Jump to content

Recommended Posts

Posted

Måste kolla hur ni hade svarat på denna fråga som jag fick på min tenta idag :);)

Ett normalt studentrum på 4x7x2,5 meter med väggar av gipsskivor och tapet samt golv av spånskivor och plastmatta ska göras om till ett lyssningsrum för stereo. Du har tillgång till 14 absorberande skivor på vardera 1m2. Hälften av dem är 3cm tjocka, hälften är 10cm tjocka. Hur skulle du placera absorbenter för att få optimal stereolyssning? Gör en skiss. Motivera.

(PS, blir roligt att se när jag får tillbaka den vad lärarn har skrivit, dels för att se om nån av er har svarat likdant)

Posted
Hur skulle du placera absorbenter för att få optimal stereolyssning?

Teoretiskt bästa ;)

Hur , inte en aning :blush Trial and error är både lärorikt o kul :app:

Posted

Enkelt, jag skulle placera dem där det låter bäst. ;) Varför? Jo, det är ju trevligare då. :clown:

Posted

Ni måste ju motivera varför ni skulle stoppa dem på ett visst ställe ;)

inte bara där det låter bäst, tror ni att jag skulle hinna/få kolla vars det låter bäst på en tenta :D

Posted

Jeg kommer gerne med et bud - som sikkert er helt forkert!:

Ville spille på den lange led i rummet.

Ville placere speakers 2,3 m. fra bagvæggen og ca. 0,7 m. fra sidevæggen - hvilket giver 2,6 m. mellem speakers. Jeg ville lave toe-in mod lysningspositionen - som er 4,5 m. fra væggen bag speakers.

3cm tjocka skivor, der ville jeg anvende 2 i hver side til at dæmpe første refleksen af ljud på sidevæggen. De sidste 3cm skivor ville jeg anvende på væggen bag speakers ... en bag hver speaker och en i midten.

10cm tjocka skivor ville jeg anvende i hjørnerne af rummet. 5 placeret i de to hjørner bag speakers (2,5 i hver side) sat på skrå i hjørnet. De to sidste ville jeg anvende til at dæmpe væggen bag lysningspositionen - ville dele dem i to trekanter hver og placere disse i hjørnet ved gulv og loft.

Vogue

Posted
Jeg kommer gerne med et bud - som sikkert er helt forkert!:

Ville spille på den lange led i rummet.

Ville placere speakers 2,3 m. fra bagvæggen og ca. 0,7 m. fra sidevæggen - hvilket giver 2,6 m. mellem speakers. Jeg ville lave toe-in mod lysningspositionen - som er 4,5 m. fra væggen bag speakers.

Går på samma linje och så skulle jag avsluta med att flytta in lyssningsstolen i sweetspot. De 14 plattorna hade jag fördelat jämnt i rummet på tak, sidoväggar, bak- och frontvägg. De tunna vid takets och sidornas reflexpunkter, de tjockare fram och bak. De som blir över hade jag erbjudit kursledaren... :)

Posted
Måste kolla hur ni hade svarat på denna fråga som jag fick på min tenta idag :);)

Ett normalt studentrum på 4x7x2,5 meter

(PS, blir roligt att se när jag får tillbaka den vad lärarn har skrivit, dels för att se om nån av er har svarat likdant)

Är 4x7 meter ett "normalt" studentrum :?:

Posted

Jag hade tagit hjälp av en kompis.

Jag sätter mig i lyssningspositionen och låter kompisen gå med en spegel utefter väggarna. På dom ställen där jag ser någon av högtalarna i spegeln placerar jag en absorbent.

De som blir över placerar jag där det finns plats. Sedan försöker jag bedöma om det är för mycket absorbenter genom att plocka absorbenter ut och in i rummet.

Förmodligen får jag plocka bort en del.

Posted
japp normalt är väl mellan 18 och 28kvm

Låter trevligt! Vilken stad då (om man ska börja plugga igen). 8-10 kvadrat är typ standard i Örebro iaf.

Jag skulle testa mig fram, först och främst dämpa bakom samt förstarreflex... om det blir något över bakom lyssningsposition.

Posted

Nästan exakt ett sådant rum som jag har bortsett från höjden då(jag har 2,85)

Hade definitivt spelat på längden.Högtalarplaceringen som vogue nämnde är nära den som jag har :)

10 cm skivorna hade jag också placerat precis som vogue.

Eftersom inget näms om golvmaterial hade jag placerat 3 cm skivorna så här 2 på golvet för första reflexen

2 på sidorna för dito och två i taket. de fyra som är kvar hade jag placerat rakt bakom högtalarna.

Posted

Oljud: Vad blir man efter den utbildningen du läser??

Den verkar riktigt intressant, själv har jag precis börjat läsa till elektroingenjör och jag hoppas kunna välja till några liknande kurser under fjärde året.

