Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rekommenderar läsning av senaste TAS (Absoulte Sound). Den har en 25 sidig feature om Class D förstärkare som många menar kommer att ta över marknaden helt. Bl a testas ett antal förstärkare samt en bordsdiskussion med bl a Jeff Rowland och Krell. Ni kanske kan gissa var dom anser ...?

Jeff Rowland ser en framtid i class D och Krell förstår inte uppståndelsen och intresset kring D-förstärkarna.

Bebop

Posted

Jag skulle bli förvånad om dom inte tar över marknaden sakta men säkert. Vi var ett gäng som var på besök hos Anaview för ett tag sedan o det var en öron/ögon öppnare. Speciellt när man fick förklarat på hur många sätt man kan bygga en klass D. Man ska heller inte glömma att det bara finns ett fåtal tillverkare idag , 4 st eller vad det nu är. Tänk om tex Krell hade lagt ner nån % av det dom lägger ner på forskning av stärkare idag på klass D istället :mm:

Reportage om det hela hittar ni HÄR

Posted
Jeff Rowland ser en framtid i class D och Krell förstår inte uppståndelsen och intresset kring D-förstärkarna.

Kharma tog ju fram något liknande i behändig storlek. Nu har det även utvecklats betydligt större monoblock i Exquisiteserien som smälter väl ihop med högtalardesignen. Frågan är om de bygger på samma konstruktionsprincip... :?:

mp150.jpg

Posted

Skulle inte transistorförstärkarna slå ut rörförstärkarna också? CDn slå ut vinylen? ;)

Oavsett vad folk säger så kommer analogt ljud alltid att finnas kvar. Det går liksom inte att slå det med digitalt ljud, oavsett hur bra det mäter eller vilken teknik man använder.

...tror jag. :)

Posted

Det handlar inte så mycket om att slå ut , utan att bli accepterat. Jag är ganska säker att vi bara har sett början på det. Säga vad man vill men Lp o rör är en försvinnande liten del om man ser det på det stora hela.

Posted

Javisst, accepterat kommer det definitivt att bli. :) Men "ta över marknaden helt" som citerades, det tror jag inte riktigt på.

Posted

Har tyvärr inte läst testet men vad jag förstår så var dom inte speciellt förtjusta i Class D. Var det bara Kharma som fick hyfsat betyg och vad skrevs om ARC´s 300.2 :?:

Posted
Man ska heller inte glömma att det bara finns ett fåtal tillverkare idag , 4 st eller vad det nu är.

Det är något fler än 4. De som testades var:

Kharma MP150 (som av alla ansågs som den D-förstärkare som kommit längst)

Audio Research 300.2

CI Audio D-200

NuForce 9 SE

Red Dragon Leviathan

Jeff Rowland 201

Cary Audio A 306

Spectron Musician III

Efter ett antal "guldöron" fått säga sitt, sammanfattar Jonathan Valin så här:

"Let's face it: All amps have limitations. But class D amps seem to have more than most ... Noone here is kissing the technology off. It's way to early in the game ... Class D amps are still very much works in progress ... Class D will remain mor of a convenience than a legitimate high-end aplification."

Tidigare i texten har man jämför med CD'n i dess barndom. Överlag så får mellanregister och bas hygglig kritik. Problemet ligger i diskanten samt i en viss grad av platthet i ljudet. Fioler t ex, säger man låter hemskt och pianots övertoner saknas nästan helt i många av de testade exemplaren.

Kharma är den enda som man säger komme någorlunda när en bra AB förstärkare, men bara nära.

Jag har själv inte hört någon, så jag kan vare sig lägga till eller dra ifrån.

Bebop

Posted
Har tyvärr inte läst testet men vad jag förstår så var dom inte speciellt förtjusta i Class D. Var det bara Kharma som fick hyfsat betyg och vad skrevs om ARC´s 300.2 :?:

"On the whole 300.2 sounds like ARC, but ARC Lite". Dom säger att den saknar substans. Den låter inte så solid, fast och 3-dimensionell som en bra AB förstärkare, rör eller transistor. En tröst är det relativt låga priset, men det finns bättre. Allt enligt TAS.

