Jump to content

November och en lyssningskväll i Göteborg.

Timbre™

Recommended Posts

Ny medlem och ny bildtråd... :) Johan hörde av sig i samband med registreringen och det hela resulterade i en stillsam afton med mycket musik. Vi kommer även att träffa en stark personlighet vid namn Nova med rötter som förmodligen går ända tillbaka till Handynastin... :cool:

Johan090.JPG

• Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser ut som X-719...?

Kul med lite ny luft! :)

\\K-man

Ja och här finns även en förstärkare som jag inte tror har varit med tidigare... ;) Bottenplattan känns trots allt väldigt bekant och den enda skillnad jag kunde upptäcka var en något mer blankpolerad yta på Usherupplagan.

Mot golvet en specialvariant av Superspikes.

Johan029.JPG

Ny medlem och ny bildtråd... :) Johan hörde av sig i samband med registreringen och det hela resulterade i en stillsam afton med mycket musik. Vi kommer även att träffa en stark personlighet vid namn Nova med rötter som förmodligen går ända tillbaka till Handynastin... :cool:

Johan090.JPG

Hade det inte varit för "lee" skivan, så hade jag nog blivit fundersam, på om du hade varit hemma hos mig.

Har ett likadant piano såendes i rummet.

Östling & Almquist är trevliga pianon men i dagsläget är efterfrågan på pianon = noll och merparten av alla pianon är inte värda mer än en "bortskänkes" annons om man skulle vilja sälja. Synd men så är dagsläget. Folk köper digitalpianon istället.

Hade det inte varit för "lee" skivan, så hade jag nog blivit fundersam, på om du hade varit hemma hos mig.

Har ett likadant piano såendes i rummet.

Det är ju läckert med musikinstrument i lyssningsrummet och man kan träffa på både sträng- och blåsinstrument. Frågan är om de har en dämpande effekt eller "spelar med" :) men hur som helst är det nog försumbart. Här har vi Usherriggen i sällskap av en gunghäst och då Sonus faber-stativet Woodstone inte tillverkas längre är ju detta ett intressant alternativ för många olika stativhögtalare ifall man inte vill snickra själv. Dessa stativ står stabilt på golvet och är reglerbara i höjdled.

Johan038.JPG

Diskanten, som är en 1,25" silkdome, har ett brett arbetsområde och delningsfrekvensen ligger så långt ner som 2 kHz vilket gör det hela så mycket behagligare för woofern och ger en positiv inverkan på den totala precisionen enligt Usher Audio. Den nedre konen består av kolfiberinjekterat papper och det känns ju också bekant. Verkningsgraden är 87dB/W/m och den nominella impedansen ligger på 8 ohm vilket väl gör denna last hanterbar för många förstärkare.

Johan047.JPG

Det är väl dags att jag som värd för den här lyssningskvällen skriver lite också

Får börja med att tacka Timbre för trevligt sällskap, bra musik och mycket trevliga bilder (som alltid)

Ni var ju riktigt snabba att gissa vad det handlade om för högtalare

Kul att kunna bidra med ett fabrikat som inte förekommit så flitigt på forumet tidigare

Får säga att jag är väldigt nöjd med dessa stativare, lyssnade på mängder innan jag slog till på dem

och har inte ångrat mig en sekund.

De spelar med ett bra djup i basen och en luftig diskant som inte låter vare sig vass eller hård

Stereoperspektivet är det inte heller något fel på

Att de sedan tilltalar mig rent estetiskt gör ju inte saken sämre då jag tycker att inredningen i rummet också spelar in på helhetsintrycket utav musiken jag lyssnar på

sålänge jag inte blundar då ;)

Bara en vecka innan besöket gick jag över ifrån hembio till ren 2 kanal

Och kan med det säga att det känns som att jag har hittat det jag sökt efter under flera års tid

Nu fick verkligen anläggningen blomma ut och visa sin fulla potential

Fler intryck följer från mig men säkert även från min gäst

Mvh

Johan

p.s att en kläckte vad det var för cd-spelare på fjärr bilden det är imponerande

Verkligen snygg finish på högtalarna.

Jag visste faktiskt inte om det var en förstärkare eller CD från Cambridge, men som sagt fjärren avslöjade sig :cool:

Ja, där fick uttrycket "hifinerderikunskap" en ny innebörd... :) Det går ju inte ens att se vad som står på fjärren och det var som sagt imponerande! Har du själv ägt en Cambridge... :?: Bordet med fjärrkontrollerna i repris och vi låter samtidigt vännen Nova träda in i handlingen... :cool: Mer om Nova längre fram och här ser vi en uppställning som diskret smälter in i rummet. Dagligt användande och musiken blir en naturlig del av livet efter jobbet.

Johan, kul att vi får dokumentera det här på Euphonia och nu har ju K-man även avslöjat förstärkeriet... :)

Johan059.JPG

Ingen tvevel om at Ushers högtalare er snygga! Men er der ingen som ser det ?? Det är jo helt oppenbart kopiar av Scan Speak enheter. En plagiat gjort av en fabrik som tidligare har producerat for Scan Speak och sen har stjålat konstruktionerne och nu fabrikerar dom unner egat namn :dead:

Personligen finner jeg detta mycket fel och villa aldrigen investera i en sådan kopi-produkt.

Är det inte lite som en Rolex kopi ? :)