Jump to content

Recommended Posts

Posted
Skulle gärna ta emot era erfarenheter gällande bi/tri-amping.

Har provat biamping till och från. Ett ämne som har diskuterats en del och åsikterna om dess nytta kan ju variera vilket säkert beror på att det har provats över helt skilda högtalare. Man dubblar ju ingen effekt utan det handlar om ampere och de allra flesta högtalare klarar sig säkert lika bra med monoamping men så har vi undantagen som bekräftar regeln... :) Kraftiga impedansfall och branta fasvinklar i någon del av registret (oftast är det väl basregistret... :?:) kan göra att livet blir lättare med dubbla slutsteg. Har testat på Infinity Kappa 9, NHT 2.5i och Sonus faber Extrema med helt skilda resultat. På Kappa 9 slipper slutsteg nummer två impedansfallet till 0,7 ohm i basen och det hörs. På NHT kunde jag inte höra någon som helst skillnad och på Extrema är lösningen att monobrygga slutstegen och fyrdubbla effekten. Mitt tips är att noga studera högtalarens specifikationer innan du startar upp något bi/tri-ampingprojekt.

Posted

Hejsan Experten.

Vad jag förstår med utgång från presentationen av din anläggning, så är du en flerkanals kille.

Själv är jag en gammal två kanals räv, men jag kan ju delge dig mina erfarenheter i alla fall.

Jag har, precis som Timbre, laborerat med biamping/biwiring fram och tillbaks med olika högtalare och olika resultat genom åren. Men min personliga slutsatts är att biamping/biwiring är att föredra.

Just som Timbre nämner, så ställer just basen till det ibland, och det påverkar total signalen från steget, och i sin tur den känsliga diskanten/mellanregistret. Med biamping/biwiring kan ett av stegen helt fokusera på diskant/mellanregister, och det ger klara ljudliga fördelar. Självklart spelar val av högtalare en stor roll, då olika högtalare är olika besvärliga för steget.

Själv kör jag ett par B&W 802D, tillsammans med två Primare A32, där ett steg driver diskant/mellanregister, och ett steg driver basen. Jag har då också anpassat kablarna, både lågninvå samt högtalare kabel för respektive uppgift. Och detta med mycket gott resultat.

Hoppas mina erfarenheter är till någon hjälp.

Mvh//-- Tompa --

Posted
Med biamping/biwiring kan ett av stegen helt fokusera på diskant/mellanregister, och det ger klara ljudliga fördelar.

Precis och där ligger ofta den första hörbara skillnaden. Har inte gjort det själv men man kan ju också gå vidare med olika typer av slutsteg till de olika registren. Får man bara till ingångsnivåer och den totala impedansen inte sjunker dramatiskt måste ju detta kunna vara en väg att skräddarsy efter eget ideal.

Posted

Att laborera fram och tillbaks, att som du säger Timbre, ”skräddarsy efter eget ideal”, det är väl lite det som är tjusningen med våran hifi hobby.

Posted

Jag har alltid bi-ampat när jag har kunnat o bara älskar det. Just att man kan forma återgivningen med elektronik o det lilla sista med kablar gör på sig.

Kör man med 2 icke identiska steg så kan det falla platt men lika gärna bli magiskt så där måste man testa innan man bestämmer sig. Accuphase P-370 med Ear 509 gav bara ett litet lyft medans eAR 1001 (icepower) med Ear 509 var en fullträff av sällan skådat slag.

Hoppet upp till Accuphase A-50 gav ännu mer :mm: Men skulle jag hitta en A-50 till så hade dom bryggats istället för Bi-amp. ;)

Posted

Jag har provat med aktivt i basen tillsammans med passivt uppåt.

Posted

Jag är väl egentligen en två-kanals kille. Men jag vill även ha möjlighet till surroundljud.

Det känns som man inte behöver vara utan idag. Fler och fler "seriösa" företag ger ju möjlighet till flera kanaler idag.

Det jag upplevt med mina Audiovector Mi3 Signature är att basen inte känns lika rapp och tight (de går inte heller riktigt lika djupt) hemma hos mig som den gjort vid ett antal demos, både på mässor som i butiker.

Eftersom jag lyssnat på dem bland annat drivna av Rotel-steg i samma prisläge som mina monoblock misstänker jag att det är mos-fet transistorerna i mina steg som sätter prägel på ljudet. Vad jag vet har Rotel gått över på bi-polära trissor i de nyare stegen.

Jag har lite problem att testa mig fram eftersom det är lite besvärligt för mig att låna hem grejjer, jag bor inte så till att utbudet tillåter detta.

Därför vänder jag mig till detta forum för lite synpunkter och åsikter att utgå ifrån.

Själklart blir det till att se till att få köra grejjerna hemma hos mig på något vis innan ett köp.

Kanske är det till och med någon på detta forum som kör/har kört Audiovector bi/tri-ampat?

