Timbre™ Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Ny medlem och ny bildtråd... Johan hörde av sig i samband med registreringen och det hela resulterade i en stillsam afton med mycket musik. Vi kommer även att träffa en stark personlighet vid namn Nova med rötter som förmodligen går ända tillbaka till Handynastin... :cool: Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Naturligtvis blir det även hifiutsvävningar så det är bara att hänga med från start... Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Lite omvänd ordning och här öppnar vi med ett stärkande och hälsosamt kvällsmål. Fräscha grönsaker är vad kroppen behöver och det är säkert bra för hörseln... Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Stativare på gång och vad kommer det nu att bli månntro... Quote
Merkurius Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Stativare på gång och vad kommer det nu att bli månntro... Det påminner om Sonus Faber fast ändå inte.... på nått sätt Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Det påminner om Sonus Faber fast ändå inte.... på nått sätt Rätt tänkt - fler bud... :cool: Quote
Matrixen Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Usher kanske? Vi kommer nog få se en Cambridge iallafall Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Usher kanske? Vi kommer nog få se en Cambridge iallafall Det där låter som inside information... Tror t.o.m. att det är Usherpremiär på Euphonia... :cool: Quote
Matrixen Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Det där låter som inside information... Tror t.o.m. att det är Usherpremiär på Euphonia... :cool: Inget fusk. Ren och vanlig hifinerderikunskap :cool: Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Inget fusk. Ren och vanlig hifinerderikunskap :cool: ...HifiGöteborg är inte så stort och här kommer samma vinkel i nytt ljus. Quote
K-man Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Ser ut som X-719...? Kul med lite ny luft! \\K-man Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Ser ut som X-719...? Kul med lite ny luft! \\K-man Ja och här finns även en förstärkare som jag inte tror har varit med tidigare... Bottenplattan känns trots allt väldigt bekant och den enda skillnad jag kunde upptäcka var en något mer blankpolerad yta på Usherupplagan. Mot golvet en specialvariant av Superspikes. Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Som K-man snabbt konstaterade handlar det om Uscher Audio Technology Compass X-719 som är den näst tyngsta i X series där storebror är en golvstående tvåvägshögtalare med beteckningen X-929. X-kabinettet i hela sin prakt. Quote
Timbre™ Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Själva kabinettet är byggt i MDF och sidopanelerna består av naturträ. Vikten är ungefär 17 kg. Quote
Guest Zalve Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Ny medlem och ny bildtråd... Johan hörde av sig i samband med registreringen och det hela resulterade i en stillsam afton med mycket musik. Vi kommer även att träffa en stark personlighet vid namn Nova med rötter som förmodligen går ända tillbaka till Handynastin... :cool: Hade det inte varit för "lee" skivan, så hade jag nog blivit fundersam, på om du hade varit hemma hos mig. Har ett likadant piano såendes i rummet. Quote
datar Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Östling & Almquist är trevliga pianon men i dagsläget är efterfrågan på pianon = noll och merparten av alla pianon är inte värda mer än en "bortskänkes" annons om man skulle vilja sälja. Synd men så är dagsläget. Folk köper digitalpianon istället. Quote
Timbre™ Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 Hade det inte varit för "lee" skivan, så hade jag nog blivit fundersam, på om du hade varit hemma hos mig. Har ett likadant piano såendes i rummet. Det är ju läckert med musikinstrument i lyssningsrummet och man kan träffa på både sträng- och blåsinstrument. Frågan är om de har en dämpande effekt eller "spelar med" men hur som helst är det nog försumbart. Här har vi Usherriggen i sällskap av en gunghäst och då Sonus faber-stativet Woodstone inte tillverkas längre är ju detta ett intressant alternativ för många olika stativhögtalare ifall man inte vill snickra själv. Dessa stativ står stabilt på golvet och är reglerbara i höjdled. Quote
Timbre™ Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 Bestyckningen ser ut att vara Scanspeak-inspirerad men bägge dessa drivers är tillverkade i Taiwan och are made in da house. Designen är ett samarbetsprojekt mellan Dr. Joseph D'Appolito och Ushers Tsai Lien-Shui. Quote
