Jump to content

Kabelfest i Märsta! (slutlig version?)

Guest Peo

Recommended Posts

Jag har i många år hängivet hållit fast vid en Nordostkabel mellan min CD-spelare och hörlursförstärkare. Jag har testat en del "fina" kablar, en del bililga, en del dyra, men aldrig riktigt fått fram något som jag har upplevt som bättre.

Jag spelar på en Musical Fidelity Nu-Vista 3D, kopplat med Red Dawn (1m RCA) till en MF X-Can v3 + X-PSU v3, och till detta ett par Sennheiser HD-650 med Cardas-kablage (tror den heter Cardas Headphone kort och gott).

Den ljudbild jag har haft hittills har kännetecknats av ett fint lugn, detaljerat och kristallklart. Ni som hört Nordostkablar när de verkligen "funkar" vet säkert vad jag menar. Jag har levt med denna kombination rätt länge nu och inte saknat något egentligen, även om jag vet att det finns bättre prylar..

Nåväl. Jag fick ett ryck häromdagen när jag såg en annons på ett par Chord Anthem här på forumet, och slog till direkt. Fasen, man måste ju få vara lite spontan ibland. ;) Tackar till Peter för snabb leverans! :app:

Fick dem idag, och tja.. Jag har suttit fastlimmad i lyssningsstolen länge nu. :D

Ok, first things first. Anthem är en kabel i mellanskiktet från The Chord Company (www.chord.co.uk) och den ser ut såhär:

anthemlg.jpg

Chord skriver själva om sin kabel:

Noise and interference are the great enemies of reproduced music. The shield system of the Anthem dramatically reduces these and the music sounds more coherent as a result. Subtle tonal differences are easy to hear, as are the tiny dynamic changes that are so critical to the realism of a piece of music.

Och japp, jag är böjd att hålla med. Detta är en tyst kabel!

Men kan denna verkligen stå upp mot en Red Dawn? Jag var skeptisk.

På med första plattan, min nya favoritskiva Simon Boccanegra av Verdi (DG 449752-2). Jag fastnade direkt, och satt och mös i stolen under hela skivan. Lät det bra? Ja. Lät det bättre än Nordostkabeln? Mjae, eventuellt.. Jag hade svårt att bestämma mig.

Dags att ta fram Peos elaka test-CD, som innehåller en salig blandning av pop, rock, ambient, electronica, akustiskt, grekiskt, svenskt.. En kul blandning tycker jag, och inspelningskvaliteten varierar från klart tveksamt till riktigt bra. All musik är dock på topp. :)

Första spåret ljuder, Mike Oldfield's "Sentinel". Oj! Vilken stor ljudbild, detaljerna bara flyger omkring som om jag lyssnade på en surroundinspelning. Klart häftigt, det var jag inte van vid.

Därefter, lite Future Sound of London och "Cascade". Ah, nu börjar jag förstå vad som händer.. Den här kabeln har en betydligt bättre separation än Red Dawn har. Analytiskt kanske man kan säga. Jag hör de enskilda ljuden mycket tydligare än förut, och framförallt har jag BAS!! :o:app:

Spåren flyter på, Delerium, Conjure One, Kraftwerk, Astral Projection, Madonna, Prodigy och annat i "non-audiophile"-facket... :)

Och jag har helt enkelt larvigt roligt! Volymen åker upp, och jag sitter och poppar för fullt i stolen, haha.. Det här är verkligen en kabel som passar till rytmisk musik, det säger jag bara.

På lugnare musik finner jag ett lite svartare rum, en aning lugnare återgivning mot Red Dawn. På poppigare saker dras man helt enkelt med, det svänger så det står härliga till! Trots att jag upplever ljudet som klart detaljerat känns det dock som Nordostkabeln är en aning mer detaljerad, och den är lite ljusare överlag. Men den är dessutom mycket tråkigare.. Möjligen föredrar jag Red Dawn på klassisk musik, men jag behöver många fler timmar för att avgöra det.. På "modern" musik är det löjligt att ens diskutera, så mycket bättre är Anthem!

Och jag som hade tröttnat på att lyssna på nya kablar, huh!? Oj så fel jag hade.. Det här var riktigt, riktigt skoj! :D

Rekommenderas tveklöst till de som vill ha lite mer ös. :)

Hm, nu måste jag ju botanisera lite mer bland Chordkablarna... :cool:

Edit: obs, detta är givetvis ett första intryck, återkommer med en mer sansad jämförelse när jag lugnat ner mig lite. ;)

Guest raceman

Kul att du gillade kabeln:) Det har jag gjort ganska länge!

Hade aldrig sålt den om jag inte hade fastnat i denna konstiga och dyra uppgraderings cirkus:( Dyrt men roligt.

