Mattias Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 En skiva som jag kan varmt rekomendera. Eliane Elias - Around the city Det rör sig om en riktigt modern jazzplatta med inslag i pop-soul världen och samtidigt med de härliga Brasilianska tongångarna Du behöver inte vara jazzfantast för att gilla denna skiva, anser jag! Detta är spännande! Patricia Barbers senaste Mythologies är ett exempel på musikalisk breddning och denna skiva likaså men på ett helt eget sätt. Fantastiskt! Instrumenteringen rör sig om en blandning av klassiska akustiska och elektriska instrument såsom synthar, trummmaskiner med mera. Hur fungerar detta då? Jo, riktigt bra! Ger hela skivan en fräsch och modern känsla. Den pianospelande och vokale Eliane fortsätter att ta hem landvinningar i jazzvärlden. Skivan debuterade på Franska jazzlistan på plats 1! På skivan finns mest eget material men även en låt av andra musiker tex Bob Marleys låt Jammin denna gång i modern tolkning som gör den nästan oigenkännlig och i ett härligt tempo Missa inte denna fantastiska skiva! /Lyrisk Mattias Quote
Tompa Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Tack för tipset ! Då kan väl jag också ta tillfället i akt och rekommendera en platta. Lovisa-That Girl. Den platsar under rubriken stillsam ”Jazz”. Är väl i det närmaste fullständigt akustisk. En härligt avkopplande platta, mycket väl inspelad. Lovisas röst ligger helt underbart. En platta som jag med glädje kan rekommendera. //-- Tompa -- Quote
gcs Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Jag har haft skivan Elias sedan ett par veckor. Har bara lyssnat på den en gång och jag tänkte då att den här måste jag nog lyssna på flera gånger innan den går in. Jag tycker mig har hört bättre skivor med henne. Jag får nog lyssna mer på skivan. Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Jag har haft skivan Elias sedan ett par veckor. Har bara lyssnat på den en gång och jag tänkte då att den här måste jag nog lyssna på flera gånger innan den går in. Jag tycker mig har hört bättre skivor med henne. Jag får nog lyssna mer på skivan. Har precis beställt den och skulle den inte vara lika bra som Sings Jobim så gör det inget för det är många våningar dit upp... Quote
Guest gurkan Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Har inte heller hunnit lyssna in mig helt på den här skivan , men ett lysande pianospel på några av spåren har jag hunnit upptäcka. mvh gurkan Quote
Recommended Posts