Timbre™ Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Never before on the Internet... :cool: En klar och kylig höstmorgon, ett lyssningsrum vi aldrig har skådat och ett stillsamt hifiliv fyllt av spännande projekt. Häng med hem till Per-Olof och Energy-Transformers. Nu blir det tung hifi i ordets rätta bemärkelse och mitt bland all elektronik stod en kvartett blänkande nyheter från Italien... Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Farming district och dagen bjöd bl.a. på ett litet Euphoniaparty som höll på att gå överstyr... En i allra högsta grad levande miljö och det är kul med lite avbrott mitt i alla hifiövningar. Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Just when you thought you've seen it all... :cool: Makrolinsen är framme och vi skall dyka ner i magnetismens värld men framförallt blir det gamla hifiminnen som vaknar till liv. Jag hade ju faktiskt glömt av hur bra dom egentligen är... Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Det här blir spännande Yes! Och det blir mer hifi än man normalt klarar av på en dag så det är kanske bäst att stärka sig först med en nypa frisk lantluft.... Quote
fredrik Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 VR-8an var (är) verkligen en högtalare utöver det vanliga. Min peronliga favorit var dock modellen mindre, VR-6. Det var väl samma huvud med med annat baskabinett om jag inte missminner mig. Skulle passa lite bättre in i ett vardagsrum. Annars blir väl detta spännande, som vanligt... Quote
chg Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Läste precis "hema hos" reportaget i senaste HiFi & Musik, det skall bli mycket spännande att gå mer på djupet i dessa anläggningar... I vanlig Timbre ordning bjuds det säkert också på mycket "ögongodis" så det är bara att luta sig tillbaka och njuta. Quote
Guest asimov66 Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 ÄNTLIGEN...har sett så fram emot detta Quote
psychozz Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Ahh, var impad över grejerna när jag läste senaste Hifi & Musik, men nackdelen med en tidning är ju att man inte har plats med alla bilder man skulle vilja få plats med så det här blir spännande! Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 VR-8an var (är) verkligen en högtalare utöver det vanliga. Min peronliga favorit var dock modellen mindre, VR-6. Det var väl samma huvud med med annat baskabinett om jag inte missminner mig. Skulle passa lite bättre in i ett vardagsrum. Överdelarna är identiska och jag fick under en period möjlighet att upprepade gånger lyssna först på VR-6 och sedan VR-8 i ett välorganiserat system med olika slags drivelektronik. VR-6 stod länge på min inköpslista men så fick jag plötsligt en idé om att göra upp :angry: med mina Infinity Kappa 9 och pengarna gick till slutsteg istället. Detta är på papperet lättdrivna konstruktioner (96dB/W/m) men jag har ännu inte träffat någon VR-ägare som inte hävdar att de mår bra av förstärkarkraft. Hos VR-8 i Halmstad biampade vi med mina Accuphase P-260 på 2 X 30W klass A och får jag säga det själv trodde jag inte att det kunde bli så bra... Har faktiskt aldrig hört dessa slutsteg driva högtalare med sådan pondus. Med ännu kraftigare slutsteg kan viss transientåtergivning bli som en hästspark om programmaterialet ger rätt förutsättningar. Hippodynamiska resurser skulle man kunna säga... Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Läste precis "hema hos" reportaget i senaste HiFi & Musik, det skall bli mycket spännande att gå mer på djupet i dessa anläggningar. Är novembernumret redan ute i tidningshyllorna... Här dyker vi uppifrån och ner så det är väl bara att göra denna lilla Vibb-eater sällskap längst upp... Diskanten med sina dubbla inverterade Titaniumdomer från Focal (det sitter en på baksidan också) sträcker sig upp mot 35 kHz (-3dB) och är i allra högsta grad ett uttryck för Albert Von Schweikerts designfilosofi när det gäller högtalare. Den rundtagande mikrofonens omvända princip och jag läste för ett antal år sedan i en mässrecension om hur Mr. Von Schweikert kröp omkring i alla delar av rummet vid högtalarinstallationen. Den bakre diskanten arbetar i inverterad fas i förhållande till den framåtriktade och då tweetern är svagt uppåtriktad kan ju detta medföra problem om det är lågt i tak. Detta upptäckte vännen efter att ha bytt från VR-6 till VR-8 och vad gör då en verklig entusiast... Jo, innertaket plockades bort och plötsligt hade VR-8:orna nästan 80 cm till att andas i... :cool: Detta var före Euphonias tid - annars hade det takarbetet nog resulterat i en bildrapport... Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 ÄNTLIGEN...har sett så fram emot detta Det hade även gårdens katter och före mellanregistret kan det vara läge för en liten fikapaus. Gladast ser grisen ut att vara men skrattar bäst som skrattar sist... :clown: Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Här är det fortfarande ordning och reda på sammankomsten men plötsligt dök det upp katter från alla håll... Kattpartyt förbyttes i kattkaos och muggarna for omkring så vi glömmer detta och går snabbt vidare... Quote
