Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det skulle vara intressant att veta hur ni bär er åt för att hitta ny musik.

För mig själv så har Mp3 börjat betyda mer och mer i jakten på ny och spännande musik.Istället för att chansa så laddar jag ner tänkbara köp och lyssnar innan inköp.

Har på sistone upptäckt en mängd bra musik sen jag laddat hem den och lyssnat på min mp3-spelare,musik som jag definitivt kommer att köpa.

/n.o

Posted

Ja det är precis som du säger för mig, ladda ner och lyssna

sen får man köpa orginalskiva för det är ju mycket trevligare att ha

i samlingen tycker jag.

Och på så sätt upptäcker man ny musik som man inte visste fanns :)

sen finns det säkert åsikter om hur man ska göra men så gör jag :mm:

Posted

Olagligt varför ,alla lär vi ju lyssna innan vi köper eller?Samma gäller ju lokala skivafärren ,där lyssnar man innan man bestämmer sig eller?

Sen finns väll dom som sparar på datorn osv.

Men så är ju dagens informations-samhälle.

sen får man ju tolka det som man vill med mp3.

Man lä'r ju aldrig koma ifrån det..... ;)

Posted

Jag lyssnar mycket på radio P1,P2 & P3. Det finns en hel rad program där man spelar ny musik och om man hör något intressant så skriver jag ner titeln som jag uppfattar det eller programmets namn och klockslag. Sedan går jag in på SR´s hemsida dagen efter eller en vecka senare och kollar spellistan. I spellistan står förutom titel också artist, skivmärke och skivnummer. Sedan kollar jag först på CDon och sedan på Allmusic.com som faktiskt har blivit mitt skivlexikon. Man kan också lyssna på webben på olika program i 30 dagar. Det händer också att jag spelar in på MD eller DAT så att jag kan lyssna senare. Det gör jag när jag samtidigt vill lyssna eller titta på något annat samtidigt. Jag har ju mina favvo program där jag vet att man spelar oftast ny eller annorlunda musik. Sedan ska jag inte glömma att jag ibland får en del input via forumet som t.ex iroise som skriver om den judiska basisten Avishai Cohen - Continuo, det kan vara musik som intresserar mig och likaså instumentet oud som jag nog har flera skivor med.

Posted

Jag prenumererar på Down Beat, läser musiksidorna i diverse tidningar, lyssnar på radio, går in på Amazon.com och lyssnar på smakproven för att höra vilken typ av musik det är. Eftersom jag är jazzfan, köper jag också mycket på vilka musikerna är. Tittar också på låtarna och vem som arrangerat.

Förr köpte jag mycket äldre jazz och återutgivningar. Nu går jag mest på nya grupper och musiker. Det finns mycket nytt ute, det gäller att våga lite också. Att ladda ner är inget alternativ för mig. Jag gitter inte sadla om, men var tid har sina mönster. När jag var yngre hade jag hyllmeter av rullband som jag bandat från radio och kompisar.

Bebop

Posted

Något som är rätt skoj är att ladda ner någons hela musiksamling, säg 5-10-20.000 låtar, sen kör man shuffle och ser vad som dyker upp. Så har jag hittat mycket skoj.

Last.FM är annars Nr 1.

Drar även ner allt jag hittar som verkar ens det minsta intressant. Är det inte det så är det bara att slänga.

Olagligt säger någon, well vad ska man göra då när det inte finns skivaffärer med en enda skiva som är intressant.

Posted

Jag är som bebop jag håller mig till de gamla formaten och laddar inte ner (åldersfråga?). Gillar inte heller att ha kopierade cd-skivor, vill ha dem i orginal oavsett om ljudkvaliten är lika bra eller inte.

Jag läser musiktidningar, kollar vilka musiker som är med på skivorna, vet vilka musikkritiker som skriver om sådant jag uppskattar, skivbolag dvs vissa bolag ger ut bra musik (Stax Blue note mm mm, gäller dock mest vinyl), producenter kan man också följa, chansar (dyrt!), forumtips och även gamla kunskaper dvs följer grupper/musiker som bryter sig ur och kör solo t. ex flera av de som var med på M Davis britches brew.

Du kan ju även skriva vad du gillar och be om tips här på forumet om liknande grupper/stilar. Själv delar jag musiken i två grupper den jag tycker är bra/dålig eller den jag är beredd att lägga pengar på/eller inte, gillar musik från de flesta genrer men tycker det mesta är skräp.

Posted

Som de flesta andra här så läser jag mycket men framförallt har jaf börjat nyttja allmusic.com flitigt. En mkt bra site där man även kan lyssna på musiken.

VAd gäller MP3 skulle jag gärna ladda ner i undersökningssyfte, men jag har svår att hitte de lite mer udda musikvalen, är inte intresserad av mainstream-musik nämligen

Guest asimov66
Posted

jag har laddat ner mycket innan men nu blir det ej så mycket mer. tröttnat på det faktiskt.