Jag måste säga att du verkligen skriver bra och roligt, hoppas att du testar kabeln på en vinyl rigg vid något tillfälle. Där är denna kabel riktigt grym och det skall nog till rejält dyra saker för att denna kabel skall kännas som den svaga länken.

Skall bli intressant att se vad du tycker om ett tag när dem första intrycken har lagt sig.

Mvh

Peter

Japp, jag har pulat mycket med det här förut, men la ner det helt då jag inte tyckte att något jag testade gav mig nåt utöver den jag redan hade.

Hur som helst, den här Chord-kabeln har gjort att det känns kul igen! Jag har väldigt skoj med lurarna nu, hehe. Vi får se hur det faller ut om ett par veckor. :)

Nu börjar det hända lite saker i hörlurslandet.. :)

Efter att ha blivit grymt imponerad av mbl igen, nere hos Robert, passade jag på att låna hem lite fin-fint kablage för att testa över helgen..

Utöver de två kablar jag pratat om tidigare har jag nu även:

- Zu Cable "Mother" strömkabel

- Zu Cable "Mobius" hörlurskabel för Sennheiser

- Zu Cable "Varial" signalkabel

- Analysis Plus "Silver Oval" signalkabel

På måndag får jag dessutom en Jorma Super Power som skall vara med och leka..

Ljudbilden hos Chord och Red Dawn har börjat bli ganska klar nu också, jag kommer skriva mer om det i takt med att jag ger intryck av Zu-kablarna + AP under nästa vecka. :)

En kortis kan ni få nu i alla fall.. Efter att ha kopplat in alla tre Zu-kablar på en gång känns det som jag har fått ett nytt system... Återkommer om intryck osv, måste spela in lite och jämföra i lugn och ro. :)

Okej gott folk, mitt testande börjar bära frukt, och jag tänkte ge en lägesrapport och beskriva lite vad som har hänt än så länge - det är en hel del, och från att ha testat en ny kabel mot min gamla har jag nu fyra signalkablar med i matchen, och har lagt till strömkablage och hörlurskablage! Fullt upp med andra ord. ;)

Vi börjar med en statusrapport på kablarna: Zu-kablarna spelade tillsammans i ca. 40 timmar. Mobius (som vill ha en lång inkörningstid, 200+ timmar) var helt ny ur box, Varial och Mother demo-ex men okänt hur länge de spelats. Analysis Plus är även den ett demo-ex, okänt antal timmar. Chord Anthem är väl inspelad, och även Nordost Red Dawn.

Jag har delat in det hela i tre olika matcher nu, för att göra det lite enklare.

Först ut är hörlurskabelmatchen: Sennheiser HD650 "stock cable", Cardas Headphone, Zu Mobius

Det här kommer bli det enklaste och snabbaste test du har läst: Cardas är överlägsen standardkabeln på ALLT. Zu-kabeln är överlägsen Cardas-kabeln på ALLT.

Jahapp, svårare var det inte. ;) Där var Robert en kabel fattigare.

Sedan kommer vi till strömkabelmatchen: Musical Fidelity "stock cable", Zu Mother, Jorma Super Power

Första delen av matchen är avklarad: Zu-kabeln är förkrossande överlägsen Mu-Fi's svarta orm. Maken till förbättring har jag inte hört på länge, det var grymt! :o

Jag har inte fått Jormas kabel ännu (måndag) så den matchen avgör vi senare i lugn och ro. :)

Den sista delen, och den största, är signalkabelmatchen: Nordost Red Dawn, Chord Anthem, Zu Varial, Analysis Plus Silver Oval, 5-kronors skitkabel från Kina (ni vet, svart plastsladd med vit och röd RCA-kontakt i plåt på, medföljer alla kabelsatser för 99kr osv)

Okej, det här var inte lika enkelt som ovan, hehe. Som jag redan berättat har jag levt med Nordostkabeln i många år, och inte haft några problem med något. En fin standardkabel har det känts som, den har inget som sticker ut och låter likadant med det mesta. Neutral är nog rätt ord.

Det som vände upp och ner på min kabelvärld som har varit så lugn och fridfull var Chord Anthem, som jag impulsköpte här på forumet. Den förändrar ljudbilden markant jämfört med Nordosten, och tillbehör en stor portion spelglädje som jag redan orerat om ovan. :) Matchen mellan Red Dawn och Anthem är egentligen avgjord sedan länge - Anthem är kanske inte bättre på allt, men den är mycket roligare att lyssna på och engagerar mycket mer. Den bjuder på bättre stereoseparation överlag, och är aningen mer detaljrik. Red Dawn är lite bättre på akustisk musik, men det är försumbart efter ett tag, tyckte jag. Ju mer tiden går desto klarare står dessa skillnader så jag anser att den matchen nu är avgjord.