Mattias Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Kattpartyt förbyttes i kattkaos och muggarna for omkring så vi glömmer detta och går snabbt vidare... Skojsigt! mer mer /Mattias Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Ahh, var impad över grejerna när jag läste senaste Hifi & Musik, men nackdelen med en tidning är ju att man inte har plats med alla bilder man skulle vilja få plats med så det här blir spännande! Med alla detaljer i detta rum känns det bra att ha ett rejält bildutrymme till förfogande. Från små katter till en stor katt och den här gången känns det lugnare... Mellanregistret utgörs av dubbla femochenhalvtumselement som är handgjorda och matchade i kvartetter. Både VR-6 och VR-8 är byggda för att kunna hantera kraftiga dynamiska förlopp och ja...detta är ett annat par VR-8. Quote
Timbre™ Posted November 4, 2006 Author Posted November 4, 2006 Skojsigt! mer mer /Mattias Det blir mer bondgårdsliv längre fram... Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Ingen som har varit med om att packa upp/packa ner ett par VR-8 har kunnat undgå att notera volym och vikt på basunderdelen. Totalt väger en högtalare 500 lbs vilket ger ungefär 227 kg. Basunderdelen är ingenting man flyttar omkring för skoj skull och det finns dramatiska berättelser om VR-8 uppför en trappa i Vimmerbytrakten... Baslådan väger ungefär 197 kg och här finns en tiotumsbas i samverkan med en trettontummare. VR-6 klarar toppeffekter på 500W och VR-8 har en smärtgräns på 1000W. Med känsligheten 96dB/W/m kan vi ju lätt förstå att ljudtrycket blir ganska så högt om man råkar befinna sig i närheten... :evil: Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Flyttningar kan vara dramatiska men även företagsverksamheten har varit dramatisk för Albert Von Schweikert. Efter en intensiv universitetsverksamhet blev det designuppdrag i samarbete med tillverkare som JBL, NHT, Eggleston och Apogee för att nämna några. Från början var Albert Von Schweikert stationerad i California men startade upp sin verksamhet med företaget Von Schweikert Research långt norrut på ostkusten (inte så långt från Canada) någon gång på nittiotalet. En av fördelarna med detta geografiska läge var rent praktisk och handlade om frakter och distribution. Dessa VR-8:or plus alla VR-6 är från denna tid. En nackdel var uppenbarligen klimatologisk för mot slutet av nittiotalet drabbades anläggningen en av en enorm översvämning och det berättades om höga vattennivåer i lagret... Högtalarbyggandet upphörde och Albert Von Schweikert flyttade tillbaka till västkusten men audiointresset blev som tur var aldrig dränkt. Ett tag var Albert Von Schweikert aktiv hos Harmonic Tech vill jag minnas. Numera pågår verksamheten under namnet Von Schweikert Audio och floran av produkter har ju inte direkt minskat. The Vantage, The Vast, The Valor, The Valiant och The Vancuish bildar ju en intressant kvintett och man kan väl säga att The Vancuish är idag vad VR-10 var i Watertown. Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Träkabinetten från nittiotalet har varit föremål för en hel del känslor och diskussion. De första serierna av VR-6 och VR-8 har bjudit på en del exemplar som skulle komma att se ganska tråkiga ut efter några år samtidigt som andra har klarat sig helt utan defekter. Per-Olofs högtalaruppställning visar exempel på bägge fallen. Detta ljusa par (som enligt uppgift skall komma ur en senare batch) är helt intakta och det mörka paret visar på typiska fanérskador som kan komma med tiden. Ytskiktet släpper och spricker upp, speciellt runt hörnen på baskabinettet och jag har hört talas om ett par VR-6 som såg verkligt risiga ut. Ljudmässigt har det naturligtvis ingen betydelse och det här går ju att fixa på många sätt men har man väl fått sina VR-8:or på plats och inställningen är finjusterad skulle jag själv känna ett visst motstånd innan man kommer igång. Helt okey i mina ögon. Vad säger plundin... Quote
