Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Var köper ni ere marmor eller granit plattor ni har under era produkter :?:

Behöver något under min sub, en R.E.L stentor i storleken 650x580x450mm :diss:

Har precis flyttat till en ny lägis o efter lite film :D fått ett klagomål :(

Så lite hjälp med detta mottages med stor tacksamhet :)

Har idag mjuka kuddar under fötterna, med behöver något somm kopplar ifrån golvet neråt lite mer :dead:

Posted

Tackar för tipset!

Kan göra att jag får en bra ursäkt att besöka min syster i Göteborg då! :D

O skall ju andå lyssna på lite Vienna Acoustic där uppe snart :mm:

Har handlat sedan länge hos Bohlins Natursten i Göteborg. En fördel (förutom priset) med att hålla sig till samma leverantör är ju att dom vet precis hur man vill ha det.

bohlinlogga.jpg

Posted

Dette tipset takker jeg også for, har gått en tid og tenkt på noen granitt skiver under mono blokkene... :)

mvh

Posted
Dette tipset takker jeg også for, har gått en tid og tenkt på noen granitt skiver under mono blokkene... :)

Jag har sett ett par enorma granitblock dom gjorde för Tonkraft med Classélogon ingraverad i guld så du är nog i trygga händer. Hälsa från mig!

Posted
Jag har sett ett par enorma granitblock dom gjorde för Tonkraft med Classélogon ingraverad i guld så du är nog i trygga händer. Hälsa från mig!
Posted

Nu kanske du är helt inställd på ett tungt stenblock, men om du verkligen vill frikoppla subwoofern från underlaget använd då istället Solid Tech's Disc of Silence.

Kör denna kombon själv på Subwoofern med gott resultat, det är en billigare lösning än Townshend Seismic Sinks, men ville inte lägga ut några större pengar på lösningen.

4st Solid Tech Disc of Silence isolerar subwoofern långt mer från underlaget än en stenplatta.

Posted

Silvan hade för en hyfsad peng. 610mm djup,, 3 olika bredder,,,

Posted

Tack för alla tips!

Men jag har nog tänkt att lägga mjuka fötter under marmorskivan med o på så sätt koppla från den från golvet med. Och sen subben ovanpå så skivan agerar som stöd o ljudet studsar den vägen istället för genom golvet ner till mina stackars grannar :diss:

R.E.l:en är ju nedåtriktad! :blush

Eller är jag helt fel ute här :?:

Nu kanske du är helt inställd på ett tungt stenblock, men om du verkligen vill frikoppla subwoofern från underlaget använd då istället Solid Tech's Disc of Silence.

Kör denna kombon själv på Subwoofern med gott resultat, det är en billigare lösning än Townshend Seismic Sinks, men ville inte lägga ut några större pengar på lösningen.

4st Solid Tech Disc of Silence isolerar subwoofern långt mer från underlaget än en stenplatta.

Posted

Tack för Göinge tipset!

Är född i de trakterna, vill igentligen inte lämna ut min födelseort :D

Men Lönsboda är det o mina föräldrar finns där fortfarande, så då blir det besök hos dem med :app:

Hej !

Göinge stenförädling i Norra skåne kan jag rekomendera, dom fixar det mesta. Du kan nog

i princip få vilken tjocklek, storlek och färg du vill, men tänk på vikten och ryggen. :)

http://www.goingesten.se/startsida.html

Posted
Tack för alla tips!

Men jag har nog tänkt att lägga mjuka fötter under marmorskivan med o på så sätt koppla från den från golvet med. Och sen subben ovanpå så skivan agerar som stöd o ljudet studsar den vägen istället för genom golvet ner till mina stackars grannar :diss:

R.E.l:en är ju nedåtriktad! :blush

Eller är jag helt fel ute här :?:

Själv har jag testat med lite olika sätt att få golvet att sluta spela med. Just nu har jag högtalarna stående på SD-fötter, som sedan ligger på en 20-kilos stenplatta. Denna stenplatta har jag sedan isolerat från golvet med egentillverkade dämpfötter, (4 st). Dessa är större till ytan än SD-fötterna. Denna tre-lagers dämpning har fått golvet att tystna samtidigt som jag tycker att högtalarna spelar klart renare. Inte minst basen har blivit bättre. :D (Klart bättre än med bara SD-kuddarna eller spikes).

Posted

Låter bra!

Ska ta tag i detta genast!

o tack för ett fantastiskt forum :D

Är ganska ny här o sitter fortfarande o försöker komma ifatt med de lite äldre inläggen. :o

Vill bara säga att ni är völdigt kunniga o proffsiga. :cool:

Tack tack!! :app:

Själv har jag testat med lite olika sätt att få golvet att sluta spela med. Just nu har jag högtalarna stående på SD-fötter, som sedan ligger på en 20-kilos stenplatta. Denna stenplatta har jag sedan isolerat från golvet med egentillverkade dämpfötter, (4 st). Dessa är större till ytan än SD-fötterna. Denna tre-lagers dämpning har fått golvet att tystna samtidigt som jag tycker att högtalarna spelar klart renare. Inte minst basen har blivit bättre. :D (Klart bättre än med bara SD-kuddarna eller spikes).
Posted

Etter en telefon til Bohlins Natursten iformiddag på pris for ett par granittblokker til å ha under Audionet AMP II MAX mono blokkene, blir det nok en bestilling lagt der, prisen var bra jfrt med hva jeg har hört andre har fått gi for tilsvarende störrelser, så dette kan bli riktig lekkert :app::D ......