Red Dawn är troligtivis mer "hifi" än Anthem, men sånt där har jag inte mycket till övers för.. Musik skall vara roligt! :D Vinnare mellan dessa två är alltså: Chord Anthem!

Stärkt av denna upplevelse begav jag mig till Audio Concept för att låna lite mer kablar.. Man skall ju passa på när man har entusiasmen uppe!

Väl där passade jag på att låta mig svepas iväg med mbl 116, kopplat till ASR Emitter II Exclusive för närvarande, då mbl-elektroniken ej dykt upp ännu. Jag säger som jänkarna: it blew me away! Men nu skall vi inte prata om mbl, även om jag gärna vill. ;)

Så, det första jag gör när jag kommer hem är att koppla in Zu's "Mother" i förstärkaren och lämnar allt annat identiskt sen tidigare. Jag spelade Nordost för tillfället. Efter några sekunder på min testplatta föll hakan till golvet.. Wow! Hur i hela friden gick det DÄR till?! Hoppla. Nu kommer jag aldrig någonsin att använda en standardsnok i något hifisammanhang, det säger jag bara.. Det är fånigt att gå in på upplevda skillnader, det var som att uppgradera hela anläggningen.

Glad i hågen bytte jag sedan hörlurskabel från Cardas till Zu's "Mobius". Den här var helt ny och därför inte inspelad alls, men jag kunde inte hålla mig utan körde igenom båda mina två testplattor rakt av. Jag mös ordentligt. Trots att den var helt oinspelad var den helt överlägsen Cardas på alla parametrar jag kan komma på. Wow #2. Den har en nackdel dock: kabeln är en aning "microphonic", dvs om man rör den medans man lyssnar så hörs det i lurarna. Inte mycket dock, men det är inte en kabel man "går runt med" utan den lämpar sig till sittande lyssning. Efter en stund tänkte jag inte på det mer dock, det var mer en initial grej.

Okej tänkte jag, nu går vi hela vägen och hivar ut Nordost till förmån för Zu's "Varial". Osäker på om denna var inspelad eller inte, jag tror det men jag vet ej. I med test-CD #1 igen och börja om från början då.. Jag blev sittande resten av natten med denna kombination, skiva efter skiva efter skiva.. Så mycket detaljer har jag aldrig hört förut! :o Stundtals upptäckte jag nån vass kant här och där och lite skorrande ljud i diskanten, som jag har härlett till Mobius-kabeln, så den vill nog spela in sig lite mer, helt klart. Som tur är har jag ett par gamla HD600 som jag stoppade Cardaskabeln på, så jag kan enkelt testa med den när jag hör något som låter fel, och utesluta Mobius eller inte. Praktiskt! :) Dessutom kan jag göra snabba A/B med HD600/Cardas samt HD650/Zu, och skillnaden är enorm, ojoj...

Jag har sedan dess låtit Zu-kombinationen spela dygnet runt, och nu har den spelat nästan 40 timmar sedan jag packade upp. Det låter redan mycket bättre, framförallt har den vassa diskanten från Mobius lugnat ner sig betydligt, även om den gör sig märkt ibland. Jag räknar med att detta kommer att försvinna helt med ett par hundra timmars speltid i bagaget.

Så, nu under morgonen kom jag på att jag även lånade en Analysis Plus Silver Oval, som ju skall vara en mycket fin signalkabel. Jag kopplade in den och satte på testplattan igen. Ajj. Det var inte kul alls, hårt och stelt, inget sväng. Hmm... Jag börjar tro att den här kabeln är ny och oinspelad, så kan den bara inte låta.. Skall rådfråga Robert på tisdag.

Ok, so far so good..

Nu är det så dags att koppla in de gamla signalkablarna igen, med övriga Zu-kablar på plats. Det här blir spännande, tänkte jag! :)

Först gick jag tillbaka till Red Dawn, som jag ju kan utan och innan. Hmm. Jag kände inte riktigt igen mig här, den låter plötsligt..tråkigt. Den uppfattningen har jag inte haft på samma sätt innan, men nu är det märkbart. Jag kör igenom ena testplattan och antecknar, och när jag jämför mina anteckningar med de jag gjort tidigare så har den helt klart tappat engagemang och upplösning - i jämförelse med Zu alltså. Intressant.

