Jump to content

Recommended Posts

Posted

FZ här på forumet har gått och köpt sej en spänningstestare, otroligt rolig leksak.

Vi märkte att kring mina grejer var det ett enormt starkt magnetfält, som testaren reagerade på. Men kring FZ grejer var det nästan ingenting.

En stor skillnad är att jag kör helt ojordat och FZ kör jordat på allt utom försteg & slutsteg.

Vad beror detta på?? Har det någon påverkan på ljudet?

Posted

Var nyligen hemma hos en entusiast inte placerar elektronik i vertikala staplar just på grund av magnetfält. Har ingen egen teori men det är ju alltid intressant att ta del av erfarenheter.

Posted
Har du testat att vända på elkontakten i väggen för att se om det minskar?

hans-tommy

Nej. Det var därför vi började prova, men alla kontakter satt åt rätt håll. Så vi provade inte att vända alla fel för att se om det var någon skillnad. Men det gav kraftigt utslag ändå.

Posted
Var nyligen hemma hos en entusiast inte placerar elektronik i vertikala staplar just på grund av magnetfält. Har ingen egen teori men det är ju alltid intressant att ta del av erfarenheter.

Med andra ord så kan det mycket väl påverka ljudet. :black:

Om jag får tid ikväll ska jag ta en voltmeter och kolla spänningen mellan ett element och skalet på någon apparat. Min teori är att låtsas jorden som blir i mitt ojordade system har en hög spänning vilket ger utslag på spänningstestaren.

Men FZ som kör blandat?? Utjämnas potensialen via signalkabelns skärm så dom jordas den vägen?? Är det någon som har någon teori?

Någon mörk vinterkväll ska jag nog dra en dedikerad jordad kabel direkt från proppskåpet.