minesota Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Kan någon förklara vad tusan dom där mössen som dyker upp på massa bilder är för något ? Quote
Guest Peo Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 De är söta! Men om jag minns rätt är de vibrationsdämpare, eller hur? Quote
Niclas Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Visst är dom vibrationsdämpande . Dom kallas vibb-eaters och finns i olika storlekar i förhållande till dina högtalare. Mer info här ! Quote
datar Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Visst är dom vibrationsdämpande . Dom kallas vibb-eaters och finns i olika storlekar i förhållande till dina högtalare. Mer info här ! Ska också fungera bra att ställa dom på elektroniken Quote
Tinnitus_08 Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Kortfattat är säljargumentet är att de omvandlar vibrationer till värme, det fattar jag. Men sen tycker jag att det blir lite ”hönan eller ägget” av det hela. Energin som den skall omvandla och förhindra är ju redan skapad? Så inte nog med att man ska behöva stå ut med bedrövliga högtalare som lider av kraftiga självsvängningar, nu ska man dessutom tillföra extra värmekällor som gör lägenheten olidlig varm dessutom Egentligen borde man ställa ett par vibb-eaters på ett par Cerwin-Vega högtalare, sticka in en stektermometer i dem för att se om temperaturen höjs i samma takt som volymen. Om någon är villig att låna ut sina möss i vetenskapens namn så har jag ett gammalt par Cerwin-Vega i källaren. :evil: Quote
Niclas Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Du har ju sex veckors öppet köp så bara fram med Cervin-Vegorna & termometern :cool: . Quote
Tinnitus_08 Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Du har ju sex veckors öppet köp så bara fram med Cervin-Vegorna & termometern :cool: . Jo det i och för sig, men kan bli svårt att förklara för försäljaren hur ”voodoohålen” har uppkommit bara Quote
kenneth Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Kortfattat är säljargumentet är att de omvandlar vibrationer till värme, det fattar jag. Men sen tycker jag att det blir lite ”hönan eller ägget” av det hela. Energin som den skall omvandla och förhindra är ju redan skapad? Så inte nog med att man ska behöva stå ut med bedrövliga högtalare som lider av kraftiga självsvängningar, nu ska man dessutom tillföra extra värmekällor som gör lägenheten olidlig varm dessutom Egentligen borde man ställa ett par vibb-eaters på ett par Cerwin-Vega högtalare, sticka in en stektermometer i dem för att se om temperaturen höjs i samma takt som volymen. Om någon är villig att låna ut sina möss i vetenskapens namn så har jag ett gammalt par Cerwin-Vega i källaren. :evil: Problemet är väl det att energin är på fel ställe. Få ut den ur kabinetten och in i mössen så rensar du ut och ljudet blir renare - jag tror inte mössen blir så varma att du inte kan ta på dom . För många år sedan sålde jag något som hette Microscan och de fungerade på samma sätt men de sattes med självhäftande magnetplattor bakpå högtalarna. Fungerade alldeles utmärkt. Problemet var att firman satsade alldeles för stort. De trodde på iden men marknaden hade inte hunnit ikapp. Microscan konkade. Någon kanske kommer ihåg dem. Idén med termometern är inte så dum. Varför inte försöka bekräfta vad vi tror vi vet. Men det får nog vara en ganska känslig termometer..... Quote
Recommended Posts