Jump to content

Bildfråga?

Ekman

Recommended Posts

Jag slänger in en liten bildfråga på forumet hoppas att det finns någon här som har koll på sådant också.

Jag vill veta vilken bildöverföring som ger bäst bild och ljudkvalitet

ska man köra Scart, Svideo, Component eller Hdmi?

finns det ett "svar" på detta? eller är det samma som med XLR/RCA att det beror

på en massa olika faktorer vad som funkar bäst?

Jag kan inget alls om sånt här men när jag frågade på tele-hå här i stan så sa han att om man ska ha korta längder så är Scart väldigt bra? och för mig rör det sig om max 1meter

Kan knappt ett skvatt om detta heller..men undrar verkligen om det är bra med scart :?: Scart har ju lägre upplösning än tex component.

Den bästa först och sedan fallande kvalitet

HMDI

Component

RGB

S-video

Komposit

Rangordningen för de tre första är bara generell beror bla på hur väl tillverkaren lyckats.

Scart är bara en benämning på kontaktens form, förekommer både med RGB och komposit.

Fråga på component.se om du vill ha uttömmande svar.

/Micke

Som vanligt beror det nog på utrustningen.

Om du har moderna grejer skulle jag gissa att HDMI är överlägset, allting förblir digitalt ända in i bildvisaren.

Komponent anses sedan som bäst, speciellt om du behöver längre kablar.

Vissa kombinationer av utrustning kan dock ge bättre resultat med RGB.

Som vanligt är det bäst att pröva på din egen utrustning.

Mitt tips är att om du har HDMI i alla delar så är det nog bäst att använda HDMI.

Äkta RGB med synksignal ger en oehört bra bild men det är inte så vanligt. HDMI ger åxå väldigt bra bild men jag har sett fall där component har varit bättre.

Ser man till prisklasser som vi vanliga Svenssons handlar i så stämmer CPL:s lista bra :)

Det finns ytterligare två förbindelser för bildöverföring:

• DVI, Digital Visual Interface, som till skillnad mot HDMI bara överför bildinformation och gör det både i analog form (synkad RGB) och digital (kompatibel med HDMI)
  • Serial Digital Interface, som väl egentligen är en professionell standard som skall ge bästa bild om man har en scaler som kan "öka" upplösningen.

Man kan låta bygga om vissa vanliga DVD-spelare så att de får SDI-utgång. Till min primare DVD30 kan jag byta ut ett bildkort mot antingen ett med DVI-utgång eller SDI-utgång. Väljer jag SDI så finns det från t.ex. tyska Cinemateq en scaler som tar emot denna signal.

Mvh,

Eliot

Om du är ute efter att överföra både ljud och bild med en och samma kabel så är det bara Scartkabel samt HDMI som är aktuella. I detta fall är HDMI överlägsen då den har kapacitet att överföra en datamängd upp till vad som motsvarar ca 50 filmer i dvd-kvalitet samtidigt. Det kommer inom kort en uppdatering kallat HDMI 1.3 som skall vara ännu bättre.

Om du är ute efter att överföra en HD-signal så kan du välja mellan antingen HDMI eller DVI. Även här är HDMI att föredra då DVI inte kan överföra något ljud. Dessutom finns det en risk att bilden blir svart när du använder DVI, detta beror på att både TV och bildkällan måste stödja det nya kopieringskyddet (finns i HDMI) kallat HDCP.

DVI lider dessutom av en begränsning av kabellängd som ligger någonstans på 10-14 meter, så ska man dra kabel till en projektor som sitter långt bort är även här HDMI att föredra som klarar 30-40 meter, tror jag.

För att inte drunkna i kabeldjungel kommer lite kortfattad info i fallande kvalitet:

HDMI – Klarar bild och ljud i HD.

DVI – Klarar att leverera HD, men inget ljud. Tänk på HDCP och längd!

Komponent – Klarar att leverera ”progressive scan”, men inget ljud.

Scart – Klarar ”RGB” samt ljud i stereo.

Komposit / S-video – levererar bild av tv kvalitet, utan ljud.

Sedan kan man ju börja tala om alla olika HD-format som finns, men vi kan vänta med det...

Frågor på detta :?:

Tack för alla svaren.

Just nu har jag en digitalbox som bara klarar Scart och S-video jag antar att scart är att föredra där då?

Jag funderar även på att köpa en billig dvd-spelare och de flesta spelare verkar ha componentutgångar men det kanske är värt att lägga lite mer pengar och köpa en med HDMI då.

Tack för alla svaren.

Just nu har jag en digitalbox som bara klarar Scart och S-video jag antar att scart är att föredra där då?

Jag funderar även på att köpa en billig dvd-spelare och de flesta spelare verkar ha componentutgångar men det kanske är värt att lägga lite mer pengar och köpa en med HDMI då.

Jag har läst någonstans att Hdmi och component är i stort sett likvärdiga när det gäller bildkvalitet.Använder själv en 400 krs Philips via component till min lcd-tv och det funkar jättebra.Köper du en ny dvd-spelare ska du självkart välja en med Hdmi.Kanske även en spelare som klarar att scala upp bilden också.

Tack för alla svaren.

Det finns inget självklart svar. Beror på vad du har för anslutningar på din tv/plasma/projektor :?:

Personligen anser jag att det i dagsläget kan vara bortkastade pengar att köpa en dyrare DVD-spelare med uppscalning och HDMI. Grundmatreialet på en dvd är på 720 x 576. Sedan skall spelaren ”räkna” om bilden till antingen 1920×1080 (=full HDTV) alt 1280×720 (=HDTV). Resultatet blir att en stor del av bilden blir ”chansad”, du kan nog få en lika bra bild med billigare spelare med Componentkabel och gamla hederliga 720x576 i progressive scan.

Men det mest ekonomiska är nog att vänta några månader tills att DVD/HD-spelare (BLUE RAY) kommer ut på marknaden. Först då blir HDMI outstanding.