Jump to content

Skulle ni betala $1,150 - $1,650 för en träbit?

IcedEarth

Recommended Posts

Känns som en Granit skiva kan bli lika fint, förut så körde jag med svart granit Nero Assoluto och en sån skiva kosta bara 800:-.

Tycker trots allt att den är ganska tjusig :) men runt tiotusen skattade kronor för en förstärkarpall känns lite väl extravagant. Man kan komma långt med mindre än en tusenlapp, separata koner och en stunds pyssel om man handlar skivan utanför audiovärlden. Å andra sidan blir den procentuella kostnaden ganska så låg om man kikar på anläggningen i övrigt.

Helt sjukt att ta betalt för en träbit

Varför då?

För det första; Har du ingen som helst respekt för hantverkskunnandet, dels hos den som utveklat produkten, dels till den som tillverkat denna skärbräda på mässingsspikes?

För det andra; är det ingen "träbit"! --- Det är flera sammanfogade träbitar, dessutom av ett hyffat ovanligt regnskogsträslag (Jatoba / Hymenaea Courbaril, i sverige går det oftast under namnet "Courbaril") som man valt för att det har en ganska hög densitet. På grund av sin densitet (hårdhet) så är detta träslag mycket svårbearbetat, inget du går och köper på den lokala byggmarknaden alltså..

För det tredje; Om man läser texten, så är varken Jatoban eller mässings spikesen valda för att dom är "snygga" -- utan för att dom (enligt tillverkaren) har positiva egenskaper för det man ställer där på. Att hantverket är väl utfört och att träet ser ganska tjusigt ut är ju nått vi som audioter inte får eller skall ha nån synpunkt på... Eller hur var det nu.... ;)

Tyvärr så ser jag Wulfmans synpunkt som ett skarpt förakt mot allt slags hantverk, man undrar om det är Ö&B generationen som talat? --- Så fort något är dyrt och inte har någon ögonblicklig funktion så måste dom håna det..

/ptr

Det kostar inte många lappar att be en snickare att göra en sådan där platta i EK. Sedan köper man till några snygga spikar eller andra snygga dämpfötter så får det nog samma effekt fast billigare.

Tror inte på det där hokuspokusen om att det ska vara så stor skillnad mot det där regnskogs träet och ek, björk, lönn eller vad man nu vill ha :P Mkt ligger nog i placebo effekt :)

10kkr får man mkt skivor för, eller varför inte ett par riktigt bra signalkablar?

Det kostar inte många lappar att be en snickare att göra en sådan där platta i EK. Sedan köper man till några snygga spikar eller andra snygga dämpfötter så får det nog samma effekt fast billigare.

Tror inte på det där hokuspokusen om att det ska vara så stor skillnad mot det där regnskogs träet och ek, björk, lönn eller vad man nu vill ha :P Mkt ligger nog i placebo effekt :)

10kkr får man mkt skivor för, eller varför inte ett par riktigt bra signalkablar?

Det är stor skillnad på olika material till plattor som man har under apparaterna i anläggningen.

Jag byggde en stor fin stereohylla i tjocka massiva bitar bok en gång. Den försämrade ljudet och speciellt kasst var det att ställa förstärkarna på den. Det lät bättre när dom stod direkt på golvet!!!

Och det var bortkastade slantar på material och borkastat flera dagars arbete arbete den gången då en sådan hylla åkte ut direkt.

Att köpa signalkablar istället för att ställa upp anläggningen på bästa sätt är inget bra alternativ då signalkablarna inte kommer att ge sitt bästa i den anläggningen.

Helheten är det som är viktigt och alternativen som att köpa en heltäckningsmatta istället för en kabel eller andra istället-för alternativ finns inte i min värld.

Att hantverket är väl utfört och att träet ser ganska tjusigt ut är ju nått vi som audioter inte får eller skall ha nån synpunkt på... Eller hur var det nu.... ;)

Visst skall man uppskatta möbelhantverk men det kan bli ganska så mycket mer hantverk för samma pengar när det inte sitter en blänkande mässingsskylt med Audio någonting på fronten. Ett handsnickrat matsalsbord med mindre prislapp än en Walker Audio Prologue Stand.

Blomkrysset%20interiör%20(Large)%20(Small).jpg

Det som är verkligt intressant är den psykologiska aspekten, är att när något är tillverkat av exotiska eller rara material på ett hantverksmässigt sätt (ofta med stor kunskap) och därför betingar ett högt pris, så finns det alltid någon som genast ropar; absurt! Det där kan jag köpa billigare och bättre på Ö&B...

Det verkar som om kunskapen om vad hantverk kostar, helt gått förlorad i och med att vi sålde vår själ och lät tillverka mer eller mindra alla våra inrednings och hushålls attiraljer i Kina (eller andra lågkostnads länder..)..

Jag påstår inte att Walkers Jatobaskärbräde på mässingsfötter är värt $1500. Men bara för att det på världsbasis finns en marknad för sådana och andra dyra produkter, så är dom inte absurda, dom är på sin höjd, fel prissatta för att gå hem på alla marknader..

/ptr

Det som är verkligt intressant är den psykologiska aspekten, är att när något är tillverkat av exotiska eller rara material på ett hantverksmässigt sätt (ofta med stor kunskap) och därför betingar ett högt pris, så finns det alltid någon som genast ropar; absurt! Det där kan jag köpa billigare och bättre på Ö&B...

Det verkar som om kunskapen om vad hantverk kostar, helt gått förlorad i och med att vi sålde vår själ och lät tillverka mer eller mindra alla våra inrednings och hushålls attiraljer i Kina (eller andra lågkostnads länder..)..

