Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Krävs bara ett par kablar för att snöra ihop det färdiga systemet! Här har vi alla delar samlade, inget onödigt utan enkelt. Kablarna är balanserade Nordost Valhalla B)

Edited by Onyx
Posted

Så möttes dom till slut... :o Linns pansar-CD och det bästa STAX kan visa upp i hörlursväg.Av signalkablarna att döma har CD-12 balanserade utgångar.Det här kan inte gå fel... B)Lurarna måste ovillkorligen spelas in även om det brukar låta bra direkt. CD-12:an kommer att kunna visa upp hela sitt potential och det blir nog många timmar med favoritmusiken den närmaste tiden... Glöm inte bort oss! ;)

Posted

Du kör med lika enkel uppställning som jag, Onyx. En cdspelare med inbyggt försteg direkt till slutstegen och ut till högtalarna. :mm:

Posted

Det är Advantage S1, men jag räknar med att byta ut mot den nya från Bladelius som alltså kommer att heta Bladelius med något tilläggsnamn som inte är klart ännu. Den kommer ut i 3 versioner vad det gäller ljudbiten. Steg 3 som är den mest påkostade är den som kommer hit någon gång i början på nästa år. Effektförstärkarna är Advantage S250 X. Som kommer att kompletteras med ett par rörmonoblock från EAR inom några veckor. Det är EAR 509 "Silver Jubilee Limited Edition" som jag har beställt. Jag skall inte köra detta biampat utan växla mellan dessa. Högtalarna är ett par Mårten Design Coltrane. Och kablarna är av egen produktion, inkl. internkablaget i Coltrane.

Posted

Får man lov att bryta in med en fråga helt off topic... :?::) Ser ni ett gräddvitt fält till höger om de sju närmast ovanstående inläggen eller är det bara på min skärm?På jobbet var allt helbeige som det skall vara.

Posted

Det finns inget gräddvitt fält annat än schrolllisten längst till höger på min skärm

Posted

Systemet är väldigt kompetent. Har dock inte hunnit lyssna så mycket ännu.Jag köpte lurarna via en bekant i Fjärran Östern, trots det så är de mycket pengar för ett lursystem. Jag fick demonstrerat denna kombination en gång hemma hos Timbre och det var detta som fick mig att få upp ögonen (öronen) för lurar. Jag hade aldrig upplevt nåt liknande med lurar :app: Har tidigare kännts som en nödlösning, obekvämt, instängt och tröttsamt att lyssna på musik på detta sätt.Nu är det andra tider och jag ser fram emot varje stund jag lyckas få med Stax-systemet. Ska nu bara skaffa en riktigt skön fåtölj att sjunka ner i, kanske en Ekornes Stressless som J. Scull rekommenderade i Stereophile ;):D:D

Posted

Vad var det på skivan du fick med? kan det vara Stax egna surroundinspelning mån trå? Såna inspelningar är ju ett måste med ett sådant fint system.

Blev också helt omvänd när jag var hos Timbre och lyssnade på hans Stax system! funderar fortfarande på att köra lurar istället för mitt vanliga system.

Posted

...har ett tag funderat på detta med hörlurar...men de lurar jag lyssnat på har inte gett ngn känsla alls för mig.... men man blir ju mer sugen på att testa då man ser dessa fina pryttlar!

Reportaget inspirerar med andra ord!

\\K-man

Posted

marbrink,

Har inte en aning om vilka modeller jag hört(att säga att jag testat vore att ljuga)...jag och modellbeteckningar är inte samma sak... Jag har inte direkt varit på jakt efter lurar men min nyfikenhet i "lurlyssning" har kommit smygandes, och har då det funnits möjlighet i butiker osv tagit chansen och lyssnat lite...senast på mässan i Malmö...

\\K-man

Posted
Vad var det på skivan du fick med? kan det vara Stax egna surroundinspelning mån trå? Såna inspelningar är ju ett måste med ett sådant fint system.

Blev också helt omvänd när jag var hos Timbre och lyssnade på hans Stax system! funderar fortfarande på att köra lurar istället för mitt vanliga system.

Skivan är inte från Stax utan Philips. En sökning ger träff på nedanstående sida:

http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/p...69ce43dd354cb43

fideljr, Tack för tipset, Stokke Peel såg extrem ut :D

peeweed, pris i Sverige vet jag inte. Finns de att få tag i? I England kostar systemet ca: 40-45000,- har jag sett men det var ett bra tag sen.

Sladden till lurarna är säkert väldigt bra men den påminner om något godis jag tycker om så jag får lust att tugga på den ibland. Kan bli en dyr historia ;):D

Posted

Trevlig dokumentation!

Det tackar vi för. Skapar ett villha begär hos en annan... :app:

Skulle vara kul att höra dina lyssningsintryck när de fina grejerna är inspelade.

Litet tips för Stax intressenter.

Grejerna finns att lyssna på i butik Hi-End of Sweden på Hantverkargatan Kungsholmen i Stockholm. Man har några modeller, jag ej minns namn på. Omega finns dock inte med i setupen. Den jag fastnade mest för var en fin rördriver med tillhörande lurset. Vill ha :)

Om de grejerna låter på det viset hur skall då denna fina Omega låta.... ojoj :mm:

/Mattias :)