Jag byter till Chord Anthem, och kör igenom samma skiva igen. Mmm, det här låter bra! Det svänger möjligen inte lika mycket som det gjorde innan, då jag körde standardsnok till strömmen och Cardas i lurarna. Men det låter väldigt bra, utan tvekan. Kikar jag på mina anteckningar om Zu så saknar jag här lite detaljer, den har helt enkelt inte samma upplösning som Zu'n har. Däremot spelar den mycket homogent och rent, och känns nu som ett klart lyft jämfört med Red Dawn. Den känns inte lika farlig som tidigare dock, utan spelar överlag mer polerat, men alltjämt med fin inlevelse.

En del av de negativa aspekter jag har antecknat med Zu Varial är helt bortblåsta när jag kör Anthem, så jag börjar tro att även Varial vill ha lite mer inspelning. :)

Bara för att jävlas letade jag upp en sån där skräpkabel som följer med typ ljudkort för 49kr osv. Av någon anledning har jag massor av såna där i en ormgrop med kablar från forna dagar. :)Kopplar in denna och.. kopplar ur den. Enough said.

Under nästa vecka kommer testandet att fortsätta, och jag siktar på att spela Zu-kombon under hela veckan för att ge den en chans att bränna in lite. I morgon bör jag få min Jormakabel som jag köpte begagnad för en billig peng, jag testar att sätta den på CD-spelaren så länge, så får vi se.. Sen börjar strömkabelmatchen på allvar! :)

Så, vad drar jag då för slutsatser en bit in på resan?

Mja, jag har bestämt mig för att köpa Zu Mobius redan nu. Den är helt enkelt markant bättre än de alternativ jag har till förfogande, oinspelad dessutom! Cardas åker ut således, och jag har mer eller mindre bestämt mig för att Red Dawn åker ut också, dock tänker jag behålla den under hela testperioden eftersom det är min referens trots allt. Analysis Plus är säkerligen betydligt bättre än vad jag fann den, den behöver nog bara spelas in först! Tyvärr hinner jag inte detta då jag måste lämna tillbaka den på tisdag, så den får jag leka med vid annat tillfälle kanske. :) Chord Anthem behåller jag så länge, den gillar jag fortfarande skarpt. Både Zu Varial och Mother ligger mycket bra till för inköp, jag vill spela Varial lite mer först dock, och jämföra Mother med Jorma en sväng!

Häng med nästa vecka så får vi se vad som händer! :)

Timbre: nä, det känns inte som en bra idé, hehe.. Tveksamt om det går att få ut mer ur den här setuppen nu faktiskt! Kimber vill nog ha finare hårdvara än vad jag har på mitt skrivbord. :)

Okej, nu har jag passerat 100 timmar precis, och det har hänt en del sedan sist.

Mobius-kabeln börjar nu kännas mer inspelad. Borta är den lilla bräcklighet som fanns i mellanregistret, och diskanten känns överlag renare och mer korrekt. Det lät bra tidigare också, men nu börjar det infinna sig ett lugn i återgivningen som inte fanns tidigare. Jag visste väl att det var brist på inspelning, skönt att jag hade rätt.. :app: Detta inträffade igår, efter ca 80 spelade timmar. Det sa bara "klick"! Räkna alltså med att Mobius behöver minst 4 dagar non-stop för att visa vad den kan.

Idag så kopplade jag in min nya Jorma Super Power i CD-spelaren. Dags för nästa haksläpp...

Med Jorma i CD'n exploderar ljudbilden, det blir stort och högt, kraftfullt och distinkt! Skillnaden mot MuFi's standardsnok är rent ut sagt löjlig. Överlag bidrar Jormakabeln dessutom till en renare diskant, det "skimrar" lite mer däruppe som jag brukar säga. Skillnaden i ljud påminner om att byta från ett par Dynaudio Audience till Contour.. Mer av allt och mycket bättre diskant.

Det som återstår nu är att laborera lite med Jorma och Zu Mother (som sitter i X-Can just nu), och se vem som låter bäst var. Jag funderar på att låna en Mother till och se hur det blir med Zu rakt igenom. Vi får se vad som händer.. ;)

Vad som har hänt ljudmässigt sedan starten på tråden till nuläget kan i princip sammanfattas såhär: mycket mer detaljer, en betydligt tystare bakgrund (strömkablarna gissar jag) och ett "större" ljud. Basen är markant bättre än tidigare, rappare och med mer pondus. Mellanregistret är rent och fint. Diskanten svävar uppe i det blå, och har blivit mycket renare med Zu-kablaget.

Den stora skillnaden med Zu-kablaget är upplösning/detaljer, kombinerat med en härlig kontroll och pondus över alla register. Skillnaden mot mina tidigare kablar är väldigt stor, måste jag säga. Jag köpte alla tre Zu-kablarna idag, jag har väldigt svårt att tänka mig att jag kan få ut mer ur de små MuFi-burkarna än detta. :)

Jormakabeln i CD'n gav allt en extra liten "puff". Den har också gett en nackdel, vilket är att sämre inspelningar låter också..sämre. Med standardsnok i CD'n lät det mesta trevligt, men så är inte fallet nu! Bra inspelningar låter klart bättre överlag dock. Det är nog priset man får betala, eh? ;) Vi får se hur det blir när jag fått leva med denna ett tag.

