Jump to content

Mosfet/bipolära transistorer

Hasse

Recommended Posts

Är nyfiken på om någon annan konstruktör, förutom Micke Bladelius med sina Beowulf monoblock, har använt sig av båda dessa typer i samma slutsteg :?:

Det är väl egentligen 2 slutsteg i varje låda,, Men det kanske vi bortser i från ?!

Classè använder en hel del olika sorters transistorer i sina slutsteg har jag för mig.

Alldeles riktigt :) och jag vet inte hur det är i dessa dagar men tidigare blandades Mosfets, bipolära transistorer och J-fets i samma slutstegskonstruktion. Går kanske inte riktigt att jämföra då utgångstransistorerna alltid var bipolära.

Beowulf är mig veterligen, som någon redan sagt, två steg i samma kabinett. Poängen med att ha olika typer av transistorer i respektive utgångssteg kan ifrågasättas. Det finns inga uppenbara fördelar med en sådan lösning.

Classé använder mig veterligen inget annat än bipolära trissor i utgångsstegen (MOSFET i drivsteg och JFET i ingångssteg, vilket är klassiska lösningar)

Classé använder mig veterligen inget annat än bipolära trissor i utgångsstegen (MOSFET i drivsteg och JFET i ingångssteg, vilket är klassiska lösningar)

Exakt så och tanken med Bladeliusförstärkarna är väl att använda Mosfet till de övre registren och bipolärt i bottenregionerna eller så har jag missuppfattat det hela.

Beowulf är mig veterligen, som någon redan sagt, två steg i samma kabinett. Poängen med att ha olika typer av transistorer i respektive utgångssteg kan ifrågasättas. Det finns inga uppenbara fördelar med en sådan lösning.

"Det finns inga uppenbara fördelar med en sådan lösning" !!!???

Det bör väl trots allt vara en stor fördel att, som Timbre skriver, köra Mosfet till de övre registren och bipolärt i basen :?: Eller har jag också missuppfattat något?

Sakta i backarna :) - Det är i just i de övre registret som MOSFET:arna är problematiska på grund av den synnerligen olinjära och stora gate/drain-kapacitansen. Vi talar om kapacitansmodulation om cirka en tiopotens för en typiskt HEXFET. I basregistret är det emellertid inga problem att få MOSFET:ar att fungera adekvat, inte heller är det några probel med bipolära trissor i detta register. :app:

Sakta i backarna :) - Det är i just i de övre registret som MOSFET:arna är problematiska på grund av den synnerligen olinjära och stora gate/drain-kapacitansen. Vi talar om kapacitansmodulation om cirka en tiopotens för en typiskt HEXFET. I basregistret är det emellertid inga problem att få MOSFET:ar att fungera adekvat, inte heller är det några probel med bipolära trissor i detta register. :app:

Hmmm, att Mosfet:ar skulle vara "problematiska" i de övre registren är för mig en nyhet. Vad skulle DU rekommendera uppåt :?: Rör lär väl knappast komma på fråga heller med tanke på distortion, trots att de låter bra ;)

Att se Morello skriva om Beowulf i synnerhet o att sen beskriva dess elektriska natur i allmänhet är nästan så man kan hålla sej för skratt, snacka om att spotta herr Bladelus i ansiktet :angry:

/Ribbon

Jag har ingen direkt kommentar till ert minst sagt ohyfsade tillika osakliga inlägg i mötet.

Hmmm, att Mosfet:ar skulle vara "problematiska" i de övre registren är för mig en nyhet. Vad skulle DU rekommendera uppåt :?: Rör lär väl knappast komma på fråga heller med tanke på distortion, trots att de låter bra ;)

Problemen är dock inte värre än att de går att lösa. ;)

Ribbon nu överdriver du väl "en aning" Morello sa inte ett ord om hur Beowulf låter eller om det är en bra konstruktion man får väl för guds skull ha åsikter om saker.

Morello: vad är optimalt ur teknisk synpunkt då? Mosfet eller bipolära trissor? antar att rör är diskvalificerade.

Jag vill inte på något sätt skada några medlemmar med mina dumma inlägg,Men om det förmodan skulle vara så att morello tycker att jag har varit ohyfsad i mitt innlägg ber jag härmed så mycket om ursäkt :blush

Jag vill härmed passa en fråga till herr Morello"HAR DU HÖRT BEOWULF STEGEN NÅGON GÅNG"

/Ribbon

Problemen är dock inte värre än att de går att lösa. ;)

Du svarade inte på frågan vad DU skulle använda dig av för de övre registren :?:;)

Bipolärt "anses" ju vara mycket bra i basen, däremot inte lika bra i de övre registren, och tvärtom vad gäller Mosfet. Anser DU att dessa har fel :?:

Du svarade inte på frågan vad DU skulle använda dig av för de övre registren :?:;)

Bipolärt "anses" ju vara mycket bra i basen, däremot inte lika bra i de övre registren, och tvärtom vad gäller Mosfet. Anser DU att dessa har fel :?:

Det finns slutsteg av båda typer som presterar fint i hela registret, inklusive det högre.

Konstruerar man med MOSFET gäller det att hantera ingångskapacitansen, annars får man problem med dist. Att MOSFET skulle vara mer lämpligt för höga frekvenser vill jag påstå är en myt - jag har aldrig sett några argument som talar för något annat, men om någon kan referera till någon artikel läser jag med glädje.

Alla tre typerna av element kan användas med framgång om man håller tungan rätt i munnen. :cool:

Säkert är det så och generaliseringar om att mosfet respektive bipolärt bestyckat utgångsförstärkeri med automatik skulle låta si eller så tror jag inte på. Det har naturligtvis med helhetslösningen att göra och jämför man t.ex. ett Classé CA-400 med ett Accuphase P-800 blir det helt ombyta roller jämfört med vad man skulle kunna förvänta sig enligt gängse uppfattning. Har noterat lite av samma sak med hörlursdrivers i frågan rör/transistorer.