Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som kan ge lite information ang. Quad 11L och 12L. Hur de låter? Är de lättdrivna!!! etc. etc. (Ska tilläggas att det spelas till 80% tyngre musik i mitt hem.)

Har tyvärr ingen möjlighet att själv lyssna på dem, när man bor så j***a långt från bra hifibutiker.

Tacksam för svar.

Posted

Jag är ju lite partisk Quad då jag hjälpt till att dema detta fabrikat under två mässor, men det kanske går bra ändå? :) Vi får väl hoppas på fler perspektiv i den här tråden än bara mitt.

Nåja:

Quad 11 och 12L spelar i princip likadant. De har samma karakär alltså. Skillnaden är att 12an spelar lite större och går lite djupare i basen. Jag hade valt 12an. Båda högtalarna har ett luftigt och lätt anslag med "monitorkänsla". Högtalarna fyller inte ett bamserum, utan passar kanske snarare att spela ca 2 meter framför lyssnaren med en bredd på ca 1,5m emellan sig. En knapp meter till bakväggen ger ett fint djupledsperspektiv. Det går även utmärkt att komplettera med en Quadsub. Då har man helt plötsligt ett fullregistersystem. Det går bra att spela rock'n'roll med dem beroende på vad man är ute efter. Det är inga dunka, dunka-högtalare utan snarare en mer sofistikerad låda.

De är relativt lättdrivna med ca 88db känslighet (har jag för mig). 40W räcker, beroende på.

Posted

Jag provlyssnade både Quad 11L och 12L i samband med att jag köpte mina Totem Dreamcatcher. Quadarna hängde med länge innan jag bestämde mig. Tyvärr var jag av utrymmesskäl tvungen att koncentrera mitt Quad-inttresse till 11L.

Rent generellt tycker jag att Quad är väldigt prisvärda högtalare och att de bör beaktas av alla som är på jakt efter högtalare i den pris- och storleksklassen. För min egen del uppfattar jag åtminstone 11L som litet mainstreamhållet utan att vara laid back. Jag fick aldrig det där sista sista engagemanget när jag lyssnade på dem. Jag kände ju mig heller aldrig riktigt nöjd med 11:orna som jag var hänvisad till.

12L har jag enbart lyssnat så pass mycket, att jag uppfatter dem som bra mycket bättre än 11:orna. Håller fullständigt med Ranefjord i hans beskrivning av de två.

Att valet till sist föll på Totem Dreamcatcher berodde dels på att jag tyckte de spelade bättre. Generellt tycker jag de var roligare att lyssna på - mer livliga och dynamiska än Quad 11:orna. Eftersom storleken i mitt fall hade betydelse var prestanda per kubikdecimeter högtalare viktig - och där tycker jag att Totems små stativare är helt outstanding. Vidare kan Dreamcatcher placeras tightare gentemot omgivningen än Quad med bibehållna goda ljudåtergivningsegenskaper. Detta både enligt mina mina öron, tillverkarnas och (i alla fall dåvarande) säljares utsagor. Totems Dreamcatcher-subb är dessutom betydligt billigare och mindre än Quad-subben. Det gör Totem-subben mer lättplacerad än den i mitt tycke klumpiga Quaden.

Till sist bör jag väl även nämna att skillnaden mellan Quad och Totem inte är större än att en person med andra ljudpreferenser mycket väl skulle kunna göra ett annat val än jag.

Hoppas detta var till någon vägledning och inte enbart förvirrande...

mvh/ Jörgen G

Posted

Tack för lite input.

Rummet jag spelar i är 4*6m och jag spelar på kortsidan. Räcker de till! Har väl tänkt mig inom en snar framtid att skaffa mig en Röris, som jag tycker passar ypperligt till min musik ;) Kom gärna med mer intryck om dessa högtalare, kära hifivänner.

Posted

4*6m är ett gränsfall om högtalarna står uppställda att spela över och längst med långsidorna av rummet. Jag skulle satsa på en större högtalarmodell (21L kanske) i den uppställningen. Dock tror jag att 12orna skulle fungera mycket bra spelandes över och längst med kortsidorna i ditt rum, alltså med långvägg bakom och framför högtalarna. Men man vet ju inte förrän man provat. :) Säkert andra som tycker annorlunda.

Guest Audio Concept
Posted

Rotelkraft,

på den ytan kommer nog 12L att passa dig bäst. Skulle rekommendera till det en rörförstärkare som använder EL84 röret, - om du vill använda rör.

mvh, Audio Concept

Posted

Engelholm: Det beror på om man försöker att fylla hela rummet eller bara en del av det. Om man spelar mot långväggen så blir det inte alls lika stort rum att fylla. Jodå, jag har provat.

I min värld spelar 40watt rör tillräckligt högt med bibehållen kvalitet. Jag har själv 40W rör till 86db stativare i ett ännu större rum än vad Rotelkraft har. No problems. En fördel med rörförstärkare är att de flesta av dem oftast låter högtalarna "släppa" eller "blomma ut" redan vid lägre volymer. Jag påstår rent generellt att man måste höja lite extra på trissestärkare för att få samma effekt.

Posted

Tack Ranefjord, det var ett sånt svar jag ville ha :D:D:D . Förstår dig också Pär, att rummet kan vara lite stort för ett par mindre stativare. Men som sagt, jag måste få tag på ett par stativare och prova mig fram.

Pär, finns dina Mino i andra färger? :cool:

Posted
Tack Ranefjord, det var ett sånt svar jag ville ha :D:D:D . Förstår dig också Pär, att rummet kan vara lite stort för ett par mindre stativare. Men som sagt, jag måste få tag på ett par stativare och prova mig fram.

Pär, finns dina Mino i andra färger? :cool:

Mino finns som standard i oljad ekfaner.

Jag udnersöker just nu möjligheten till lackade Mino i valfrifärg.

Posted

När jag skulle köpa nya stativare testadejag flera olika, bland annat Quad 11L som lät riktigt dåligt.

Efter lite funderande hit och dit så kunde jag ändå inte släppa att Quad hade en sanslös finish och såg bra ut,

Jag bestämde mig för att ge dom en ny chans och bad om att få koppla upp dom mot riktigt bra förstärkare och cd, minns inte vilka märken det var (ett bra tag sedan) men cd+förstärkare kostade ca 100-150 tusen.

Vid den här provlyssningen så var det ett helt annat ljud som kom ur dom små elvorna, och det komiska var

att när vi testade tolvorna med samma setup så var skillnaden stor med fördel för elvorna.

Jag kör med Denons monoblock hemma (Poa-6600) och jag skulle vilja säga att Quad 11L svarar bra på mycke effekt.

Om någon är sugen på Quad 11L, dom spelar verkligen inte bra med effektsvaga förstärkare.

Jag är helt säker på att dom funkar utmärkt i ett rum på 4*6 meter eftersom det är samma storlek som jag själv har.

Om någon har möjlighet, testa quad 11L och 12L med riktigt bra utrustning och skriv en rad vad ni tyckte lät bäst, när jag testade lyssnade vi även på monitor audi och vi kom överens om att Quad 11L lät bäst av dom 3.

Testet genomfördes på Radiocentralen i Umeå, och som referens på hur jag ville det skulle låta körde vi Quad 988 elektrostater, vi nådde inte riktigt upp till den nivån med dom små elvorna direkt :P

//Marcus