Så, dags att runda av, jag har babblat tillräckligt redan tror jag. :)

Länkar och priser:

mother.gif

Zu Mother - 3000kr/1m (Info: http://www.zucable.com/mother/index.html)

mobiusSen.gif

Zu Mobius - 2000kr/1,5m (Info: http://www.zucable.com/mobiussenn/index.html)

Varial.gif

Zu Varial - 5000kr/1m (Info: http://www.zucable.com/varial/index.html)

Zu handlar man hos Audio Concept!

super_power_2.jpg

Jorma Super Power - (kontakta Jorma för pris!) (Info: http://www.jormadesign.com/super/super_power_1.htm)

(snygg bild, Timbre!)

Jorma går att beställa via Audio Concept också har jag för mig, och säkerligen på andra ställen också.

Nu är det dags att lyssna på musik.. Hoppas jag inte tråkat ut er alldeles för mycket. ;)

Nu är det dags att lyssna på musik.. Hoppas jag inte tråkat ut er alldeles för mycket. ;)

Tråkat ut... :?::o:D Kablar är lurigt och jag tycker fortfarande att hörlurssystem är det bästa verktyget när det skall utvärderas nätfilter, nätkablar och signalkablar. Man får undan en massa komponenter/faktorer och kan gå direkt på signalkällan.

Klart intressant reportage :)

Jag har dock några frågor angående hörlurskablarna.

Hur upplever du Zu Mobius hanteringsmässigt?

Altså är den väldigt stel och oföljsam och där igen obekväm eller är den hyffsat smidig?

Passar kontakterna bra eller har dom någon tendens att lossna från hörlurarna?

Kul att ni tyckte det var intressant! :)

Perra: Visst är den lite stelare än standardkabeln, men det är inget som stör tycker jag. Hyffsat smidig är en bra beskrivning tycker jag. :) Kontakterna har förbättrats i den senaste versionen har jag förstått (de var tydligen besvärliga förr i tiden), och de var betydligt enklare att koppla in än både standardkabeln och Cardas. Klick! Det var lika enkelt i både HD600 och HD650. Jag har inte märkt av att de skulle lossna heller!

Timbre: absolut, ett par bra lurar är ju väldigt avslöjande, det är enkelt att höra skillnader även om de ibland är ganska subtila. :)

Nätfilter ja.. Det blir nog nästa leksak.. :D Kan inte tänka mig att det är en fördel att ha en stor fläskig dator inkopplad i samma rum.. Någon form av vibrationsdämpning och/eller rack/ställ att ha hårdvaran i känns som en bra idé också, just nu står de bara på rakt upp och ner på mitt skrivbord (tungt träbord som är lite rangligt!)

• 2 weeks later...

Jag vill bara uppdatera lite.. Lyssningsintrycken består, snart två veckor efter att det "satt sig". Jag har laborerat lite med att växla Jorma och Zu på strömmen, men jag märker ingen direkt skillnad om jag skall vara ärlig! Däremot märks det helt klart om jag byter ut någon av dem mot en "vanlig" kabel.

Allt som allt är jag oerhört nöjd! Jag har aldrig haft bättre ljud, varken i lurar eller ute i öppna luften. Detta måste vara det största high-end kap man kan göra, att pyssla ihop en bra hörlurssetup. :) Jag är tämligen övertygad om att jag skulle få spendera betydligt mer för en tradtionell anläggning för att uppnå liknande välljud.

Jag måste plussa lite för min Nu-Vista CD också.. Den är verkligen bra! Jag testade att koppla in datorn via en DAC istället (digital ut -> DAC -> X-Can) och hej och hå vilken försämring.. Då gick jag ändå via MF's X-DAC v3 som inte alls är så dum, och rätt snarlik den som sitter i Nu-Vistan om jag förstått det hela rätt. Men allt blev mycket tråkigare, detaljerna som jag vant mig vid hade tagit semester. Sorgligt. :(

Nästa steg blir ett nätfilter, jag får återkomma om det.. :)

I morgon åker jag för att inspektera ett hus som ser lovande ut. Håll tummarna så kanske det blir en fortsättning med en "riktig" setup inom en snar framtid också. :)

Japp, verkligen!!

Det var det här rummet som lockade..

