oLjud Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Ända sen jag började plugga uppe i Luleå (civ. Ljudingengör riknting mot elektronik) så har jag varit sugen på att få komma ner i sveriges enda "ekofria" rum. Jag hade varit dit en snabbis när det var nolling, men då var hela klassen där inne oxå (30pers) så det var inte ekofritt då. Kan ett ekofrittrum vara det optimala lyssningsrummet? Följ med så får ni reda på det Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Ekofria rummet, som det kallas, är dock inte helt ekofritt men det räknas som ekofritt då det endast är de djupa frekvenserna som inte är ekofria. Först så måste vi in i Akustiklabben: Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 När man kliver in i rummet som ligger "runt" ekofriarummet så kan man gå in i den övredelen på rummet, eller gå upp "på" rummet. Här så är vi på väg ner mot dörren som ska ta oss till lyssningsrummet. Han som står närmast står alldeles bredvid dörren in till rummet, men han som står längst ner är på väg runt rummet Quote
Matrixen Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Mycket intressant! Finns det inte en anaechoic chamber på Chalmers oxå? Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Vi fortsätter längst ner utanför rummet, där han stod där nere i förra bilden. När man kommit dit ner så ser det här om man kollar nära marken. Vad är nu detta??? Är rummet inte fast i marken? Hur går det till? Ekofriarummet vilar nämnligen på 4 "fötter", för att inte spela med de andra lokalerna som finns i byggnaden. En liten närbild på fötterna: Å lite närmare: Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Matrixen: Det är möjligt att det finns där oxå. enligt lärarn så skulle det här rummet vara sveriges "bästa" ekofriarum iaf Quote
Timbre™ Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Följ med så får ni reda på det Den här blir fin... :cool: Under delar av militärtiden vistades jag med en Bergsprängare i något som måste varit närmast ekofritt och det är lite speciellt. Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Jag tror vi väntar med fler bilder utanför rummet då vi kommer till grejerna som finns där senare. Det första man ser när man kommer in är detta: Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Vi kliver in och kollar lite till höger, vad kan finnas där? Jo lite mer akustikplattor Hålen i väggarna, tror jag ska funkar som basreflexer, är inte säker (nä nu måste ja plugga till tentorna, återkommer när jag e less på att plugga ) Quote
Haakan Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Ekofria rummet, som det kallas, är dock inte helt ekofritt men det räknas som ekofritt då det endast är de djupa frekvenserna som inte är ekofria. ekofritt kan det ju bara vara över schröders gränsfrekvens, så rummet måste va väldigt stort för ens ha en möjlighet till ekofritt på låga frekvenser Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Vad ser man då om man tittar åt vänster när man kommer in? Jo, mera akustikplattor. Men även 2 högtalare,left och center. (det ska även vara en left-surround men jag har inte den på bild). Man ser även golvet där man ska stå eller sitta på. Nån som ser högtalar model? gör ni det så gör ni det väldigt bra Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 ekofritt kan det ju bara vara över schröders gränsfrekvens, så rummet måste va väldigt stort för ens ha en möjlighet till ekofritt på låga frekvenser Jo det är sant att det måste enormt rum om man ska kunna dämpa låga frekvenser. En ton på 20Hz har ju våglängd på 17m, så för att täcka ner till 20Hz så behövs det iaf 17m akustikdjup... Quote
Timbre™ Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Nu börjar det bli riktigt intressant! Jag tycker att det ser ut som en prototyp från Vandersteen Audio... Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Timbre: högtalarna är alldeles nya, just därför jag inte kunnat komma in tidigare i rummet. I mitten av rummet har vi lyssningsstolen. Först så fanns det en soffa i rummet, som vi snabbt bar ut för att få bästa resultat. Markus har tagit lyssningsstolen, som är lite för långt bak på denna bild. Bästa resultatet fick vi när vi flyttade fram stolen ca 3-4dm motför denna bild. Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Sätter man sig i lyssningsstolen så ser det ut så här: Vi går lite närmare högtalarna: Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Hur är luften där inne ? Inget fel på luften, iaf vad jag märkte... eftersom det är ganska många hål i väggarna så luften cirkulerar ganska bra. Quote
K-man Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Intressant! ...men inte så snyggt... \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 De små äggformade skapelserna nere på golvet ser ut att ha skapats med inspiration från Italien... :cool: PrÆcisa Acustica Nuovo II på mässa i Milano. Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Vi tar en till bakom högtalarna, börjar med toppen: Sen så har vi basdelen: Inte nån Sonus Faber finish här inte iaf Som ni ser så går det lösa kablar till varje element, vilket tyder på att det inte finns ngt delningsfilter i högtalarna. Quote
oLjud Posted October 23, 2006 Author Posted October 23, 2006 Någon som vågar gissa vad LTU har köpt in för elektronik? (kommer mer bilder imorgon kväll, ska skriva tenta i Piteå imorrn) Quote
Guest johan Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 Med så mycket isolering i ett o samma rum så blir man lite Quote
Timbre™ Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Någon som vågar gissa vad LTU har köpt in för elektronik? (kommer mer bilder imorgon kväll, ska skriva tenta i Piteå imorrn) Lycka till! :cool: LTU handlar inget begagnat så NAD föll bort. Bladelius... Quote
oLjud Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Inte Bladelius, Timbre. Dålig bild, men jag tror de flesta vet vad det är för ngt. Rotels flerkanals-försteg/processor (modell?) Väldigt häftig display, åh stor är den... Som signalkälla så finner vi Marantz DVD (DVDA/SACD): (Lexicon:en är inte ikopplad i detta tillfälle, och man får tyvärr inte koppla in eller ur ngt själv) Quote
stargazer Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 COOL! Och jag som bor i grannskapet, och tom har kontoret ca 1km därifrån har aldrig fått gå in i detta rum! Man kanske behöver connections... oLjud, mera pics... och intryck! / stjärntittaren, som tycker detta e en grym tråd Quote
Timbre™ Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 / stjärntittaren, som tycker detta e en grym tråd Känner på mig att vi är ganska många som är nyfikna på lyssningsintrycken... Quote
oLjud Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 COOL! Och jag som bor i grannskapet, och tom har kontoret ca 1km därifrån har aldrig fått gå in i detta rum! Man kanske behöver connections... oLjud, mera pics... och intryck! / stjärntittaren, som tycker detta e en grym tråd Stargazer: Går nog att fixa att du får följa med ner å lyssna nån gång måste bara säga till lärarn i för väg... Känner på mig att vi är ganska många som är nyfikna på lyssningsintrycken... Lyssningsintryck kommer så fort jag har hunnit med att presentera rummet och elektroniken färdigt Quote
oLjud Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Stereoslutsteget som driver frontarna: Kanske inte den optimalaste lösningen gällande samma kabelkoppling Det finns även ett monoslutsteg som driver center av Rotel oxå, glömde ta ngn bild på den Quote
Recommended Posts