Takker igjen for tipset.....

mvh

Posted
Tack för Göinge tipset!

Är född i de trakterna, vill igentligen inte lämna ut min födelseort :D

Men Lönsboda är det o mina föräldrar finns där fortfarande, så då blir det besök hos dem med :app:

LÖNSBODA !! Trevligt, jag lovar att jag INTE ska berätta för någon :D

Posted

Läste ett lite äldre inläggg från dig om dina uppgraderingar!

Till Audionet!

Grattis grattis!

Är själv med i klubben med en hel uppsättning som jag gav mig själv i inflyttnings present :D:mm:

Har VIPen sen innan, men köpte nu MAP1, EPS, AMP VII- 5kanals.

Är inte inspelat ännu men låter grymt som redan :evil:

Etter en telefon til Bohlins Natursten iformiddag på pris for ett par granittblokker til å ha under Audionet AMP II MAX mono blokkene, blir det nok en bestilling lagt der, prisen var bra jfrt med hva jeg har hört andre har fått gi for tilsvarende störrelser, så dette kan bli riktig lekkert :app::D ......

mvh

Posted

Här var det snabba ryck :D och när det gäller sådana här specialbeställningar spelar det kanske inte så stor roll var man egentligen handlar utan det viktigaste är nog att upprätta en bra kontakt. Man får det utfört precis som man vill och man kan i lugn och ro snacka priser. Börjar det bra så underlättar det ju för eventuellt framtida beställningar.

Posted
Är själv med i klubben med en hel uppsättning som jag gav mig själv i inflyttnings present :D:mm:

Har VIPen sen innan, men köpte nu MAP1, EPS, AMP VII- 5kanals.

Är inte inspelat ännu men låter grymt som redan :evil:

Audionet er aldri feil!! :D Fikk ihus min EPS nr 2 til riaaén for noen uker siden, meget meget bra, det er lenge siden, om noensinne, jeg har hørt VIPén få slik lydmessig stryk som den gjorde av vinylriggen da EPSén var på plass :app::D .....

mvh

Posted
Här var det snabba ryck :D och när det gäller sådana här specialbeställningar spelar det kanske inte så stor roll var man egentligen handlar utan det viktigaste är nog att upprätta en bra kontakt. Man får det utfört precis som man vill och man kan i lugn och ro snacka priser. Börjar det bra så underlättar det ju för eventuellt framtida beställningar.

Prisen man fikk var veldig bra, og er det hyggelige mennesker m an får kontakt med så er jo det ett pluss det og :), så får man bare time rett på bestillingen......

mvh

Posted

Eventuellt kan jag gå med på att man har det om man avkopplar apparaten mot stenen men jag har testat med ett flertal apparater direkt mot en 25kilos Diabassten och alltid med samma resultat, det tar död på livet i musiken visserligen blir allt mjukt och gulligt men dynamiken och drivet försvinner.

Dessutom som jag har sagt innan så när man knackade på stenen så kunde man känna att den vibrerade lääääänge, hög massa lagrar energi längre, dock av en annan frekvens.

Posted
Jag har sagt det förut man ska INTE ha sten i sin hifianläggning :dead::dead::dead::dead:

Da vet du tydeligvis noe du burde fortelle til feks Audionet, der har man en 10 kg granitt plate som bunnplate i cd/dvd spillerene sine, og alle drivverk og kretser er bygd over dette.

(Sjekk fra baksiden neste gang du ser en Audionet ART el VIP (V2el G2))....

Funker aldeles utmerket ;):app::D ....

mvh

Posted

Har du testat cdspelaren utan stenen? kanske låter mycket bättre :D

Jag säger att med sten så blir det en klar färgning som för mig har varit exakt likadan med alla apparater men det kan ju låta bra ändå.

Posted
Har du testat cdspelaren utan stenen? kanske låter mycket bättre :D

Jag säger att med sten så blir det en klar färgning som för mig har varit exakt likadan med alla apparater men det kan ju låta bra ändå.

Det blir svårt at skillja dom, den er fast monterat, og lyden er det ikke noe utsette på, imho ;) .....

mvh

Posted
Lägg stenen mot golvet.

Placera 4 Disc of Silense ovanpå

Placera Subwwofern ovanpå dessa.

Det andra upplägget blir inte lika bra.

Då måste jag ställa en fråga... :) Om vi tänker oss att baskonen skall leverera ett kraftigt och precist konutslag, är det då inte en fördel om dess eget fundament, d.v.s. subwooferlådan, är exakt och orubbligt fixerad... :?:

Posted
Det är därför subwoofers har en *mycket* större massa än sin kon.

Subwoofern väger kanske 30kg+ Konen under 100g?

Just precis för att den skall stå som klistrad mot underlaget, exempelvis ett granitblock. Med en sidoriktad woofer måste ju kraven på detta vara ännu större och brukar inte många subwoofers levereras med koner... :?: