Jump to content

Kabelfest i Piteå!


stargazer

Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synergistic verkar intressant. Jag har bara lånat hem Alpha serien både högtalar och signal och det lät lovande(för sitt pris) även om jag ville ha mer. Tyvärr finns det ju inte längre möjlighet att prova någon eller några klasser ovan men det skulle vart intressant.

Link to comment
Share on other sites

VEM KÖPTE MIN MAESTRO !!!!!!!!! (från Bossanova) :angry:  :diss:  :dead:

Har gått och värkt på denna i veckor, inte hittat något test att läsa, inga erfarenheter att dela. Nu kom det äntligen vägledning och så blir den såld. Så kan det gå. Tänk vilken genomslagskraft Euphonia har :o

Hej du! Det var jag som knep den ;):D Jag fick min Linn Genki såld,och då passade jag på att klippa till på Audio Analoguen.

Link to comment
Share on other sites

Så var det dags för XLR-ronden :)

Först ut är den verkliga budgetutmanaren - Kimber PBJ

Den är nästan löjligt simpel i utförande och kontrasten till somliga andra kablar i detta reportage är enorm.

pbj1.jpg

Denna lilla fläta tillverkas inte längre, men på beggatmarknaden dyker den upp då och då till intressanta priser. Detta ex var ett demokört exemplar från Bossanova.

Då den kom in i testet direkt efter Synergistic Research Alpha Sterling ("mjukgöraren", ni minns) så satt den kvar som intressant jämförelse.

alphasterlingpbj.jpg

I med Robben Ford / Running Out On Me (från utmärkta Handful of Blues-skivan) igen.

Chocken slog emot oss! Trumintrot lät bättre än tidigare! Nu hörde man nyanserna i trumspelet, vilka trummor som spelades. Grymt! Hur kan en kabel för 800:- låta så bra?

När första överraskningen efter trumintrot lagt sig, och efter att ytterligare ett par plattor hade lagts till den (nu rätt stora) högen med genomlyssnade plattor så framträdde såklart begränsningarna. Inte ens Kimber kan trolla med knäna :D. Lite skarp och hård framträder PBJn i jämförelse med Silver Streak och Alpha Sterling. Mer ojämn och inte lika harmonisk som de två (dyrare) RCA-kablarna. Men ändå - en kraftfull, dynamisk och spelglad kabel som för sina 800 bagis måste betecknas som ett fynd. Sen tillskriver vi en del av denna framgång till det faktum att vi faktiskt använde balanserat uppbyggda komponenter i just balanserat läge. Icke att förakta.

Slutsats: Kimber PBJ XLR är en utmärkt budgetkabel för små pengar Utför inte underverk, men är mycket prisvärd

Link to comment
Share on other sites

Nu var det dags att plocka fram en gammal favorit - Transparent Super XLR

ultra1.jpg

Jag och new order minns fortfarande den där svindlande upplevelsen när vi för första gången luftade Cremonorna i hans lägenhet med Foggen och Advantage Thor ihopknutna med Super-kabeln. Det var ren och skär (svart?) magi den gången. Så förväntningarna var högt ställda.

Givetvis är det vansinnigt orättvist att köra en kabel med femsiffrigt pris efter en Kimber PBJ, men ändå! Det är kul med friheten att vara "oseriös" testpatrull :D

Nåväl. I me plattorna bara. Och som det lirade. Undertecknad, som nybliven Transparent-diggare, kände liksom de övriga igen sig i Transparent-soundet. Harmoni var ordet, sa Bull. Upplösningen ökade såklart markant, bredd och djup i ljudbilden likaså men som vanligt så var det Lugnet, ja L U G N E T som bredde ut sig som en varm kopp choklad i en vinterkall norrbottensstrupe :cool:

Men togs vi till himlen och tillbaks? Nej, inte riktigt. Möjligen var förväntningarna för högt ställda, alternativt att Transparent kanske inte är optimalt mellan Maestron och Pathosen... kanske blev det för mycket av lugn och harmoni? Den där riktiga magin (som det där magiska tillfället beskrivet ovan) ville inte infinna sig. Mycket, mycket bra förstås men inte himmelskt. En i lyssningspanelen (Mårten) föredrog Synergistic Alpha Sterling framför Transparent Super... new order och undertecknad höll inte med, men onekligen kvardröjde sig en liten känsla av besvikelse. Skulle onekligen varit kul att prova samma jämförelse med Foggen och Advantage Thor för att se om det var systemmatchningen som spökade...

