Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

Jag funderar på heltäckningsmatta och letar efter inköps-ställen. Det går rätt dåligt: jag har bara hittat en vettig tillverkare.

495kr/kvm

diplomatred.gif

diplomatsvart.gif

298kr/kvm

senatorall.gif

Säljes hos Bosses mattor i Helsingborg.

Länk till Bosses Mattor.

Nån som har fler tips?

Posted

Pär! Det där var ju ett intressant företag :)

Här skriver de om lite intressanta saker. Exempelvis detta:

Den ljuddämpande effekten och ombonade känslan hos heltäck kombineras med de bästa egenskaperna...
Det här är också härligt att läsa:

Inget annat golvmaterial har så många fördomar som heltäckningsmattan. Den otroliga försäljningen av heltäck under 70-talet lade grunden till detta. Heltäckningsmattor lades in utan tanke på användningsområde, skötsel, eller kvalite. Att heltäck, precis som alla andra golv, behöver rengöras var det ingen som tänkte på!

De gamla heltäckningsmattornas dåliga rykten hänger också till stor del samman med dålig fiberkvalité. 70-talets heltäckningsmatta kan helt enkelt inte jämföras med 2000-talets . Idag är en heltäckningsmatta ett utmärkt golvmaterial i många miljöer. Jämfört med andra golvmaterial har heltäck en rad överlägsna egenskaper som man lätt glömmer bort. Heltäck är ett bra inredningsmaterial med många möjligheter och kombinationer.

Kolla även in länkarna längst ned på sidan. Delvis artiklar från "Aftonbladet" och "Vi villa" men även deras egna länkar. Där hittade jag detta:

Allergier som uppstår p.g.a. textila golvmaterial är okända. Mattor har emellertid ofta fått skulden för kvalsterallergi och inte den riktige allergenen, exkrement från dammkvalster. En allergiker kan mycket väl vistas i ett rum med textilgolv, förutsatts att det rengjorts rätt och regelbundet. Man rekommenderade förr att avlägsna mattor från rum där allergiker vistades, något som inte längre kan rättfärdigas med dagens kunskap. För de personer som inte är allergiska mot exkrement från dammkvalster utgör kvalster i sig inga problem. De har alltid funnits i människans närhet.

Synd bara att de inte hänvisar till några studier för att underbygga deras påståenden, men hey, i "marknadsföringen" kan man nästan komma undan med vad som helst ;)

Heltäckningsmattan är född, leve heltäckningsmattan :D:blush

Posted

Ett bra tips för dig som bor lite avsides är ju Ege Carpet. Gå in på länken och välj sedan (under collections), den ökända ( :D ), "Symphony". Vad som är bra här är att du kan beställa hem prover om 40x60cm, helt gratis!!! Jag tycker det är en otroligt skön matta och ska man ha lite tjockare matta så kostar det. Denna kostar lika mycket som den första i ditt inlägg. När jag flyttar till hus (alternativt bostadsrätt) så blir det troligen denna matta :) Go for it Pär :cool:

Posted
Förresten, vart ska du lägga in mattan, i lyssningsrummet eller nån annan stans :?:
Berättigad fråga! :app:

Det är inte säkert än! Jag får nytt lysningsrum 1 dec. Golvet går inte att ha som det är idag varför det behöver läggas om. Om det blir parkett, klinkers eller heltäckningsmatta får framtiden utvisa. En vägg skall flyttas (=> större rum), rummet skall inredas smakligt och därefter provlyssnas och kontrollmätas. Därefter bestämmer jag mig till om jag vill ännu mer "död-dämpa" övre frekvensregistret eller om det räcker med en "vanlig" matta.

Rumsakustik är ju sånt att man får jobba iterativt, steg för steg. Ungefär som högtalareutvecking, egentligen...

:)