Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nyligen skaffat mig en liten behändig mp3-spelare.En Iriver T10.Och även om det rör sig om komprimerade ljudfiler i mp3 form kan det vara riktigt njutbart att kunna lyssna på musik överallt.Jag misstänker att de medföljande snäckorna inte är de bästa tänkbara.Och undrar därför om någon här har något tips på några billiga och bra smidiga lurar alternativt snäckor?

mvh/n.o

Posted

Själv kör jag med en iAudio X5L, och till den brukar jag alternera mellan Koss Porta Pro och Koss SparkPlug :)

Och det funkar jätte bra, helt ok ljud ! :cool:

Posted

Klart att du ska ha ett par Etymotic research er4 eller er6 beroende på hur mkt pengar du vill lägga. Snäckor är mycket smidigare och dessutom så dämpar de bort andra ljud, porta pro till exempel är ingen hit på en buss eller liknande.

Posted

Vill du ha inear-lurar så rekomenderar jag Shure's "E" serie, riktigt bekväma (Använder ett par E4 själv..).

Villd sedan ha något lätt med avancerad kontroll på utifrån kommande störningar så är Sennheiser PXC300 ett riktigt fynd, trots att man får bära på en extra mojj som är nästan lika stor som mediamaskinen..

/ptr

Posted

Man använder definitivt inte varken koss the plug eller sparkplug för de låter riiiiiiiiiiktigt dåligt, de är dessutom ruskigt obekväma.

Shure däremot är nog ett seriöst alternativ, ER4 och ER6 går att hitta billigt på ebay.

Posted

Oj!Mer alternativ.Skoj!Måste kolla in Shure och Etymotic research också då.Kan man generellt säga att de olik märkena har och eftersträvar en viss ljudkaraktär?Jag gillade de gamla Sennheiser lurarna,ni vet de där öppna modellerna med gul skumgummi,tror dom hette 400 eller 410.

Posted
Oj!Mer alternativ.Skoj!Måste kolla in Shure och Etymotic research också då.

Kanske läge för ett par elektrostater att rikta in i hörselgången... :?::) Problemet är att man åker på en mobil batteriladdad driver som nog måste kontrolleras noga innan köp men hur som helst erbjuder STAX ett SR-001MK2 In-The-Ear Electrostatic Earspeaker System.

Stax162.JPG

Posted
Timbre: Fräckt som bara den! :)

Faktum är att de fungerar bäst i stationärt bruk med en nätansluten driver. Man får överraskande mycket STAX med tanke på storlek och pris.

Staxdrivers089.JPG

Posted
Man använder definitivt inte varken koss the plug eller sparkplug för de låter riiiiiiiiiiktigt dåligt, de är dessutom ruskigt obekväma.

Shure däremot är nog ett seriöst alternativ, ER4 och ER6 går att hitta billigt på ebay.

Den åsikten får självklart stå för dig.

Dom varken låter illa eller är obekväma.

Det är ju bara till och testa sig fram, där finns säkert en lur som passar alla och en var.

Vi måste ju ha klart för oss, att vi pratar om lurar till en mp3 spelare, som används på typ tåg, buss, träningen, promenden eller så.

Går vi in på hifi lyssning hemma i lyssnings soffan, ja då ställer det ju helt andra krav.

Posted
Går vi in på hifi lyssning hemma i lyssnings soffan, ja då ställer det ju helt andra krav.

Ja.Precis.Då är det SONUS FABER som gäller!... :D;)

Hade inte tänkt lägga ut speciellt mycket på detta.Några hundralappar max.Användningsområdet är ju precis som det du beskriver Tompa och alla exempel som nämnts här torde vara rätt så mycket bättre än originalpluggarna.Roligt med alla förslag.Det uppskattas.

/n.o

Posted

Hej,

jag använder Ultimate Ears Super.fi 5 Pro när jag vill lyssna seriöst. De låter mycket trevligt och dämpar dessutom ljud utifrån med upp till 26 dB. Kostar ca 2600:- i Svedala men finns för knappt halva priset på ebay...

http://www.ultimateears.com/superfi/superfi-5-Pro-white.htm

Som budgetalternativ anser/använder jag AKG K24 som låter överraskande bra för de 300:- de betingar, i mitt tycke betydligt bättre än Koss Porta Pro.

:)

Posted

Hehe, AKG K24 är onekligen populära, vilket jag verkligen förstår. Jag ägde själv ett par och var mycket nöjd med ljudet. Två mindre nackdelar finns, den ena är att de är öppna(eller halvöppna) och alltså släpper in ljud utifrån. I dämpade miljöer fungerar de kalas men på exempelvis tåg/flyg blir bullernivån väl hög. Andra nackdelen är att de sitter ganska fast och klämmer på huvudet, efter en skiva(45 min - 1 tim) så börjar det göra ont.