H37KT58E_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.JPG

Det ser iofs ut som att det är stengolv, men det går väl att fixa i värsta fall.. Rymden är det inget fel på! :)

Att inspektera ny bostad med påsatta hifiglasögon måste ju vara en dröm... :mm: :cool:

- Det har jag gjort de senaste 20-25 åren ;)

Sedan beror det naturligtvis på vilka valmöjligheter man har och jag har ofta flyttat långt (oftast bytt land) och då måste man bestämma sig snabbt :black:

Peo,

lycka till med huset. Hoppas att det är vad du har tänkt dig.

mvh, Audio Concept

Tackar!

Nix, det var tyvärr inte det.. Helrenovering kändes som ett krav, och då blir det för dyrt. :/

Jag letar vidare! :)

Alright, då fortsätter vi jakten.. :)

Jag har precis lånat lite nya leksaker från Robert, nämligen dessa:

big_basedvd.jpg

och:

multiway.jpg

Jag har ställt CD-spelaren ovanpå Base-plattan, med original apparatfötter direkt på plattan än så länge, och kopplat in elektroniken i Isotekburken. Det kommer bli en del testande hit och dit ett tag nu, vi får se vad jag kommer fram till. :) Har även en andra Base-platta som jag skall testa att ställa förstärkaren och PSU'n på, vi får se om det gör någon skillnad..

Utöver dessa har även ett köksredskap hittat till skrivbordet: ett slaktarblock från Ikea!

10126_PE083841_S4.jpg

Klassiker, hehe.. Jag testade den som hastigast igår under CD-spelaren, och den gör faktiskt en klart märkbar skillnad, till det positiva. Märk väl att innan allt detta stod alla komponenter rakt upp och ned på ett skrivbord, modell stort och tungt (gjort i sesamträ).

Återkommer med lyssningsintryck! :)

Okej, då kör vi!

Först och främst, beklagar att jag inte kan leverera några bilder - min kamera har tyvärr fått ett problem ("blinking green light syndrome", Nikon D70) så jag kan inte använda den alls, baah.. Hoppas jag kan få den fixad snart!

Vad har tillkommit?

- 2st Base Technology CD/DVD-Base

- IsoTek Multi-Way förgreningsdosa

Placering

X-Can v3	X-PSU v3
  ------- Base Tech --------
	Nu-Vista 3D CD
  ------- Base Tech --------
 ---- IKEA Slaktarblock -----
--------------------------------
---- Skrivbord i sheshamträ ----

Lyssningsintryck

Först testade jag att bara köra CD-spelaren på ett Base-block - dessa skall ju vara mer känsliga har jag hört. Utan att utsätta mig för några hårda tester kände jag ingen direkt skillnad faktiskt. Kopplade in IsoTek-mojängen (som är blaffa-stor!) och la ner det kritiska lyssnadet ett tag. Jag körde på som vanligt med andra ord, bakgrundslyssning medelst knappande. :)

Så fick jag för mig att göra detta ordentligt till sist! Jag placerade prylarna enligt den vackra skissen ovan och satte mig tillrätta för kritisk lyssning, med tyst omgivning, lugn i sinnet osv. Underskatta inte det förresten! Placeringen med det andra blocket ovanpå CD-spelaren är av utrymmesskäl för övrigt, det har inga ljudmässiga fördelar - det får fungera för tillfället.. Det är trots allt min arbetsplats! Nu är jag medveten om att detta enklare Base-block inte är gjort för tunga saker, så jag får fortsätta att utforska detta.. Base Technology själva säger att en optimal vikt är 4kg och att den är lämplig upp till 10kg. CD-spelaren väger nästan 16kg.. Jag återkommer om detta när jag hittar nåt skojigt alternativ.

I med min numera ökända test-CD, and here we go..

Efter Mike Oldfield's "The Sentinel" som inleder kändes det riktigt bra. Harmoniskt, lugnt och stillsamt rakt över. Lät det såhär innan? Hmm. Jag avverkar ett par electronica-spår med full njutning, Future Sound of London, Delerium, Conjure One, Astral Projection, Kraftwerk.. Riktigt bra. Jag glömde nästan av att lyssna kritiskt! Men så kommer vi till bas-segmentet på skivan.. Först ut är Madonna's "Frozen" (Meltdown Mix) som har en rent ut sagt grym bas. Oj! Vilken kontroll det har blivit helt plötsligt, tänkte jag medans foten stampar hejvilt...

Så vidare till Prodigy's slammer och Poison (Environmental Sciences Dub Mix). Makalöst tryck och en taskig inspelning.. Perfekt testmusik. ;) Basintrycket står sig, allt känns mer kontrollerat än vad jag är van vid och finns där inte en aning mer pondus? Jodå, det gör det verkligen.

Här tar jag en paus för att få i mig lite hederlig husmanskost - stekt fläsk med löksås, ahh! :app:

stektflasv46.jpg

Då fortsätter vi med CD #2!

