MikaelH Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Har någon några åsikter om att driva elektrostater med en av de nya integrerade 7.1 A/V Receivers (typ Marantz, Denon, Yamaha mm) som förutom audio kan också switcha, skala, och konvertera video? Anledningen till frågan är att jag av praktiska och familjeskäl inte kan bygga upp 2 separata anläggningar, en för HiFi och en för hembio. Tanken är att köra 5.1 med de 2 elektrostater som frontar samt 3 mindre saker för centern och surround, och använda de 2 ”överblivna” kanalerna för att biampa fronterna. Musik kör man då på klassiskt vis i stereo. Quote
Engelholm Audio Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Har någon några åsikter om att driva elektrostater med en av de nya integrerade 7.1 A/V Receivers (typ Marantz, Denon, Yamaha mm) som förutom audio kan också switcha, skala, och konvertera video? Anledningen till frågan är att jag av praktiska och familjeskäl inte kan bygga upp 2 separata anläggningar, en för HiFi och en för hembio. Tanken är att köra 5.1 med de 2 elektrostater som frontar samt 3 mindre saker för centern och surround, och använda de 2 ”överblivna” kanalerna för att biampa fronterna. Musik kör man då på klassiskt vis i stereo.Kan du få plats med ett extra slutsteg kan du ju alltid gå vidare från receivern's pre out till ett kompetentare slutstet. I din sakfråga har jag tyvärr inget att komma med... Quote
AMP VII Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Har någon några åsikter om att driva elektrostater med en av de nya integrerade 7.1 A/V Receivers (typ Marantz, Denon, Yamaha mm) som förutom audio kan också switcha, skala, och konvertera video? Anledningen till frågan är att jag av praktiska och familjeskäl inte kan bygga upp 2 separata anläggningar, en för HiFi och en för hembio. Tanken är att köra 5.1 med de 2 elektrostater som frontar samt 3 mindre saker för centern och surround, och använda de 2 ”överblivna” kanalerna för att biampa fronterna. Musik kör man då på klassiskt vis i stereo. Hejsan! Beror helt på vilka hifi krav du har Ägde till för ett par veckor sen Denons Värsting 10 kanals reveiver. Som jag körde som du menar fast alla kanaler bi-ampade till frontar B&W 805S + deras center o ett par Cyrus stativare CLS70 bak. Som signal källa har jag en audionet VIP, gamla modellen inte G2. Men min åsikt är att till film är det helt ok Men till ren musik lyssning...... neej! Inte till mina krav! 805orna kräver en del effekt o elektrostatare ännu mer har jag för mig. Har ingen egen erfarenhet av elektostatare hemma men ska man tro på vad man läser så :angry: Körde helt ren 2 kanal innan o impuls köpte Denonen, svårt att få till ett bra ljud i en o samma låda. Tyvärr satsa då hellre på separat processor o slutsteg, fast då blir det andra pengar med :evil: Har själv uppgraderat lite till med Audionet prylar MAP1 EPS AMP VII 2 kanals ljud i reference klass o processor till film som är grym och snygg! Quote
MikaelH Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Beror helt på vilka hifi krav du har ... Självklart, låt mig säga/fråga så här då: Avlyssnade de aktuella elektrostaterna med en Marantz PM-1151 stereoslutsteg i ett litet väl dämpad rum (lågt till tak). Avlyssnade också något mindre elektrostater med en Audio Analouge Maestro Settanta stereoslutsteg i ett större, icke dämpad rum (högt till tak). Det jag hörde, upplevde, och inte minst det jag inte hörde dög mycket väl för mig i båda fallen Då inställer sig frågan hur mycket sämre blir det med en Marantz 8500 eller en Marantz 9600 7.1 A/V Receiver? Hälsningar/Mikael Quote
MartinH Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 I min eftarenhet blir det sämre med en flerkanals reciver än tex ett slusteg eller 2 kanalare för samma pengar... Det ska bli det oxå... Tänk hur mycket mer som skall bekostas i en flerkanalare, slusteg, dekodrar ( dyra licenspengar ) m.m Men hur mycket, ja sånt kan vara svårt att säga då det beror helt på vilka grejer man jämför med... /Martin Quote
MikaelH Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 ...Men hur mycket, ja sånt kan vara svårt att säga då det beror helt på vilka grejer man jämför med... Precis, och vilka öron man har. Jag hör t.ex. inte någon skillnad på högtalarkabel, speciellt inte den som skall vändas i nordvästlig riktning. Naturligtvis skall kabeln ha låg impedans, kapacitans, och induktans och klara av strömstyrkan men över det hör jag inga skillnader. Däremot hör jag tydlig skillnad på MP3 (även den bästa med hög bithastighet) och den okomprimerade (eller förlustfritt komprimerade) musiken. Det är inte alla som gör. Och eftersom den komprimerade låter annorlunda än originalet så är den per definition sämre även om den låter bra. Men om en säljare säger till mig att bara man kopierar bitar från en CD till en annan så blir det sämre då garvar jag honom rakt upp i ansiktet. När jag har sökt efter högtalare så lyssnade jag på en stor mängd lurar från 10000 till 60000. Och då har jag hört lurar för 10000 som lät lika bra (eller dåligt) som de för 40000, i mina öron. Vilket betyder att priset i sig inte är någon garanti på att man får det man vill ha. Å andra sidan kan jag inte påstå att alla för 10000 låter lika bra (eller dåligt) som alla för 40000. Jag antar att det är samma sak bland stärkare. Förgyllda kontakter är säkert bra att ha i längden men de i kopparlegering låter lika bra om de hålls rena under tiden. Så det var därför jag tänkte höra vad andra med erfarenhet har att säga i ämnet. Det som gör mig mest osäker på stärkarval är att elektrostater presenterar en något ovanlig belastning för stärkaren, från 6 Ohm vid låga frekvenser ner till 1 Ohm vid 20 kHz. Det var mest den aspekten som jag ville höra om. /Mikael Quote
zlay3r Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Som dom har nämnt ovan är ett val att köpa en 7.1, 6.1 eller 5.1 reciver och sedan köpa till ett slutsteg att driva frontarna med. Detta ser jag som bästa lösning i ditt fall. Själv har jag en Bypass funktion på mitt 2kanals försteg som är avsedd för hembiobruk så att man slipper använda sej av 2st olika anläggningar i hemmet. Från Processorn Preout "L/R" -> Försteget "Bypass" -> Slutsteget då slipper man 2st volymkontroller. Men jag skulle gå på en Marantz + Slutsteg eftersom du verkar gillar ljudet hos marantz. Quote
Engelholm Audio Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Som dom har nämnt ovan är ett val att köpa en 7.1, 6.1 eller 5.1 reciver och sedan köpa till ett slutsteg att driva frontarna med. Detta ser jag som bästa lösning i ditt fall.Även mitt förslag ovan. Quote
Recommended Posts