plundin™ Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Helt okey i mina ögon. Vad säger plundin... Svårt att säga nått utifrån bliderna. Jag har bara mött VR6/VR8 IRL tre gånger och inget av paren hade dålig finish, men imponerade inte heller. Framförallt var det (Som för majoriteten av högtalare jag träffar) så brister det i detaljarbetet; valet av fanér, hur man passat samman fanéren, vilken ytbehandling man valt osv.. Det är ju trist att få höra högtalare som är knappt tio år gamla har fanérskador, det visar ju kanske på en smula okunskap hos tillverkaren, men kan ju lika gärna bero på att ägaren (eller tidgare ägare) inte lagt sig vin om att behandla högtalaren som den kvalitetsmöbel den borde vara! Högtalare och dom många variabler som gör att dessa blir kvalitetsmöbler är kanske något för en framtida fördjupningstråd...? /ptr Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Närbilderna på det andra paret blev för mörka men om du kikar längst ner på baskabinettet i inlägg #18 så får du en uppfattning om vad som händer. Mig veterligt har inget par stått i kallt och fuktigt förråd. Quote
K-man Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Kattrace! :D Det är ett par stabila högtalare...så sant så sant! Känner inte helt igen CD:n...fast det kanske inte ens är CD:n... \\K-man Quote
plundin™ Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Det jag ser på bild #18 ser helt klart ut som en fuktskada. Kanske i kombination med dåligt underarbete innan faneringen(?). Fast det är jäkligt svårt att göra nån riktigt bra bedömning utifrån bilder eftersom en del av det som jag kanske uppfattar som en skada kan vara ljuset som spelar oss ett spratt. Jag skulle kunna tänka mej att även om högtalarna inte förvarats på något annat ställe så har rummet (över året) stora svängningar i relativ luftfuktighet?? I början när material som MDF och HDF utvecklades påstods det att dom var helt befriade från hygroskopiska rörelse, som alla träbaserade material, även dom vi tillverkar så har tiden visat att detta påstående 100%igt sannt. Även om den den hygroskopiska rörelsen är mindre än 1%, så när man fäster fanéret med fel sorts lim så räcket det att rörelsen är ett par tiondels % för att fanéret skall spricka, vecka sig eller bucklas.. Dessutom reagerat olika träslag (som fanér) olika på hyroskopisk rörelse... Det enda såttet att var helt säker på att detta fenomen inte uppträder är att ha en stabil luftfuktighet i rummet, det första man bör göra om man äger "dyrbara" högtalare och/eller möbler är att skaffa sig en bra hygrometer för att ta reda på hur luftfuktigheten är i det tänkta rummet. Är det väldigt torrt (under 50%) i rummet bör man kanske skafa sig en luftfuktare, det motsvarande om det är väldigt fuktigt. Man brukar säga att en lämplig relativ fuktighet i ett bostadsrum skall ligga mellan 70 & 80%... Utan att veta nått om situationen på bilden så är detta i alla fall en möjlig hypotes? /ptr Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Kattrace! :D Det är ett par stabila högtalare...så sant så sant! Känner inte helt igen CD:n...fast det kanske inte ens är CD:n... \\K-man Hänger inte med riktigt där... CD-skivorna är inte uppackade ännu. Quote
K-man Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Hänger inte med riktigt där... CD-skivorna är inte uppackade ännu. Hehee....jag syftade på det jag tyckte såg ut som en CD-spelare....kallade den lite slarvigt enbart för CD... ...fast det kanske inte alls är någon CD... Quote
Timbre™ Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Jag trodde ett tag att du menade bilen... Utrustningen i bakgrunden är multikanalselektronik från TAG McLaren. Den har jag inte lyssnat på men jag lovar dig att det blir en fyr- (egentligen fem) delad digitalkälla... Quote
fredrik Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Om de mörka är samma högtalare som Anders hade på Hifi Stället på nittiotalet så började "förfallet" i fanéren redan i butiken och då efter att de stått där ganska länge. Jag tror inte att de varit utsatta för någon fukt då i alla fall. Ser ju lite trist ut. Skönt då med Wilson, inte en träbit så långt ögat når... Quote
K-man Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Jag trodde ett tag att du menade bilen... Utrustningen i bakgrunden är multikanalselektronik från TAG McLaren. Den har jag inte lyssnat på men jag lovar dig att det blir en fyr- (egentligen fem) delad digitalkälla... ...mulitkanal...klart du inte har lyssnat på den!!! ...fyr eller femdelat, ja det stämmer bättre överens med min kunskap om vad som finns i den setup:n.... \\K-man Quote
christopher Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Fem delat digitalkälla...tror på esoteric Quote
Recommended Posts