Den inleder med en basmördare av rang - Massive Attack's "Angel", som kan få de dyraste system att svettas.. Och den sitter som en smäck! :D Det finns inte tillstymmelse till muller i basregionen, utan det spelar på med full kontroll och separationen är utmärkt. Sällsynt bra, det här spåret har jag ofta problem med när jag testlyssnar. (väldigt djup bas som ofta smetar ihop till ett muller)

Ett par andra godingar passerar revy, U2, Tori Amos, Bronski Beat, Marty Willson-Piper, The Church.. Allt låter följdsamt och som jag förväntar mig att det skall göra..

Dags för lite klassiskt ös sedan.. The Doors och "Light my Fire", hehe.. Låter som en 4-kanalsinspelning och är det säkert också... Men vilket ös! Jag får lite flashbacks till när jag testade Chord-kabeln första gången. :)

Resten av skivan passerar medans jag skriver detta, och tidigare intryck förstärks. Det är inte tvekan om att jag har hoppat upp ett snäpp till på stegen, även om det är ganska subtilt och kräver lite uppmärksamhet för att märkas.

Dags att byta till "seriös" musik och min absoluta favoritskiva Simon Boccanegra av Verdi (DG 449 752-2). Det här är verkligen makalöst bra, och har gjort mig operafrälst från att ha varit tämligen ointresserad. Ett givet köp.

Det låter vackert och homogent, lyssningsintrycken ovan bekräftas. Jag bjuds på en samlad ljudbild som känns helt ofärgad. Det här kan man absolut leva med, mm.. :) Nu får ni vila lite för nu vill jag lyssna färdigt. ;)

Försök till sammanfattning

Med båda Base-blocken på plats och med IsoTek inkopplad känns det som att jag har vunnit kontroll överlag, speciellt i basområdet. Samtidigt har jag inte tappat något märkbart i dynamik p.g.a. IsoTek-dosan, vilket jag var rädd för att jag skulle göra (och hört att man kan göra). Jag har bibehållen skärpa och full lyster i diskant och mellanregister, vilket jag är känslig för så det var skönt att konstatera!

Möjligen har ljudbildens sammansättning blivit lite mer kontrollerad och, tja, homogen? Ingenting sticker ut, utan jag får en jämn och fin ljudbild över hela registret. Det enda negativa jag kan finna för närvarande är en viss skarphet i den övre diskanten vid mindre än perfekta inspelningar.. Men det vore ju konstigt annars!

Saknar jag något? Mjo, jämfört med en traditionell setup saknas ju ett visst djup och 3D-perspektiv i allmänhet, men så är det alltid med hörlurar. Man får inte till det fysiska trycket när det svänger ordentligt heller, men åter igen, det är ju inte så konstigt.

Nu har jag kommit till det stadiet att jag nästan inte vågar röra prylarna.. Tänk om jag förstör något!? Hehe.. Jag har inte bestämt mig för om jag skall köpa dessa prylar än, jag tror det är vettigare att hitta något som klarar CD:ns tyngd osv, se nedan. Hade jag haft lite mer plats på bordet samt en CD som inte väger såpass mycket hade jag utan tvekan köpt dessa plattor. De är verkligen prisvärda! Nätfiltret är det första jag testar, jag vill gärna prova någon mer innan jag slår till där. Helt klart är dock att den bidrar med ökad kontroll i basområdet.

Vad händer härnäst?

Skam den som ger sig brukar man säga.. Vad blir då nästa steg?

Mja, först och främst skall jag försöka hitta en plattform till CD-spelaren som kan hantera vikten. Det är möjligt att jag kikar på ett litet rack faktiskt, nån mini-variant med två hyllor skulle passa fint. :)

Jag har även en liten fundering på att gå vidare i nätfilterträsket, vi får se vad som händer där.. Det finns helt klart mer att hämta på den fronten, det är jag övertygad om. Speciellt i detta rum där jag har en stor dator som står och surrar dygnet runt, och en massa annan elektronik..

Det blir nog en paus över jul dock, nu skall här njutas ett tag. :)

...

Som en avslutande allmän betraktelse måste jag säga att lyssning via hörlurar är hifi-världens stora hemlighet.. Att överträffa ljudkvaliteten hos en omsorgsfullt uppbyggd hörlurssetup kräver väldigt mycket mer pengar! Dessutom slipper man ju allt vad akustikproblem heter, det är ju inte så dumt.. Men att ersätta en traditionell setup blir svårt i längden, i alla fall för mig. Men som komplement är det väldigt, väldigt kul. :) Som testutrustning för kablar, nätfilter osv är det dessutom rätt oslagbart.