Jag chans köper vissa saker och annan musik hör man hemma hos vänner som fastnar, eller hur iroise :D

ungefär så är det

Posted
Jag chans köper vissa saker och annan musik hör man hemma hos vänner som fastnar, eller hur iroise :D

Musik är ju ofta förknippad med upplevelser så det kan nog vara tillfälligheterna som avgör. När det gäller "säkra kort" kanske många skivor handlas ohörda av ren samlarinstinkt... :?::)

Posted
Musik är ju ofta förknippad med upplevelser så det kan nog vara tillfälligheterna som avgör. När det gäller "säkra kort" kanske många skivor handlas av ren samlarinstinkt... :?::)

Ja, speciellt vinylen inhandlar jag på den instinkten. Kul att vara komplettist. Zappa har jag ganska mycket med en del som inte ens spelas, men som sagt kul att ha. vet inte om det var så du menade Timbre

Posted
Ja, speciellt vinylen inhandlar jag på den instinkten. Kul att vara komplettist. Zappa har jag ganska mycket med en del som inte ens spelas, men som sagt kul att ha. vet inte om det var så du menade Timbre

Jo, det var precis så och komplettist var ett passande uttryck... :D

Posted

I begynnelsen var det förlitade jag mej mest på vad kompisar lyssnade på, sedan blev det radio och tidningar i många år, det senare ofta på biblioteket. När jag i början av 1990-talet blev kändis med internät så började det så sakta ta över, idag bidrar nätet förmodligen 90% av all information om fonografa nyheter.

Med mit specialintresse för "klassikt" så var det i början var det nästan uteslutande usenet i form av nyhetsgrupper som utgjorde nätkällan, och till min förvåning, kanske för att man börjar bli en gammal stofil som föredrar textbunden information, så kollar jag fortfarande mina newsgrupper varje morgon tex. : rec.music.classical.contemporary och rec.music.classical.recordings - en bra sida med listning av musiknewsgrupper : Classical Net (Ett annat bra sätt att bli kompis med newsgrupper är att söka på Googles Newgruppssök

Efter ett tag så började det komma e-postbundna informationsgrupper, jag har testat en massa, men för klassiskt så verkar "Moderated Classical Music Mailing List" vara den som fortfarande funkar bäst. Men det finns tonvis med specialgrupper för de mest okända ting, ett bra ställe at hitta sånnt är : CataList.

Tyvärr är det mesta på engelska!

I början av började det dyka upp sitebaserade fora, tyvärr har jag inte hittat något som behandlar klassik musik på ett för mej intressant sätt, glider ibald in på The Gramophones BB, men hittar sällan nått intressant.

fortfarande funkar hedelig papperspress ganska väl tex. Gramophone, International Record Review eller Fanfare (det finns fler, på diverse olika språk) --

Unders enare år har det även kommit sajter som recenserar klassik musik tex. : MusicWeb, Classics Today eller The Flying Inkpot för att nämna några..

Fast dom mest interssanta skivköpen jag gjort har trots allt kommit genom att jag skannat massor av små skivbolags eller artisters nätsajter, det är ofta där man hittar nytt och ovanligt och okänt. Jag tro minsann att det idag bästa sättet att hitta musik man in blitt utsatt för redan är att vara aktiv på nätet. Det finns massor av sajter där artister lägger ut sin musik för "provlyssning" eller bara för att nätet är ett skitbra sätt at få ut sin musik till en inte ont annande publik. testa tex. ; Internet Archive eller SoundClick

Två bra ställen om man vill smaka på lite avantgardisktisk [Klassisk] musik är : UBU-web och Avantgarad Project. Ställen med massor av laglig[?] "gratismusik" är tex. : Italienska Karadar.net eller Vinyl Orphanage eller BellyBongo -- Hur lagligt det är får var och en avgöra!, för just out-of-print och obskyra LP finns det massor av sajter som lägger ut sina överföringar..

I gråzonen hittar man ju mängder av bloggare som lägger ut sina rippade LP (och i bland CD) i sina bloggar, men det är kanske lite för of för att man skall lägga upp länkar till sådana från Euphonia, så dom får ni leta efter själva!

Hur som helst, på nätet kan man hitta tonvis med intressant men ytterst okänd musik! Som vanligt är detta bara ett litet skrap på ytan!

/ptr

Posted
Att vara komplettist och gilla Zappa innebär en ganska stor mängd skivor,va! :)

Jo en himla massa finns ju pressningar på tyska verve och t ex Hot rats finns ju på blålila bizarre label och på brun reprise label så många har jag i båda. Så med cd-skivorna blir det minst ett 100 tal.

