar enligt stjänsystem dvs skivorna får stjärnor från 1-10 däremot får du inte veta vad t ex 8 stjärnor är omvandlat i pengar. Jag tror inte denna pressning är med där då den är en bootleg min bok är för tillfället utlånad så jag kan inte kolla. Själv sålde jag en beatlessingel på tradera för ett tag sedan och fick 4200:- den hade tydligen feltryckt omslag och köptes av en säljare som tydligen skulle prångla ut den igen till någon samlare! Går du in på tradera så ser du vilken det är genom att klicka detaljerad sökning och skriva beatles i sökfältet samt avslutade auktioner. Mina Engelska/franska/amerikanska vinylböcker anger värde i pengar men den är inte med där iaf vad jag kan se vid snabb titt. Jag skall fråga en kompis som är nere med beatles på religiös nivå!! Jag återkommer alltså. Jag har aldrig själv samlat bootleg eftersom ljudet vanligtvis är undermåligt. Quote
iroise Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Hej! Läste på följande sida: Beatles - Sessions Bild: Denna vinylskiva är altså mycket ovanlig och släptes aldrig! Jag fattar det som så att vissa av skivans låtar släptes på skivan "Anthology" istället. Grejen är den att jag har den och det står "Factory sample not for resale" på baksidan. Skiv ettiketterna är på båda sidor helt svarta. Skicket är "near mint". Är det någon här på forat som sett om denna ovanliga skiva har varit ute på någon auktions site? Jag har länge sökt info men hittade nu denna sida ovan. Detta verkar vara en skiva som är tagen från ett mastertape som aldrig fick komma i "fel" händer. Denna skiva har jag i princip "fått". Jag är intresserad av att veta om det finns något störe värde i denna skiva? Kanske någon som vet mer om skivan än det som står på siten ovan? Oavsett så är den värd mycket för mig personligen! Kommer aldrig att sälja den! Hej igen! Frågade en kompis angående skivan och han visste inte något speciellt om just denna utgåva utan mera om booleg rent generellt. De har vanligtvis inte så bra ljud men det finns undantag dessutom verkar det vara så att de som samlar håller sig till officiella utgåvor, udda utgåvor dvs små upplagor, missprints, med omslag från olika länder, sådana med indragna omslag mm mm. En annan sak som gör de mindre attraktiva är att ingen vet hur stor upplagan är vilket vanligtvis är mycket viktigt. De bootleg med beatles som han tidigare sålt har gått för 150-350:- detta då i affär på tradera hade de kanske gått för större peng. nu skall du ju inte sälja den så värdet kan väl kvitta vad jag själv minns så har denna ganska bra ljud vilket är roligt. Quote
Guest Peo Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Låter som en kul skiva. Nu är jag ingen Beatlesexpert, men den betingar nog ett visst värde, helt klart. Det bästa sättet att ta reda på det är nog att sätta ut en auktion på eBay med fina bilder och bra beskrivning, och sätt ett reservationspris på $50,000 eller något så blir den knappast såld.. Men du kommer att se vad folk bjuder i alla fall. Det kostar lite förvisso, men det kan det vara värt om man är riktigt nyfiken! I övrigt kan du ju testa att fråga kunnigt folk - det finns säkert något bra Beatles-forum för samlare med människor som säkerligen vet allt om just den här skivan! Quote
Pipes Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Hej! Kolla på denna site, Popsike, där brukar man ibland kunna få lite uppgifter om till viket pris skivan har sålts. På siten listas ofta ett flertal auktioner och det pris som skivan betingade i respektive auktion. Vad gäller din skiva är det dock lite snålt med träffar. Quote
Absolute Audio Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Kolla på www.gemm.com där finns det en hel del rariteter. Quote