Det finns bara ett problem.. Hur fasen skall jag kunna jobba nu? ;) Varje platta jag sätter på drar mig in i musiken, jag glömmer helt bort att det är meningen att jag skall arbeta också.. :D

-----

Base Technology CD/DVD Base finns hos Audio Concept och kostar 900kr/platta.

IsoTek Multi-Way finns på samma ställe och betingar ett pris om 3200kr för 6 uttag, 2800kr för 4 uttag.

Audio Concept

Base Technology

IsoTek Systems

Hehe, hoppas kan man ju, Timbre. ;) Men näe, det blir nog ett litet rack på bordet här inom kort..

Tillägg till lyssningsintrycken: jag har nu suttit fastnaglad framför ett par operor under kvällens lopp, och nu först inser jag vad som har hänt. Det är helt enkelt tyst! Jag hör mycket mer detaljer under svaga partier, och en del smådetaljer har uppenbarat sig som jag aldrig lagt märke till förut.. Jag hör ibland sångarna andas när det är som mest tyst.. Underbart. :) Det här var inget jag tänkte på när jag poppade hejvilt tidigare, men nu när jag helt avslappnat lyssnar på opera hörs det tydligt. Och när jag väl har upptäckt det så finns det som bekant ingen väg tillbaka..

Solid Tech nästa..? ;)

Mja, först och främst skall jag försöka hitta en plattform till CD-spelaren som kan hantera vikten.

Jag kör med Relaxa 1, det är den snyggaste lösningen tycker jag, om det är den bästa, det vet jag inte, men den funkar bra. Henrik på Välljud, som tidigare hade agenturen, har några kvar, både nya och demoex. Jag har haft min tidigare 25kilos rörförstärkare Spark 734 på den, och den höll vikten.

Lägger in en bild:

interspace.jpg

Jag kör med Relaxa 1, det är den snyggaste lösningen tycker jag, om det är den bästa, det vet jag inte, men den funkar bra.

Japp, det ser jättefint ut! :)

Mja, först och främst skall jag försöka hitta en plattform till CD-spelaren som kan hantera vikten.

..och det har jag nu gjort. Nyss hemkommen från Robban med en alldeles för tung Base 3.0 från Base Technology.. Ajaj, min arma ryggskada. ;) Som tur var hittade jag en taxi rätt snart så det var ingen fara, hehe.

Den nya plattan ser ut såhär:

big_base30.jpg

Lämpligt nog hade Robert en specialversion anpassad för en vikt på 16kg, och det passar ju rätt bra då min CD-spelare väger 15.8kg. Snacka om flax!

Jag monterade bort fötterna på CD'n (originalfötter) och fäste den med lite häftmassa enligt rekommendation, direkt mot Base-plattan. Base-plattan står sedan på mitt slaktarblock enligt ovan, mest för att bordet inte är helt plant under, och för att jag vill "få upp den" en aning från bordsytan.

Hörlursförstärkaren och dess trafo står kvar på den enklare Base-plattan som jag babblade om ovan, fast jag har nu hivat bort en PC från skrivbordet så den kan stå på bordet istället för att plåga CD-spelaren som jag gjorde inledningsvis.

Ok.. I med den gamla testplattan, press play.. Oj. Haksläpp efter 1 sekund. Det här blir ingen längre testperiod märker jag... Den var inte svårsåld! :o:D

Efter 20 minuter i lurarna märker jag en lugnare ljudbild, tystare överlag (dvs svart bakgrund) och mer harmoniskt än innan. Inte snällare, men avkopplande.. Future Sound of London låter nästan lika bra som det gjorde i Timbres Stax-setup, vilket är nästan en oförskämd jämförelse. Men lugn, jag sa bara nästan. ;) Mer bas i alla fall!

Jaja, och jag som skulle jobba undan ikväll hade jag tänkt.. Stor chans! :D Nu struntar jag i allt och lägger fötterna på bordet. :app:

Jag återkommer givetvis med en mer sansad lyssningsrapport vid ett senare tillfälle..

Jag är inte helt hundra på det, jag frågade faktiskt inte.. Enligt webben ligger Base 3.1 på 5900kr. Min heter 3.0 enligt kartongen så det är möjligt att min är en äldre version.

Guest Audio Concept

Oljud,

priserna är

Base 3.1 (för ca. 12kg) 5 900.- per platta

Base 4.1 (för ca. 16kg) 7 000.- per platta

Base 4.5 (för ca. 30kg) 7 500.- per platta

Priserna gäller för de nya plattorna där designen är ändrad och en trälist ersätter den blanka listen runt plattan. Det finns dock ett par plattor kvar av den design som visats i traden, - till något reducerat pris.

mvh, Audio Concept