Jump to content

Rekommendationer

new order

Recommended Posts

Satt och funderade varför inte det fanns någon tråd där forumets medlemmars samlade erfarenhet kunde göra nytta.

En tråd till för de som är nybörjare inom hifi och vill ha rekommendationer av olika slag.

Bra prisvärda produkter som kan vara ett insteg till ett lite tyngre missbruk s.a.s ;)

/new order

Osäker på om detta är en bra idé.

på sikt riskerar man landa i en lista som det sedan skall trätas om. Vi har redan ett gäng som gör lista och se var de hamnat någonstans.

Välskärmade strömkablar finns det ett dussin av som fungerar som tänkt. Hur skall man samsas om just t ex Jorma 2,5? Varför inte en Supra Lo rad eller någon av de 5 -6 stora kabeltillverkarnas förstanivåer? (ingen åsikt i ämnet pga av uppenbart jäv) men listor är till för kvällstidningar och kids.

mvh

.

Osäker på om detta är en bra idé.

på sikt riskerar man landa i en lista som det sedan skall trätas om. Vi har redan ett gäng som gör lista och se var de hamnat någonstans.

Välskärmade strömkablar finns det ett dussin av som fungerar som tänkt. Hur skall man samsas om just t ex Jorma 2,5? Varför inte en Supra Lo rad eller någon av de 5 -6 stora kabeltillverkarnas förstanivåer? (ingen åsikt i ämnet pga av uppenbart jäv) men listor är till för kvällstidningar och kids.

mvh

.

Det är klart att man kan se det på det sätt som du skriver,Sladd.

Personligen ser jag inget fel i att lista eller rekommendera någon produkt som man ägt/lyssnat på/lånat och uppskattat.

Det kan dessutom vara uppskattat av de som tänkt att börja med denna trevliga hobby.

Det finns ingen baktanke eller agenda från min sida med denna tråd.Men visst kan vi strunta i att göra en rekommendationslista om det är fler som inte gillar ide´n.

/n.o

Kan vara både rätt och fel att rekomendera en produkt kanske funkar bra hos en, men inte

hos nån annan.

Själv är jag ny inom hifi så lite tips och rek är ju inte helt fel anser jag. :)

Man får ju lyssna och få en egen uppfattning på saker o ting.

mvh magnus

Har vi inte redan rekomendationer via tex trådar på lyssnarforum :?: Vi har ju turen att ha en gedigen bank av lyssnar timmar i trådarna. Man får väl som medlem gärna vara lite mer flitig och dela med sig av erfarenheterna, något som jag själv gärna erkänner: INTE varit bra på :dead:

Det svåra för mig är att skriva ner att så här och så här är det, det finns tusen undantag saker och ting inte funkar ihop, därför blir det lättare för mig att tjabba om problem eller tips via telefon, helt enkelt vara bollplank.

Det svåra för mig är att skriva ner att så här och så här är det, det finns tusen undantag saker och ting inte funkar ihop, därför blir det lättare för mig att tjabba om problem eller tips via telefon, helt enkelt vara bollplank.

Visst är det så men man kan inte göra mer än att försöka beskriva sina egna upplevelser. Det gäller ju att undvika de största missanpassningarna och ibland kan erfarenheten ha en saftig prislapp.

Den bästa rekommendation jag kan ge som glad amatör är att bara lita på dina egna öron, och framförallt plocka hem grejerna och lyssna på dem hemma hos dig innan du bestämmer dig för något.. Nånting som jag tycker är jättebra och som låter bra hos mig kanske du tycker är uselt, och framförallt kanske det låter helt annorlunda i din anläggning, hemma hos dig.

Nu har jag förstått att min smak inte är helt politiskt korrekt, men jag har hört många "fantastiskt bra" prylar som jag avfärdat direkt. Lyssna mycket, och gärna hemma hos andra, så du får idéer om hur andra "har det", och hur en komplett anläggning låter. Se mer till helheter istället för enstaka komponenter, leta synergier. :)

Den bästa rekommendation jag kan ge som glad amatör är att bara lita på dina egna öron, och framförallt plocka hem grejerna och lyssna på dem hemma hos dig innan du bestämmer dig för något.

Absolut och att handla hifi utifrån tester, reklam eller lyriska tidningsartiklar kan bli dyrt. Ett problem som ofta uppstår är att prylarna som väcker intresse inte går att förhandstesta hemma. Det kan bero på många faktorer och en kan vara att de helt enkelt inte lagerförs i Sverige.

Visst är det så men man kan inte göra mer än att försöka beskriva sina egna upplevelser. Det gäller ju att undvika de största missanpassningarna och ibland kan erfarenheten ha en saftig prislapp.

Ja det är sant, de största missanpassningarna ska man förhoppningsvis slippa, genom andras erfarenheter, en av det största orsakerna som forumen finns.

Den bästa rekommendation jag kan ge som glad amatör är att bara lita på dina egna öron, och framförallt plocka hem grejerna och lyssna på dem hemma hos dig innan du bestämmer dig för något.. Nånting som jag tycker är jättebra och som låter bra hos mig kanske du tycker är uselt, och framförallt kanske det låter helt annorlunda i din anläggning, hemma hos dig.

Nu har jag förstått att min smak inte är helt politiskt korrekt, men jag har hört många "fantastiskt bra" prylar som jag avfärdat direkt. Lyssna mycket, och gärna hemma hos andra, så du får idéer om hur andra "har det", och hur en komplett anläggning låter. Se mer till helheter istället för enstaka komponenter, leta synergier. :)

Håller med i princip men det finns en stor svaghet i att glada amatörer tar hastiga beslut. Jämför en oerfaren hantverkare som glatt springer på det som ser bäst ut...en erfaren hantverkare hade möjligtvis kunnat se problem och förebygga det, testat något annat och fått ett bättre och mer långsiktigt resultat!

Att som glad amatöre stå ensam att testa är svårt.

Jag tror det vore guld värt med en (opartisk) erfaren lyssnare som kan peka på såväl brister som förtjänster. Inte att amatören nödvändigtvis skall köpa samma grejjer som den erfarne - men ett lärlingsprogram är nog inte fel (här heller).

Att som glad amatöre stå ensam att testa är svårt.

Jag tror det vore guld värt med en (opartisk) erfaren lyssnare som kan peka på såväl brister som förtjänster. Inte att amatören nödvändigtvis skall köpa samma grejjer som den erfarne - men ett lärlingsprogram är nog inte fel (här heller).

Japp, håller helt med dig! Det var därför jag betonade vikten att besöka andra, se och lyssna hur andra har det. Då får man ju ta del av andras kunskaper när man ändå är i farten, s.a.s. :)

Och självklart, som Farbror Barbro så klokt uttryckte det: Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet.

Olika produkter har olika klangideal, och det är en ganska bra ledstjärna tycker jag. Vad är det som just ditt öra gillar för slags klang.....

Själv har jag gått från det ljusa mot det lite mörkare. Hur sofistikerat det sen ska låta är mkt upp till din börs :diss:

Men jag tro ändå på det där att försöka hitta sitt klangideal först och främst...

Kan man inte vänd på frågan?

-Vad är den sämsta Hi-fi pryl du köpt/testat ?

Själv har jag en stationär MD-spelare på vinden…det formatet slog inte igenom riktigt som jag tänkt mig. Någon som är intresserad av att köpa tomma MD-skivor så kan jag nog fixa ett bra pris? :D