Jag påstår inte att Walkers Jatobaskärbräde på mässingsfötter är värt $1500. Men bara för att det på världsbasis finns en marknad för sådana och andra dyra produkter, så är dom inte absurda, dom är på sin höjd, fel prissatta för att gå hem på alla marknader..

/ptr

Kvalitet kostar pengar men jag får ibland känslan av att det kostar extra mycket när produkterna vänder sig till en avgränsad hobbysfär typ hifi, segling, golf eller vad det vara månde.

Kvalitet kostar pengar men jag får ibland känslan av att det kostar extra mycket när produkterna vänder sig till en avgränsad hobbysfär typ hifi, segling, golf eller vad det vara månde.

Ja, det stämmer mycket väl...t.ex. inom dykningen får man i dykbutikerna köpa o-ringar för flera kronor styck...vilket du får en hel påse med precis samma o-ringar för hos järnhandlarn... Skräckexemplet där var väl en stor O-ring till min lampcanister...gick att beställa på tillverkarens hemsida (USA) för 79:- plus frakt...den O-ringen köpte jag i Sverige för 5kronor...inte mycket pengar....men många procent....

\\K-man

Plundin: Var det där inlägget riktat mot mej så: Jag sa isf aldrig att jag skulle göra det själv utan be en så kallad hantverkare göra den åt mej i ett annat träslag som har nog hög densitet för mej. Jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad när jag ställde min hifi elektronik i mitt spindelrack + att dom då står på SDkuddar och jag märkte då varken förbättring eller försämring så då har jag antingen fel på mina öron eller min utrustning. däremot hörde jag stor skillnad när jag bytte signal och högtalarkabel. så för mej är det ett självklart val att jag inte lägger 10kkr på en träplatta utan på en ny signalkabel istället. Men detta är ju olika hos alla. Jag får väl bara inse att jag inte har guld öron :D Däremot tror jag att placebo effekten är stor och att vi blir lurade av många av dess nobla hantverkare bara för att dom använder exklusiva komponenter och exklusiva ord. Men detta står för min egen räkning och man köper ju ingenting som man inte hör en definitiv skillnad på eller hur?

Plundin: Var det där inlägget riktat mot mej så...

Nej, inlägget var mer riktat ut i luften ur ett rent retoriskt perpektiv... (Efter modellen : slå högt och slå lågt när du vill skapa debatt..).. ..Inte menat mot någon personligen.. Jag struntar i vad var och en har för preferenser och ramar, vad jag vände mej i mot var när man onyanserat säger "absurt" bara för något är en smula dyrt..

Även om jag kanske riktar mej till Wulfman i mitt första inlägg...

/ptr

Ja, det stämmer mycket väl...t.ex. inom dykningen får man i dykbutikerna köpa o-ringar för flera kronor styck...vilket du får en hel påse med precis samma o-ringar för hos järnhandlarn... Skräckexemplet där var väl en stor O-ring till min lampcanister...gick att beställa på tillverkarens hemsida (USA) för 79:- plus frakt...den O-ringen köpte jag i Sverige för 5kronor...inte mycket pengar....men många procent....

\\K-man

Jag kan inte släppa min Profigold CAT. 6 Network Cable... :) AudioQuest har en motsvarande CAT. 5e med exakt samma kontakthylsa fast lägre överföringshastighet och det skulle vara intressant att veta vad den kostar.

Hehe ser ut som han har hängt hyllor för kablarna.....undra vad dom kosta, $500 paret kanske...

Men samtidigt kan han ju inte säga att skärbräden bara duger till att stycka på då han har en vinylrigg från samma företag.

Nån som har koll på den dära vinylspelaren? Har för mig att den är J*vligt dyr.

//rillo

Mina 5 cent i debatten:

Jag har lärt mig den hårda vägen att inte avfärda något "på papper" förrän man provat. Skrattade t.ex. åt alla dårar som köpte dyra nätkablar ända tills jag provade själv för några år sedan :o - och vips blev man en "dåre" själv ;) .

Brukar säga själv att man lär sig mycket på att ha fel. Och det har jag haft flera gånger.... :shy::blush:)

Vad gäller möbler, material och andra prylar vars mekaniska (och akustiska) egenskaper påverkar återgivningen så har jag inte så fantastiskt stor erfarenhet. Har provat några olika rack genom åren. Provade ifjol på kul att i samma rum jämföra hifirack (VM Acoustics) vs IKEA Lack vs Träkista modell Ä. STOR skillnad ljudmässigt, och lika stor skillnad på placeringen av dessa!

På den tiden jag inte hade dedikerat musikrum, experimenterade jag med att plocka bort TVn, ta på/av "Te-huva", flytta AV-bänken... resultat = stora skillnader. Och alla ni lyckliga som skaffat platt-TV, har ljudet förändrats? Tja, fråga new order...

Ser att Websters definition av "audio" innehåller

...acoustic, mechanical, or electrical frequencies corresponding to normally audible sound waves ...
vilket ger oss en påminnelse om att det inte bara är elektroniken som påverkar slutresultatet.

Vad är min slutsats då efter den lilla utläggningen ovan?

Jo att "everything affects everything" och att en träplattform kan påverka ljudet håller jag inte som otroligt, åtminstone inte tills jag provat själv och funnit motsatsen.

Sen att prislappen verkar såväl saltad som pepprad må vara hänt - men inom High End finns det väl fler exempel på överprissatta produkter... :)

over and out / stargazer

...att en träplattform kan påverka ljudet håller jag inte som otroligt, åtminstone inte tills jag provat själv och funnit motsatsen.

Visst är det så och testet tyder ju på det.

"The improvement in sound was both immediate and obvious. The soundfield snapped into coherent and uniform focus. From top to bottom, instruments and images were more stable and more tightly focused."