datar Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Tusen tack alla som skrivit!! Vilken entusiasm! De bootleg med beatles som han tidigare sålt har gått för 150-350:- detta då i affär på tradera hade de kanske gått för större peng. nu skall du ju inte sälja den så värdet kan väl kvitta vad jag själv minns så har denna ganska bra ljud vilket är roligt. Jag har som du skrivit kollat runt på avsultade autkioner. På Tradera fanns att finna gamla auktioner är skivan gått fö rut 150-350,- som du nämder. Dessa verkar dock inte haft "Factory sample not or resale" stämpel. Jag kan faktikt säga att ljudet på dena skiva faktiskt är mycket bra. Detta med värde är ju som antikrundan. Även om man aldrig ska sälja en sak så kan det ju vara kul att veta värdet. Högre värde gör det änmer roligare att äga den Åter igen tuen tack för din hjälp och tack för att du kollat med vänner/böcker!! I övrigt kan du ju testa att fråga kunnigt folk - det finns säkert något bra Beatles-forum för samlare med människor som säkerligen vet allt om just den här skivan! Ja smart idé! Det borde ju finnas ett Beatles forum! Får Googla lite Jagtycker verkligen om Beatles! Hej! Kolla på denna site, Popsike, där brukar man ibland kunna få lite uppgifter om till viket pris skivan har sålts. På siten listas ofta ett flertal auktioner och det pris som skivan betingade i respektive auktion. Vad gäller din skiva är det dock lite snålt med träffar. Tack!! Popsike gav mig ett värde från en auktion! Där gick den för ca 400,- Nu vet jag på ett ungefär vad skivan är värd. Tack! Quote
iroise Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Tusen tack alla som skrivit!! Vilken entusiasm! Jag har som du skrivit kollat runt på avsultade autkioner. På Tradera fanns att finna gamla auktioner är skivan gått fö rut 150-350,- som du nämder. Dessa verkar dock inte haft "Factory sample not or resale" stämpel. Jag kan faktikt säga att ljudet på dena skiva faktiskt är mycket bra. Detta med värde är ju som antikrundan. Även om man aldrig ska sälja en sak så kan det ju vara kul att veta värdet. Högre värde gör det änmer roligare att äga den Åter igen tuen tack för din hjälp och tack för att du kollat med vänner/böcker!! Ja smart idé! Det borde ju finnas ett Beatles forum! Får Googla lite Jagtycker verkligen om Beatles! Tack!! Popsike gav mig ett värde från en auktion! Där gick den för ca 400,- Nu vet jag på ett ungefär vad skivan är värd. Tack! Jag hittade den hemma men på cd, hembränd, usch! Men i af står det factory.... på baksidan av konvelutet och även att den släppts 1985, står det så på din med? Quote
datar Posted November 22, 2006 Author Posted November 22, 2006 Jag hittade den hemma men på cd, hembränd, usch! Men i af står det factory.... på baksidan av konvelutet och även att den släppts 1985, står det så på din med? Ja. Det står "© 1985 Parlophone/EMI Records Ltd.". Quote
iroise Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Ja. Det står "© 1985 Parlophone/EMI Records Ltd.". Kul att du har den jag har en del beatles själv men har inte den och har aldrig sett den "live" och jag har ändå sett många. Klart det är kul att veta värdet. Behöver du hjälp med något kan du Pm:a Vad det gäller beatles kan jag svara på det mesta offeciellt utgivna på Engelska/svenska/amerikanska pressningar. Har dock lite svårt med amerikanska Ep/singelslkivor. Quote
datar Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 Kul att du har den jag har en del beatles själv men har inte den och har aldrig sett den "live" och jag har ändå sett många. Klart det är kul att veta värdet. Behöver du hjälp med något kan du Pm:a Vad det gäller beatles kan jag svara på det mesta offeciellt utgivna på Engelska/svenska/amerikanska pressningar. Har dock lite svårt med amerikanska Ep/singelslkivor. Tack iroise! Det ska jag komma ihåg nästa gång det dyker upp en Beatles platta här hemma Quote
Recommended Posts