Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har ju jag en lite udda musiksmak vad jag har förstått.. Bland mycket annat har jag alltid varit förtjust i tidig musik, dvs äldre än traditionell klassisk musik (1500-tal och bakåt).

Jag tänkte att det kanske finns fler med denna böjelse, och vi kanske tillsammans kan skrapa ihop lite trevliga skivtips? :)

Jag börjar med en Naxosplatta jag plockade med mig häromdagen:

6462_b.jpg

From Byzantium to Andalusia med Oni Wytars Ensemble (Naxos 8.557637)

Här får vi en blandning av musik och tonsatt poesi från de tre stora medelhavskulturerna på 12- och 1300-talet: den judiska, den kristna och den muslimska.

För att citera omslaget: "From Lebanon, Turkey, Cortona and Montserrat, this is the devotional music of ordinary people who prayed, danced and sang in praise of the divine as an integral part of their daily lives."

Stundtals en rysligt bra skiva.. Det svänger så det står härliga till. :) Gillar man folkmusik och världsmusik kommer det här troligtvis att vara en given hit.

Fler tips?

Posted

Tror det finns fler på forat som gillar musiken du nämner.

Spännande tråd, kanske får ta och kika igenom hyllorna och se vad man kan hitta i medeltidsmusikväg. Skall klura på detta en smula.

Alia Vox har en del utgåvor av tidig musik ofta med fin fin inspelning.

/Mattias :)

• 1 month later...
Posted

:) Ett tips skivmärket Pneuma, äldre spansk och spanskarabisk musik på utmärkta inspelningar!

Se: Pneuma.

Speciellt "Las Cantigas de Santa Maria" är av kulturhistoriskt intresse, hopsamlad eoch delvis skrivna av Alfonso X "El Sabio", (den Vise).

Posted

Oj, va kul! Bravo, minsann! :) Stort tack för tipset, Pneuma hade jag helt missat.

Tack till dig också, Mattias - Alia Vox-plattor ligger på inköpslistan.. Om jag bara nu kunde sluta köpa opera för hela slanten så, hum hum.. ;)