Jump to content

Dahlqvist DQ8


JorgenW

Recommended Posts

Hej.

Får till att börja med att presentera mig. Jag heter Jörgen är 38, ensamstående 2 barns far. Bor ute i vargön i villa som är under KRAFTIG renovering. Har hittat tillbaka till mitt HiFi intresse som fått ligga i träda i ungefär 12 år... Känner mig ALLT för ung för min ålder... (men vem gör inte det) Håller på som bäst med att planera för det lyssningsrum/vardagsrum som skall tas itu med, nu till våren/sommaren. Känner att om jag nu ändå skall försöka att få ut det mesta möjliga ur min annläggning så är det lika bra att börja i rätt ände så att säga.

Min undring gäller ett par nyligen Inpuls införskaffade Dahlqvist DQ8'or. Har sökt med ljus och lykta efter lite mer information om dessa gamla högtalare men förgäves... Finns det någon här i forumet som sitter inne med information om dessa rariteter? Allt är av intresse.

Tackar på Förhand

Jörgen.

Link to comment
Share on other sites

Först , Hej o Välkommen :)

Dq 8 har väl närmare 20 år på nacken o jag letade lite info själv för ett par år sedan. Och det är tyvärr inte så lätt att hitta , det är närmste tomt på nätet :diss:

Link to comment
Share on other sites

:D:blush:D

O jag som letade som en galning i flera dagar :clown:

Hehe... :clown: du är INTE ensam.

Har nu hittat en del intressant om Dahlquist... dock mest DQ10-20. Men jisses vad bra det är med internet. Bara att söka på nätet och VIPS så finns en mängd information att sortera rakt framför näsan. Tänk för 20 år sen om man sökt om DQ8-10-18-20... hmm då hade man haft en folder med 24 eller på sin höjd 64 färger att titta i... :app:

Link to comment
Share on other sites

"Oh dear,time certainly flies" skulle kanske en engländare säga.Tycker inte att det var så länge sedan jag fick DQ8orna demade i en Hifibutik.Gillade dem direkt.Ett luftigt,fint ljud(faktiskt bättre än den samtida trevägaren)troligen beroende på den fria placeringen av diskanten på en separat liten halvrund baffel ovanpå lådan,tidskorrigerad genom att vara lite bakåtskjuten och ngt lutande.Det kan ju också bero lite på elementet-det välkända D2905,som är en av mina favoriter.

Har kvar originalbroschyren.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Vargön/Vänersborg verkar bekant ;)

Jo det ligger ju på gångavstånd av varandra :app: Skulle vara kul att träffas någon gång och spisa lite plattor. :)

Jag åker och hämtar mina DQ8'or den 9/12. Personen som sålde dom satt även på ett par Ino Audio Pi60 i jakaranda. Jag sa att okej ska det vara på det viset så står jag för fikabröd och han för musiken :cool: han tyckte det lätt som en bra deal. Det var på HÅRET att jag åkte in till Täby för att provlyssna på ett par Pi60. Har hört enormt mycket positivt om dessa... men så ramlade jag(bokstavligt talat) över dessa DQ8'or Pris= 1525:- rena rånet :D Man ska ha lite tur i bland. Jag hoppas bara på att de blir ett lyft, gämfört med min Dali 450 ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur trivs du med dina nya kompisar?

Själv har jag aldrig ens övervägt att byta ut mina DQ-8or. Jag har inte jättestor erfarenhet kanske, men jag har aldrig hört en högtalare som så fullständigt lyfter ljudet ur lådan. Allt annat jag hört låter burkigt.

/dL - som hittade hit tack vare denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hur trivs du med dina nya kompisar?

Själv har jag aldrig ens övervägt att byta ut mina DQ-8or. Jag har inte jättestor erfarenhet kanske, men jag har aldrig hört en högtalare som så fullständigt lyfter ljudet ur lådan. Allt annat jag hört låter burkigt.

/dL - som hittade hit tack vare denna tråd.

Jodå det är ett underbart ljud som dessa levererar. Nu sitter ju inte jag på någon dyrare kringutrustning. Har dock hakat upp mig på DQ-20 som inte finns att få tag på i sverige, en 3-vägare som i mina ögon har mer pondus och ett vackrare utseende. Har just nu ett Sentec SC9 försteg som lyfte min övriga utrustning en bit (Jag är lite gammal modig av mig, finns en uppsjö av äldre komponenter som inte kostar skjortan) Nya signal kablar till min Systemdek är just nu på inköpslistan, samt en ny pickup.

Jörgen W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...