Bebop

Posted
"On the whole 300.2 sounds like ARC, but ARC Lite". Dom säger att den saknar substans. Den låter inte så solid, fast och 3-dimensionell som en bra AB förstärkare, rör eller transistor. En tröst är det relativt låga priset, men det finns bättre. Allt enligt TAS.

Bebop

Tack, deras tyckande stämmer bra överens med vad som skrevs när John Crossett på Soundstage jämförde "lillebror" 150.2 med Bryston 4B (S)ST. Valin har ju varit med länge och brukar ha vettiga recensioner, dessutom är han en "Maggie guy" ;)

Posted

Audio Research 300.2

CI Audio D-200

NuForce 9 SE

Red Dragon Leviathan

Jeff Rowland 201

Cary Audio A 306

Spectron Musician III

Många av dom du nämner använder B&O: Icepower , Hypex är ett annat märke som säljer till större tillverka samma med Anaview. Dom sistnämda är en av dom få som håller locket på till vilka märken dom säljer då dom är ett rent konsultföretag. Förstärkare är även bara en del av vad dom hittar på.

Tekniken som Lc Audio kör med (minns inte namnet) är den som är vanligast bland dom som inte köper tjänster då den är relativt enkel att tillverka.

Posted

Jag har bara lyssnat seriöst på två produkter och det är NuForce Reference 8 och Jeff Rowland 201. Component.se har gjort en mycket utförlig och intressant test av NuForce Reference 8 och de var mycket positiva. Själv fick jag förra året lyssna på samma förstärkare hos generalagenten i Malmö

hemlig2.jpg

Klicka på bilden för att komma till relevant del av förra årets HiFi-resa

Det som slog mig var dynamiken och kraften i anläggningen som jag inte väntat mig av dessa små monoblock. Det handlade emellertid om grovdynamik och det var initialt imponerande men lite tröttande efter ett tag då det brast i findynamiken. Nu var allt nytt i denna anläggningen så vad som beror på vilken komponent är svårt att säga men antar vi att det stämmer att diskanten är den svaga punkten på denna typ av förstärkare så är ju detta förenligt med att det just brast i findynamiken ;)

Jag har upprepade gånger hört Jeff Rowland 201 i olika anläggningar hos Calle på Ljudprodukter och jag har alltid tyckt att det låtit dåligt när de förstärkarna varit inkopplade. De är nog bland de sämsta förstärkare jag hört imho - och då måste man betänka att de till skillnad från NuForce kostar en hel del....Omkopplingen till en konventionell förstärkare från Jeff Rowland upplevde jag som ett klart lyft....

//Eliot

Tillägg: Soundstage har gjort en Factory Tour hos Jeff Rowland.

Posted

Kharma har pysslat ganska länge med sina förstärkarprojekt och skall enligt uppgift vara helt lyriska över sina nya Exquisite MP350 Monoblocks. Här blir det ju väldigt intressant att se om Kharma har gått vidare med Class D eller har sadlat om till annan teknik... ;)

Ur specifikationerna:

Mono Power Amp EXQ MP 350

Pulse Control Amplifier using entirely discrete transistors and FETs.

350W/8ohm

600W/4ohm

1200W/2ohm

Posted
Kharma tog ju fram något liknande i behändig storlek. Nu har det även utvecklats betydligt större monoblock i Exquisiteserien som smälter väl ihop med högtalardesignen. Frågan är om de bygger på samma konstruktionsprincip... :?:

De smälter helt riktigt in med deras högtalare

exq_amp_01.jpg

Exquisite MP 350

Posted

En av de intressantaste undersökningarna var när StefanB, numera Akkelis Audio byggde två ICE-baserade slutsteg, en kompakt med switchad nätdel och en större med konventionell nätdel och där han helt klart föredrog den med konventionell nätdel. Tråden fanns på HiFiForum men jag har inte lyckats hitta den :black:

//Eliot