Slutsats: Transparent Super XLR gör verkligen skäl för namnet, en riktig kalaskabel för finsmakare, men i detta system hade vi väntat oss lite mer

Link to comment
Share on other sites

Så var det dags för den närmast rituella inkopplingen av en kabel som verkligen symboliserar Kabelfetischismens egen Formula 1.

Föreställ er tre stycken Norrländska Hifitöntar ståendes framför en svindyr, silverglänsande jättesnok med perversa kontakter och aktiv skärm... plats på scenen för Synergistic Research Resolution Reference

synergistic1.jpg

Oj OJ så läcker den är. Mina amatörmässiga bilder kan såklart inte ge er en förnimmelse av vad denna kabel ser ut och känns som.

Att sedan smacka in den i baken (analogier undanbedes, tack :D ) på den likaledes otroligt läckra Pathos New Classic One är en syn för gudar (och Norrbottningar också för den delen).

synergistic4tc.jpg

Notera gärna här Pathosens coola placering av terminalerna för högtalarkablar: Ovanpå den glänsande topplattan! Italien rulez!

Nej, nu ska jag försöka lämna läcker-faktorn bakom mig och gå över på lyssningsintrycken.

Det känns nästan larvigt att försöka hitta några parametrar som utmärker Synergistic RR - det är snarare så att den känns helt komplett. Den levererar en återgivning som är helt makalös, den smiskar (den förvisso billigare) Transparent-kabeln gul och blå och sedan man väl kopplat in denna så får inga jordiska makter en att slita ut den igen. Upplösningen är helt enorm. Här finns all den melodikänsla och rytm/takt man nånsin kan be om. 3D-känslan (töntig benämning, jag vet men jag hittade ingen bättre) är närmast holografisk och precis som new order framhävde så hör man "rummet" läskigt bra - en stor skillnad mot Transparentkabeln.

Nej, inte är det något snack om att detta numera är min absoluta drömsignalkabel alla kategorier. Och jag är rätt säker på att samma drömmar hemsöker new order och mårten :D

Slutsats: Synergistic Research Resolution Reference är en fantastisk signalkabel som ger en återgivning av absolut referensklass. Visst, den är dyrare än Transparent Super, men vi tycker att den också är rejält mycket bättre och är skillnaden mellan mycket, mycket bra och absolut referensklass / magi.

Link to comment
Share on other sites

Så var det bara kvar den angenäma uppgiften att förtöja new orders SF Cremona på bästa sätt :)

De kablar som redan satt där, har ni redan sett skymta förbi några gånger - Kimber 4TC

Här flankerad av märkesbrodern Silver Streak:

silverstreak4tc.jpg

Här tillsammans med polarn från Synergistic:

pathosalphasterling.jpg

Vid det här laget hade vi i "testlaget" genomgått många timmars intensiv musiklyssning, CD-shootout och signalkabel-shootout. Trots (eller kanske en direkt följd av) intag av Hifikäk (pizza och cola) så måste jag villigt erkänna att vi var ganska möra vid det här laget. Av den rätt så mänskliga anledningen så orkade vi inte hålla samma nivå på högtalarkabeltesten som på de tidigare övningarna. Men ändå, håll till godo!

4TC är en mycket trevlig kabel. Den bär samma karaktär som mina f.d. kablar, Kimber 4VS, bara i mycket mer förfinad och förbättrad form. Inga egentliga svagheter, bra detaljer, god 3d-förmåga (där kom klyschan igen) och homogent ljud.

Slutsats: Kimber 4TC är en riktigt bra kabel med få svagheter.

Link to comment
Share on other sites

In med mina medhavda Transparent MusicWave

(glömde ta bild hemma hos new order, denna bild är från ett test hemma hos mig för en tid sedan)

sks-transparent2.jpg

Ahhhh.... Transparent, som att träffa en kär gammal vän. Det känns rätt, alla bitar på rätt plats. Lugn. Balans. Harmoni. Varm choklad.... ja ni vet :D Lite tycke och smak mellan 4TC och MusicWave. Vi gjorde ingen extensiv test här, utan konstaterade bara att de båda är av samma (höga) kaliber och valet är lite av karaktären "tycke och smak". Lite mer kick i 4TC, lite mer harmoni i MusicWave. Kanske även lite stramare bas i MusicWave. Jag upplevde MusicWave som aningen bättre enligt min smak. Nej, totalt sett måste jag utdöma oavgjort här i brist på extensiv testning.

Slutsats: Transparent MusicWave är en härlig högtalarkabel som känns rätt i de flesta system, så även här. En balanserad och harmonisk återgivare som det är lätt att trivas med.

Link to comment
Share on other sites

Så var det då dags för "Grand Finale".

