Jump to content

TECHNICS sl-110

Quakerstate

Recommended Posts

Är det nån här som känner till den gamla spelaren ?

Jag har blivit erbjuden en sådan ihop med en 9" SME 3009 arm.

Nån som vet värde , prisvärt ?

Här är en länk på hur spelaren ser ut med en sådan arm, dock är detta inte samma spelare.

http://www.audioscope.net/product_info.php?products_id=810

För att börja med SME 3009, så säljs ett bra ex för mellan 500-800:- (även högre priser förekommer). Just nu ligger det ute en SL-150 med SME 3009 som för närvarande har ett bud på 200 USD (ca 1 500:-). Jag kan tänka mig att 1 500:- kan vara ett hyggligt pris.

Däremot tycker jag inte att det är ett bra köp. De flesta direktdrivna spelarna saknade musikalitet och värme. Upplösning i basen var inte den bästa och musiken svängde inte. En ny eller begagnad Rega 2 eller 3 spelar förmodligen skjortan av Technicsen. Nottingham Horizon är också ett bra köp.

Om Du slår till, skall Du också veta att SME 3009 är konstruerad för att tillfredsställa de pickuper som var poppis på 70-och 80-tal, vilket innebär MM-pickuper, t ex ADC, Stanton, Pickering, VMS20 m fl. Det är fortfarande en OK arm, kan möjligen mäta sig mot en Rega 250 om den matchas rätt. Dock inte i Technicsverket.

Jag har inte erfarenhet med just detta decket, men jag har haft SL-25, som var ett av Technics bästa verk. Det hjälpte dock inte.

Bebop

Guest lasse s

Komplettering till vad Bebop skrev:

SME 3009 med avskruvbart pickupskal låter något sämre än SME 3009 med fast, icke avtagbart skal. Det blir alltid lite resonanser.

De tidiga SME 3009 med knivlager låter sämre än de senaree med kullager. De förstnämnda är olämpliga för mc-pickuper som matar in mer energi i tonarmen. Jag har för mig att Cardas eller någon annan entusiastfirma säljer mässingslager som får armen att låta fantastiskt och bli lämplig för bra mc-pickuper. Själva armröfret tror jag inte är så resonant. det finns naturligtvis utyrymme för ytterligare förbättringar, nya kablar och kontakter t ex.

Med vänlig hälsning

Lasse S

• 3 weeks later...
Bebop menar du att min Techniks SL1000 och min EMT 948 saknar musikalitet? :)

Inte en aning. Vad jag skrev är att de flesta direktdrivna spelarna saknade musikalitet och värme. Detta plus skicklig marknadsföring från framför allt Linn var ett hårt slag för de direktdrivna maskinerna. Jag har själv haft en Technics SL-25 som jag tyckte samma om. Däremot var jag rätt så förtjust i Kenwoods direktdrivna maskin på 70-talet. Tror den hette KT-500. Till slut blev det en Ariston, som numer är pensionerad.

bebop