Timbre™ Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 Diskanten, som är en 1,25" silkdome, har ett brett arbetsområde och delningsfrekvensen ligger så långt ner som 2 kHz vilket gör det hela så mycket behagligare för woofern och ger en positiv inverkan på den totala precisionen enligt Usher Audio. Den nedre konen består av kolfiberinjekterat papper och det känns ju också bekant. Verkningsgraden är 87dB/W/m och den nominella impedansen ligger på 8 ohm vilket väl gör denna last hanterbar för många förstärkare. Quote
zood Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Det är väl dags att jag som värd för den här lyssningskvällen skriver lite också Får börja med att tacka Timbre för trevligt sällskap, bra musik och mycket trevliga bilder (som alltid) Ni var ju riktigt snabba att gissa vad det handlade om för högtalare Kul att kunna bidra med ett fabrikat som inte förekommit så flitigt på forumet tidigare Får säga att jag är väldigt nöjd med dessa stativare, lyssnade på mängder innan jag slog till på dem och har inte ångrat mig en sekund. De spelar med ett bra djup i basen och en luftig diskant som inte låter vare sig vass eller hård Stereoperspektivet är det inte heller något fel på Att de sedan tilltalar mig rent estetiskt gör ju inte saken sämre då jag tycker att inredningen i rummet också spelar in på helhetsintrycket utav musiken jag lyssnar på sålänge jag inte blundar då Bara en vecka innan besöket gick jag över ifrån hembio till ren 2 kanal Och kan med det säga att det känns som att jag har hittat det jag sökt efter under flera års tid Nu fick verkligen anläggningen blomma ut och visa sin fulla potential Fler intryck följer från mig men säkert även från min gäst Mvh Johan p.s att en kläckte vad det var för cd-spelare på fjärr bilden det är imponerande Quote
Matrixen Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Verkligen snygg finish på högtalarna. Jag visste faktiskt inte om det var en förstärkare eller CD från Cambridge, men som sagt fjärren avslöjade sig :cool: Quote
K-man Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Hehee...och var det CD:n som är Cambridge...är det väl förstärkaren som är Myryad... ...tar även det på fjärren... Kul att du bjuder på en titt! \\K-man Quote
Timbre™ Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 Verkligen snygg finish på högtalarna. Jag visste faktiskt inte om det var en förstärkare eller CD från Cambridge, men som sagt fjärren avslöjade sig :cool: Ja, där fick uttrycket "hifinerderikunskap" en ny innebörd... Det går ju inte ens att se vad som står på fjärren och det var som sagt imponerande! Har du själv ägt en Cambridge... Bordet med fjärrkontrollerna i repris och vi låter samtidigt vännen Nova träda in i handlingen... :cool: Mer om Nova längre fram och här ser vi en uppställning som diskret smälter in i rummet. Dagligt användande och musiken blir en naturlig del av livet efter jobbet. Johan, kul att vi får dokumentera det här på Euphonia och nu har ju K-man även avslöjat förstärkeriet... Quote
Timbre™ Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 Förresten, Nova klarar sig utan fjärr så där plockar ni inte hundrasen... :cool: Quote
K-man Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Behöver inte en Shar-pei någon fjärr?! :cool: \\K-man Quote
Timbre™ Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 K-man upphör aldrig att överraska... Quote
Matrixen Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Har spenderat lite tid med en Camebridge påsitone. fjärren är likadan. Faktiskt är den så imponerande så man är lite sugen på att se hur den skulle prestera i min egen rigg. Kanske blir ett reportage någon gång när filterreportaget är klart. Quote
Matrixen Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 K-man upphör aldrig att överraska... Han behöver inte ens en fjärr att gå på....hmm.. tittar man inte på spillining när man spårar djur? ....Sorry för OT.. o den ser definitivt ruimsren ut! Quote
Jan Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Ingen tvevel om at Ushers högtalare er snygga! Men er der ingen som ser det ?? Det är jo helt oppenbart kopiar av Scan Speak enheter. En plagiat gjort av en fabrik som tidligare har producerat for Scan Speak och sen har stjålat konstruktionerne och nu fabrikerar dom unner egat namn Personligen finner jeg detta mycket fel och villa aldrigen investera i en sådan kopi-produkt. Är det inte lite som en Rolex kopi ? Quote
Matrixen Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Denna diskution har först flera gånger. Den officiella förklaringen är att de har samma konleverantör och att resten byggs inhouse av Usher. Stämmer inte detta, Jan? Quote
Recommended Posts