Vi hade nog testat 4TC vs MusicWave betydligt längre om det inte varit så att den massiva auran av Testosteron från testets mest manliga kabel vann över oss:

Transparent Ultra MM

ultraref1.jpg

Aaaaaaarrgh vilken :evil: ondskefullt :evil: maskulin sladd... meeeeeeeeeeera

ultraref3.jpg

Här med SF Cremona, "Beauty and the Beast"

transparent1.jpg

transparent2.jpg

Och till sist en bild på "nätverket"... storleken på denna klump är svår att återge på bild, låt oss bara konstatera att man kan slå ihjäl små- till medelstora däggdjur med denna bisarra träkloss

transparent3.jpg

Looks aside, hur lät den då?

Tja, det som slog en här var nog att musiken blev så mycket mer storskalig. Fullödig. Välupplöst. Jag tänker inte tjata om lugnet och harmonin, det kan ni nog gissa er till, men det kändes nog som att peta in en bigblock V8:a i maskinrummet. Fast med mer sofistikation förstås.

Inte riktigt samma euforiska lovsång som till Synergistic RR, det är svårt att jämföra ljudförbättringen mellan en högtalarkabel och en signalkabel, men inte är det något snack om att vi diggade Transparent Ultra MM stenhårt. Till den milda grad att vi struntade i att testa mera och övergick till att lira bara musik. Musik. Och mer musik. Massor av musik :D

Slutsats: Transparent Ultra MM är en grym referenskabel till de som vill maxa sin anläggning och diggar den brutala looken.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nog till sist tillägga att kombinationen

Audio Analogue Maestro

Synergistic Research Resolution Reference XLR

Pathos New Classic One

Transparent Ultra MM

Sonus Faber Cremona

new orders akustikvänliga rum

är nog det bästa jag någonsin hört i hemmamiljö. Helt makalöst, sinnessjukt bra. Visst finns det dyrare (och ännu bättre) grejor, men synergin mellan Pathos och SF Cremona är sjuuuukt bra och med dessa fantastiska referenskablar så framträder den bara ännu mer. Vill HA!

new order, säg bara till när det blir nästa lyssningsträff - jag sprintar ned längs e4an med saaben så att dubbarna ryker :D

Link to comment
Share on other sites

Ojojo Steffo!! Jag blev,som du kanske vet,vansinnigt begeistrad i dina Super-duper-mega-coola-pervo Synergistic kablar :mm:

Att det kan bli så stora skillnader är helt sanslöst!Jag trodde att Transparanten skulle ge något slags motstånd men efter att ha bytt ut den mot Synergistic kabeln,och fått höra hur det kunde låta så var det ytterst motvilligt vi satte tillbaka

Transparant-snoken.Hur bra Transparent än är så fär den finna sig i att bli totalt förnedrad.

Som Stargazer redan sagt så finns det INGENTING,absolut ingenting att klanka ner på när det gäller Synergisticen.Hur det skulle bli med ett komplett set med nät,signal och högtalarkablage med aktiv skärmning kan jag bara drömma om,men tro mig,jag håller på att memorera deras hemsida just nu :mm:

Jag har under det senaste 7-8 månaderna haft ett antal riktigt roliga hifi-höjdpunkter.Första gången jag hörde S.F Cremona är ett av de tillfällena,ett annat var när jag fick höra dessa kopplade till Lamms fantastiska M2,1 monoblock.Jag kommer heller aldrig att glömma hur fantastiskt bra Thetas dac var,den fick till och med Wadia 301 att låta trasig!Och slutligen så hör Synergistics mosterkabel absolut till den gruppen,kan det finnas bättre signalkablar än så här :?:

Från att ha varit ytterst misstänksam till allt vad kablar heter(En gammal Linn-fördom som etsat sig fast)så sliter jag nu det lilla hår jag har kvar med funderingar om hur jag ska få råd till något liknande.

Så gratulerar Mr Cable,du har övertygat mig!Jag har till och med börjat kasta lystna blickar på nät-kablar!!

Kanske så skulle man kolla upp Shakti-stenar oxå när man likaså håller på.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere anvennt Synergistic Research Signature Ten X-series högtarlarkabel med. active screening (numere erstattet av Jorma Design No. 1).

Synergistic kabler giver mycket for pengarne - specielt tyckar jeg högtarlarkablet er fantastisk til prisen och den active skärmen gör en skilna!

DSC00796.JPG

Signalkablerne från Synergistic har jeg ochså prövat och de er helt korrekt mycket lugna och uttglattende at lysna på. Jeg tycker det bliver lite for mycket och savner dynamik och attack. Samme resultat kom vi til på 2 andre anlägg, men ochså her var SR högtalarkablet fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...