Jump to content

någon som sett/lyssnat på MartinLogan Montage

minesota

Recommended Posts

Jag har lyssnat på dom ganska mycket o jämfört med ett par Final som var konstruerade på ett liknande sätt och dom chanslösa. Ingen direkt bas o lite burkigt ljud. Storebror är snäppet bättre men även den hade det svårt jämfört mot Final

Nu verkar det som att elektrostathybriderna inte görs längre utan Final satsar enbart på fullregister/separata subar.

• 3 weeks later...
Hejs ..

Jag såg just en bild och en ressension av MartinLogan Montage på stereophile ( http://stereophile.com/floorloudspeakers/505ml/ ). Någon som har någon erfarenhet av denna högtalare?

Mvh peter

Jag har avlyssnat både Montage samt Vista på min egen blandning av rock, jazz, och klassiskt. Med min begränsade erfarenhet (traditionella högtalare upp till c:a samma prisklass samt mycket bra lurar) lät båda superbra.

Montage drevs av en Marantz PM-1151 i ett litet väl dämpad rum (lågt till tak). Vista drevs av Audio Analouge Maestro Settanta i ett större, icke dämpad rum (högt till tak).

Jag har länge letat efter högtalare som låter som mina lurar vad gäller öppenhet, detaljrikedom, och neutralt värme. Efter att ha lyssnat på otaliga traditionella pjäser i alla möjliga prisklasser då jag aldrig blev överväldigad eller ens nöjd har jag till slut hittat till MartinLogan. De låter tillräckligt nära mitt ideal och så får jag denna fantastiska närvarokänsla och en ljudestrad som byggs upp några meter framför mig i 3-D (om jag sitter rätt) på köpet.

Peter, om dina öron och hjärna fungerar som min då är de här ”lurarna” 100% rätt. :D

Hej.

Som alla ML låter dom bra(mycket bra) :) .. det är en väldig trevlig högtalare såväl ljudmässigt som storleksmässigt. dock bör man betänka att du får ett par begagnade sequel II för ca 10-13 tusen.. alt SL3 o det är enligt mitt tycke o smak ett Klipp...

Lever i ett mycket lyckligt förhållande tillsammans med ett par Sequel II som inte kommer att bytas förrän Summit knackar på dörren :)

//Nik