Eller har erfarenheter angående Rotels lite äldre slutsteg?

Posted

Demos o hemma lyssning är tyvärr inte samma sak. Kablar , olika stärkare påverkar men vi snackar knappast 2-3 db mer/mindre i nått register.

Jag hade trixat runt med placering av lyssningspostion/högtalar placering. I ett hem så har man inte lika fria ytor att leka med som på en mässa eller i en affär. Alla rum har även skild akustik. Låt oss säga att du idag har -5 db vid 30 hz vid lyssningspositionen så kan du mycket väl ligga +6 db 50 hz halvmetern framför.

Avståndet mellan högtalare o bakre vägg påverka hela basåtergivningen , ju närmare väggen ju mer bas o tvärtom. Ändrar du avståndet mellan dig o högtalarna så kommer utsläckningar o toppar i basen att ändras.

Men inte basens totala nivå som avståndet mellan vägg o talare gör.

Jag har tex 6 db vid 30 hz vid lyssningsposition , 30 cm framför har +7 db vid 50 hz. 30 cm bakom har jag +10 db vid 70 hz. Utsläckningarna har jag inte kollat då dom är svårare att justera.

Bi-amp har i mitt fall gett mer stampa takten o mer frihet i ljud återgivningen , mer levande o mer live kanske man kan säga.

Mina 5 öre

Posted

Jag har aldrig provat bi-amping, men rent teoretiskt så känns det som att det vore betydligt mer givande att spendera pengarna på ett bättre slutsteg? Ett steg som kostar lika mycket som två bi-ampade steg bör rimligtvis låta bra mycket bättre, och dessutom sparar man in kabelkostnaden.

Less is more! :)

Posted

Peo:

Då är ju alltid frågan om dyrare steg automatiskt är bättre. Men det spörsmålet är ju gammalt som gatan. :)

Om jag skall tala om hur jag tänkt mig så skall jag försöka med konststycket att hitta en till Yamaha B2, pga att matchningen är komplett; nivåer, design, klang etc. Dock har jag ett aktivt filter som kan justeras i gain så att jag kan matcha med en annan förstärkare. Samlade intryck och lite undersökningar i eget huvud säger mig att dela vid antingen 80Hz eller vid 115Hz. Den lägre frekvensen för att man kan placera bashögtalare rätt fritt och inte nödvändigtvis nära mina Carlsson, den högre för att Scanspeak 8545-midbasarna i Carlsson-burkarna presterar ett par snäpp mer upplöst om de "slipper" spela bas under 115Hz. Det kan verka lite småpetigt, men just de klassiska avslöjarna pianon och cymbaler visar skillnader.

En annan anledning till att jag uteslutande vill driva aktivt är att jag känner att utnyttjar slutstegseffekten bättre genom halverad bandbredd via dedikerade slutsteg. Anledningen till att just använda bashögtalare är att det aldrig är fel med basförmåga. :D

Sålunda var mina tankar. :cool:

Posted
Då är ju alltid frågan om dyrare steg automatiskt är bättre. Men det spörsmålet är ju gammalt som gatan. :)

Hehe, nej, så är det naturligtvis inte alltid. Ofta är det så dock. Jag antar att det beror på vilka pengar som är inblandade. Sitter man med ett steg för ca 10,000kr och står inför valet att införskaffa ett till i samma prisklass alternativt att göra sig av med det första och spendera 20-25,000 på ett nytt - då känns valet otroligt enkelt tycker jag. Detsamma gäller en bit upp på skalan, men däremot om man redan har ett dyrt och fint steg a' 50,000+ så kanske det inte ger lika mycket att dubbla prislappen jämfört med bi-amping? Ett nytt försteg kan göra underverk också, eller varför inte bättre källa, kablage osv.. Jag skulle nog prova det mesta innan jag fick tanken att bi-ampa, tror jag. Det är ren spekulation hur som helst då jag inte har testat utan bara filosoferar. :)

Huvudsaken är ju att man blir nöjd, vad man än gör! :)

Posted

Jag skulle kanske ha tillagt att jag experimenterat med placeringar av både lyssningsposition och placering av högtalare. Jag har ett relativet lätt dämpat rum att spela i och jag är välsignad med tillåtelsen att möblera hur jag vill i mitt lyssningsrum.

Jag är väldigt skeptisk till att det är rummet som spelar in då jag fått lysande resultat med andra högtalare.

Enligt vad jag erfarit och kunnat läsa mig till skall Audiovector inte vara några kinkiga högtalare, utan de skall gå att få att låta bra med sluteg med rätt moderat effekt.

Antingen är det min Pioneer DV 989 som inte får fram basen eller så passar inte mina Rotel monoblock bra ihop med Audiovector, det är mina misstankar i alla fall.

En bättre CD-spelare skall skaffas framöver, skall lyssna på Meridian G-06 och G-08, samt även en vända till med Naim CD5-X.

Gällande slutsteg är jag fortfarande villrådig.