Jump to content

November och en lyssningskväll i Göteborg.


Timbre™

Recommended Posts

>New order jag får nog säga att jag håller med till stor del av det du skrev även om det är mina prylar

Både om högtalarna och hunden :D

Men som du sa, ljudet var det som avgjorde att jag köpte dem även om det har sneglats friskt av dem borta i Taiwan

//Johan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Har nu under ett par dagar testat att köra med högtalarna lite lätt bakåt tiltade ca: 1,5 cm Högre i framkant

Och måste säga att på något sett känns det som att musiken släpper mer från högtalarna, blir större ljudbild

och även luftigare på något sett.

Kan detta vara rimligt eller inbillar man sig mest??

Hur som helst är det ju detta som gör det så kul med Hifi

Man kan laborera istort sett hur mycket som helst och små ändringar kan göra stora saker för ljudet

Som ett litet vrid hit och ett litet vrid dit

Och det behöver inte ens kosta något som i detta fallet. :)

// Johan

Link to comment
Share on other sites

Har nu under ett par dagar testat att köra med högtalarna lite lätt bakåt tiltade ca: 1,5 cm Högre i framkant

Och måste säga att på något sett känns det som att musiken släpper mer från högtalarna, blir större ljudbild

och även luftigare på något sett.

Kan detta vara rimligt eller inbillar man sig mest??

Hur som helst är det ju detta som gör det så kul med Hifi

Man kan laborera istort sett hur mycket som helst och små ändringar kan göra stora saker för ljudet

Som ett litet vrid hit och ett litet vrid dit

Och det behöver inte ens kosta något som i detta fallet. :)

// Johan

Det låter väldigt rimligt. I min erfarenhet är placering och vinkling av högtalarna det som har mest inverkan på ljudet och så är det som du säger gratis.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Där ser man EA :)

Har hunnit spela med dessa någon timma nu, för kort för att kunna uttala mig något förutom en sak jag märkte ganska omgående

Och det var att ett lugn lade sig över musiken på något sätt, när det är tyst är det verkligen tyst.

Detta verkar lovande :D

Får passa på att tacka Peo för en mycket smidig affär :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att den kom fram enligt plan. :)

Vänta bara tills du börjar rocka lite, Zood, då blir det ös i stugan. :cool: U2 och The Doors öppnade mina öron för den kabeln, med råge!

Link to comment
Share on other sites

>Mayro jag såg att referenceaudio börjat sälja Chord nu.

Här kommer ett försök att beskriva mina lyssnings intryck :)

har suttit många timmar i helgen och lyssnat efter midnatt då staden + familjen sover

Det första jag märkte var ju som sagt att det blev betydligt lugnare på något sett

Men något jag inte var beredd på var att det skulle bli sådan skillnad på ljudet,

Då menar jag stereo perspektiv, placeringar men framförallt djupet!

Jösses!! jag har aldrig varit med om något liknande tidigare, visst jag har upplevt olika djup i musiken hos vissa system men detta var något av det värsta!

Med vissa skivor är det precis som att det skulle stå ett par högtalare en bra bit bakom mina befintliga och spela, det går inte att höra att musiken överhuvud taget kommer från mina burkar om man sitter i sweetspot helt otroligt!!

Snacka om släpp!

Det var så skumt att jag satt med rysningar i kroppen för det kändes riktigt läskigt när rummet var nästan helt nedsläckt.

Märker också att det krävs lite tid för att vänja sig vid detta nya ljud

Sedan kan jag ju nämna att det känns som att musiken blir väldigt korrekt nu, men det är nog det jag menar med lugnet,

Och detaljerna finns där minst sagt, dåligt brända skivor kan jag lika gärna kasta icon_smile_cool.gif

Och basen är där precis som säljaren beskrev, blev en härlig fart och fläkt med lite ösigare musik.

Men även på lite lugnare, jazzig musik tycker jag att den låter helt fantastiskt

Men detta med basen blir jag inte klok på!

Märker att på vissa skivor saknar jag nästan lite bas, medans på andra finns där massor

Slutsatsen jag drar av detta är att min tidigare kabel hade en liknande "loudness" effekt över sig så att den spelade alltid mer bas än vad som var på skivan.

Nu spelas det den bas som skall vara känns det som.

Jaja det blev kanske lite luddigt skrivit :blush (så svårt att beskriva det man upplever)

Hoppas ni förstår hur jag menar, återkommer med fler intryck vad det lider.

// Johan :)

Link to comment
Share on other sites

Slutsatsen jag drar av detta är att min tidigare kabel hade en liknande "loudness" effekt över sig så att den spelade alltid mer bas än vad som var på skivan.

DET är inget fel alls i tider där inspelningarna snudd låter som endast diskanter.. Musik har BAAAAASSSS..

EA.. snabbläsa och se fel är lätt då det är mina lite krumbuktiga texter..... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har nu hunnit lyssna en hel del med nya kabeln

Och skall jag beskriva den mer så är det att den är musikalisk till tusen jädrar vad kul det har blivit att lyssna på musik!!

Nu framförs musiken med en helt annan känsla än tidigare

Det är ett sådant tempo o sväng i musiken nu att det är löjligt

Är som att lyssna till ett annat system än tidigare

Helt otroligt vad en kabel kan göra.

Det gamla slitna ytrycket stampa takten med foten betyget kan slänga sig i väggen

Här är det upp ur soffan o dansa runt med grabben i famnen som en tok o bara flina betyget som gäller när t.exManu Chao eller Gilberto Gil åker i spelaren :cool: :cool:

Nä nu skall jag lira vidare :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...