Posted
jag har laddat ner mycket innan men nu blir det ej så mycket mer. tröttnat på det faktiskt.

ungefär så är det

Så klart får man även tips av polare.

Posted

Jag får hålla med att mp3 är en stor hjälp! Vad jag gör är att gå runt i skivaffrer och plocka ut hej villt olika skivor, skriver ner dom, tankar hem lyssnar! Bra skivor köper jag alltid. Jag tycker det är halva nöjet att äga originalskivan! Speciellt limiterade utgåvor :) För min del blir det mycket rock och dess inriktningar..

Man kan ju naturligtvis spela dom i butiken om det finns möjlighet men oftast är hörlurarna helt kassa och man får inte rättvis bild av hur skivan är.

Posted
Hur upptäcker ni ny musik?

...man ställer ut på Arken! :D

Amazon.com är också en bra källa. Viktigt att ta sig tiden att klicka runt, lyssna, klicka vidare...osv!

Dessutom är faktiskt hifi-tidningarna en bra källa till inspiration! De skivor som rekommenderas i t.ex. High Fidelity och Fidelity är klart värda att testa, om inte annat så först på Amazon.com!

Posted

Jag är kluven i denna fråga. Det är självklart för mig att upphovsmannen ska få ersättning för sin produkt, i detta fallet låtskrivare/artist. De har slitit hårt och med tanke på hur mycket musik kan ge en i form av avkoppling/stämning så är de värda bra mycket mer än bara några uppmuntrande rescensioner.

Men detta gäller för de artisterna jag gillar, vi människor är skapta olika och detta märks förstås även på musiken. Trots att jag har en bred musiksmak så kan jag inte tilltalas av allt som produceras, knappt ens några ynka procent. Jag har också en ovilja att betala för en produkt jag inte uppskattar, detta gäller allt jag konsumerar. Att springa runt och köpa all musik jag kan komma över för att hitta de ynka procent jag söker bär emot långt mer än de ekonomiskt förödande konsekvenserna. Precis som med allt annat man köper vill man ju testa produkten innan man betalar.

Det är så jag resonerar även när jag laddar hem, jag får möjlighet att prova musik som jag kanske aldrig annars funnit. Än mindre haft råd att köpa. Stöter jag på något jag verkligen gillar så köper jag skivan. En bra produkt är värd sitt pris. Jag hävdar också att nedladdning fungerar som effektiv marknadsföring för mindre kända artister vilket gynnar både band och skivbolag med liten budget.

På gränsen till OT kanske?

Svar på trådfrågan:

Jag använder mig av både nedladdning, vänner o bekanta samt våran kära riksradio som jag givetvis betalar för. P3 och P4 som jag lyssnar mer frekvent på håller hög klass på program/musikmix och är väl värda sitt pris. Skivtips i tidningar/forum använder jag mig också men genomgående vill jag ha provlyssnat innan köp.

Mvh Erik

Posted
Jag är kluven i denna fråga. Det är självklart för mig att upphovsmannen ska få ersättning för sin produkt, i detta fallet låtskrivare/artist. De har slitit hårt och med tanke på hur mycket musik kan ge en i form av avkoppling/stämning så är de värda bra mycket mer än bara några uppmuntrande rescensioner.

Men detta gäller för de artisterna jag gillar, vi människor är skapta olika och detta märks förstås även på musiken. Trots att jag har en bred musiksmak så kan jag inte tilltalas av allt som produceras, knappt ens några ynka procent. Jag har också en ovilja att betala för en produkt jag inte uppskattar, detta gäller allt jag konsumerar. Att springa runt och köpa all musik jag kan komma över för att hitta de ynka procent jag söker bär emot långt mer än de ekonomiskt förödande konsekvenserna. Precis som med allt annat man köper vill man ju testa produkten innan man betalar.

Det är så jag resonerar även när jag laddar hem, jag får möjlighet att prova musik som jag kanske aldrig annars funnit. Än mindre haft råd att köpa. Stöter jag på något jag verkligen gillar så köper jag skivan. En bra produkt är värd sitt pris. Jag hävdar också att nedladdning fungerar som effektiv marknadsföring för mindre kända artister vilket gynnar både band och skivbolag med liten budget.

På gränsen till OT kanske?

Svar på trådfrågan:

Jag använder mig av både nedladdning, vänner o bekanta samt våran kära riksradio som jag givetvis betalar för. P3 och P4 som jag lyssnar mer frekvent på håller hög klass på program/musikmix och är väl värda sitt pris. Skivtips i tidningar/forum använder jag mig också men genomgående vill jag ha provlyssnat innan köp.

Mvh Erik

Huvudet på spiken,håller med dig i dina argument till 100%.

/n.o

Posted

Helt klart är webradio det lättaste sättet att hitta ny musik tycker jag. Jag använder mig av www.di.fm som källa till inspiration. Jag använder mig även av http://www.juno.co.uk/ där man kan lyssna på snuttar ur musiken innan man köper den. Självklart använder jag mig av mina vänner också.

/Mikael

Posted

Har nu beställt en knippe skivor.Bl.a har tre nya artister slunkit med.Artister som jag upptäckt genom mp3.

Givetvis har även kompletteringen av Steely Dan oxå satts i verket.

• 2 weeks later...
Posted

Som Artist själv tycker jag att det är sunda tankesätt här gällande nerladdning :D helt ok för mig att man laddar hem först för att kolla om det är tilltalande för att sedan KÖPA ORGINALSKIVAN :D:D då får vi artister lite ersättning för det :app:

Själv hittar jag mycket musik genom kompisar, Mässor, och på Forum som detta. och i tidningar.

Det med att ladda hem är inget jag sysslar med. Anledningen till detta är...hör och häpnad.... JAG HAR INGEN DATOR HEMMA :blush:D Det kommer säkert snart men har inte haft behov av det ännu. Har ju data på jobbet men där finns föga med tid att kunna sitta å ladda hem låtar :) Man har ju bandet, flickvännen samt Hifiintresset som tar tid så sitta framför en dator skulle bara betyda mindre tid för flickvännen :D

• 9 months later...
Posted

Jag hittade precis den här sajten och blev stormförtjust på en gång! Tänkte tipsa er om den men då ser jag att plundin redan hunnit före, hehe!

En sida gjord med värme, här finns en hel del nostalgi. :)

Galleriet med skivomslag är underbart..

En självklar sida att spendera ett par timmar med, rekommenderas varmt!

Posted

Som gammal rockkille lyssnade jag mest på rock, soul o.dyl. Tyckte att nyare musik var så fruktansvärt dåligt, en eller 2 bra låtar, resten utfyllnad. det där med att hämta på nätet, nä, inte riktigt min grej, gamla skolan.

Sprang av en händelse på "min" skivaffär på söder som är kunglig hovleverantör till mig, jag kommer in frågar om det finns något nytt, vartefter dom plockar fram ett gäng nya skivor som passar min smak. På med hörlurarna och ett urval av 2-5 skivor. Vissa skivor får ligga till sig lite i affären, för att efter ett tag lyssna på den igen..Äntligen har jag hittat bra nyare musik.

Klassisk musik har varit rena Grekiskan för mig, men tanten älskar klassisk musik, därigenom har jag börjat uppskatta den typen av musik..En helt ny värld håller på att öppna sig för mig, kanonkul.

Förutom det är det här på sajten eller om jag möter någon som jag snappar upp tipps, senast var det en rysk Opera som jag lärde mig tycka om tack vare en på den här sajten..

Inte att förglömma Expressen eller aftonbladet som ger tipps om nyare musiken, vilken resulterar i lyssning, vartefter man lyssnar lär man sig hur krtikerns smak passar eller inte passar min smak.

Men jag har lång väg kvar att gå, och det känns riktigt skönt att det finns så mkt kvar att upptäcka..

Posted

Jag bevakar ACT:s och ECM:s hemsidor eftersom jag gillar jazz. Men jag läser också en del hifi-tidningar som ni såg i en annan tråd. Tycker att både Stereophile, TAS och Hifi+ har bra recensioner. Dagstidningar som SvD har också en bra sida på onsdagar.

Sedan brukar jag som generell metod också luska reda på vad artister på nya skivor gjort tidigare och även titta på vad deras medmusikanter har medverkat i för tidigare grupper. En bra sökväg är www.allmusic.com som har listat det mesta med biografier och discografier.

Jag försöker också handla skivor i små affärer som i Stockholm det finns många av runt St:Eriksplan. Både nya och begagnade. Köper man begagnat kan man alltid sälja tillbaka utan att förlora så mycket pengar. Försöker också köpa bra audiofilmusik hos en handlare på Södra Agnegatan, Kungsholmen.

Calm

Posted

Ett bra sätt är ju att lyssna med bekanta. Eftersom mina vänner och jag har ganska lika musiksmak så brukar dom alltid hittat något nytt spännande.

Men det finns ett bättre sätt!

Tar ett band jag verkligen gillar... sej Devin Townsend band. Jättebra, men vad har han inspirerats av? Vad har medlemmarna i bandet spelat i förut? Har han spelat i några covers på band han inspirerats av? Ett jättespännande spår som leder både bakåt och framåt i tiden till Judas Priest, Rush, Frank Zappa, Jethro Tull, Death, Strapping Young Lads, Old mans child, UK, Dimmu Borgir, Steve Vai, Whitesnake, Deep Purple och givetvis en oändlig massa andra bra band.

På det sättet tycker jag att jag upptäcker dom bästa skivorna.