Söker du slutna lurar så är Sennheiser PX200 ett gott val, mycket bra dämpning(nästan för bra, svårt att uppfatta samtal när ljudet är på). Ljudet är mognare och mer välavvägt jämfört med AKG. Något bättre detaljeringsgrad och högre komfort. Du får betala något mer (ca 550kr) men får en bekvämare och mer korrekt lur. Men den blir också något tråkigare jämfört med AKG:s livliga stuns.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp, mvh Erik

Posted

Tack för era svar.Ska kolla upp dessa också.Det måste finnas en gräns på hur bra lurar man ska skaffa till en mp3-spelare,tycker man.Jag menar att skaffa FÖR bra lurar till en sådan,är väl litegrann att kasta pärlor åt svin.Det är ju trots allt mp3 filer som det handlar om.

• 4 weeks later...
Posted

Var iväg idag och skaffade mig ett par Koss Spark Plug till min Mp3-spelare och mobiltelefon med mp3 funktion.Innan med originallurarna så lät Mp3-spelaren klart bättre än telefonen men när man använder Spark Pluggarna är det ingen skillnad alls.Blev väldigt positivt överraskad av dessa billiga snäckor.Riktigt sköna att använda samt enorm bassåtergivning i jämförelse med standardlurarna.

/n.o

Posted
Var iväg idag och skaffade mig ett par Koss Spark Plug till min Mp3-spelare och mobiltelefon med mp3 funktion.Innan med originallurarna så lät Mp3-spelaren klart bättre än telefonen men när man använder Spark Pluggarna är det ingen skillnad alls.Blev väldigt positivt överraskad av dessa billiga snäckor.Riktigt sköna att använda samt enorm bassåtergivning i jämförelse med standardlurarna.

/n.o

Jag är mycket nöjd med mina, dom är helt ok, både komfort och ljudmässigt ! :)

//-- Tompa --

Posted
Jag är mycket nöjd med mina, dom är helt ok, både komfort och ljudmässigt ! :)

//-- Tompa --

Jag har funderat att modda mina lite.Om man byter ut det lilla röret,som själva propparna träs över,till ett rör av hårdare material som inte deformeras på samma sätt,borde det bli bättre.Jag ska testa om jag hittar lämpligt material.

/n.o

Posted

För min del funkar inte in-ear alternativen. Troligtvis är mina öron felkonstruerade :blush

Mitt tips är dock Koss Porta Pro. Motivering

• Trevligt ljud med "stuns"
  • Mycket behändigt format, ihopvikbar
  • Lågt pris, fantastiskt mycket för pengarna

Själv är jag inne på mitt andra par, så PP börjar vara en gammal vän nästan :D

Posted
För min del funkar inte in-ear alternativen. Troligtvis är mina öron felkonstruerade :blush

Mitt tips är dock Koss Porta Pro. Motivering

• Trevligt ljud med "stuns"
  • Mycket behändigt format, ihopvikbar
  • Lågt pris, fantastiskt mycket för pengarna

Själv är jag inne på mitt andra par, så PP börjar vara en gammal vän nästan :D

Jag håller med angående Porta Pro.Galet privärda.Ska skaffa mig ett par sådana också.Har sedan jag börjat lyssna på portabelt ljud fått mig en liten tankeställare också.Det låter ju riktigt bra!

Hur skulle inte ett par riktiga lurar genom en bra hörlursförstärkare låta då...Man slipper dessutom gisslet med akustik och får höra hur inspelningen var tänkt från början.Att lyssna genom hörlurar måste vara ett klockrent komplement till högtalare.Man får en ljudreferens.Men om man ska vandra den här vägen så finns det ju en djungel av bra alternativ.AKG,Grado,Sennheiser,Stax osv osv... :black: Vilka hörlurar ska en Sonus Faber fantast skaffa?Jag är ganska säker på vad Timbre svarar.. ;)

Nä,det får nog bli en senare fråga! :)

/n.o

Posted

Jag förstår mig inte riktigt på Koss Porta Pro. Jag impulsköpte ett par förra sommaren till min iPod, och jag gav bort dem rätt fort. De känns som en billig 20kr-pryl tycker jag, och låter bara "sådär" i mina öron. Med en någorlunda bra källa (steget upp från MP3-spelare) låter de hemskt. Vad som helst i Sennheisers budgetsortiment är ett bättre val tycker jag. :) Som vanligt gäller nog devisen: lyssna först, köp sen. :)

Posted

Till en mp3 spelare, på tex kvälls promenaden, så tycker jag nog att både porta pro och the plugg är bra nog ! :cool:

//-- Tompa --

Posted
Jag tycker inte heller porta pro eller the plug låter något vidare, dessutom är de grymt feta i basen men det finns ju de som gillar sånt också :D

Men...gillar inte du sånt oxå som är Krell fantast :?:;) Jag menar BIG AMERICAN SOUND! borde väl passa då.....(Låter fördommarna flöda fritt som du märker :) ).Men skämt åsido.Jag gillar verkligen Sennheisers sound sedan förut.Kanske skulle man prova skaffa några billiga sådana för att testa senare?Det var ju råskoj med lurar!