Jump to content

CD-Skivor och skivimport.

musiclover

Recommended Posts

Hej!

Svår fråga, det beror nog på. Många vill ju gärna hävda det i alla fall att USA och Japan låter bättre. :)

Jaghar nog svårt att tro att det skulle skilja så mycket på själva pressningen i sig. Däremot om man har mastrar i mer kopierade generationer så skulle man ju få en någorlunda förklaring i alla fall. Jag har inte jämfört så hemskt många som "borde vara" från samma källa - läsa moderna inspelningar.

Sen om man remastrar gamla jazz, klassiskt och annat så får man se upp så man får bästa mastringen. Är själv förtjust i K2-mastrarna vars teknik härrör från japan. Det finns många återutgivningar som är med K2 från japan bl.a. XRCDs :cool: De är ruggigt bra för det mesta.

Just my 2 cents....

/Shaft

Det har alltid hetat att USA press låter bättre än, låt oss säga tysklands-press(skulle aldrig få för mig att enns köpa cd skivor från detta land, undantag för high fidelity skivor)så var det under vinyl tiden kom jag ihåg.

Men man får nog endå säga att cd skivor från us/jpn HAR en högre kvalitet kontra tyskland, OBS. KÄRA MEDLEMMAR ATT JAG NU TALAR OM CD'N SOM HELHETSPRODUKT, alltså ,vad jag får för det jag betalar för.

Så för min egen del så kan jag bara spela cd-skivor där det står"MADE IN JAPAN"så är det bara :app:

/ribbon

Du Shaft du nämmde K2, Men har du lyssnat/testat "K2HD CODING" ,24/192kHz, Från Japanska Victor Kan bara säga att gör det du kommer bli CHOCKAD :mm:

Glömde att säga att det finns hur mycket som helst att skriva/prata om när det gäller pressnings länder :)

/Ribbon

Däremot om man har mastrar i mer kopierade generationer så skulle man ju få en någorlunda förklaring i alla fall.

Bortett från specialmastringarna skulle ju principen kunna vara att man söker utgåvor från det land där inspelningen är gjord. Dire Straits på Englandsutgåva och Fourplay på USA-press som två exempel. Att köpa högt prissatta "Imports" hos amerikansk näthandel skall man däremot se upp med. Det kan sluta med "Made in EU" om det inte står specificerat att den kommer från Japan och japanska utgåvor handlas nog bäst från Japan direkt.

Är det någon som har köpt US-press cd-skivor ifrån Megastore på Internet?

Är skivorna bra inspelade ljudmässigt?

http://www.megastore.se/

Jag har köpt till exempel Aimee Manns nya julskiva på USimport från megastore, mest för att den kom ut innan den europeiska. Då slapp jag extrafrakt för förhandsbokning. Om den låter bättre än EUpressen vet jag inte eftersom jag inte jämfört! Man kan ju inte räkna alla USpressar som High-Endpressar bara för dom kommer från USA, men chansen till välljud på US är större som jag förstått det.

Man kan ju inte räkna alla USpressar som High-Endpressar bara för dom kommer från USA, men chansen till välljud på US är större som jag förstått det.

Så är det nog men det finns en fördel man aldrig kan bortse ifrån jämfört med köp från CDON. Skivorna anländer välförpackade i obruten traditionell USA-inplastning och det är ju just vad jag har betalt för.

Repade skivor, spruckna plastförpackningar och CD som ligger löst i fodralet - jag förstår inte hur CDON överlever.

Precis det Timbre beskriver det här med innplastade skivor är för mej jätte viktigt då ingen annan har varit inne och tallat på cd'n o gett den en massa fingeravtryck.Kommer ihåg när jänkarna i slutet på 80ttiotalet hade långboxar,är det några som kommer ihåg dessa???det tog nästan 10 minuter innan man kunde ta sig in o få ut skivan sen när man väl hade cd'n i handen ja då skulle förseglingen sprättas bort ,det var tider det :mm:

/Ribbon

Jag tycker att CdOn har skärpts sig lite.Nu när man får skivor därifrån så skickas dom i såna där kuvert med bubbelplast i.De senaste beställningarna därifrån har varit felfria.Men jag har också haft samma problem som Timbre beskriver tidigare.Födelen med CdOn är att dom är riktigt rappa på leveranser,tycker jag iaf.

Är det någon som vet om US-press cd-skivor från Megastore är inplastade?

En intressant fråga som skulle kunna ändra köprutinerna. Någon som har beställt... :?:

Skivhuggets US-importer anlände obrutna men utbudet är något begränsat att döma av beställningslistorna. Priserna är också ganska höga även om man slipper frakt.

Hej!

Ribbon, Jag har rätt mycket från Japan (mest jazz)+ en del Mini-LP CD. Hade du exempel på musik med K2 24/196 som du blivit "chockad" av. Gillar annars XRCD mycket -speciellt jazz då.

Angående obruten förpackning så är jag inte så känslig. Köper en hel del begagnat något som förmodligen är en kvarleva från fattiga studentdagar :)

Sen låter det bättre då?

Jag skall jämföra ett par titlar och återkomma.....

/Shaft

[Är CD-skivor som är USA-pressade bättre inspelade ljudmässigt än andra pressar (ex. UK, Swe, Ger, Austria)?]

Hej Musiclover,

Enkelt svar: Ja.

För det mesta - 8, 9 fall av 10 - tycker jag att USA-pressningar låter klart bättre än samma utgåva tillverkad i Europa. Oftast bättre och tightare bas. Bättre "bett" i dynamiken.

Graden av "förbättring" kan variera. I vissa fall är japanska pressningar överlägsna USA...

Ett exempel är Herbie Hancocks "Gershwin's World" från 1998. Jag köpte den först på USA-press, som lät bättre än den europeiska, för att sedan jämföra den med en japansk utgåva (bonusspår). Den japanska var helt överlägsen den amerikanska pressningen... Öppnare, klarare, osv, osv.

/Kent

Jo du Shaft har några godbitar vad gäller K2HD CODING det kanske inte är jazz men rock då, Jo jag köpte ELP(emerson ,lake & palmer)"BRAIN SALAD SURGERY" plattan den lät bra redan på vinyltiden men att gemföra denna cd utgåva med vinyl det är(nästan) som natt o dag, ljudet är stort enorm dynamik härlig 3d osv,

sen köpte jag CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL'S 5 första, ljudet på deras första från 68/69 tror ja den e i från , Det är ofattbart att en skiva från denna tid kan låta så ruskigt bra :mm::mm:

skivnr på elp skivan är(bss) VICP-63175, skivnr på creedence 1'a skiva VICP-63511

/Ribbon