EAR Posted February 21, 2004 Posted February 21, 2004 My Webpage? Tomelilla Jazzarkiv K G Johanssons idé har anammats av fler, bortåt 40 personer har nu skänkt skivor. Samlingen var från början en högst personlig samling swing och storbandsjazz. Tyngdpunkten ligger fortfarande på välkända amerikanska storband kring 1940- 1960, men också ett stort antal andra stilar och kombinationer från 30-talet fram till 70-talet finns representerade. En högklassig Ellingtonsamling dominerar. Jazzarkivet består för närvarande av ca 7600 enheter, varav ca 5500 är LP-skivor. Samlingen är katalogiserad i skivlista, men också möjlighet att söka på huvudmusiker, titlar, medverkande musiker och inspelningsår. Besöksdator finns tillgänglig i Jazzarkivet. För att ge en uppfattning om innehållet i Jazzarkivet, några statistiska utdrag. Huvudmusiker (antal skivor totalt, CD, LP, EP, 78:or) Duke Ellington 826 Louis Armstrong 284 Benny Goodman 203 Count Basie 171 Glenn Miller 110 Titlar: Stardust 238 St Louis Blues 215 Honeysuckle Rose 188 On the sunny side of the street 177 Take the A-train 173 Under vinterhalvåret är Jazzarkivet öppet en em i veckan, torsdagar, samt för grupper, Jazzklubbar etc efter överenskommelse. Förhoppningsvis skall jag få till ett besök med lite fina bilder framöver eftersom jag inte varit där själv.MVH/Mats Quote
Guest johan Posted February 21, 2004 Posted February 21, 2004 Där har vi en liten skatt som man ska ta väl hand om ! Quote
Timbre™ Posted February 22, 2004 Posted February 22, 2004 Man kan se vinylsvarvar på kommunens bilder. Det är alltså lyssning som gäller till kaffet... Vilket trevligt initiativ mitt bland alla badhallar, skridskoanläggningar och fritidsgårdar! :cool: Quote
Recommended Posts