Posted

Hej!

jag skulle spela på den korta leden av rummet med huvudet 50 - 80 cm från bakvägg. Högtalarna skulle också stå 50 - 80 från bakvägg vilket ger nog med avstånd för mindre högtalare (som det väl borde vara fråga om i ett studentrum)

Förstareflex består mer av mellanregister än diskant, alltså gör den tunna absorbenten ingen nytta där vilket ger att de tjocka skall sitta på förstareflex i tak. Spelar man på denna ledd blir förstareflex inte något stort bekymmer vad sidoväggar beträffar. Skulle de höras sätter man tjocka på förstareflex sidvägg också.

En tjock skulle jag sätta på den vägg jag ser när jag lyssnar, ca 1,5 m2 stor i centrum.

En tjock matta på golvet mellan lyssnare - högtalare för förstareflex där. (om matta är fusk så lägger vi ett par kvadratmeter tjocka absorbenter där)

Sedan skulle jag bära ut alla de andra absorbenterna och lyssna. Vid behov skulle jag sätta upp några tunna bakom lyssningsplats. Var det 14 kvadrat med aborbenter? Verkar mycket.

mvh

.

Posted
Oljud: Vad blir man efter den utbildningen du läser??

Den verkar riktigt intressant, själv har jag precis börjat läsa till elektroingenjör och jag hoppas kunna välja till några liknande kurser under fjärde året.

Jag läser: Civ. Ljuddesign inriktning Elektronik

Hemsidor:

MMT

Arenor mmt/

Posted

För mej känns det som om frågan är en smula ofullständigt ställd! Inte minnst för att beroende på vilket slags högtalare studenten som bor i detta rummet har kommer det möjliga energiabsorsionsbehovet och var man placerar absorbenter att variera.

Det sägs tex. om man får dela på skivorna? Inte vilket material dom är gjorda av? Finns det fönster?, var sitter dörren, eller är det en lucka i golvet/taket där man tar sig in? I ett rum med mjuka (rörliga) väggar av spånplatta/gips (med tveksam isolering) har jag känslan av att diffusering är minst lika viktig som absobation, var tar frågeställaren in sådana parametrar i sin frågeställning?

Om man utgår ifrån en normal (?) golvstående högtalare i 10000 kronors klassen, tex Dali Ikon 6 (2X6,5', + diskantdome och superdiskant) skulle jag prova nått sådanthär :

Jag hade placerat dessa cirkus 2 meter ut från bakvägg och 1.25 (ie. 2.50 mellan diskaternas centrum) från rummets centrallinje, jag hade placerat lyssnings positionen cirkus 3 - 3.2 meter från en tänkt linje mellan diskanterna.

Eftersom det inte ges några strikta regler hade jag monterat 5 st 3 CM skivor hängade 15 cm ner i taket över högtalarna och lyssningsplatsen i ett oregelbundet mönster.

Nästa 3 CM skiva hade jag delat på diagonalen och monterat varje trekant i hörnen mot väggen.

Den sista 3CM skivan hade jag delat i fyra och monterat på sidoväggen i höjd med högtalarna, en del i 2 dm över golvet, dom andra så att överkanten sticker upp en dm över högtalaren.

Fem av 10 CM skivorna hade jag delat på fyra, dessa 1/4kvadrater hade jag monterat i ett regelbundet mönster på väggen bakom högtalarna --- tex. varranan tom ruta och varanan modul, med början med i väggens mitt och i höjd med högtalarens övre tredjedel.. (dom toma rutorna hade jag diffuserat med tex äggfack med baksidan fylld med papiermaché..)

De två sista 10CM skivor hade jag monterat på väggen bakom lyssningsposotionen med undersidan i axelhöjd när jag sitter.

För att det skall bli "optimalt" behöver vi lägga en tjock ullmatta (1.60X3.40) bakom högtalarna och en likaledes matta (3.40 X 4.80) framför högtalarna, på vilken vi placerar möbeln vari lyssnande skall ta plats. Sedan får man lyssna ett tag och utvärdera sin grundplacering...

/ptr

Posted

Kul tråd! Min vilda chansning! :D

yeah.jpg

Högtalarna mot långväggen. Försöker att täcka upp så mycket yta som möjligt med dämpisarna för att få bort stående vågor. Dämpisarna på Bak/framväggen täcker totalt 5*2,5m. Borde inte släppa igenom så mycket. De vågor som inte tas bak högtalarna tas istället bak lyssnaren. Inga dämpisar i ljudbilden. Jag hatar dämpning mellan högtalarna. :cool: Två dämpisar i taket - placerade på längden. Två var på sidorna, facing each other.

Undrar hur det hade låtit... :clown:

Posted
Frågor är i princip alltid ofullständigt ställda.

Vad finns det för arbetsmarknad för ljuddesign ingenjörer??

Man kan jobba med rakt vad som helst som har med ljud att göra...

har inte några bra förslag just nu (bakis :) )